Gå til innhold

Splitte Oslo By


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri snakket om å løsrive Oslo Vest til en ministat. Jeg har snakket om en egen liten by. Jeg er patriot.

 

Jeg er glad i hele Norges land. Men hvordan man organiserer landsdelene,bør man kanskje endre litt på. Kan være enig i at vi kanskje burde ha fem storfylker f.eks. Hele Norge er avhengig av hverandre. Derfor har jeg heller ikke sagt at Oslo Vest kan klare seg uten f.eks. Vestlandet.

Du vil altså dele opp oslo slik at du kan få det bedre?

Er jo akkurat det samme eg vil, dele opp landet slik eg kan få det bedre.

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri snakket om å løsrive Oslo Vest til en ministat. Jeg har snakket om en egen liten by. Jeg er patriot.

 

Jeg er glad i hele Norges land. Men hvordan man organiserer landsdelene,bør man kanskje endre litt på. Kan være enig i at vi kanskje burde ha fem storfylker f.eks. Hele Norge er avhengig av hverandre. Derfor har jeg heller ikke sagt at Oslo Vest kan klare seg uten f.eks. Vestlandet.

Du vil altså dele opp oslo slik at du kan få det bedre?

Er jo akkurat det samme eg vil, dele opp landet slik eg kan få det bedre.

Med slike utalelser er det ikke rart politikken blir høyredreid....

 

Jeg skal ha det godt, best, mer enn alle andre...

 

Er det virkelig ingen i dette landet som er villige til å gi opp litt for at andre som har det verre får det mye bedre... Hva skjedde med den "kommunistiske" moralen vi hadde...

Lenke til kommentar

Var for og sette det litt på spissen da. Men for de som bor i "utkantene" kan det vere frustrende når sjukehus og skoler legges ned for å spare ett par millioner. Men opera som sikkert kommer til å koste 10milliarder før de er ferdige, det har de råd til. Enda fiskeri, skipsbygging og olje (oisann alt dette finner jo sted langs kysten) har stått og står for meget mangen prosent av våre inntekter.

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar
Var for og sette det litt på spissen da. Men for de som bor i "utkantene" kan det vere frustrende når sjukehus og skoler legges ned for å spare ett par millioner. Men opera som sikkert kommer til å koste 10milliarder før de er ferdige, det har de råd til. Enda fiskeri, skipsbygging og olje (oisann alt dette finner jo sted langs kysten) har stått og står for meget mangen prosent av våre inntekter.

det er sant.. Skulle nesten ha opprettet en hat-tråd mot operaen (er nå gjort, trenger vi en ny opera?),.. [/u]"skal vi bruke norsk eller italiensk marmor???!) og bruke mange arbeidstimer på å diskutere det er det f..n ikke rart det blir lite sykehusplasser...!!

 

edit: tappert forsøk på å lage link dit, men data amøbe som jeg er fikk jeg det ikke til: du finner den i P,R&S :D

Endret av blacktower
Lenke til kommentar
Dette er jo bare vås. Det som imponerer meg er riktignok den saftige selvmotsigelse fra høyresiden i dette tilfelle, hvor samlokalisering og maktkonsentrasjon har vært fanesaker gjennom de siste tiår - man skal slå sammen, ikke splitte. Men dette er jo som sagt bare noe fyllerør fra vår venn i vest.

 

Skal vi først diskutere hovedstaden, er jeg av et helt annet syn. Jeg mener tvert imot at byen bør bli større. Akershus fylke er intet annet enn et meningsløst fylke - og det eneste ikke-sammenhengende fylket i Norge. Vest-Akershus med Asker og Bærum slåes sammen med Oslo i vest - brorparten av befolkningen i dette fylket jobber forøvrig i Oslo. Øst-Akershus, med tilhørende områder hører under Østfold, naturligvis, eller Oppland i nord.

 

Landet rundt indre Oslofjord bør sogne til Oslo, landets hovedstad. Kall meg gjerne imperialist, men jeg synes det er vanvittig at det eksisterer noe Akerhus fylke.

Ganske enig.

 

Hovedstadsområdet bør prioriteres fremfor, først og fremst fordi det har vært så underprioritet i forhold til resten av landet i nær sagt all tid.

 

Se bare på tilskudd til veiutbygging. Oslo har enorme utfordninger når det gjelder samferdsel, helse, miljø, politi osv. En av de største mytene her i landet er at verdiene skapes i Nord og på Vestlandet. Statlig overføringer fra oslo-gryta grunnen til det.

Lenke til kommentar
En av de største mytene her i landet er at verdiene skapes i Nord og på Vestlandet. Statlig overføringer fra oslo-gryta grunnen til det.

Ja jøss! All fisken og oljen fra Oslofjorden bidrar enormt til statskassen.

 

Hvordan kan du påstå at det er en myte at mesteparten av verdiene skapes på vestlandet?

Det er bare å se på hvilke landsdeler som betaler mest skatt. Det er stort sett i sentrale strøk det skapes verdier, enhver idiot kan selge råvarer som fisk og olje.

Lenke til kommentar
Joachim

"Oslo bør nok være hel ja. Men kunne kanskje blitt mindre splittelse dersom vi delte oss."

 

Det kalles mangfold og uenigheter er det som driver utvikling.

Hvis alle, som i ditt drømmesamfunn, sitter og er enige om alt, da finnes intet motiv for forandring,( de kalles ofte konservative.)

Nei, la oss ha et samfunn med masse uenigheter.

Lenke til kommentar
Joachim

"Oslo bør nok være hel ja. Men kunne kanskje blitt mindre splittelse dersom vi delte oss."

