Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (18 minutter siden):

 

Ja, altså, den var helt ålreit. 4 for meg er fremdeles en ok score. Kanskje jeg ikke er helt i vater i scoring-systemet mitt 😄

10 for meg er perfekt, as in, does not really exist. 9'er film for meg er kanskje Star Wars-originalene og LOTR-filmene, Aliens, Terminator, Terminator 2 osv. og så en drøss åttere. En 7'er er en film jeg virkelig liker. Men jeg begynte i midten så må liksom ha et sted å gå opp eller ned haha.

4'er for meg er som du sier fortsatt en seerverdig søndagsfilm, men kanskje litt streng score. Dårlig for meg begynner på kanskje 3 og nedover. 4 er fremdeles nesten midt på treet.

4/10 høres ganske strengt ut for noe som omtales som "helt ålreit", ja. Det er jo under middels og dermed en negativ score. Selv bruker jeg det for filmer som ikke er direkte dårlige, men som jeg fikk fint lite utbytte av og dermed kan beskrive som bortkastet tid. Siste jeg ga firer var vel Nope, som for det meste bare var kjedelig. Når noe er helt ålreit gir jeg som regel 6/10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Gouldfan said:

Snakes on a plane er litt i samme liga vel, synes denne er veldig kul over the top med selveste Samuel Jackson.

Skikkelig god B-film med kultkvalitet.

Personlig synes jeg den bare ble en teit gimmick. Hele filmen er konstruert for at Samuel Jackson skal kunne si "I have had it with these motherfuckin' snakes on this motherfuckin' plane!". Ett litt krampeaktig forsøk på å lage en kultfilm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Woff skrev (43 minutter siden):

Southland Tales (UK-import) (DVD) koster kr 119,00 så det har vel ikke gått mye opp der?
Det skal LITT til å kunne defineres som musikal, holder ikke med litt sang og dans! Les:
https://snl.no/musikal

Nå blir det sweetspot her: 

Fikk 8 Mile på 4k med DTS-X lyd og
Saturday Night Fever på 4k med Dolby vision og Dolby True HD 5.1 lyd.

Posten kom også med hele 8 musikk-plater (blu ray eller dvd + cd'er) så kassa var rimelig full i dag!
Posten hadde forøvrig IKKE fortollet noe av dette selv om de skulle ut fra toll-deklarasjonen. 🙂 Men jeg klager ikke nei!

 

Nja så den fra 400 til 1000 kr for dvd og bd.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (5 minutter siden):

Personlig synes jeg den bare ble en teit gimmick. Hele filmen er konstruert for at Samuel Jackson skal kunne si "I have had it with these motherfuckin' snakes on this motherfuckin' plane!". Ett litt krampeaktig forsøk på å lage en kultfilm.

Ja meninger er delte, jeg synes den var kul med sin stil. Og Samuel sier vel mer enn det.

Hateful 8 synes jeg også er kul, en nedsnødd Western med mye dialogdrevet handling. Samuel spiller også i denne, har den på Blu-ray.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Ja meninger er delte, jeg synes den var kul med sin stil. Og Samuel sier vel mer enn det.

Hateful 8 synes jeg også er kul, en nedsnødd Western med mye dialogdrevet handling. Samuel spiller også i denne, har den på Blu-ray.

Du sammenligner litt for ofte 'hummer og kanari' synes jeg.. The Hateful Eight er altså en 'drama-western' som vant Oscar og i tillegg til en eventyrlig rolleliste er sydd sammen av selveste Quentin Tarantino! Sett av snaue 600.000 på IMDb mot Snakes som har kun 140.000.
The Hateful Eight gav jeg 8/10...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 timer siden):

Saturday Night Fever på 4k med Dolby vision og Dolby True HD 5.1 lyd.

