Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Edvard Munch (1974) [IMDB]

 

aesg78.jpg

 

Spesiell film. Fra kamerabruk til klipping. Den intense klippingen funker vel egentlig greit i denne, selv om jeg aldri hadde tenkt meg noe slik i en slik film. Bilde er kornete og slitt, men det bidrar bare på den gamle følelsen filmen prøver å gi. Kostyme og slike saker var perfekt. Fikk virkelig følelsen at vi fikk se ifra slutten av 1800 tallet. Skuespillet var ikke bra, gammel norsk skuespill er så jævla ræva. Er som at dem leser rett ifra manus skriptet. Filmen var også veldig smal, fikk litt teaterfølelse av hele greia. Hadde dog ingenting imot det. Kult at dem skaffet en skuespiller som nesten er prikk lik Munch selv, men litt synd at han var den verste skuespilleren av dem alle. Beste skuespilleren var faktisk den kvinne hatende svensken. Voice over'en var flott, gjorde filmen interessant og mindre kjedelig. Likte også hvordan skuespillerne så i kameraet noe ganger, kom meg til å tenke på Sans Solei. Alt i alt en flott film egentlig, eneste minus var som sagt skuespillet.

 

Stellet licht (2007) [IMDB]

 

iwj5ag.jpg

 

Denne filmen var skremmende lik mine forventninger. Meget god kamera, nesten altfor godt til tider. Mannen som styrte kameraet var tydeligvis opptatt å få folk så senter av bildet som mulig. Fordi det var nesten hver eneste scenen man så. Ingen dårlig ting, viser bare at kameramannen var en aldeles så liten perfeksjonist. Mye blur i bakgrunnen hvor da man kun fokuserte på personer. Slik liker jeg veldig godt egentlig. Rolige bevegelser og lignende var vakre. Det håndholdte var også fint. Men nok kamera. Skuespillet til hovedpersonen var ikke så mye å skryte av egentlig, litt synd med tanke på at opplevelsen kunne lett ha blitt litt sterkere med en bedre skuespiller. Men verste jeg har sett var det ikke. Historien minnet meg veldig mye om "The Banishment", gjorde egentlig det visuelle også. De siste scenene var fabelaktige, absolutt fantastiske. Anbefales!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cop Out

 

Den originale tittelen var "A couple of dicks", men ble forandret til det kjedelige Cop Out. Det sier sitt. :p

 

Anyway, ny film.

 

 

Precious

 

Tenkte å ta et drama for en gangs skyld. Delvis fordi historien er svært bra og engasjerende, men dels fordi Mariah Carey spill i den. Men mer om det etterhvert.

 

Først, historien. 16 år gamle Precious er gravid for andre gang, etter å ha blitt voldtatt av faren siden hun var 3 år gammel. Moren hater henne og mishandler henne psykisk (og delvis fysisk). Når folk på skolen finner ut at hun er gravid blir hun kastet ut, så da sliter hun. Etterhvert får hun plass på en alternativ skole og begynner å trives, men det vil ikke moren ha noe av. Med andre ord, livet hennes stinker mildt sagt.

 

Historien er svært bra, og engasjerer ganske mye hele veien. Skuespillerne gjør en bra jobb, og dialogen sitter. Precious er også fortelleren i filmen, noe som også fungerer. Alt i alt er det en meget gripende og rørende film om livets skyggesider.

 

Som jeg nevnte finner vi Mariah Carey i en rolle her. Det kan virke litt avskrekkende, men faktisk gjør hun en meget bra jobb. Hun har null sminke, går kledt i "vanlige" klær og virker litt medtatt og sliten, så jeg ville nok hatt problemer med å legge merke til at det faktisk er hun om jeg ikke hadde visst det på forhånd. Imponerende, i grunn.

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

Inglourious Basterds

 

Jeg fikk ikke uventet mye flak da jeg ga denne filmen 2 eller 3 av 10 sist.

Jeg satte den på igjen, ikke så mye fordi jeg ville prøve å gi den en ny sjangse, men jeg kjøpte den på BD og kosta mye penger og jeg føler at jeg vil ha penga mine tilbake, siden jeg ikke får det, vil jeg få mer ut av filmen.

 

Filmen ble ikke noe serlig bedre denne gangen, filmen består av mange lange kjedelig sener.

