Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ligger et Dotten-innlegg i lufta nå, hvor det skal påpekes hvor åsåmm og selvironisk Bay _er_ og har vært gjennom tidene. Da aller helst i kombinasjon med hermeneutikk og annen ex phil-pensum. Men joa... var rimelig åsåmm.

 

Ein pluss.

Endret av tjalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er så awesome med Dottens innlegg her er at han skriver de lengste og mest velskrevne innleggene om filmer som i utgangspunktet har veldig lavt analysepotensial. Karakterer som er like forglemmelige som et glass melk klarer han tilsynelatende å få mye ut av somehow. Det er en prestasjon bare det og jeg liker å lese hvert ord. Så får man heller le inni seg av den moralske filosofiske bs-delen som også får en del plass. :)

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Harry Potter and the Deathly Hallows, part 2

 

Som stor HP-fan, måtte jeg jo se denne filmen på premieredagen (selv om jobb gjorde at jeg ikke kunne se nattforestillingen). Og jeg ble ikke skuffet. Veldig bra og verdig avslutning. Jeg er spesielt imponert over Alan Rickman som Severus Snape, jeg hadde aldri trodd de skulle klare å få til "Prince's Tale", men det gjorde de, faktisk. Jeg har alltid likt Rickman, men nå har jeg fått enda større respekt for ham. Fantastisk!

 

Jeg har et par ting jeg ikke likte. Kampen mellom Harry og Voldemort ble for lang og Hollywoodaktig, og i det hele tatt hadde de stappet inn et par suppete Hollywood-dialoger som var helt overflødige. Men i det store og det hele er jeg svært fornøyd.

 

Rating: 8/10

Lenke til kommentar

 

Filmen fikk visst en oppfølger, Before Sunset der de treffes pånytt 9 år etter den første filmen.

 

Oppfølgeren er kanskje enda bedre. Uansett, begge filmene er nydelige dialogfilmer :)

 

Så får man heller le inni seg av den moralske filosofiske bs-delen som også får en del plass. :)

 

Filosofi er vitenskapens mor, aldri bs det.

 

Rent filmanalytisk er selv de dummeste filmene en historisk målestokk som kan brukes til å ta fingeravtrykk av samfunnet rundt. Filmer som ikke forsøker fortelle noe kan fortelle mye i så måte.

 

Eksempelvis (litt spoilerish): I to Transformers-filmer har vi sett helten henrette nedkjempede og uskadeliggjorte fiender. Det er ikke engang forsøkt gjort en moralsk diskusjon rundt det, som jo kunne gjort noe med dramaturgien. Det tas altså som en selvfølgelighet. I en annen blockbuster, The Dark Knight, vises det barmhjertighet og gjøres et poeng ut av nettopp dette. Mon tro hvordan filmvitere vil analysere det om 50 år.

Lenke til kommentar

Before Sunset

 

Dette blir som en oppfølger til gårsdagens anmeldelse av Before Sunrise, og jeg skriver den nå som jeg fortsatt har begge filmene friskt i minne.

Det har gått 9 år, ved en "tilfeldighet" møtes de to igjen, og igjen har de kort tid sammen før de må gå hver til sitt.

Visuelt er filmen omtrent identisk med forløperen, og det skulle jo bare mangle. Det første jeg merker er at karakterene har utviklet seg over de 9 årene som har gått og det hele føles ekte (kanskje ikke så rart når det er 9 år siden på ekte også).

Begge har blitt voksne. All denne usikkerheten om hva man skal gjøre med livet, det store spørsmålet om hva som er ens plass i universet er borte. Hva har skjedd? Jo, livet. De har fått livserfaring. Det beste av alt med denne filmen er at det hele føles så autentisk, akkurat som Before Sunrise. Igjen får jeg denne følelsen av at det er en slags sannhet i denne historien jeg tar inn over meg. Jeg blir sugd inn i filmen, og den slipper ikke taket før skjermen fades ut til svart og rulleteksten kommer opp.

 

Oppfølgeren er like fantastisk som den første, men tross dette sitter jeg igjen med en følelse av at jeg ikke er helt fornøyd. Likevel tror jeg ikke dette er en negativ ting i seg selv, for burde filmen virkelig følge mine forventninger til historien og ta akkurat den retningen jeg ville at den skal ta, for at den skal være fantastisk? Mest sannsynlig hadde jeg nok ikke vært fornøyd da heller.

Before Sunset er som Before Sunrise en liten reise fullstappet med interessante samtaler, og de to meget velspilte karakterene streifer innom en mengde hverdagsfilosofiske temaer på veien, bare at de her, i motsetning til Before Sunrise, er sett fra et mer voksent perspektiv, og ikke gjennom øynene til to søkende unge mennesker.

