Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Suspiria er fantastisk og en av tre skrekkfilmer jeg har gitt ti poeng til. De to andre er The Shining og Alien. Rett og slett sinnsykt vemmelig hver eneste gang.

Det høres ut som The Thing kunne passet inn sammen med resten.

Den står nå faktisk og koser seg med nysette Aliens med 9 poeng. The Thing har forøvrig en glimrende BD-utgave.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Om du har en 30" så skal du nok få sitte med nesa inni skjermen før du ser forskjell på 1080p og 1440p :)

Jeg ha skjermen på en armlengdes avstand uten at betrakningsvinkelen på ytterkantene blir et problem. På film i god kvalitet så sitter jeg så nære, mens på f.eks en vanlig dvd så må jeg gjerne 2-3 meter unna for at det skal være skarpt. Den er så god at det skal være mulig å se forskjell på 1080p og 1440p på nært hold.

 

Ikke undervurder små skjermer - sitter man nære klarer man å dekke en stor del av synsfeltet. Selvfølgelig hadde det vært snedig med stort lerret og dyr prosjektor, men det har jeg ikke råd til nå.

 

Men nok OT;

 

Suspiria er herlig! Men jeg skulle gjerne sett den gjort uten sensur-tyranni. Planen var jo å bruke små jenter; og jeg tror faktisk det hadde løftet filmen.

 

 

Fra triviaseksjonen på imdb:

Director Dario Argento's original idea was the ballet school would accommodate young girls not older 12. However the studio and producer (his father) denied his request because a film this violent involving children would be surely banned. Dario Argento raised the age limit of the girls to 20 but didn't rewrite the script, hence the naivety of the characters and occasionally childlike dialogue. He also put all the doorknobs at about the same height as the actress' heads, so they will have to raise their arms in order to open the doors, just like children.

 

Det virker som om det er en gjenganger i Argento sine filmer at dialogen/dubbingen er rar. La spesielt merke til det i The Bird with the Crystal Plumage.

Fins det noen oversikt over hvilke av filmene hans som er kommet ut på blu-ray?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg angrer på når jeg kjøpte Suspiria var at jeg kjøpte en dobbelt så dyr "special edition" boks bare fordi den hadde italiensk språk i tillegg til engelsk. Tenkte såklart at den "orginale" versjonen var bedre enn den engelske, som jo er tilfelle i andre utenlandske filmer. Men her var jo begge versjonene dubbet i ettertid uansett så det var ingen vits å betale 200kr ekstra for.

 

Pluss noen dokumentarer på italiensk jeg ikke skjønte bæret av.

Lenke til kommentar

Jeg hadde LA Confidential i bakgrunnen i kveld mens jeg hadde jentebesøk. Veldig fascinerende film, absolutt verdt et gjensyn med litt mer konsentrasjon.

 

Det skal være litt av noen jenter for å fortjene å sette LA Confidential i bakgrunnen. Elskbar film.

Jeg hadde sett filmen før. Jeg hadde ikke sett jenten før. Pri.

Lenke til kommentar

Charley Warrick: Flott 70's grit fra mannen bak Dirty Harry. Nok en kul Siegel film, men denne gangen er plottet mye mer innviklet og tar litt tid å forstå skikkelig. Så stort + for det. 8.5/10. Det eneste problemet er:

Hvordan ble Warrick så ekstremt profesjonel. Partneren begynner å presse ham så han velger å la mafian finne ham så de kan drepe partneren. Hvem faen tørr det. Det værste er at det fungerer, mafian biter på, men Warrick lurer dem trill rundt og får dem drept samtidig som han klarer å få alle til å tro at han er død(han byttet tannlegehistorien sin med partnerens som han lot brenne opp). Det er jo ingen hint i historien at han er profesjonell, og han har jo tydeligvis bare jobbet med fly og lavkriminalitet tidligere. Nå kan det jo stilles spørsmål ved hvor god kona er til å skyte, men jeg liker ikke å bli holdt i mørket her.

Lenke til kommentar

The Blind Side (2009)

 

post-140267-1268080133,9325_thumb.jpg

 

Jeg må gi beskjed at denne filmen, til tross for at den handler rundt amrikansk fotball, er for alle å se. Det er jo en del Am.fotball å se, men det er ikke så mye at du må ha kjennskap til sporten. Dette hander om folka.