Første sene er 20 minutter, og drit kjedelig, den er ikke spenende, jeg føler ikke noe tention under senen, filmen forsetter i samme spor, mens Reservoir Dogs og Pulp Fiction er fulle av gode intreange og spennede dialoger og sener, er denne filmen helt tom for dem, senene er lange og utrolig kjedelige, ja Waltz gjør en god job, men det hjelper ikke når filmen er så forjævlig kjedelig. Filmen er ca. 1.5 time for lang, full av unødvendig karakterer og sener.

 

Det er bare to høydepunkt i hele filmen, det blodige oppggjøret i kjelleren, bare fordi det endelig betydde at ende en lang og kjedelig sene endelig var ferdig.

Det andre Cat people av David Bowie.

Det er det eneste som stopper meg fra å kaste hele dritten ut av vindet(det og at dritten kosta masse penger)

Det er få ganger jeg føler at jeg har blitt lurt når jeg kjøper en film, men denne gangen føler jeg faktisk det. Denne og avatar er helt klart de største skuffelsene innen film jeg har sett på lenge.

Nei må si Tarantino har mistet oversikten siden Kill bill, kill bill var hans siste gode film, men på mange måter var det starten på slutten, han ble litt "full av seg selv" lage en lang film(delt i to)

Jeg tror han my heller burde gå tilbake til røttene sine, og prøve å lage filmer under 90 minutter, for viss han lager ende en dritt film, vil den i hvertfall være over fortere.

Lenke til kommentar

E helt uenig i det du sier Gunfreak. Dette er en av de mest underholdende filmene noensinne. Blir sjokkert hver gang jeg ser på klokken og begynner nesten å grine når jeg finner ut at det BARE er en time igjen. Alt er flott gjort. Et skikkelig mesterverk og Tarantinos nest beste.

 

Her er slik jeg rangerer filmene hans:

 

Pulp Fiction 10/10

Inglourious Basterds 10/10

Reservoir Dogs 9/10

Death Proof 7.5/10

Kill Bill 2 7/10

Kill Bill 7/10

Jackie Brown 7/10

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om Tarantino noengang vil gå tilbake til RD/PF-stilen. Jeg skulle gjerne sett ham lage en skikkelig film igjen, men jeg ser ikke helt for meg at det skjer. Jo mer raffinert stilen hans blir, jo mindre jeg liker den. Jeg trodde jeg likte at en film var Tarantinoesque, men jo mer de blir det, jo mindre jeg liker dem.

Lenke til kommentar

Inglourious Basterds

 

Jeg fikk ikke uventet mye flak da jeg ga denne filmen 2 eller 3 av 10 sist.

Jeg satte den på igjen, ikke så mye fordi jeg ville prøve å gi den en ny sjangse, men jeg kjøpte den på BD og kosta mye penger og jeg føler at jeg vil ha penga mine tilbake, siden jeg ikke får det, vil jeg få mer ut av filmen.

Her skurrer det for meg.

Lenke til kommentar

Det er visse folk som burde skytes etter de har laget sit opus magnum, Tarantino toppet aldri Pulp Fiction og burde kanskje skytes etter han lagde den filmen, da ville han bli husket som en virklig stor ressegør, i stede vil han nok falle lengre og lengre ned.

 

Samme med Cammeron, etter T2 burde han bare bli skutt(eller kanskje etter true lies)

 

Det er jo helt tydlig at Lucas skulles blit stopped med dødlige effekt fra å lage de siste "star wars" filmene

 

Jeg mener Beethoven gjorde det riktige, etter han lagde den 9ende symponien var han smart nok til å dø, da han viste han ikke kunne overgå den.

 

Inglourious Basterds

 

Jeg fikk ikke uventet mye flak da jeg ga denne filmen 2 eller 3 av 10 sist.

Jeg satte den på igjen, ikke så mye fordi jeg ville prøve å gi den en ny sjangse, men jeg kjøpte den på BD og kosta mye penger og jeg føler at jeg vil ha penga mine tilbake, siden jeg ikke får det, vil jeg få mer ut av filmen.

Her skurrer det for meg.

