Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et gjensyn med en av mine favoritt trilogier - nemlig de 3 Cube filmene. Har hatt de på dvd siden de ble gitt ut. Fant ut for ikke lenge siden at de nå også er å finne på blu ray  :dribble: og har da selvsagt handlet de inn. Ikke noe som blir gitt ut overalt, Cube 2, Hypercube er en Italiensk utgave.

 

Har nå sett den første og den andre, fantastiske filmer, holder seg godt. Gleder meg til å se den 3:e om ikke lenge.

 

Det er noe veldig spesielt med disse filmene, ikke utmerker de seg særlig på noen måte når det gjelder plot, skuespillere eller spesialeffekter - allikevel finner jeg de særdeles interessante og spennende.

 

Ser man på imdb, er det forskjellige skuespillere, writers og directors i hver eneste film, merkelige greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Lost City of Z (2017)

 

En positiv overraskelse dette. Mye bedre enn jeg fryktet at den skulle bli. Basert på en sann historie, og på en fenomenal bok av David Grann med samme tittel, forteller filmen historien om Percy Fawcett, av mange omtalt som den siste viktorianske oppdagelsesmannen, og hans reiser innover i Amazonas. 

 

Historien om Percy Fawcett er ganske fantastisk og interessant og boka til Grann er en av mine favoritter innenfor sakprosa jeg har lest, så jeg gruledet meg til denne filmen. Historien er som skapt for en spennende film, men den kunne ha blitt behandlet på en meget dårlig måte. Det gjør ikke James Gray. Filmen føles akkurat passe intim og storslått på samme tid. 

 

Den dekker nok kanskje for mye. Det er en del grunnleggende motivasjon som ikke forklares godt nok og siden den er innom tre ekspedisjoner inn i Amazonas samt slaget ved Somme under første verdenskrig, blir det for mye forskjellig som skjer. Allikevel føles den heller ikke for lang. Det er jo en god prestasjon. Noe kunne nok blitt kuttet ut. Slutten er både for brå og for langdryg.

 

Man vet jo tross alt ikke hva som skjedde med Fawcett og sønnen (og sønnens kamerat, som av en eler annen grunn ikke er med i filmen), så det er jo ingen fast avslutning å gå etter her.

 

 

Fine skuespillerprestasjoner hjelper også, også selv om Fawcett kanskje var hakket hardere enn Charlie Hunman får ham til å virke. Litt irriterende at ekspedisjonene skifter mellom å innebære mange mennesker til å bare være noen få i løpet av minutter. Enkelte personer bare er der i noen bilder, så er de borte

 

En stor positiv overraskelse som anbefales. 8/10

 

Og du? Les boka av David Grann også!

Endret av Tomeito
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Watchmen fra det herrens år 200-og-et-eller-annet. 2009, jeg googla nå.

 

Jeg synes denne filmen kanskje er litt undervurdert blant superheltfilmer. Etter å endelig ha lest tegneserien vil jeg si det er en forbannet bra adapsjon.

Noen som har sett Ultimate edition forresten?

 

Jepp, men er etter at jeg fikk ny laptop får jeg ikke sett den mer. DVD-spilleren er ikke åpen for å spille av fra andre soner, så må eventuelt bruke penger på en sonefri dvd-spiller - noe som virker veldig dust ut i 2018

 

Hvis man har muligheten anbefaler jeg å se Ultimate edition. Den inkorporerer historien om The Black Freighter på en ganske kul måte, selv om jeg skjønner at den ikke ble med i kinoversjonen. Noen ekstrascener er det også.

 

Watchmen er og blir en av mine favoritter både som tegneserie og som filmadapsjon innenfor superheltsjangeren - selv om Malin Åkerman som vanlig presterer dårlig. Spent på eventuell tv-serie

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unbreakable, en annen gammel favoritt som jeg enda ikke har fått oppgradert til blu ray - fikk bestilt den ganske kjapt, blir fint med et gjensyn!

 

Så The Mummy (2017), ble skuffet. Noen ganger hjelper det ikke med en kul story, kjempebudsjett, fenomenale skuespillere osv - resultatet blir allikevel dårlig.

 

Synes filmen har fullstendig feil "tempo", man bare pøser på med ting uten å skape forventninger hos publikum. Mulig det er meg men humoren er også fullstendig "feil".

 

En film man greit kan hoppe over, imo.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

The Cloverfield Paradox (2018)

 

Leste denne anmeldelsen tidligere i dag:

 

http://p3.no/filmpolitiet/2018/02/the-cloverfield-paradox/

 

En toer på terningen  :nei: , men så leste jeg at det sto noe om romstasjon og greier, fristelsen ble for stor.

 

Forventningene på bunnen altså, men filmen er jo skikkelig kul!!! For meg er dette en 8/10 film, veldig stilig SciFi, spennende, solide skuespillerprestasjoner, veldig kult plot og masse eyecandy når det gjelder cgi.

 

Satt egentlig hele filmen og ventet på når den skulle bli ræva, men det skjedde jo ikke - veldig positivt overrasket!!

 

Godt å være grusomt uenig med en anmelder  :dribble:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

^^Burde muligens ha nevnt at den er prequel til originalen fra 2008. Anmeldelsen sier ikke ett ord om den relasjonen, og blir da lett å misforstå hvordan denne henger sammen med de andre filmene. Fant det på IMDB siden. Skal ikke spoile noe, bare at denne filmen foregår før Cloverfield.