 

Fantastisk prestasjon av Sandre Bullock, prisen var fortjent!! :thumbup:

Quinton Aaron gjorde det også bra, men for å være helt ærlig, dette var ikke noe særlig krevende rolle. Hvem som helst klarer å være taus å se trist ut....

 

En sikkelig god film som trekker godt i smilebåndet, og napper i hjerte. Det er godt å vite at det fins slike folk som dette i et ellers så mørk verden.

 

Sterkt anbefalt!

 

9/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Sett bortifra at The Blind Side var veldig amerikansk, var det jo en helt grei film. Føler det er andre som fortjente oscar'en bedre enn Bullock tho.. 6/10

Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot kristne - eller kristen tematikk. Det er heller måten historien blir presentert på. Filmen er basert på en virkelig hendelse, men det vi får se er en glattpolert og oversnill Hollywoodversjon. Vet at mange liker slikt. Jeg har selv sansen for enkelte filmer som følger samme oppskrift, men i dette tilfellet ble det rett og slett for mye av det gode.

Lenke til kommentar

Er dessverre mange som mener '85-versjonen er ganske dårlig også. Det er helt klart den mest cheesye, men jeg liker den best. Filmens karakterer er overspilte, men også mer paranoide.

Det var helt sikkert 85'-versjonen jeg så. Ekstremt cheesy og overspilt, latterlige karakterer, elendige zombies. Godt mulig at det gjemmer seg en kime til en god film inni der et sted, men det ble altfor mye jobb for min del å bryte gjennom de tykke lagene med ost til at det føltes verdt det.

Lenke til kommentar

Skjønner? Finnes det mennesker som ikke skjønner TNG? Serien er jo direkte simpel i forhold til DS9. Alle karakterene er endimensjonale, hver episode har en start og en slutt, og slik går no dagan. Om "folk flest" liker TNG bedre enn DS9 bryr jeg meg ærlig talt ikke så mye om, det forandrer ingenting.

 

DS9 er mer kompleks, har bedre karakterer (Odo! Gul Dukat! Quark! Garak!), tar opp større temaer, tør å utbrodere historiene over flere episoder, til og med over flere sesonger, og krever at man faktisk følger med på det som skjer. TNG er heismusikk-versjonen av Star Trek, full av likegyldigheter og kvalmende moral.

 

At en bi-karakter som Garak, skredderen med en lyssky fortid, er tre ganger mer interessant og kompleks enn Picard, Riker og LaForge til sammen sier det meste.

 

Tull og tøys, det sier noe om hvor dårlige karakterne i DS9 er når de to beste karakterne er bi karakterer, Garak og Nog er de eneste som er brukbare og ikke er TNG karakterer.

 

Både Miles og Worf er TNG karakterer og der merkes hvor mye bedre de er enn alle de andre hovedrollene.

 

Og det er helt feil å si at TNG bare har en og en epiosde som starter og slutter på 40 minutter, TNG er en lang 170 times episode. det hele er bundet sammen.

De trengte ikke noe dårlige fiktive story arch som kriger osv.

Serien sto på egene bein.

 

Picard er tusen ganger den kapteinen Sisko var, Data er 1000 ganger dypere og mer intresang i utforsking av hva det er å være menneske, enn Odo var osv.

Osv.

Sisko er en kompleks karakter med mørke og svake sider, ikke en perfekt pappfigur som Picard. Data er nok den beste karakteren i TNG, men jeg finner like mye glede i Odos karakter. Og når det gjelder Worf og Miles? Miles var jo en helt håpløs karakter i TNG, der han som regel bare stod og jokka på transporteren og hadde én hovedreplikk ("Aye, captain") men i DS9 fikk han plass og tid til å utvikle seg. Worf var bra i TNG, og bra i DS9.

 

Og mener du seriøst at f.eks. Gul Dukat, som ikke er en TNG-karakter, ikke er en "bra karakter"? Det klarer jeg ikke å ta seriøst. Og hva med Bashir? Dax? Weyoun? Kai Winn? Greit at det finnes et par mindre interessante karakterer i DS9, men TNG har jo også flust av slike. Wesley Crusher, Deanna Troi, samt den forferdelige kona til Roddenberry som ødelegger alle episoder hun er med i (hun er vel med i et par DS9-episoder også da, men færre).

 

TNG er barne-TV i forhold til DS9. Lettfordøyelig underholdning som krever minimalt av seeren :)

 

Uansett, jeg antar at vi ikke kommer til å bli enige her uansett, så du får poste svaret ditt og så får vi gå videre og fortsette å være uenige :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...