Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyre

 

Er det mulig? :lol: For å sitere Alestorm; "There are no more tales to be told, no more stories of battles of old. Now it sems our journey has come to and end, we are scarping the barrel, my friend". Det burde oppsummere dette mølet rimelig bra. Vi snakker en skrekkfilm der morderen er bilhjulet Robert. Seriøst! Kan det bli verre? (hint: dessverre, ja. Jeg har bestilt to filmer som om mulig er enda verre enn dette. Dere er advart. ) :p Det eneste som redder denne fra total slakt er brukbar kameraføring fra tid til annen. Det er da noe.

 

Vurdering: 2/10

Endret av vikingkylling
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, du har nok rett. Glemte å skrive at for meg virker det som om at B.Affleck prøver å skildre byen, og da spesielt Charlestown. Jeg fikk ikke helt The Wire-vibber av det hele, men aksent og historier, deterministiske sådan, gjør det til en god mandagsmiddag, ikke spesielt mer. Jeg likte bedre andre ting enn settingen.

 

Håper du ble klokere, Dorian. Og ja, blir kanskje litt miss i relasjon til sjangeren :/

Endret av sch0n
Lenke til kommentar

Drive Angry

 

Våkna opp dårlig, så tenkte å legge meg på senga og se en god Nicolas Cage film!

Du kan trygt si jeg ble skuffa! En fantastisk tynn og elendig historie, som selvfølgelig ender forholdsvis bra. Filmen inneholder litt puling, MASSE skyting og noen dårlige drama-scener.

 

Ikke ta dere tid til denne filmen er dere snill, waiste of time!

 

Karakter: 2/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SITAT sch0n
- The Town gir et OK bilde av Boston - det blir troverdig nok liksom, men du mister ikke pusten av autentisiteten

Jeg har aldri vært i Boston, så jeg vet ikke hva de kunne gjort for å gjøre den så troverdig at jeg mistet pusten. Med mindre det er snakk om historisk drama så pleier ikke sånt å være så veldig utslagsgivende ene veien eller andre.

 

 

Jeg må forresten nevne at jeg ble litt skuffet da det var snakk om en sci-fi film med terningkast 6, så viser det seg å være anime. Her tenkte jeg at det var en god sci-fi jeg ikke har sett enda.. =/

 

Det ER en film med skuespillere, men den er basert på en 80-talls animeserie.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, du har nok rett. Glemte å skrive at for meg virker det som om at B.Affleck prøver å skildre byen, og da spesielt Charlestown. Jeg fikk ikke helt The Wire-vibber av det hele, men aksent og historier, deterministiske sådan, gjør det til en god mandagsmiddag, ikke spesielt mer. Jeg likte bedre andre ting enn settingen.

 

Håper du ble klokere, Dorian. Og ja, blir kanskje litt miss i relasjon til sjangeren :/

Ble litt klokere når du nevnte The Wire, ja. Det er ikke mange filmer som har klart å matche det showet når det gjelder det jeg velger å kalle "innbilt realisme", dvs at jeg opplever noe som realistisk uten å ha et utgangspunkt for å si om det er det eller ikke. Jeg har aldri sett hvordan NASA opererer, men Apollo 13 slår meg som mer realistisk enn The Core.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jesse James, en av historiens mest beryktede forbrytere, fikk et merkelig forhold til en ung mann ved navn Robert Ford i 1881. Brad Pitt og Casey Affleck spiller disse to og det briljant og overlegent.

 

Andrew Dominik, jeg har aldri hørt om deg, men "The Assassination of Jesse James" er et fantastisk verk. Regissøren og manusforfatteren jeg akkurat har blitt kjent med kom for fire år siden med en film som omhandler det siste halvåret til det berømte ikonet Jesse James. Gjennom drap og tyveri fikk han stjernestatus og ble sett på som fryktløs og ubarmhjertig, samt en som satte familie høyt. Han ble til slutt, påvirket av Robert Ford, mordet 3.april 1882. Filmen baserer seg på en roman fra 1983 skrevet av Ron Hansen og det har tidligere blitt lagd flere filmer og tv-serier om den lovløse "helten". "The Assassination of Jesse James" har et rolig tempo med solide prestasjoner og et omfattende plott. Du får hverken se ville hestejakter eller heftige actionscener hvis du velger å se Dominiks versjon fra 2007.

 

Via en fortryllende historie, kunstneriske flotte bilder og ekstremt godt skuespill er jeg bergtatt. Det starter med at en fortellerstemme begynner å brette ut om hvem historien skal handle om og jeg blir sittende pal og konsentrert i hele 160 minutter. Myten og legenden Jesse James (Brad Pitt) var en amerikansk kriminell på 1800-tallet som ranet banker og tog, samt i mange tilfeller drepte mennesker. Han ble omtalt som en kjendis, men levde et roligere liv da han fylte 34 år. Som det mest anerkjente medlemmet i James-Younger gjengen hadde han flere nære venner, Charley Ford (Sam Rockwell) var en av dem. Hans 19-årige yngre bror Robert Ford (Casey Affleck) var beskjeden, usikker og Jesses største fan. På kanten av et togran tar Robert kontakt med sitt idol og prøver å bli en del av gjengen. Han blir med og et høyst underlig "vennskap" har blitt skapt. Gjennom en nær analyse følger vi prossessen fra de blir kjent 7.september 1881 til Jesses død 3.april 1882. Med sin beundrede og nærmest ekle oppførsel gjør han den selvsikre og beryktede Jesse James om til paranoid, ustabil og uforutsigbar. Hva Robert bestemmer seg for videre er nervepirrende. Paul Schneider, Mary-Louise Parker og Sam Shepard tilføyer filmen med gode biroller, men de er langt i fra å være filmens høydepunkt.

