Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forferdelige filmer. Ser helt forjævlige ut.

 

Ja, husker det var mange som hadde synspunkter på filmene når de kom. Ikke alle likte hva P. Jackson hadde laget.

 

Mye derfor jeg ikke har skaffet filmene før nå - fordi de havnet laaangt ned på min prioriteringsliste.

 

Men så ble jeg veldig positivt overrasket i stedet - moro :)

 

Jeg så Extended & 3D.

Lenke til kommentar

Hele CGI-biten, og stilen generelt ser så absurd kvalmende ut. Er det som er så dårlig med disse filmene, mengden CGI er direkte ufyselig å bevitne i altfor,altfor mange timer.

 

Var vel aldri VELDIG optimistisk til disse når de kom, men likevel var det på nippet til at jeg avsluttet den første filmen før den var over. Kjøpte den faktisk på BD-også, kjøpte aldri de to neste for å si det sånn :p

 

Tilnærmingen de brukte under LOTR-filmene og spesial effektene der er en million ganger å foretrekke enn den glansbilde smørja The Hobbit trilogien er. Ekkelt.

 

 

Nå var jo ikke det bare og bare å dra i land disse filmene heller uten å gå i detalj, men det gjennomsyrer jo hele produksjonen.

 

Disse filmene er BÅNN i bøtta for min del. To tomler ned.

Endret av Mala
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ufyselig, smørje, ekkelt og bånn i bøtta?  :ohmy:

 

Dette skjønte jeg ingenting av - det ser jo helt fantastisk ut! Flere Oscars nomineringer for visual effects, production design, make-up osv.

 

Men det er lov å ha forskjellig smak. Glad jeg kan nyte disse mesterverkene  :)

 

Edit: Eller det gjenstår jo å se - har bare sett den første som jeg jo synes var veldig solid, vi får se hvordan det går med de andre 2 :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Haha, ha ikke sant :p Når du har sett alle filmene kan du kikke på denne ærlige lille behind the scenes saken med Peter Jackson hvor han i grunn sier rett ut at de knapt visste hva de holdt på med underveis  :wee:  Skal visstnok være tatt fra BD-utgivelsen av den siste filmen. 

https://www.theloop.ca/peter-jackson-reveals-why-the-hobbit-trilogy-sucked-so-bad/

 

https://www.youtube.com/watch?v=20vA9U7J2qQ&t=2s

Forhåpentligvis får du ENDA lavere forventinger nå etter min lille rant, og de neste to makkverkene faktisk overasker    :rofl: 

Nå er det selvsagt ikke bare det visuelle jeg hater med disse filmene, men alt i fra karakterer bygging, relasjoner og hvor lite filmene får deg til å bry deg om disse. Eller i det hele tatt greie å skille de. Mengder med intetsigende ultra dølle action sekvenser uten substans, som viser at det aldri er noen reell trussel for denne gjengen noen sted nærmest.  Det oser av unødvendig fyllstoff og fjas i sinnsykt tempo. Når de skal rømme fra Goblin Town, eller hva pokker det var...ultra kjipt. 

EDIT: Woops, ser jo nå at dette ikke er filmprat tråden.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Første Hobbiten-film er ganske bra. Den andre er god. Den tredje middelmådig.

 

Filmatiseringen av Hobbiten burde vel vært 1 film, ikke 3? Men pengene rår. Her skal det melkes...

 

Likte veldig godt boka. Leste den da jeg var 14-15 år. Synes Jackson klarer å fange stemninger og følelser fra boka på en bra måte. New Zealand er derimot ikke rette innspillingssted. Man ser at det ikke er Europa. Og Tolkien-bøkene har en europeisk kontekst. Hovedrolleinnehaveren kunne også vært bedre.

 

Men alt i alt synes jeg det er bra filmer.

Lenke til kommentar

220px-Friday_the_13th_Part_VI_-_Jason_Li

 

 

FRIDAY 13TH PART VI: JASON LIVES

 

Sjette filmen i serien, og nok en film som gjør "det umulige". Vi snakker den sjette filmen i en serie her. Hvor mange serier har klart å leve så lenge? Og hvor mange ganger har den sjette filmen faktisk vært bra? Men dette er en god grunn til hvorfor jeg er mer eller mindre blodfan av serien. Som de fem første kjører de ikke bare den samme formelen igjen, men prøver å gjøre noe nytt. I den første så vi ikke morderen før helt på slutten. Neste film introduserte Jason. Tredje var første film i 3D på mange, mange år. Fjerde film hadde en unge i hovedrollen i en slasher. Femte hadde en ny vri, der "Jason" ikke var med, men en annen tulling brukte ham som unnskyldning. Nå er vi på sjette film, og igjen gjør den mye annerledes fra de forrige. Jason er tilbake, verre enn noensinne - på en bra måte.