Lenke til kommentar

^^Burde muligens ha nevnt at den er prequel til originalen fra 2008. Anmeldelsen sier ikke ett ord om den relasjonen, og blir da lett å misforstå hvordan denne henger sammen med de andre filmene. Fant det på IMDB siden. Skal ikke spoile noe, bare at denne filmen foregår før Cloverfield.

That makes perfect sense.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er sarkasme eller seriøst ment, så skulle sitere direkte fra IMDB, men opplever nå Mandela-effekt. Kan banne på det stod "prequel" eller "tie in" i Trivia-delen, men finner det ikke nå plutselig. Kanskje noen har redigert teksten for å ikke spoile for mye. Uansett er det en tekst der som spoiler litt og gir antydning til det, så tror jeg har rett uansett.

Lenke til kommentar

^^Burde muligens ha nevnt at den er prequel til originalen fra 2008. Anmeldelsen sier ikke ett ord om den relasjonen, og blir da lett å misforstå hvordan denne henger sammen med de andre filmene. Fant det på IMDB siden. Skal ikke spoile noe, bare at denne filmen foregår før Cloverfield.

 

For å gjøre kaoset enda mer komplett kommer Overlord etter planen i oktober. Det er den fjerde filmen i Cloverfield-serien, men foregår i 1944, og ulikt de andre har den ikke Cloverfield i navnet.

Lenke til kommentar

Kong: Skull Island (2017)

 

En perfekt popcorn film, en slik film man rigger til en hjemmekino i stua for. En film man blir glad av å se. Et plot som består av 2 setninger, fett soundtrack, fantastisk cgi og masse gode skuespillere - perfekt. Egentlig en favoritt sjanger for meg, med andre eksempler som Independence Day, 2012, San Andreas, Battleship osv - fantastiske filmer!

 

Flott filmet og Atmos lydspor gjør denne saken til en favoritt jeg kommer å se flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Hatchet 4:) Victor Crowley

 

Er stor fan av de tre første Hatchet-filmene, men uten å spoile for mye har jeg tvilt lenge på at det ville komme enda en. Hatchet 3 hadde en ganske bra avslutning på hele trilogien, så flere filmer var verken nødvendig, eller spesielt åpenbare. For å ta Elm Street som et eksempel dro de jo Freddy ut i virkeligheten og drepte han der i Elm Street 6. Hvordan følger man opp det? (spesielt om man overser at de gjorde akkurat det samme i den første filmen.) :p Men her er den altså, Victor Crowley, aka Hatchet 4. Og den kom faktisk allerede i september i fjor, og ble lansert helt ute av det blå. Ganske bokstavelig talt. "Vi jobber med en ny Hatchet film... og den har premiere i dag." WTF? :p

 

Plottet er simpelt nok. Andrew Young overlevde en massakre i sumpen til Victor Crowley, og har nå skrevet bok om hendelsene. Problemet er jo at han var eneste overlevende, så alle tror han står bak drapene. Noen andre prøver å lage film om hendelsene, så de drar ut til sumpen for å gjøre ting så autentiske som mulig. Og autentisk blir det så til de grader, når de uheldigvis klarer å vekke opp Crowley, og here we go again... :p

 

Siden dette er en slasher er det ikke spesielt mye fokus på bra plott, og du har neppe hørt om de fleste skuespillerne. Han som spiller Andrew Young har 138 episoder i General Hospital, og Victor Crowley selv spilles selvsagt av Kane Hodder, som i de andre filmene. Resten er ikke interessant. De er bare der for å dø, så brutalt og blodig som mulig. Her skuffer filmen ikke. Har sett mye rart opp gjennom årene, og synes helt klart Victor Crowley er på høyden når det gjelder dette med blodige drap. Hvis det er dette du kommer for å se (og hva ellers skal det være?) vil denne neppe skuffe. Budsjettet er kanskje litt lavt til tider, men pytt, det tåler man.

 

Eneste minuset er at det tar litt tid før vi kommer til godsakene, men hold ut. Skader ikke å bygge opp karakterene litt først. De sliter også litt med selve karakteren Victor Crowley. Han er ikke ikonisk nok for min del. Alle vet jo hvem Freddy Kruger, Jason Voorhees og Michael Mayers er. Freddy har hansken, Jason og Michael har maskene sine. Leatherface har masken av menneskehud og motorsagen. Det gjør dem lett gjenkjennelige. Men Victor Crowley mangler alt det der. Han var en vanlig person som ble drept, og kom tilbake for å ta hevn over de som invaderer sumpen hans. Men det er ingenting som skiller ham ut fra alle andre monstre i slasherfilmer. Det nærmeste er nevnte Hatchet fra tittelen, men det er jo bare en øks. Alle kan bruke en øks til å kverke folk. Riktignok er Victor Crowley stor og stygg som juling, men jeg hadde satt stor pris på om han kunne blitt mer unik. Da hadde han kanskje kunne nå opp dit med Jason og Michael som slasherikon. Er jo tross alt Kane Hodder vi snakker om her. Det er en grunn hvorfor folk kaller ham den "ekte" Jason Voorhees, og Victor Crowley er laget spesielt for ham. :)

 

For å ta en ny liten mikrospoiler nevnte jeg som sagt at Hatchet 3 har en naturlig avslutning, så de hadde aldri trengt å lage enda en film. Denne gangen er jeg 100% sikker på at det kommer flere filmer, så det er bare å glede seg. De har både en liten "end credit scene" som sterkt hinter til en ny film, og sangen på rulleteksten dreier seg stort sett om "I die and live again". Hm...

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...