 

Det er flere ting som gjør filmen bra. Med en stemning som nesten kan virke litt surrealistisk under de vakreste fotosekvensene er det i seg selv en ren visuell nytelse å se på, det takket være filmfotograf Roger Deakins (Shawshank Redemption, No Country for Old Men, Fargo) som gjør en strålende vakker jobb. Og sammen med den mystiske musikken i bakgrunnen blir det veldig magisk. Karakterene gjør det også magisk ved å framføre storslåtte, sofistikerte og dype rolleskildringer. Da snakker jeg mest om Brad Pitt og Casey Affleck. Det er ufattelig intenst og interessant å se på utviklingen av de to karakterene mens deres oppførsel balanserer mellom paranoia og besettelse. Affleck er forholdsvis ny for meg, men han viser noen drøye skuespillerskills som er imponerende. Pitt er jeg en kjempestor fan av og han beviser nok engang at man ikke kan gå feil med en Pitt-film. Sam Rockwell gjør også, for meg, en kjempejobb. Jeg har fra før kjenskap til skuespilleren og han har en slags væremåte som faller i smak hos meg med en gang. Han er ikke bare god dramatisk sett, men også morsom, da spesielt latteren hans. Under middagscenen får han meg til å trekke på smilebåndet.

 

Det er hovedsaklig de fenomenale landskapsbildene og den oppsiktsvekkende fortellingen om de to historiske personene som gjør at filmen smaker så godt på tunga. Og med de særegne rolleprestasjonene fra hovedpersonene og den elektriske stemningen kan jeg ikke å unngå å kalle "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford" en forførende favoritt.

08/10

http://www.youtube.com/watch?v=XV6lyUKQHTE

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rango

 

En film som kun glimtvis har en fullt engasjerende historie, men kompenserer med noe av den beste animasjonen jeg har sett. I tillegg er musikkbruken pensum for de det måtte gjelde av ansatte i Dreamworks. Der de kjente sangene som er brukt fort kunne blitt platte og uoriginale, er det heldigvis utført på en kreativ måte. Det er rart at en tosekunders referanse til Fear and Loathing (noe som var greit, men for min del lett kunne kuttes fra filmen) var det eneste jeg og mange med meg visste om denne filmen. Den type referanser, det vil si uten noe poeng utover at den ganske enkelt er der, blir bare enda mer meningsløs og pretensiøs jo mindre obskur den er. Hadde det ikke vært for at filmen er fantastisk å se på, hadde jeg nok lidd meg gjennom plottet. Mange komiske poeng gikk meg hus forbi på grunn av merkelig timing, men jeg håper de vil slå bedre an ved gjentatt visning. Noen av dem funket rett og slett ikke. Alt i alt er det et irriterende manuskript som er frustrerende godt filmatisert, men som er verdt å se bare for animasjonen. Mange karakterer som ikke engang snakker ser bedre ut enn hovedpersoner i andre animasjonsfilmer de siste årene. Fyll en god mugge kaldt vann og se Rango, men ikke forvent en emosjonell reaksjon fra den.

 

6/10

Lenke til kommentar

13 Assasins

Filmen er interessant og tildels morsom. Jeg synes skuespillerene gjør en god jobb. Delen UTEN action er faktisk den jeg synes var best laget. Kampscenene blir litt langdryge. Jeg likte veldig godt stemningen i filmen og vil si den viser en ny vinkel på Japan og samuraier (ikke assasins som man kanskje skulle tro utfra tittelen).

 

8/10

(7/10 hvis du ikke lar deg fascinere av fremmede kulturer.)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

13 Assasins

Filmen er interessant og tildels morsom. Jeg synes skuespillerene gjør en god jobb. Delen UTEN action er faktisk den jeg synes var best laget. Kampscenene blir litt langdryge. Jeg likte veldig godt stemningen i filmen og vil si den viser en ny vinkel på Japan og samuraier (ikke assasins som man kanskje skulle tro utfra tittelen).

 

8/10

(7/10 hvis du ikke lar deg fascinere av fremmede kulturer.)

 

Jeg tar action i 13 assassins over action i Transformers filmene anyday

Lenke til kommentar

Rubber, ikke Tyre.

 

Morsom sak, men litt i lengste laget. Jeg tror den ville fungert bedre som en kortfilm, siden den beror seg så tungt på gimmicken.

 

Den polske tittelen er Opona, som kan oversettes til Tyre. ;)

 

Men det hjelper vel ikke når filmen heter Rubber.

 

Geez... tittelen kan oversettes på flere måter, og en film kan fint ha flere titler. Her i idiot-Norge har jeg stadig vekk sett engelske titler oversatt til en annen engelsk tittel. For den saks skyld så jeg en episode av South Park for en stund siden er "giant douche" ble oversatt til "stor sprut" (?) gjennom hele episoden. Douche kan riktignok ha noe med vann å gjøre, men "stor sprut"? WTF?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...