 

Jason var i live i de fire første filmene, og ble erstattet i forrige, som jeg sa. Denne gangen er første gang han står opp fra de døde, og dette gir oss en Jason som er "more feral and ruthless" enn før, ifølge de som lagde filmen. Her er det ikke noen kjære mor. Jason slakter ned folk i et raskt tempo, totalt nådeløs og ustoppelig. Akkurat som han skal være. :D Men interessant nok er store deler av resten av filmen en ren komedie, av alle ting. Dette ble gjort av to grunner. For det første ville de ha en annen tone enn i de andre filmene, og ikke bare spy ut samme mølet om og om igjen. Men det gir oss også en enorm kontrast mellom humoren, og det ustoppelige monsteret Jason Voorhees. Uansett hvor morsomt man har det, er det ingen som er trygge her.

 

Vel, for så vidt. Det er enkelte uskrevne regler for filmer og tv-serier, som at man ikke skal drepe barn. Det er i hovedsak derfor ungen i de to forrige filmene overlevde. I Part 6 er leiren åpnet, og det er en hel rekke barn her. I en scene sent ute i filmen gjemmer alle barna seg i en hytte. Jason slår inn døren og tramper inn, og det er ingen tvil om hva han har tenkt å gjøre. Heldigvis (vel...) blir han stoppet i tide, fordi det som sagt "ikke er lov" å drepe barn på film. I alle fall ikke på den tiden. Men det var ingen tvil om intensjonene hans. De som er litt mer opp i årene har dessverre for dem ikke en slik regel, dermed har vi åtte eller ni drap bare den første halvtimen. :p 

 

Kanskje det er derfor jeg elsker denne filmen så mye. Vi snakker sjette film i en serie, og likevel har de klart å lage den beste filmen til nå. Den er morsomt til tider, skummel til tider, har en sykt rå Jason Voorhees, og rimelig høyt tempo. Perfekt er den nok ikke, og det er en del tvilsomme hull i plottet. Filmen overser fullstendig forrige film, og starter med at Tommy Jarvis vil forsikre seg om at Jason er død for godt. Dette er ironisk det som vekker Jason til live. Hadde Tommy latt han være, ville den fjerde filmen ha vært den aller siste med den ekte Jason. Bra gjort, Tommy. :p Både fjerde og femte film hintet at Tommy ville bli en ny Jason, og de har bekreftet i etterkant at Tommy faktisk drepte en dame på slutten av forrige film. Men den filmen overser de fullstendig, så han er uskyldig nå. Var jo også litt rart at en dame er overlykkelig fordi Tommy lever på slutten, til tross for at hun kun har kjent han noen timer. At faren ligger død noen meter unna i skogen driter hun i. WTF? :p Men pytt, det er ikke så nøye.

 

Vurdering: 9/10 "I've seen enough horror movies to know any weirdo wearing a mask is never friendly."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

220px-Friday_the_13th_Part_VI_-_Jason_Li

 

 

FRIDAY 13TH PART VI: JASON LIVES

 

Sjette filmen i serien, og nok en film som gjør "det umulige". Vi snakker den sjette filmen i en serie her. Hvor mange serier har klart å leve så lenge? Og hvor mange ganger har den sjette filmen faktisk vært bra? Men dette er en god grunn til hvorfor jeg er mer eller mindre blodfan av serien. Som de fem første kjører de ikke bare den samme formelen igjen, men prøver å gjøre noe nytt. I den første så vi ikke morderen før helt på slutten. Neste film introduserte Jason. Tredje var første film i 3D på mange, mange år. Fjerde film hadde en unge i hovedrollen i en slasher. Femte hadde en ny vri, der "Jason" ikke var med, men en annen tulling brukte ham som unnskyldning. Nå er vi på sjette film, og igjen gjør den mye annerledes fra de forrige. Jason er tilbake, verre enn noensinne - på en bra måte.

