Gå til innhold

Splitte Oslo By


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er forresten tydelig her at de av oss som ikke har vært utsatt for konkurranse i livet yrer for kapitalisme, fritt marked og konkurranse, mens de av oss som faktisk har måttet arbeide seg fra null ikke gjør det. Burde være en tankevekker.

Jeg er 18 år gammel og har en "respektabel" jobb i tillegg til at jeg går på videregående - jeg vil nok si at jeg har jobbet meg "hardt" oppover. Mens andre kompiser har vært ute på fest eller trening eller hva som helst har jeg vært på jobb eller gjort andre jobb-relaterte ting. Det er ikke uten grunn at jeg blir kalt jobb-narkoman på skolen.

 

Og den bransjen jeg jobber i er kanskje en av de mest konkurransepregede...

 

Det du sier viser nok engang sosialistenes form for "livspessisime" - det er DERFOR dere ikke lykkes. Dere ser negativt på all form for arbeid og det er nettopp derfor dere er avhengig av en politkk som slakter all form for privat verdiskapning og som stjeler fra de som lykkes.

 

Misunnelse = Sosialisme.

Lenke til kommentar
Det du sier viser nok engang sosialistenes form for "livspessisime" - det er DERFOR dere ikke lykkes. Dere ser negativt på all form for arbeid og det er nettopp derfor dere er avhengig av en politkk som slakter all form for privat verdiskapning og som stjeler fra de som lykkes.

 

Hvor finner man slike sosialister? Man kan argumenter for at enkelte ting skal være offentlig, men det er de færrest - om noen - som ser fordelen ved å avskaffe privat verdiskapning. Det er også mange som har "lykkes" som også har et sosialistisk politisk syn. Man behøver ikke være AKP-ml for å være sosialist. (hva meg selv angår vil jeg ikke kalle meg sosialist.)

Misunnelse = Sosialisme.
Delvis enig. Det har vært et sykdomstegn ved den norske sosialismen. Det er rom for forbedringer.
Lenke til kommentar
Det har vært et sykdomstegn ved den norske sosialismen.
Hele sosialismen som ideologi bygger på misunnelse. At ideologien har så gode vekstmuligheter i Norge er en annen sak.

Sosialismen oppsto på et tidspunkt der det faktisk var grunn til misunnelse, eller kamp for rettigheter som jeg vil kalle det.

 

Når det gjelder dagens situasjon er jeg til en viss grad enig i at det ligger en del misunnelse i sosialistiske miljøer, her ligger det også mye forvirrede tenåringer, på samme måte som på høyresiden. Tror ikke det er mer "skapmisunnelse" i RV og SV enn det er "skaprasister" i FrP og Demokratene. Som Feynman sier er det rom for forbedringer, på begge sider naturligvis.

 

Jeg definerer meg ikke som sosialist selv om enkelte påstår jeg er det her på forumet. De to sosialistiske trekkene mine er vel kritikk mot USAs utenrikspolitikk og, til en viss grad, forståelse for fagorganisasjonene.

Lenke til kommentar
Sosialismen oppsto på et tidspunkt der det faktisk var grunn til misunnelse, eller kamp for rettigheter som jeg vil kalle det.
Misunnelse er en naturlig og god egenskap som er en av drivkreftene bak menneskenes progresjon.

Det som er så trist er at noen som ser på "rike" med misunnlse heller vi stjele fra de rike enn å skape sin egen lykke. De kobler det å være rik = bli rik på andres bekostning. I deres fordervede sinn er det umulig å tjene mye pegner uten at det går utover noen, jfr "kake som må fordeles osv"

Lenke til kommentar
Misunnelse er en naturlig og god egenskap som er en av drivkreftene bak menneskenes progresjon.

Meget godt poeng!

 

Det som er så trist er at noen som ser på "rike" med misunnlse heller vi stjele fra de rike enn å skape sin egen lykke. De kobler det å være rik = bli rik på andres bekostning. I deres fordervede sinn er det umulig å tjene mye pegner uten at det går utover noen, jfr "kake som må fordeles osv"

Igjen et meget godt poeng, man kan faktisk skille mellom sunn misunnelse og usunn misunnelse. Håper du ikke mener at "de" er "alle" sosialister. Det finnes faktisk forskjeller blandt sosialister også.

 

Gratulasjoner fra meg til deg FiskePinna! Ditt beste innlegg i mine øyne :)

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Det som er så trist er at noen som ser på "rike" med misunnlse heller vi stjele fra de rike enn å skape sin egen lykke. De kobler det å være rik = bli rik på andres bekostning. I deres fordervede sinn er det umulig å tjene mye pegner uten at det går utover noen, jfr "kake som må fordeles osv"

Høres ut som du snakker om økonomer og advokater.

Lenke til kommentar
Det som er så trist er at noen som ser på "rike" med misunnlse heller vi stjele fra de rike enn å skape sin egen lykke. De kobler det å være rik = bli rik på andres bekostning. I deres fordervede sinn er det umulig å tjene mye pegner uten at det går utover noen, jfr "kake som må fordeles osv"

det går vel alltid utover noe(n), jfr. spørsmål om eiendom av naturressurser.

 

ellers foreslår jeg å stenge slottet og gjøre om det og slottsparken til hausmanias hovedkvarter

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Hva med å splitt Oslo i en beriket bydel og en uberiket bydel? Da får både vestkanten og østkanten det som de vil.

Østkanten kan få kose seg med berikelser på løpende bånd; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=246884

 

Hva med å dele Halden i en beriket del og en del som ikke ønsker berikelser?

http://www.ha-halden.no/arkiv/vis_sak.asp?refnum=7949

Bare å leie inn gjerdesnekrere fra Israel så er kommunen delt på et pr uker.

 

Hvorfor slå ut håret og dele nordens Paris også? Verdens nordligste berikede bydel kan bli en turistattraksjon, såfrem man kan kjøre i knvisikre panserbiler igjennom de berikede områdene.

 

Er forresten definisjonen på rasisme? At enkelte folkeslag er flinkere/har bedre evner til å berike enn andre?

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...