Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den 4 Turtles filmen er bra. Den fra 2014. Men de andre filmene må vel kalles b-filmer?

 

Det finnes en del eksempler på gode oppfølgere, selv om de kommer flere år etter den første filmen. Batman-trilologien fra Nolan holder høy kvalitet. Fra Norge liker jeg noen av Olsen-banden filmene.

 

Hvis publikum liker karakterer og univers, og filmer går i overskudd, er det jo bare til å fortsette serien. Ingen grunn til å stanse.

Lenke til kommentar

Kanskje feil ord å kalla dei "forferdelige", men dei var dårlige, keisame, uinteressante, rett og slett ein stor gjesp. Sjølv om ein hadde putta alt av interessant handling i kun ein film i staden for tre, ville det mest truleg ha blitt keisamt.

 

Men kven hadde eigentleg store forventningar til desse filmane?

Definitivt mange som hadde forventninger. Tolkien-bøkene er blant verdens mest leste. Og Peter Jackson regisserte.

 

På grunn av høye forventninger, ble nok en del skuffet. Men folk har bestandig delte meninger om blockbustere. Det er ikke mulig å lage filmer som alle liker. Jeg koste med med de to første filmene, selv om de har sine feil. Den tredje var OK.

Lenke til kommentar

Skjelvet

 

Standard katastrofefilm.

Eneste som er "kult" er at det er en norsk by som får gjennomgå.

De velger det minst sannsynlige som kunne skje et jordskjelv, filmen har for lang oppbygging, og var skuffet over at det var bare fra plaza man så.

 

Skal du først gjevne store deler av Oslo med jorden, kunne de gjort litt mer ut av det.

 

3/10

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror enda jeg har til gode å se en Friday 13th film. I morgen skulle jo være en bra anledning å begynne

 

Hvor mange Poltergeist filmer var det forresten? Hadde litt sansen for de fra 80 tallet.

 

Var nok tre Poltergeistfilmer. Det var to for mange. :) Er også en remake. Vil ikke si den er spesielt bra, men ikke helt udugelig heller.

 

Vet det er fredag 13de i morra, og har nok planer. Litt usikker på om jeg går for Jason X eller Freddy vs Jason, men kan sikkert få tid til begge. :) Liker begge to veldig godt, og da snakker vi faktisk film nr ti og elleve. Slettes ikke verst å holde kvaliten oppe så lenge. Noen har jo vært bedre enn andre, og synes nr fem og syv var noen av de dårligste. Nr åtte (Jason takes Manhattan) var ikke et mesterverk akkurat, men liker den også. NR ni (Jason goes to Hell: The final Friday) er litt mer midt på treet. Den er rimelig annerledes enn de andre filmene, men ikke dårlig. Problemet er at den er rimelig tung å godta. Å vekke Jason til live i Jason Lives var tvilsomt, men måten det er gjort på er direkte inspirert av Frankenstein. Men at sjelen hans flyttes fra kropp til kropp fordi de spiser hjertet hans... eh, vet ikke helt. :p 

Lenke til kommentar

freddy-vs-jason-slice-600x200.jpg

 

FREDDY VS JASON

 

Er jo fredag 13de, så måtte nesten bli denne i kveld. Er en god stund siden jeg så den sist, og har sett de seks første Friday 13th-filmene ganske nylig. Ennå gjenstår nr syv, åtte, ni og ti, men de er nok de svakere i serien. Liker for så vidt alle, og Jason X er rimelig bra. Men Freddy vs Jason slår alle langt ned i støvlene. Her snakker vi Jason fra Friday 13th, og Freddy Krueger fra Nightmare on Elm Street. Fans ba i mange år om få dem i samme film, men grunnet copyrights, lisenser osv var det ikke mulig. Men til slutt fikk de det til, og her er vi.

