Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

My Fair Lady - 7/10

 

En ganske bra film. Til de som støkker når de ser ordet "musikal", så er den ikke så musikalsk. Litt synging innimellom. Faktisk en veldig grei balanse for en "musikkfilm". En morsom og fin historie.

 

Er man litt over gjennomsnittet i det Engelske språk er nok denne filmen mer interessant enn om man ikke er det. Helst bør man kunne se den uten undertekst for å kunne være på nivået som kreves for å henge med i hva filmen egentlig handler om og de små detaljene. For de som ikke er så sterke i Engelsk vet jeg ikke om jeg kan anbefale å se filmen.

 

Synes iallefall det var en ganske bra film. Positivt overrasket.

Lenke til kommentar

Star Wars: Episode VII: The Last Jedi

 

For å si det kort er dette et typisk på et kjent problem i dag: Filmer har for stort budjsett. Ja, jeg vet kan høres rart ut, men et vanlig problem er at filmer fokuserer mer og mer på tøff CGI, og mindre og mindre på alt det andre. Da den første Star Wars-filmen kom hadde den knapt et budsjett i det hele tatt, så effekten og skuespillerne ble deretter. Ikke det helt store, akkurat. George Lucas var heller ikke spesielt kjent, så selv om han hadde planer for hele ni filmer, fikk han bare lage én film. Resultatet ble at han først og fremst måtte fokusere på historien. Resten fikk han ta etterhvert. Dette lyktes han med så til de grader, og de to neste ble også svært bra filmer, fordi de først og fremst fokuserte på historien og karakterene. Effektene var ikke så nøye. Nå er de jo knallbra til den tiden, men likevel, vi snakker nok ikke høyt budsjett her.

 

Spol frem til Episode 1, og vi begynte å se noe annet. Nå har CGI-en tatt over, og historien var rimelig tvilsom. De to neste klarte seg hakket bedre, men det sier ikke stort. Jeg likte Force Awakens, men den er ikke i nærheten av de tre første, og fokuserte som vanlig for mye på CGI. Og nå sitter vi her med The Last Jedi. En film som kunne ha tatt franchisen til nye høyder, men som dessverre faller i samme fellen som alt for mange andre filmer: Den er ikke interessant. Bra CGI er det jo, men noe mer enn det sliter jeg med å finne. Selv at vi får gjensyn med gamle kjenninger fra den originale trilogien klarer ikke å redde denne filmen. Det blir bare for mye tull, og mangler fullstendig "Star Wars følelsen". Det sier jo sitt at en person sier rett ut at han håpet Kylo Ren var "en ny Vader". Vi trenger ikke en ny Darth Vader. Det vi trenger er en ny skurk som klarer å stå på egne ben, og være noe helt unikt. En skurk vi aldri har sett før, og som gir oss en grunn til frykte Imper... øh, jeg mener New Order, eller hva de nå kaller seg.

 

Se på Star Wars: Rebel, for eksempel. Det er en CGI tv-serie satt mellom Episode 3 og 4, og personlig synes jeg den er noe av det beste jeg har sett av Star Wars utenom de originale filmene, og det er en lavbudsjett CGI tv-serie. Men den klarer å fange følelsen av Star Wars mye bedre enn de nye filmene. Det er tvers gjennom Star Wars hele veien. Historien er rimelig bra, karakterene bra og så videre, men den klarer også å få meg til å tenke at dette er en naturlig fortsettelse av den gamle sagaen. Eller rettere sagt at den glir helt naturlig over i Episode 4, og passer perfekt inn med de tre første filmene. Episode 1 - 3 og Episode 7 og 8 er dessverre alt for fokusert på CGI, og lite annet. Faktisk er jeg ikke spesielt interessert i Episode 9 lengre. Fem middels til dårlige filmer på rad? Tror neppe sjette blir noe spesielt bedre.

 

Vurdering: 5/10 Vakker CGI, men fint lite annet.