Virkelig gøy å se og høre denne igjen! Bee Gees og John Travolta gjør en herlig jobb her, skjønner godt at denne er re-utgitt på 4k!
Er herlig med et gjensyn her! Topp kvalitet som forventet og lyden er bra også. Forsterkeren får lov til å 'gjøre om' lyden her til 9.1.4 og dette funker faktisk veldig bra! 🙂

https://www.imdb.com/title/tt0076666/?ref_=nv_sr_srsg_3

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (56 minutter siden):

 

Du sammenligner litt for ofte 'hummer og kanari' synes jeg.. The Hateful Eight er altså en 'drama-western' som vant Oscar og i tillegg til en eventyrlig rolleliste er sydd sammen av selveste Quentin Tarantino! Sett av snaue 600.000 på IMDb mot Snakes som har kun 140.000.
The Hateful Eight gav jeg 8/10...

Jeg lar ikke hvor mange som har sett en film bestemme min vurdering. En Tarantino film får selvsagt mye mer publisitet og blir sett av flere.

Jeg fokuserte på Samuel Jackson som skuespiller.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Jeg lar ikke hvor mange som har sett en film bestemme min vurdering.

Selvsagt ikke bestemme, men de gir jo en liten pekepinn på hvor landet ligger. Og om du kanskje er litt på bærtur? 
Oscar er også en slik pekepinn, "Verdens verste menneske" har vel hele to nominasjoner mener jeg å huske?

Lenke til kommentar
Woff skrev (20 minutter siden):

Selvsagt ikke bestemme, men de gir jo en liten pekepinn på hvor landet ligger. Og om du kanskje er litt på bærtur? 
Oscar er også en slik pekepinn, "Verdens verste menneske" har vel hele to no påminasjoner mener jeg å huske?

Oscar er en vennegjeng av maktpersoner i filmbransjen som gir venner i bransjen priser. Skandale at Mickey Rourke ikke fikk Oscar for the Wrestler bare fordi han er upopulær blant lederne i Oscar, viser bare at det går på trynefaktor og ikke skuespill.

Skandale at Martin Scorsese ikke har fått mer heller.

Det er du selv som er pekepinn på om du liker en film eller ei.. Vi er individuelle mennesker.

Taxi Driver var en revolusjon innen film og fortjente soleklar Oscar.

Samme med the Raging Bull.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

All Quiet on the Western Front har nå gått over skjermen her. MEGET god film og det eneste som virkelig irriterer meg er at denne har Netflix satt sitt bumerke på, noe som fort betyr at den ikke havner på 4k plate for salg de første årene!
Kvaliteten på filmen kan vel neppe bli bedre med Dolby Vision, men kunne gjerne tenkt meg Atmos lydspor, jeg har kun 5.1 på denne. Tror det har noe å gjøre med for gammel tv? Har dere Atmos på denne filmen?

Endret av Woff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært på en Mike Flanagan-spree de siste ukene og har sett tre filmer og en serie. Liten anmeldelse av filmene:

Gerald's Game
Adapsjon av Stephen King-bok. Et par som sliter med samlivet bestemmer seg for å reise på en øde hytte for å sprite opp sexlivet og se om de kan få jobbet med forholdet. Etter mannen har lenket kona til senga med håndjern så dør han av hjerteinfarkt. Kvinnen må finne en måte å komme seg løs og overleve på, samtidig som hun må kjempe mot sine indre demoner fra fortiden.

Det var ikke hva jeg forventet siden jeg forbinder Flanagan med haunted house horror i ulike varianter. Tematikken minnet meg litt om Misery, hvor man har en-to hovedpersoner, det meste av filmen foregår i ett hus og en person må finne en måte å komme seg fri på. Godt spilt og laget, som forventet av både skuespillerne (som er Flanagan-travere) og regissøren selv. Ikke min favoritt, men det er nok fordi jeg hadde litt andre forventninger.

6,5/10

Hush
En original historie skrevet av Flanagan og kona Kate Siegel. Sistnevnte spiller også hovedrollen. En døvstum kvinne bor alene i et hus i ødemarken hvor hun jobber som forfatter. En seriemorder dukker opp, vet at hun er alene og det hele blir en katt-og-mus-lek hvor hun må finne en måte å overleve på.

Veldig lik tematikk som Gerald's Game og Misery. Jeg personlig er ikke så glad i disse øksemorder-filmene, fordi jeg er mye mer interessert i psykologien bak hvorfor de er seriemordere enn å se på selve mordene. Men igjen godt spilt og godt laget - det at hun er døvstum lager en ekstra tvist på det hele som er godt gjennomført. 

