Gå til innhold

Splitte Oslo By


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som koster penger er når man skal bygge broer mellom alle mulige øyer oppe i de nordligere deler av Norge.

På Vestlandet betaler vi i stor grad broene våre selv.

Det er derfor jeg sier "de nordligere deler av Norge". Så vidt jeg vet ligger vestlandet vest i Norge. Enig?

Sannheten er at jeg ikke vet hvordan det gjøres i nord. Men det ville overraske meg om det var vesentlig forskjellig fra slik det er hos oss.

Lenke til kommentar
Hardt arbeid gir ikke masse penger penger. Slutt å røl.

Ikke det? Tolker jeg det dithen at du ikke har forsøkt? Morsommere på Cafe Internationalen?

Det er da ingenting med hardt arbeid som gir masse penger. Jeg kjenner opptil flere som jobber veldig hardt som ikke har masse penger.

Da er de ikke flinke nok til å spare. Eventuelt jobber de hardt for RV.

 

EDIT: Og da kan de finne seg en bedre betalt jobb. :)

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Mengden arbeid er uvesentlig, det er kunnskapen det kommer an på. Men kanskje ikke slik mange tror:

Salary Theorem

The less you know, the more you make.

Proof:

Postulate 1: Knowledge is Power.

Postulate 2: Time is Money.

As every engineer knows: Power = Work / Time

And since Knowledge = Power and Time = Money

It is therefore true that Knowledge = Work / Money .

Solving for Money, we get:

Money = Work / Knowledge

Thus, as Knowledge approaches zero, Money approaches infinity, regardless of the amount of Work done

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Det å påstå at hardt arbeid automatisk fører til fet lønn er jo å være temmelig naiv.

 

Se feks. på brannmenn eller sykepleiere. De tjener adskillig mindre enn en aksjespekulant, noe som er rart ettersom de to første faktisk behandler og tar vare på verdier mens den tredje kun bruker tiden på å lage teoretiske verdier på børsen.

 

Det er forresten tydelig her at de av oss som ikke har vært utsatt for konkurranse i livet yrer for kapitalisme, fritt marked og konkurranse, mens de av oss som faktisk har måttet arbeide seg fra null ikke gjør det. Burde være en tankevekker.

Lenke til kommentar
Se feks. på brannmenn eller sykepleiere. De tjener adskillig mindre enn en aksjespekulant, noe som er rart ettersom de to første faktisk behandler og tar vare på verdier mens den tredje kun bruker tiden på å lage teoretiske verdier på børsen.

Kanskje det er aksje"spekulanten" som har risikovillig kapital og sørger for at sykepleieren og brannmannen har en jobb (sett at disse jobber i privat sektor). Veldig lett å sparke på næringslivet, men dette næringslivet er avhengig av risikokapital -> og husk at alle inntekter til statskassen kommer fra det private næringsliv (foruten olje og kapitalinntekter).
Lenke til kommentar
Som ofteset:

 

De som arbeider hardest under utdaningen, får de beste jobbene, ergo de tjener mest penger.

De som har den kompetansen marekedet er villig til å betale mest for får de best betalte jobbene. F.eks er det stor etterspørsel etter nevnte bosstømmere, derfor har ofte disse en høyere begynnerlønn enn f.eks nyutdannet siviløkonom som må ta til takke med lønnstrinn 62 som kommunalrevisor i Fitjar kommune. Rett og rimelig spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...