 

Det kalles mangfold og uenigheter er det som driver utvikling.

Hvis alle, som i ditt drømmesamfunn, sitter og er enige om alt, da finnes intet motiv for forandring,( de kalles ofte konservative.)

Nei, la oss ha et samfunn med masse uenigheter.

Da har du misforstått! Konservative er for en sakte fornyelse, og IKKE revolusjon. Konservative er ikke for at alt bare skal stoppe opp.

Lenke til kommentar
Se bare på tilskudd til veiutbygging. Oslo har enorme utfordninger når det gjelder samferdsel, helse, miljø, politi osv. En av de største mytene her i landet er at verdiene skapes i Nord og på Vestlandet. Statlig overføringer fra oslo-gryta grunnen til det.

Det aller meste av norske eksportinntekter kommer fra olje, fiske og metallindustrien. Hvor mye av dette finner du i Oslo-området? I tillegg er det vestlandet som i stor grad forsyner landet med strøm. At folk i Oslo er flinke til å flytte på penger og å klippe håret på hverandre skaper ingen økt velstand for norske innbyggere. Jeg ser virkelig ingen fordel med å sende pengene til Oslo for så å få dem igjen i form av statlige overføringer.

 

EDIT: Omformulering.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Tror nok ikke østlandet som egen stat hadde vært så rik at det gjør noe, da men...

 

Er jo bergen, stavanger og resten av vestlandet (og ikke glem våre venner i nord) som samler inn penger, så oslo kan godte seg med nye veier, billig transportmidler, ny opera osv osv.........!

Ja, huff. Offentlig transport i Oslo er jo så billig.

Og når begynte "våre venner i Nord" å tjene så mye penger?

Og så til det store, sorte hullet i argumentet ditt: Når fikk Oslo gode veier? Veiene her er cirka like gode som en gjennomsnittlig potetåker. Det som koster penger er når man skal bygge broer mellom alle mulige øyer oppe i de nordligere deler av Norge.

 

Det er helt klart at du ikke har den fjerneste anelse om hvordan ting er.

 

:mad:

Lenke til kommentar
Det er bare å se på hvilke landsdeler som betaler mest skatt. Det er stort sett i sentrale strøk det skapes verdier, enhver idiot kan selge råvarer som fisk og olje.

Og hvor oppstår disse verdiene da? Materialiserer de seg i bankkontoen til John Fredriksen?

Faktisk gjør de det. De pengene står klare for å innvesteres på nytt, i sannsynligvis, norsk næringsliv. Dette kommer igjen arbeiderne som du tydeligvis liker å regne deg blandt, til gode. Har du så lite økonomisk sans at du ikke skjønner at dersom Kjell Inge Røkke bygger enn gigantisk hytte på Hafjell, så opprettholder han to håndtverksbedrifter og de igjen sørger for at matvarebutikken på stedet holder seg, etc.

Lenke til kommentar
Det er bare å se på hvilke landsdeler som betaler mest skatt. Det er stort sett i sentrale strøk det skapes verdier, enhver idiot kan selge råvarer som fisk og olje.

Hvilke landsdeler gir høyest klingelyd i statskassen? Det er spørsmålet du skal stille deg. Forøvrig regner jeg med du betrakter både Bergen og Stavanger som sentralestrøk.

Lenke til kommentar
Det er bare å se på hvilke landsdeler som betaler mest skatt. Det er stort sett i sentrale strøk det skapes verdier, enhver idiot kan selge råvarer som fisk og olje.

Og hvor oppstår disse verdiene da? Materialiserer de seg i bankkontoen til John Fredriksen?

Faktisk gjør de det. De pengene står klare for å innvesteres på nytt, i sannsynligvis, norsk næringsliv. Dette kommer igjen arbeiderne som du tydeligvis liker å regne deg blandt, til gode. Har du så lite økonomisk sans at du ikke skjønner at dersom Kjell Inge Røkke bygger enn gigantisk hytte på Hafjell, så opprettholder han to håndtverksbedrifter og de igjen sørger for at matvarebutikken på stedet holder seg, etc.

Jeg spurte ikke noe om hvordan investerte penger skaper arbeidsplasser, men hvor pengene kommer fra. Og du mener visst de oppstår i løse luften.

 

Forsåvidt så er hytta til Røkke en piss i havet.

Lenke til kommentar

Å nei jasså, jeg mener da jammen ikke at penger oppstår av ingenting. Penger kommer fra pappas lommebok!

 

Nei, det var tull. Men penger må man jo arbeide for. Og har man arbeidet seg opp en god formue, så skal man da jammen få lov til det! FRIHET! TOLERANSE!

 

Hytten til Røkke er ikke "piss i havet", som du så sleivete sier. Her snakker vi om minst 3 årsverk direkte, indirekte enda flere. Og hva slags årsverk er dette? Ikke akademiker-årsverk, men arbeider-årsverk.

Lenke til kommentar
Å nei jasså, jeg mener da jammen ikke at penger oppstår av ingenting. Penger kommer fra pappas lommebok!

 

Nei, det var tull. Men penger må man jo arbeide for. Og har man arbeidet seg opp en god formue, så skal man da jammen få lov til det! FRIHET! TOLERANSE!

 

Hytten til Røkke er ikke "piss i havet", som du så sleivete sier. Her snakker vi om minst 3 årsverk direkte, indirekte enda flere. Og hva slags årsverk er dette? Ikke akademiker-årsverk, men arbeider-årsverk.

Hva snakker du om? Jeg har ikke snakket om hverken skatt eller nasjonalisering av eiendom. Men spurte HVOR PENGENE KOMMER FRA! Kan du svare meg på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...