Jeg er veldig glad for at jeg har sett Before Sunrise og Before Sunset, men jeg er enda mer glad for at jeg ikke har sett de tidligere. Jeg kunne til og med ønske at jeg var enda litt eldre.

 

9/10

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svært så oppstyr det alltid blir med en "Harry Potter" film

 

ER det virkelig noe særlig det der..?

 

Nå har jeg ikke sett et minutt engang av disse filmene, for det jeg tilfeldigvis ser av bilde og klipp virker bare som noe sånt helt tralala barnslig useriøst tullball.

 

Kan ikke begripe det er noe for voksne folk å se på sånt :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Lady og landstrykern 4.5/6....lenge etter man har glemt filmen glemmer man ikke middagsscenen med hundene og den italienske musikken.

 

At close range 5/6.....Walken og Penn som far/pode og deres kriminelle bande , basert paa en sann historie. Helvetes bra og ofte oversett dessverre.

Lenke til kommentar

Svært så oppstyr det alltid blir med en "Harry Potter" film

 

ER det virkelig noe særlig det der..?

 

Nå har jeg ikke sett et minutt engang av disse filmene, for det jeg tilfeldigvis ser av bilde og klipp virker bare som noe sånt helt tralala barnslig useriøst tullball.

 

Kan ikke begripe det er noe for voksne folk å se på sånt :hmm:

Bøkene ble bevisst skrevet for å følge en ganske spesifikk generasjon gjennom oppveksten; Harry fyller elleve i første bok og sytten i siste, og "alvorhetsgraden" i hver bok, og dermed også filmene, er deretter. Selvfølgelig blir det ikke det samme om du ser første film eller leser første bok som tyveåring. Serien er et fenomen nesten uten sidestykke, du er bare ikke en del av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært så oppstyr det alltid blir med en "Harry Potter" film

 

ER det virkelig noe særlig det der..?

 

Nå har jeg ikke sett et minutt engang av disse filmene, for det jeg tilfeldigvis ser av bilde og klipp virker bare som noe sånt helt tralala barnslig useriøst tullball.

 

Kan ikke begripe det er noe for voksne folk å se på sånt :hmm:

Bøkene ble bevisst skrevet for å følge en ganske spesifikk generasjon gjennom oppveksten; Harry fyller elleve i første bok og sytten i siste, og "alvorhetsgraden" i hver bok, og dermed også filmene, er deretter. Selvfølgelig blir det ikke det samme om du ser første film eller leser første bok som tyveåring. Serien er et fenomen nesten uten sidestykke, du er bare ikke en del av det.

Jeg leste bøkene da jeg var i begynnelsen av tyveårene, koste meg veldig. Trenger ikke å være tenåring for å kunne sette pris på velskrevne bøker ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter rundt 3år med nøling så bestemte jeg meg for å se There Will Be Blood om igjen for et par uker siden. Ble tipset at den kunne vokse på meg og det gjorde den. Jeg tror grunnen til at jeg likte den bedre nå var at jeg innså hvor utenomjordisk bra Day Lewis faktisk spiller i denne filmen. PTA viser at han, tross ung alder, allerede er en tungvekter å regne i dette gamet.

 

Fra 6/10 til 8,5/10.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fantastic Mr. Fox

 

Roald Dahl's fortelling om en rev og hva rever gjør best - stjeler fra gårder. Helt til gårds eierne er lei av det og bestemmer seg for å ta sniken på reven.

 

Må bare si jeg likte denne filmen. Stop-motion arbeidet er fabelaktig gjennomført, dukkene er fabelaktig detaljerte, områdene flotte å se på og redigerings arbeidet i etterkant sitter som det skal. Historien går rett frem, og tar seg noen friheter i forhold til den originale boken. Men som "How to train your dragon" gjør endringene seg til det bedre i film øyemed, så da er det tilgitt.

 

Stemme arbeidet er og meget godt, og både Clooney og Streep passer perfekt som Mr and Mrs Fox. Michael Gambon har stemmen til den "onde" gårds eieren Frankelin Bean, noe som og passer meget godt. Bill Murry gir stemmen til Badger mens Willem Dafoe gir stemmen til Rat.

 

Alt i alt, underholdene og godt regisert av Wes Anderson. Anbefales.

 

Edit: Jau se der, trodde jeg var i mini anmeldelser tråden. Skylder på at jeg nettopp har rensa steikeovnen ;)

 

Edit2: Der var den i rette tråden ja, flotters :D

Endret av Bear^
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett et minutt engang av disse filmene, for det jeg tilfeldigvis ser av bilde og klipp virker bare som noe sånt helt tralala barnslig useriøst tullball.

 

Jeg har lest bøkene gjentatte ganger, og de er selvsagt mye bedre enn filmene. Men, ja, som voksen så liker jeg faktisk svært godt dette tralala barnslige, useriøse tullballet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...