Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Lost Boys

 

Stakkars unge aner ikke hva vampyrer er. Drit i Twilight, og alt det mølet der. Lost Boys er filmen for deg. Her snakker vi badass tenåringsvampyrer, men til forskjell fra Twilight er dette rå saker. Filmen er nesten perfekt fra start til slutt, men bra historie, bra skuespillere, bra lyd, bra musikk og bra effekter (spesielt til å være en film fra 1987. Anne Rice gav oss vampyrer som "vanlige mennesker", men Lost Boys perfeksjonerte det. De to oppfølgerne er ikke all verden, men denne filmen er et must for alle som elsker vampyrer. Spesielt for unge som tror Twilight har noe med vampyrer å gjøre. Dritbra film, rett og slett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

YNRjX1j.jpg

 

Alita: Battle Angel (2019) - har vært klar siden jeg hørte om dette prosjektet - Cameron & Rodriguez & Scifi  :dribble:

 

Herlig film, synes det meste fungerte veldig bra, cast, story og fremfor alt at den ser så fantastisk ut. Litt av en verden de klarer så flott å skape. Alita er bare så badass at man blir lykkelig. Action sekvensene leverer.

 

Som man ser har jeg handlet en utgave fra UK - for filmen er filmet i native 3D - og en slik film vil jeg se i 3D. Dessverre fantes det ikke noen måte å forhåndsbestille denne i Norge. En grim fremtid for oss som liker slikt, med tanke på fremtiden og tollgebyr etter 1/1-2020.  :hm: Hvis dette blir normen.

 

Ganske så fantastisk å se i 3D, filmen er veldig lys og crisp, noe som gjør at 3D blir veldig bra.

 

Lydmessig er det ikke noe Atmos spor på 3D utgaven (ei heller på vanlig bd), derimot finnes Atmos på 4k discen i samme utgaven. Et fullstendig tøyseopplegg for å pushe 4k discer. :realmad: Men jeg har sluttet å bry meg om dette tullet og bare kjører det med 7.1.4 oppskalering allikevel - og for være ærlig er det sjelden et Atmos lydspor imponerer særlig - i forhold til et oppmikset 5.1/7.1. Man utnytter veldig sjelden muligheten.

 

Lydsporet på Alita er meget bra, flott soundtrack og bra trykk - og en skikkelig surroundmiks.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lost Boys

 

Stakkars unge aner ikke hva vampyrer er. Drit i Twilight, og alt det mølet der. Lost Boys er filmen for deg. Her snakker vi badass tenåringsvampyrer, men til forskjell fra Twilight er dette rå saker. Filmen er nesten perfekt fra start til slutt, men bra historie, bra skuespillere, bra lyd, bra musikk og bra effekter (spesielt til å være en film fra 1987. Anne Rice gav oss vampyrer som "vanlige mennesker", men Lost Boys perfeksjonerte det. De to oppfølgerne er ikke all verden, men denne filmen er et must for alle som elsker vampyrer. Spesielt for unge som tror Twilight har noe med vampyrer å gjøre. Dritbra film, rett og slett.

 

Ja, den er bra, på tide å få oppgradert denne til blu ray!

Lenke til kommentar

Har ikke sett Twilight, og kommer ikke til å gjøre det. Det lille jeg har sett er ille nok. Er det i det hele tatt vampyrer vi snakker om der? Da jeg vokste opp på 1980-tallet var vampyrer noe som var farlig og skummelt. Lost Boys endret det til en viss grad, men også den er rimelig skummel til tider. Kanskje ikke med dagens øyne, men når man var ung ble det jo noe annet. Synes Twilight ødela alt for mye. Vampyrer gikk fra farlige monstre til emo-tenåringer. Savner helt klart tiden da man kunne få en skrekkfilm med vampyrer.

Lenke til kommentar

YNRjX1j.jpg

 

Alita: Battle Angel (2019) - har vært klar siden jeg hørte om dette prosjektet - Cameron & Rodriguez & Scifi  :dribble:

 

Herlig film, synes det meste fungerte veldig bra, cast, story og fremfor alt at den ser så fantastisk ut. Litt av en verden de klarer så flott å skape. Alita er bare så badass at man blir lykkelig. Action sekvensene leverer.

 

Som man ser har jeg handlet en utgave fra UK - for filmen er filmet i native 3D - og en slik film vil jeg se i 3D. Dessverre fantes det ikke noen måte å forhåndsbestille denne i Norge. En grim fremtid for oss som liker slikt, med tanke på fremtiden og tollgebyr etter 1/1-2020.  :hm: Hvis dette blir normen.

 

Ganske så fantastisk å se i 3D, filmen er veldig lys og crisp, noe som gjør at 3D blir veldig bra.

 

Lydmessig er det ikke noe Atmos spor på 3D utgaven (ei heller på vanlig bd), derimot finnes Atmos på 4k discen i samme utgaven. Et fullstendig tøyseopplegg for å pushe 4k discer. :realmad: Men jeg har sluttet å bry meg om dette tullet og bare kjører det med 7.1.4 oppskalering allikevel - og for være ærlig er det sjelden et Atmos lydspor imponerer særlig - i forhold til et oppmikset 5.1/7.1. Man utnytter veldig sjelden muligheten.