 

Da har jeg i vertfall fått litt mer "milage" ut av dem.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg den er verdt en bra 9er. Skikkelig morsom og kul film. Fantastiske karakterer, musikk og enkeltscener som bare er helt råe.

Enkeltscener, check. Helheten derimot ... Og karakterene skal du få billig av meg, selvsagt med et stort, stort unntak for Hans Landa. Filmens store beholdning er jo åpningsscenen, resten er et smaksfattig oppgulp av dårlige ideer, flat handling og overkarikerte rollefigurer. Klassisk venstrehåndsarbeid av en regissør som lager stadig mer uinteressante filmer.

Lenke til kommentar

 

Night of the Demons

 

En gjeng ungdommer planlegger en fest i et gammelt hus i utkanten av byen. Ting begynner rolig nok, men de bestemmer seg for å holde en seanse siden det er Halloween. De setter opp et stort speil og konsentrerer seg. Etter legenden skal speilet først bli helt svart, og deretter får de se seg selv i et tidligere liv. Bare tull, selvsagt. Men speilet blir svart... En bli vettskremt, og før vi vet ordet av det har "noe" våknet, og... tja, se tittelen. :p

 

Denne kom på slutten av 80-tallet og fikk to oppfølgere (jeg anmelder dem i morra), og en remake er på vei. Selv om den aldri fikk kommersiel suksess er det blitt en kultklassiker, og det er lett å se hvorfor. Det tar ikke lang tid før ting begynner å skje, og selve oppbyggingen er meget bra og spennende. Skuespillerne ser ut til å trives, og når demonene slipper ut slipper vi heldigvis et evig blodbad. I stedet blir det en katt og mus-lek med overlevende mot demoner, noe som holder spenningen oppe ganske lenge.

 

Noe negativt er det, selvsagt. En av damene er som tatt ut av en amerikansk serie som fokuserer på kristne moralske verdier, komplett med å ikke engang kysse hverandre i offentlighet. (og bare så vidt privat.) Litt rart da at vi ser henne i bh-en og bakfra uten truse tidlig i filmen? I tillegg er det selvsagt en "standard neger" med, men det eneste han presterer er å stikke av når ting begynner å skje. Ikke at han kommer langt, men samme det.

 

Alt i alt er den ganske underholdende og vel verdt å se. Aner ikke om de to neste er like bra, men det finner jeg ut i morra. :p

 

Vurdering: 7.5/10

Lenke til kommentar

The road (2009)

 

En historie satt i en verden hvor alt er gått til helvette hvor en far og hans sønn forsøker å ta seg til kysten.

 

Slik sett er historien banalt, men fortalt på en meget overbevisende og god måte. Viggo mortensen er en meget god og kanskje litt oversett skuespiller som gir alt for filmene han spiller i, noe som vises i The Road. Hans skildring av faren som kun vil det beste for sin sønn er fenomenal, og sønnen spiller faktisk og meget overbevisende og godt. Det er en emosjonell reise og personelig satt jeg med en liten klump i halsen på slutten.

 

Det er derimot et par små svakheter. Det kommer aldri ordentlig frem hva det er med kysten som skal være så mye bedre og det kommer aldri helt frem hvordan verden gikk til helvette, hvem som sto en sjangse å overleve og hvem som bare strøk med. Det ligger noe beviser her og der som kanskje kan lede til noe svar, men filmen gjør ikke for mye for å forklare dette. Der er tidvise flashbacks gjennom filmen, men de er mer for å bygge karakter fremfor historie.

 

Like fult, disse bakgrunns historier til sides, man får servert en god film her, og verden føles øde og tilnærmet forlatt, med enkelte hederlige unntak, man trenger noen motstandere og disse kommer da i form av kjøttetene normale mennesker, ikke zombier vel å merke, men hva man kort og godt kan kalle kanibaler, ja, er vel det rette ordet.

 

Filmen er dog vel verd å få med seg i mine øyne.

 

Karakter: 7/10

Lenke til kommentar

Jaja. Enkeltscener gjør hele filmen for meg uansett. Jeg kjedet meg ikke.

er kanskje den beste scena, og

hvem kan mislike en film som sier FUCK YOU til historien og dreper Hitler uten problem?

Også all den musikken. Jajaja. QT. :love:

Den beste scenen er åpningsscenen. Den er fantastisk, så går det nedover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...