 

Strengt tatt gir dette lite mening. Freddy hjemsøker folk i drømmene. Jason sover aldri. Kanskje ikke den mest åpenbare crossoveren, med andre ord. :p Men synes de fant en rimelig bra løsning her likevel. Freddy var en sadistisk barnemorder som drepte en hel drøss barn på Elm Street, før han endelig ble tatt av politiet. Dessverre gjorde politiet noe feil da de arresterte ham (litt avhengig av hvilken historie man følger), så han ble sluppet fri igjen. Dette mislikte foreldrene på Elm Street svært dårlig, så de dro dit gjemmestedet hans og brant ham levende. Det skulle ha vært slutten på ham, men dessverre gjorde dette han bare enda farligere. Nå begynte han å hjemsøke barn og tenåringer i drømmene, og drepte dem der, for å få hevn. Dør de i drømmene, dør de i virkeligheten også. Men etter å ha blitt drept gjentatte ganger i drømmene forsto folk at han aldri kom til å bli borte for godt, dermed gjorde de det nest beste. De satte alle barna som kjente til ham på en lukket avdelig i et psykatrisk sykehus, og gav  dem en eksperimental medisin som gjør at de ikke drømmer. Noen år senere har de dermed klart å få folk til å glemme Freddy Krueger.

 

Dette igjen gjør at ingen er redd ham lengre, og han er ikke lenger sterk nok til å vende tilbake. Så hva gjør man da? Enkelt. Jason Voorhees er også død, så Freddy narrer ham til å dra til Elm Street for å drepe folk. Dermed sprer Jason frykt, folk er redde igjen, og Freddy klarer sakte, men sikkert å få kreftene sine tilbake igjen. Men så var det bare dette med at man ikke kødder med Jason Voorhees... :p 

 

Hele filmen er en god blanding av Nightmare on Elm Street og Friday 13th, og jeg synes de har klart å få til tonen og stemningen fra begge seriene ganske bra her. Det er aldri tvil om hvilken serie vi sitter og ser på. Filmen er rimelig "drømmeaktik" når vi er inne på Elm Street, og skifter over til ren slasher når vi har Friday 13th. Akkurat dette kan være veldig vanskelig å gjøre rett, så jeg litt imponert over hvor bra det faktisk ble her. Historien gir i utgangspunkt lite mening, men jeg liker den veldig godt likevel. På mange måter gir det bra mening at Jason faktisk møter Freddy, og de har en god grunn til å sloss på slutten. Som sagt kødder man ikke med Jason Voorhees. Det eneste jeg kan utsette litt på er at den siste kampen ikke varer spesielt lenge, og er litt ensporet til tider.

 

Ellers er det en og annen detalj som gir lite mening, uten at jeg trekker noe for det. Vi har et hus med flere folk. Hvordan klarte Jason å ikke bare snike seg inn, gå opp til andre etasje og drepe en fyr uten at noen merket det, men også komme seg ut igjen etterpå uten at noen så eller hørte ham? De voksne kjenner godt til Freddy Krueger, så hvorfor er det da ingen som tror at Jason er ekte? Hvorfor er politiet i slike filmer bestandig 100% udugelige? Men som sagt gidder jeg ikke trekke noe for det. Filmen er svært bra underholdning, og noen sånne tabber tåler man.

 

Vurdering: 13/10 Man, screw that clown. I mean, what kind of a pussy comes after you in your dreams anyway? Now, that, that big-ass motherfucker back at the cornfield, all right, that's who we should be afraid of.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toy Story 3

 

Nr. 2 i serien er kanskje hakket hvassere, om ikke annet like god (har ikke sett nr. 4 enda), men denne traff meg på alle punkter da den først kom, og det gjør den fortsatt. Det er selvfølgelig en stor dose nostalgia involvert her, men i tillegg til det så sitter humoren bra, "person"-galleriet er sterkt, og filmen ser nydelig ut. Og, åpningssekvensen er jo magisk.

 

9/10

Lenke til kommentar

Forstår ikke at man kan si at Hobbiten-filmene er "forferdelige". De dro det ut og filmene levde ikke opp til forventningene, men forferdelige var de da ikke?

Rent visuelt ser de ikke ut. Lotr-trilogien som kom over et tiår før er jo langt mer imponerende rent visuelt. I tillegg introduseres et par tullete hull i plottet gjennom å inkludere Sauron i for stor grad. Rimelig synd. Skulle holdt seg nærmere boken og latt den stå mer på egne bein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...