7/10

Doctor Sleep
Igjen adapsjon av en Stephen King-bok, denne gangen oppfølgeren til The Shining. Vi følger Danny som voksen, hvordan det gikk med ham etter det han opplevde som barn og hvordan bruker de traumene og evnene til å hjelpe en ung "shiner" i dag.

Danny spilles av Ewan McGregor, noe jeg ikke ble helt fortrolig med. For all del, McGregor gjorde en formidabel jobb, så har ingenting å gjøre med hans evner som skuespiller. Men Danny fra The Shining (og fra denne filmen i flashbacks) har veldig mørkt, nesten svart, hår. Ewan er mørkeblond. Jeg har aldri hørt om barn som blir lysere med alderen på den måten. Tvert om, voksne som har blondt/mørkeblondt hår vil ofte ha mye lysere hår, nesten hvitt, som små barn. Det er en meningsløs detalj, men det er slikt som tar meg litt ut av historien.

Denne var underholdende, med flere kjente fjes for de som kjenner til andre av Flanagans verk (han bruker veldig mange av de samme skuespillerne i hans filmer/serier). Jeg er ikke noen stor The Shining-fan og har vel bare sett den èn gang i voksen alder, men det var likevel gøy å dra tilbake til hotellet i "nyere" tid.

7,5/10

Endret av Tabris
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (11 minutter siden):

Synes Oculus og Ouija: Origin of Evil er de beste filmene hans. Håper han går tilbake til å lage film igjen, for seriene hans har vært ganske skuffende greier.

Ja, de er neste på listen. Må bare sjekke om de er tilgjengelige på en streamingtjeneste jeg har. 

Jeg liker seriene hans mye bedre enn filmene.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 29.10.2022 den 20.17):

Er det remake av en med samme navn fra 1931?
https://www.imdb.com/title/tt0020629/?ref_=tt_sims_tt_i_11

Bare så jeg hadde den på watchlista også, ikke sett den enda. De ser begge bra ut da

Mer riktig å si at det er en ny filmadapsjon av boka fra 1929, men ja samme story.

 

Var hjemme en tur i helga og endte med å se The Bone Collector (1999) på TV3. 

Ikke ofte jeg ser film på lineærTV lengre, så det var i seg selv en selsom opplevelse. Filmen i seg selv er vel helt ok. Typisk 90talls seriemorderthriller med en solid cast, dog ganske forutsigbar story. Reklamepauser ødelegger jo noe for flyten i historien. Mener å huske at den var mye skumlere fra jeg var mindre, men det er vel noe med alderen å gjøre. 6/10 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så OMSIDER opp igjen 8 Mile fra 2002 med Eminem i hovedrolla. 
Denne gangen ble det naturligvis 4k og DTS-X lyd i 9.1.4.. Men Original-lyden gav ikke noe spesiell opplevelse med dagens lydspor, det var absolutt skuffende og fikk meg til å sette ned karakteren jeg har gitt filmen på IMDb.
Jeg gir KUN karakterer på filmer jeg selv har på plate for ikke å skryte av filmer jeg ikke kan plukke fram fra hylla! 🙂
https://www.imdb.com/title/tt0298203/?ref_=nv_sr_srsg_0

Lenke til kommentar

Exodus: Gods and Kings (2014)

Fin film dette. For de som har sett "De Ti Bud" fra 50 tallet, vil kjenne igjen historien.
En litt egen vri her, der Gud er en liten gutt feks.
En lang film dette også, om ikke så lang som den andre. En film jeg nok gjerne ser igjen.
Historien er jo kjent da, så man må bare se den selv. Så veldig stor forskjell er det ikke på de to filmene tror jeg.
Kan forStå at filmene er laget lange, for i denne hadde man litt i overkant raske overganger noen steder, sånn som med landeplagene.
hadde ikke gjort noe om der var lagt til enda en time.
Men jeg må nok ha likt den andre meget til å være en så gammel film, har gitt den hele 9/10 faktisk.
Det høres nesten mye ut, får se den igjen. Denne kom ikke helt opp dit, men absolutt en severdig sak

7/10
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tabris skrev (6 timer siden):

Jeg har vært på en Mike Flanagan-spree de siste ukene og har sett tre filmer og en serie. Liten anmeldelse av filmene:

Gerald's Game
Adapsjon av Stephen King-bok. Et par som sliter med samlivet bestemmer seg for å reise på en øde hytte for å sprite opp sexlivet og se om de kan få jobbet med forholdet. Etter mannen har lenket kona til senga med håndjern så dør han av hjerteinfarkt. Kvinnen må finne en måte å komme seg løs og overleve på, samtidig som hun må kjempe mot sine indre demoner fra fortiden.

