Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellie Parker (2005) [IMDB]

 

2010-03-13_0051.png

 

Likte denne temmelig godt faktisk, noe jeg ikke forventet i det hele tatt. Likte den "råe" stilen som ble kjørt gjennom hele. Likte at filmen ikke hadde noe særlig plot, litt som Gummo egentlig. Filmen kan på alle måter ligne på Gummo, bare ikke like "skitten". Noami Watts spiller utrolig bra som vanlig, elsker stilen hennes. Dem andre spilte også greit, men ikke noe å juble over. Morsom liten cameo med Chevy Chase må nevnes. Filmen var også litt morsom til tider, samt litt trist til andre tider. Nei, dette var flott.

Endret av Mr. BadSmile
Lenke til kommentar

 

 

Stephen King's

THE STAND

 

Dette er en miniserie i fire deler, og varer til sammen i seks timer. Kort sagt tenkte jeg å se første del i kveld, men endte opp med å se hele serien i strekk. :p

 

Handlingen er kort fortalt. Alarmen går på et hemmelig laboratorium et sted i USA, og alle som jobber der dør i løpet av få minutter. Vakten med porten får straks beskjed om å stenge porten, men han skjønner alvoret og henter kona og ungen, og stikker av. Han kommer seg imponerende langt av sted, før de kræsjer på en bensinstasjon. Kona og ungen er allerede døde, og han dør etter noen minutter. Problemet er at han ble smittet av det som slapp ut av laboratoriet, og han er svært smittefarlig. Etter bare noen dager har folk begynt å dø over hele verden, og det stopper ikke før bare noen få er i live. Disse er av en eller annen grunn immune mot sykdommen. De er de siste overlevende etter en verdensomspennende katastrofe, men "the end of the world is just the beginning"...

 

Mange sier boken er en av de beste King har skrevet, men selv har jeg dessverre ikke fått lest den ennå. Jeg tar derfor serien som frittstående uten å blande boken inn i dette.

 

Historien er svært bra, og selv om det varer seks timer uten noe særlig handling og action blir det aldri kjedelig. Det er ganske mange karakterer å forholde seg til, men King klarer å bruke nok tid på hver og en av dem til at vi får bli kjent med dem, så det blir aldri forvirrende. Vi følger en rekke folk i en rekke små historier som går hver for seg, blander seg inn i hverandre og deler seg opp i flere små historier avhengig av hvem historien følger, men dette er faktisk en bra ting, og blir slettes ikke så forvirrende som man kan tro. Skal man oppsummere hele historien er det kort fortalt det gode mot det onde, så det er svært forutsigbart, for å si det mildt. Men likevel engasjerer det helt klart, og er et bra eksempel på at det er veien som er interessant, ikke nødvendigvis målet.

 

Skuespillerne er en god blanding av ukjente folk og b-skuespillere, med de mest kjente Gary Sinite fra CSI: New York, Jamey Sheridan fra Law & Order: Criminal Intent, Rob Lowe og Miguel Ferrer. Ikke akkurat øverste hylle, med andre ord. Men når det er sagt gjør de en bra innsats, og jeg har fint lite å utsette på dem. Selv spesialeffektene er stort sett meget bra laget, selv om effektene på slutten ble litt for tragiske. Ikke at det trakk ned noe særlig, da resten av serien er så bra.

 

Vurdering: 9.5/10

Lenke til kommentar

Carriers (2009)

 

post-140267-1268468649,6647_thumb.jpg

 

Virus utbrydd film. Vi følger 4 personer som skal til ferie stedet de hadde som barn. Verden holder på å tape kampen til viruset, og det er få mennesker igjen.

 

Jeg må innrømme at jeg er svak for filmer som dette, selvom de alle har så å si samme slutt.

Det var litt plagsomt med "the rules" som kunne minne på et rip av Zombieland. Men nå kom begge disse filmene samme året, så det er sikkert tilfeldig.

 

Captian Kirk...oi jeg meiner, Chris Pine's skuepilling er middels, det samme med resten av personene.