 

Bare for å gni det ekstra inn er det spesielt kjipt at dette ble den siste Star Wars-filmen til Carrie Fisher. Hun burde absolutt ha fått avsluttet mens hun var på topp, og ikke med denne flausen. Hun er uansett dypt savnet. :( (Edit: Ser hun har en ny film kalt Wonderwell i post-production. For håpe den blir et verdig farvel.) :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Så Logan for noen dager siden og likte den veldig godt. Dette var noe helt annet enn de andre X-Men filmene jeg har sett. Veldig imponert over både Captain Picard og Mr Jackman. Et verdig farvel med Jackmans Wolverine, ble oppriktig lei meg på slutten, snufs.

 

Når det gjelder Valerian og alle planetene etc, en tanke jeg fikk når jeg så filmen, var at det var dette jeg egentlig hadde håpet på å få se når den nye runden med Star Wars filmer skulle komme! Wow liksom - dette har jeg aldri sett før, fantastisk!!

 

For nettopp dette, synes jeg for egen del, at George Lucas var så enestående til å skape, noe som fullstendig var fraværende i den nye runden.

 

Selv synes jeg Cara Delevingne passet perfekt i filmen og gjorde bra fra seg på alle måter.

Lenke til kommentar

Logan er en av de absolutt feteste superheltfilmene jeg har sett. Deilig med noe som er skikkelig mørkt, er voldelig og faktisk har gode actionscener. Alle tre delene er et stort mangel i moderne superheltfilmer IMO. Men samtidig har den masse dybde, gode karakterer og fantastisk dialog. Lekker film!

Lenke til kommentar

Star Wars: Episode VII: The Last Jedi

 

For å si det kort er dette et typisk på et kjent problem i dag: Filmer har for stort budjsett. Ja, jeg vet kan høres rart ut, men et vanlig problem er at filmer fokuserer mer og mer på tøff CGI, og mindre og mindre på alt det andre. Da den første Star Wars-filmen kom hadde den knapt et budsjett i det hele tatt, så effekten og skuespillerne ble deretter. Ikke det helt store, akkurat. George Lucas var heller ikke spesielt kjent, så selv om han hadde planer for hele ni filmer, fikk han bare lage én film. Resultatet ble at han først og fremst måtte fokusere på historien. Resten fikk han ta etterhvert. Dette lyktes han med så til de grader, og de to neste ble også svært bra filmer, fordi de først og fremst fokuserte på historien og karakterene. Effektene var ikke så nøye. Nå er de jo knallbra til den tiden, men likevel, vi snakker nok ikke høyt budsjett her.

 

Spol frem til Episode 1, og vi begynte å se noe annet. Nå har CGI-en tatt over, og historien var rimelig tvilsom. De to neste klarte seg hakket bedre, men det sier ikke stort. Jeg likte Force Awakens, men den er ikke i nærheten av de tre første, og fokuserte som vanlig for mye på CGI. Og nå sitter vi her med The Last Jedi. En film som kunne ha tatt franchisen til nye høyder, men som dessverre faller i samme fellen som alt for mange andre filmer: Den er ikke interessant. Bra CGI er det jo, men noe mer enn det sliter jeg med å finne. Selv at vi får gjensyn med gamle kjenninger fra den originale trilogien klarer ikke å redde denne filmen. Det blir bare for mye tull, og mangler fullstendig "Star Wars følelsen". Det sier jo sitt at en person sier rett ut at han håpet Kylo Ren var "en ny Vader". Vi trenger ikke en ny Darth Vader. Det vi trenger er en ny skurk som klarer å stå på egne ben, og være noe helt unikt. En skurk vi aldri har sett før, og som gir oss en grunn til frykte Imper... øh, jeg mener New Order, eller hva de nå kaller seg.