 

Lydsporet på Alita er meget bra, flott soundtrack og bra trykk - og en skikkelig surroundmiks.

 

Denne filmen har gått meg hus forbi.. Det ble 1080p og TrueHD (liten miks av Vanlig BD og Dolby Atmos/TrueHD ;)) både kona og jeg likte den veldig godt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

I kveld ble det noe veldig spesielt - det er ikke ofte man har en blu ray hvor det sår 70th Anniversary Edition på  :ohmy:

 

Gone With the Wind (1939) - voksne 232 minutter! Litt bucket list over denne. Har gruet meg litt til å se den, men den var greiere å komme i gjennom enn jeg trodde. Den er flott filmet og glimrende skuespillere gjør dramaet ganske interessant - hele veien.

 

Andre som har sett den?

Lenke til kommentar

Overlord (2018) - noen amerikanske soldater har fått et kritisk oppdrag bak tyskernes linje - som er avgjørende for de alliertes fremgang i 2:e verdenskrig. De finner "litt" mer enn de hadde regnet med. Ganske sprø saker, men det fungerer veldig bra, lukter fremtidig kult-klassiker av denne. 

 

Bra bilde på blu rayen - lydsporet overrasker positivt, Atmos og masse fet bass!

Lenke til kommentar

Pet Sematary

(2019)

 

Nok en nyinnspilling vi fint kunne klart oss uten, i hovedsak fordi de som vanlig gir blaffen i kildematerialet. For all del, første halvdel av filmen er brukbar, om ikke så veldig spennende akkurat. Problemet er at det er nettopp det den prøver å være. Spennende. Her går alt i høyt tempo, og vi er bare noen få minutter inn i filmen når de finner dyrekirkegården i tittelen. Selvsagt prøver de jo allerede da å få det til å se dritskummelt ut, og feiler som vanlig totalt. Problemet er at alt foregår i så høyt tempo for å komme fra den ene nifse scenen til den neste, at de overser fullstendig at vi trenger alt det i mellom for å få en sjanse til å bry oss om hva som foregår. Lois jobber på en skole, men det får vi bare så vidt nevnt. Han dukker opp på jobb i en scene, og prøver å redde en fyr i en annen (han er lege, tydeligvisvis?). Det er alt. Noe jobbrelatert uten om dette får vi ikke. Vi ser også at datteren hans feirer bursdagen med en drøss folk, men hvor de kom fra er en gåte. Før og etter denne scenen har hun ikke kontakt med noen som helst utenom familien, bortsett fra en gamling i nabohuset.

 

Sånn fortsetter det, dessverre. Hadde jeg ikke lest boken og sett "den andre" filmen hadde jeg knapt skjønt bæret av hva som foregår her. På toppen av det hele har de ikke fulgt boken eller den andre filmen bra nok heller, men prøvd å gjøre denne mer interessant og skumlere ved å endre litt på historien her og der. Det fungerte ikke i det hele tatt for min del. Slutten var bare et stort gjesp, og presterte å være både for lang og for kort på samme tid. Det varte for kort til at jeg gadd bry meg, men det varte også for lenge til at det ble raskt overstått. Jeg vet det kan høres merkelig ut, men er noe med at det er så ekstremt forutsigbart at jeg bare satt og ventet på at neste åpenlyse jumpscare skulle erstatte forrige. Ikke én gang tok jeg feil. Latterlig patetisk. For å si det sånn fikk historien en litt ny vri ca en tredjedel ut i filmen, men allerede da skjønte jeg hvordan det kom til å slutte. Jeg tok ikke feil. Tar det i en spoiler for de som bryr seg. STOR spoiler.

 

 

Likte for så vidt at Gabe faktisk ikke ble truffet av traileren, men at jenta ble det i stedet. Problemet er at jeg mistenkte allerede da det var fordi hun er eldre, og dermed lettere kan spille psykopatisk drapszombie. Så hva skjer mot slutten? Hun er en psykopatisk drapszombie som prøver å drepe hele gjengen. Akkurat som forventet...

 

 

Jeg vet IT: Chapter 1 var bra, og Chapter 2 lover også meget bra. Men disse filmene brukte lang tid på å bygge opp plottet og gi liv til karakterene, og det er nok nettopp derfor det funker. Pet Sematary driter i det der, og går fra jumpscare til jumpscare uten noe mål og mening.

 

Vurdering: 4/10 Bra start, men faller fort sammen. "Sometimes, dead is better. Fuck remakes." :p

Lenke til kommentar

Har vært veldig tvilsom til denne nyversjonen av Pet Sematary selv, har litt sans for den gamle. 

 

I går slengte jeg på min ganske nyinnkjøpte blu ray av Lock, Stock & Two Smoking Barrels (1998), men bildekvaliteten var så råtten at jeg slo den av. Kunne like gjerne sett på dvden. Får heller vente til de kanskje kommer med en nyscannet 4k versjon..