 

7/10

Lenke til kommentar
Det var litt plagsomt med "the rules" som kunne minne på et rip av Zombieland. Men nå kom begge disse filmene samme året, så det er sikkert tilfeldig.

 

K-9 kom tre måneder før Turner & Hooch, og begge handler om en politimann som får en hund som partner.

 

Robin Hood (med Patrick Bergin) kom ca en måneder før Robin Hood: Prince of Thieves (med Kevin Costner.)

 

1492: Conquest of Paradise kom to måneder før Christoffer Columbus: The Discovery.

 

Tombstone kom seks måneder før Wyatt Earp. Gjett hvem Tombstone handler om?

 

Dante's Peak kom ca tre måneder før Volcano, og handler om... en vulkan.

 

Deep Impact kom to måneder før Armageddon, og begge handler om en

asteroide som truer jorden.

 

og så videre, og så videre. Da kan man jo spørre seg om det bare er tilfeldigheter...

Lenke til kommentar

Det er vel åpenbart at poenget er at det ikke er tilfeldig :p

 

Motorsykkel-dagbøkene aka. Diarios de motocicleta (2004)

 

motorcycle_diaries.jpg

 

Filmen starter som en miks av Into the Wild og Top Gear Does Latin America (On A Motorcycle), før den blir nærmest Jarmuschsk i stilen i midtpartiet. Drevet av gode skuespillerprestasjoner og en forsåvidt god og interessant historie om den unge Che Guevaras oppdragelsesreise gjennom Sør-Amerika, likevel klarer ikke filmen helt å fange interessen min. Muligens fordi jeg vet at den unge medisintudenten har en annen skjebne i vente, tegnene underveis blir overtydelige, møtene med fattige og undertrykte mennesker som driver Guevara fra medisinen over i politikken.

 

Dette er helt klart en film som det ville ha vært veldig lett å kjapt stemple en åtter på, men jeg ender på en 6.5/10, og bare en svært forsiktig anbefaling. En film mora di kommer til å elske, i alle fall om hun har studert på Blindern og stemmer SV.

Lenke til kommentar

Nå er Carriers en lavbudsjetts indiefilm uten mye PR-satsing, så jeg tviler på at den ble lagd og sluppet for å spisene restene av suksessen til Zombieland.

 

Eller kanskje den er laget nettopp for å spise restene etter Zombieland nettopp fordi det er en lavbudsjetts indiefilm?

 

 

theCrow: Er poenget ditt at det er tilfeldig eller at det ikke er det?

 

Poenget er at det kan være tilfeldig, men jeg tviler sterkt på det.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Den godeste Norris lagde vel oxo en slik purk/hund film ;)

 

Mr Beans ferie.....4.5/6 , faktisk bedre enn jeg hadde trodd.....lol når han blir innelåst på et utedo eller må løpe etter en høne

 

More than a miracle , 4/6 (Funny Girl var bedre & Babs/Omar hadde mer kjemi enn Sophia/Omar)

 

http://www.youtube.com/watch?v=spYxp6DgqPM

 

Omar spiller en spansk bøllete prins (Rodrigo) i Italia, hans mor vil han skal gifte seg & derfor arrangerer han oppvaskkonk der dama som vinner blir hans frue.....og så er det noen hekser inn i bildet , de gjør ikke så mye i filmen unntatt når de fryer'n slik at han bare kan bevege øynene.

 

Mean Streets 4.5/6 , bra men hadde litt problem med å følge handlinga : hvem var han fyr'n som ble skutt på dassen f.eks ?

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Cop Out (2010)

 

post-140267-1268551139,8604_thumb.jpg

 

Dette er vel første "sell out" film til Kevin Smith, med andre ord første film som han er ressisør på som han har ikke skrevet. Men det er tydelig at han har vært litt med på dialog/humor siden.

 

Ikke nos spetakulært. Willis virker som om han ikke trives i rollen, og humoren passer ikke han. Tracy Morgan spiller samme rolle som i 30rock.

 

Grei Søndags underholding. Men hele stemingen i filmen er flatt.

 

5/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...