 

Se på Star Wars: Rebel, for eksempel. Det er en CGI tv-serie satt mellom Episode 3 og 4, og personlig synes jeg den er noe av det beste jeg har sett av Star Wars utenom de originale filmene, og det er en lavbudsjett CGI tv-serie. Men den klarer å fange følelsen av Star Wars mye bedre enn de nye filmene. Det er tvers gjennom Star Wars hele veien. Historien er rimelig bra, karakterene bra og så videre, men den klarer også å få meg til å tenke at dette er en naturlig fortsettelse av den gamle sagaen. Eller rettere sagt at den glir helt naturlig over i Episode 4, og passer perfekt inn med de tre første filmene. Episode 1 - 3 og Episode 7 og 8 er dessverre alt for fokusert på CGI, og lite annet. Faktisk er jeg ikke spesielt interessert i Episode 9 lengre. Fem middels til dårlige filmer på rad? Tror neppe sjette blir noe spesielt bedre.

 

Vurdering: 5/10 Vakker CGI, men fint lite annet.

 

Bare for å gni det ekstra inn er det spesielt kjipt at dette ble den siste Star Wars-filmen til Carrie Fisher. Hun burde absolutt ha fått avsluttet mens hun var på topp, og ikke med denne flausen. Hun er uansett dypt savnet. :( (Edit: Ser hun har en ny film kalt Wonderwell i post-production. For håpe den blir et verdig farvel.) :)

Helt enig. Det viktigste for en film er historien, karakterene og miljøskildringen. Spesialeffektene er mer som et pluss å regne, hvis de er gode. Dumt at dagens produsenter i Hollywood ikke later til å forstå dette. Hollywoodfilmene var generelt bedre før, etter min mening. Begynner å bli temmelig lei av mørke, dystre, selvhøytidelige filmer, -orginalitet er en sjelden ting.

Den siste Star Wars filmen var bare tullete. Mas og kjas hele veien og uten talent eller mening.

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Logan er en av de absolutt feteste superheltfilmene jeg har sett. Deilig med noe som er skikkelig mørkt, er voldelig og faktisk har gode actionscener. Alle tre delene er et stort mangel i moderne superheltfilmer IMO. Men samtidig har den masse dybde, gode karakterer og fantastisk dialog. Lekker film!

Enig. Og noir utgaven gjør den nesten enda fetere:

 

CwvTfaSUUAA9spS.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"orginalitet er en sjelden ting" 

 

Bruce Lee : "I stedet for å være seg selv prøver man å imitere en suksess"

 

.......og hva skjedde etter Lee's død :

 

Bruce Li

Bruce Le

Dragon Lee

Bruce Thai

 

osv.......

Lenke til kommentar

Logan er en av de absolutt feteste superheltfilmene jeg har sett. Deilig med noe som er skikkelig mørkt, er voldelig og faktisk har gode actionscener. Alle tre delene er et stort mangel i moderne superheltfilmer IMO. Men samtidig har den masse dybde, gode karakterer og fantastisk dialog. Lekker film!

 

Håper det kommer en mørk og dyster utgave av Hulk også, jeg leste noen historier om Hulk på 90 tallet hvor han var grå om jeg ikke husker helt feil og mye mer dyster og mørk enn den grønne utgaven, jeg mener Banner var lagt i dvale på en måte også.

Lenke til kommentar

Ett godt, og sårt trengt friskt pust blant alle de tullete barnefilmene som har blitt kastet på oss siste årene ja. Deilig!

Indeed. Er én ting som gjør det så bra, R-rating og ikke det der snille pg-13 dritten. Bare se på deadpool. Grov, masse banning og generelt en rå film. Samme med kick ass.

 

Logan var fantastisk.

Lenke til kommentar

Så "Get Out" (2017) i går, en herlig liten skrekkfilm. Kul film, et godt eksempel på en tåpelig og absurd historie som blir til en god film når talentfulle folk bidrar. Ofte blir det jo omvendt.

 

Skikkelig dysfunksjonell og creepy stemning. 

 

Leser at den har fått Oscar nomineringer for både beste film og beste mannlige hovedrolle. Litt overraskende, men ikke helt ufortjent!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...