 

Men i kveld hadde jeg en bedre erfaring med Guy Ritchie, nemlig med King Arthur: The Legend of the Sword (2017). Ganske labre anmeldelser så lave forventninger. Klassisk historie, men her tar det en del av. Var litt avventende mellomfornøyd den første halvdelen, men så løsner det en del og resten var ganske så fornøylig. Egentlig en ganske grei popcorn film. Fett budsjett og en nytelse å se på.

 

Jeg så 3D versjonen og den er veldig bra, måtte stadig dukke for ting som kom flyende  :D

 

Og som "vanlig" har de latt Atmos lydsporet være 2D blu ray eksklusivt  :ohmy:  - men 5.1 dts hd ma lydsporet oppmikset låter ganske så brukbart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

The Collector (2009)

 

Ganske god triller om en seriemorder som samler på mennesker. Har noen av elementene til SAW, og er regissert av Marcus Dunstan som sammen med flere av skribentene har vært med å laget deler av SAW filmene.

 

Både 1 og 2 er verd å se. Nå kommer det i tillegg en ny film om ikkr så lenge.

Lenke til kommentar

I kveld ble det noe veldig spesielt - det er ikke ofte man har en blu ray hvor det sår 70th Anniversary Edition på  :ohmy:

 

Gone With the Wind (1939) - voksne 232 minutter! Litt bucket list over denne. Har gruet meg litt til å se den, men den var greiere å komme i gjennom enn jeg trodde. Den er flott filmet og glimrende skuespillere gjør dramaet ganske interessant - hele veien.

 

Andre som har sett den?

Likte den ikke. Men greit å ha sett den, siden den er så kjent.

 

Har sett et par gode filmer fra 1930-tallet. Den beste er Robin Hood med Errol Flynn. Errol Flynn er utrolig i rollen som Robin Hood.

 

Captein Blood med Flynn er også en OK eventyrfilm. Og så har vi sjørøverfilmen med Charles Laughton. Husker ikke hva den heter. Tror det er Captain Kidd.

 

Har naturligvis skjedd mye på teknologifronten. Men for meg var disse filmene grei underholdning.

Lenke til kommentar

Likte den ikke. Men greit å ha sett den, siden den er så kjent.

 

Har sett et par gode filmer fra 1930-tallet. Den beste er Robin Hood med Errol Flynn. Errol Flynn er utrolig i rollen som Robin Hood.

 

Captein Blood med Flynn er også en OK eventyrfilm. Og så har vi sjørøverfilmen med Charles Laughton. Husker ikke hva den heter. Tror det er Captain Kidd.

 

Har naturligvis skjedd mye på teknologifronten. Men for meg var disse filmene grei underholdning.

 

Jeg har sikkert sett disse filmene. Når jeg var liten gikk det filmer fra denne tiden veldig ofte på tv, gjerne på ettermiddagen i helgene.

 

Så ofte alle disse Tarzan filmene med Johnny Weissmuller. Videre har du alle disse monsterfilmene fra den tiden, Dracula, The Wolf Man osv. Her er jeg såpass interessert at jeg har handlet den fine Monster boxen:

 

https://cdon.no/film/universal-monsters-the-essential-collection-blu-ray-8-disc-28046975

 

NvT176D.jpg

Lenke til kommentar

Har vært veldig tvilsom til denne nyversjonen av Pet Sematary selv, har litt sans for den gamle. 

 

Har litt sansen for den selv, også. Faktisk så mye at jeg har en signert førsteutgave av boken i bokhyllen.  :love: Stephen King har skrevet mye vræl i løpet av årene, men på det beste er han en mester i faget. Pet Sematary er en av favorittbøkene mine, og synes derfor det er så kjipt at de ikke klarer å lage en bra film ut av den. Synes den forrige filmen var langt bedre på alle måter. Hadde bare litt høye forventninger til denne nye, siden IT faktisk ble ganske bra, og likte Castle Rock-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3:10 to Yuma (2007) - var litt klar for western i kveld og da ble det et gjensyn med denne gofilmen med Russel Crowe og Christian Bale i hovedrollene. Disse to gjør en fantastisk jobb, er en nytelse å se de - men synes også Ben Foster gjør seg veldig godt som småpsyco gunslinger. 

 

Veldig godt bilde og godt lydspor på blu rayen - et sjeldent ukomprimert 7.1 pcm lydspor. Jeg har en US utgave.

Lenke til kommentar

Once Upon a Time... in Hollywood

 

Tildels seiglivet film uten skikkelig dyp mening. Men jøss så bra den var likevel! Løftes veldig av Tarantino's evne til å både more og sjokkere. DiCaprio og Pitt spiller hverandres roller helt perfekt. Personlig favoriserte jeg Brad Pitt's karakter i denne filmen. Men jeg tror dette kanskje var meningen.

 

8/10. Ikke den aller beste Tarantino har regissert, men ihvertfall topp 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...