Det var ikke hva jeg forventet siden jeg forbinder Flanagan med haunted house horror i ulike varianter. Tematikken minnet meg litt om Misery, hvor man har en-to hovedpersoner, det meste av filmen foregår i ett hus og en person må finne en måte å komme seg fri på. Godt spilt og laget, som forventet av både skuespillerne (som er Flanagan-travere) og regissøren selv. Ikke min favoritt, men det er nok fordi jeg hadde litt andre forventninger.

6,5/10

Hush
En original historie skrevet av Flanagan og kona Kate Siegel. Sistnevnte spiller også hovedrollen. En døvstum kvinne bor alene i et hus i ødemarken hvor hun jobber som forfatter. En seriemorder dukker opp, vet at hun er alene og det hele blir en katt-og-mus-lek hvor hun må finne en måte å overleve på.

Veldig lik tematikk som Gerald's Game og Misery. Jeg personlig er ikke så glad i disse øksemorder-filmene, fordi jeg er mye mer interessert i psykologien bak hvorfor de er seriemordere enn å se på selve mordene. Men igjen godt spilt og godt laget - det at hun er døvstum lager en ekstra tvist på det hele som er godt gjennomført. 

7/10

Doctor Sleep
Igjen adapsjon av en Stephen King-bok, denne gangen oppfølgeren til The Shining. Vi følger Danny som voksen, hvordan det gikk med ham etter det han opplevde som barn og hvordan bruker de traumene og evnene til å hjelpe en ung "shiner" i dag.

Danny spilles av Ewan McGregor, noe jeg ikke ble helt fortrolig med. For all del, McGregor gjorde en formidabel jobb, så har ingenting å gjøre med hans evner som skuespiller. Men Danny fra The Shining (og fra denne filmen i flashbacks) har veldig mørkt, nesten svart, hår. Ewan er mørkeblond. Jeg har aldri hørt om barn som blir lysere med alderen på den måten. Tvert om, voksne som har blondt/mørkeblondt hår vil ofte ha mye lysere hår, nesten hvitt, som små barn. Det er en meningsløs detalj, men det er slikt som tar meg litt ut av historien.

Denne var underholdende, med flere kjente fjes for de som kjenner til andre av Flanagans verk (han bruker veldig mange av de samme skuespillerne i hans filmer/serier). Jeg er ikke noen stor The Shining-fan og har vel bare sett den èn gang i voksen alder, men det var likevel gøy å dra tilbake til hotellet i "nyere" tid.

7,5/10

Tho Danny har lyst type mørk blondt hår, jeg burde vite for jeg har samme hårfarge pluss litt grått...

 

Th0DD6T4V1.jpg

Lenke til kommentar
Tomeito skrev (17 timer siden):

Mer riktig å si at det er en ny filmadapsjon av boka fra 1929, men ja samme story.

 

Var hjemme en tur i helga og endte med å se The Bone Collector (1999) på TV3. 

Ikke ofte jeg ser film på lineærTV lengre, så det var i seg selv en selsom opplevelse. Filmen i seg selv er vel helt ok. Typisk 90talls seriemorderthriller med en solid cast, dog ganske forutsigbar story. Reklamepauser ødelegger jo noe for flyten i historien. Mener å huske at den var mye skumlere fra jeg var mindre, men det er vel noe med alderen å gjøre. 6/10 

Denne og Seven er ganske bra ja...

Nå blir jeg vel arrestert for å sammenligne hummer og Kanari igjen vel, men jeg synes liksom disse minner om hverandre.

Bone Collector en av de første om ikke første storfilmene til Angelina Jolie, sant selveste Bundy I en birolle...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...