 

Jason var i live i de fire første filmene, og ble erstattet i forrige, som jeg sa. Denne gangen er første gang han står opp fra de døde, og dette gir oss en Jason som er "more feral and ruthless" enn før, ifølge de som lagde filmen. Her er det ikke noen kjære mor. Jason slakter ned folk i et raskt tempo, totalt nådeløs og ustoppelig. Akkurat som han skal være. :D Men interessant nok er store deler av resten av filmen en ren komedie, av alle ting. Dette ble gjort av to grunner. For det første ville de ha en annen tone enn i de andre filmene, og ikke bare spy ut samme mølet om og om igjen. Men det gir oss også en enorm kontrast mellom humoren, og det ustoppelige monsteret Jason Voorhees. Uansett hvor morsomt man har det, er det ingen som er trygge her.

 

Vel, for så vidt. Det er enkelte uskrevne regler for filmer og tv-serier, som at man ikke skal drepe barn. Det er i hovedsak derfor ungen i de to forrige filmene overlevde. I Part 6 er leiren åpnet, og det er en hel rekke barn her. I en scene sent ute i filmen gjemmer alle barna seg i en hytte. Jason slår inn døren og tramper inn, og det er ingen tvil om hva han har tenkt å gjøre. Heldigvis (vel...) blir han stoppet i tide, fordi det som sagt "ikke er lov" å drepe barn på film. I alle fall ikke på den tiden. Men det var ingen tvil om intensjonene hans. De som er litt mer opp i årene har dessverre for dem ikke en slik regel, dermed har vi åtte eller ni drap bare den første halvtimen. :p 

 

Kanskje det er derfor jeg elsker denne filmen så mye. Vi snakker sjette film i en serie, og likevel har de klart å lage den beste filmen til nå. Den er morsomt til tider, skummel til tider, har en sykt rå Jason Voorhees, og rimelig høyt tempo. Perfekt er den nok ikke, og det er en del tvilsomme hull i plottet. Filmen overser fullstendig forrige film, og starter med at Tommy Jarvis vil forsikre seg om at Jason er død for godt. Dette er ironisk det som vekker Jason til live. Hadde Tommy latt han være, ville den fjerde filmen ha vært den aller siste med den ekte Jason. Bra gjort, Tommy. :p Både fjerde og femte film hintet at Tommy ville bli en ny Jason, og de har bekreftet i etterkant at Tommy faktisk drepte en dame på slutten av forrige film. Men den filmen overser de fullstendig, så han er uskyldig nå. Var jo også litt rart at en dame er overlykkelig fordi Tommy lever på slutten, til tross for at hun kun har kjent han noen timer. At faren ligger død noen meter unna i skogen driter hun i. WTF? :p Men pytt, det er ikke så nøye.

 

Vurdering: 9/10 "I've seen enough horror movies to know any weirdo wearing a mask is never friendly."

Pskolen 6 (vs banden med den hemmelige bossen) var da ålreit , samme med 007 OHMSS (som var jævlig ålreit :D

Lenke til kommentar

Ja, det finnes serier med seks eller flere filmer, og noen der disse faktisk er bra. Men det er nok sjelden man ser sånt. Som regel går serier tom for krutt etter tre, fire filmer. Die Hard 4, anyone? Terminator 3? Alien 3? Halloween 6? Indy 4? Jaws 4? Nightmare on Elm Street holdt relativt bra kvalitet hele veien, men det er ikke å komme utenom at den fjerde, femte og sjette filmen ikke kan måle seg med de første. Den syvende var dog svært bra, det skal den ha. :)

Lenke til kommentar

Forstår ikke at man kan si at Hobbiten-filmene er "forferdelige". De dro det ut og filmene levde ikke opp til forventningene, men forferdelige var de da ikke?

 

Kanskje feil ord å kalla dei "forferdelige", men dei var dårlige, keisame, uinteressante, rett og slett ein stor gjesp. Sjølv om ein hadde putta alt av interessant handling i kun ein film i staden for tre, ville det mest truleg ha blitt keisamt.

 

Men kven hadde eigentleg store forventningar til desse filmane?

Lenke til kommentar

Alle de 26 Zatoichi-filmene er forjævlig bra, og utrolig nok er nummer 22 og 20 de aller beste i serien, og nummer 6, 2 og 1 etter det igjen. De første 25 filmene kom mellom 1962 og 1973. Også kom den siste i 1989. Serien på hundre episoder produsert mellom 74 og 79 skal jo også være top notch, noe jeg ikke har noen problemer med å se for meg.

 

ncUVCDp.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...