Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Legg forresten merke til hack'en som gjør at spillere med piratversjoner av CS:S kastes ut av serveren. Det rapporteres at godt over halvparten av spillerne vanligvis kastes ut hvis noen bruker den.

Nå er jeg litt forvirret, hvis noen med CS:S-hack går inn på en server, så kastes alle med piratversjon u av serveren, eller mener du noe annet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Legg forresten merke til hack'en som gjør at spillere med piratversjoner av CS:S kastes ut av serveren. Det rapporteres at godt over halvparten av spillerne vanligvis kastes ut hvis noen bruker den.

Nå er jeg litt forvirret, hvis noen med CS:S-hack går inn på en server, så kastes alle med piratversjon u av serveren, eller mener du noe annet?

 

AtW

Det jeg leste meg frem til her i forumet, var at hvis noen brukte %n i begynnelsen av navnet sitt, ville alle de som spilte med cracket versjon kræsje hvis spilleren med %n døde.

 

Nå viser det seg at Valve har kommet med en update som fikser denne bugen, så da er det tvilsomt om det bare var crackede versjoner som kræsjet.

 

http://halflife.neoseeker.com/archive.php?storyid=197

Lenke til kommentar
Legg forresten merke til hack'en som gjør at spillere med piratversjoner av CS:S kastes ut av serveren. Det rapporteres at godt over halvparten av spillerne vanligvis kastes ut hvis noen bruker den.

Nå er jeg litt forvirret, hvis noen med CS:S-hack går inn på en server, så kastes alle med piratversjon u av serveren, eller mener du noe annet?

 

AtW

Det jeg leste meg frem til her i forumet, var at hvis noen brukte %n i begynnelsen av navnet sitt, ville alle de som spilte med cracket versjon kræsje hvis spilleren med %n døde.

 

Nå viser det seg at Valve har kommet med en update som fikser denne bugen, så da er det tvilsomt om det bare var crackede versjoner som kræsjet.

 

http://halflife.neoseeker.com/archive.php?storyid=197

Hehe, vittig var det iallefall.

 

AtW

Lenke til kommentar

For å få bukt med piratkopiering:

 

Distribusjonskanalene må bli bedre. Gå ned i butikk og kjøpe? Urk. Enten at man laster ned spillet, eller at det fantes flust med cd-trykkerier som kan laste ned "lovlige image" og trykke cd'er enten for distribusjon via butikk, eller internett. Slik for å heve tilgjengeligheten lissom.

 

Må bli billigere. 400kr for et spill? niks. Altså jojo, er det bra spill så er det faktisk værdt det ... men å pløye over 400kr blindt? no way.

Del spillet mer opp i mindre deler kanskje, eller ta betalt for faktisk bruk. Har spillt såååå mange spill sååååå lite at om jeg hadde brukt en 50lapp for å tukkle med det en liten periode, så ... ok

 

Programmene må bli fysisk bedre. Skal ikke være nødvendig å laste ned 3 patcher de 4 første ukene. Slutt å bruk oss som beta testere.

 

Bedre manualer, tutorialer, hjelp og slikt. Support er her viktigt (spes når de bruker oss som beta testere)

 

Bedre bytte og retur rett. Er spillet dårligt? Eller har du ødelagt skiva di? Sier det bare ... fix. PS: demo til doom3, finns den? den kom vaffal ut ETTER fysisk utgivelse. Mange demo'er er også på et kvalitetsnivå med alpha utgave til et program.

 

Tja, er vel det. Pris, tilgjengelighet, kvalitet og rettigheter er vel det som må bli bedre.

Lenke til kommentar

Mye rett i det du sier der slayer. Spill koster vel alt for mye. Om de hadde sunket prisen til et nivå der folk ville være villige til å betale prisen spillet koster, og at de tjente nok til å dekke produksjonskostnader og folk som skulle lage patcher og slikt, så hadde dette vært mye bedre. Problemet ligger i å finne denne grensen for hvor mye penger er egentlig folk, som piratkopierer spill fordi det er så "dyrt", villige til å betale.

Lenke til kommentar

Skulle ikke forundre meg om noen av moderatorene drev med piratkopiering, noe de selvfølgelig måtte benekte da piratkopiering er forbudt på dette forum og bannlyst til de grader, men da sier jeg nødvendigvis ikke at de gjør det, men det skulle ikke forundre meg om en av moderatorene drev på med slikt.

 

Selv har jeg kjøpt alle mine spill og synes dette er helt greit, har en riktig god følelse av å ha støttet mange spillselskaper. Det å piratkopiere bare for å "teste" spillene først er bare ikke en god nok grunn, det er like ulovlig å laste end spillene selv om du kjøper de etterpå da du ikke hadde spillet når du lastet det ned. Demoer og anmeldelser og eventuelle betatester burde holde lenge, og jeg er egentlig bare blitt skuffet over 2-3 spill av sirka 20 jeg har kjøpt. Dette viser at ihvertfall jeg greier å navigere meg fram etter demoer og anmeldelser.

 

Stopp piratkopiering!

Senk pris på spill!

Lenke til kommentar
Stopp piratkopiering!

Senk pris på spill!

Å senke prisen vil ikke få slutt på piratkopiering, det er i hvertfall sikkert.

 

så lenge piratkopiert programvare er så lett tilgjengelig, og internettforbindelsene våre (ikke min, men deres i hvertfall :p) blir raskere og raskere, blir det mindre stress å laste ned et spill enn å dra helt til butikken for å kjøpe et spill (eller vente 3 dager på at posten skal levere det du bestilte fra nettbutikken).

 

Jeg er veldig glad for at BestBuy og eXclusive spill finnes. De gir meg en mulighet til å kunne spille de gode gamle spillene med god samvittighet (da jeg ikke har tatt meg råd til å kjøpe hvert eneste spill som har kommet gjennom tidene enda) og til en veldig kurrant pris :)

Lenke til kommentar

Darkslayer,

 

Som både jeg og andre allerede har skrevet i denne tråden:

 

Distribusjonen av spill er i dag bedre enn noengang, og til tross for dette har piratkopieringen økt.

 

Prisen på spill har falt og falt de siste 10 årene, og aldri har spill vært billigere enn de er i dag, og til tross for dette har piratkopieringen økt.

 

Mange spill "deles" allerede opp i mindre deler i form av expansions som koster en god del mindre enn selve originalspillet, og til tross for dette har piratkopieringen økt.

 

Den tekniske kvaliteten på spill har aldri vært bedre enn i dag (selv om patcher fortsatt er et vanlig fenomen), og til tross for dette har piratkopieringen økt.

 

Spillene har aldri hatt bedre og mer avanserte tutorials enn i dag, og til tross for dette har piratkopieringen økt.

 

Rettighetene til forbrukerne har aldri vært bedre enn hva de er i dag, og til tross for dette har piratkopieringen økt.

 

Så selv om tilnærmet alle punktene du var innom i innlegget ditt har blitt vesentlig bedre de siste 10 årene har piratkopieringen økt.

 

Samtidig ser vi at millioner av mennesker hver måned betaler månedsavgift for å spille MMO av typen Everquest, Final Fantasy og UO. De samme spillerne har også kjøpt spillet originalt og de fleste kjøper også alle expansions som lanseres.

 

Når det gjelder MMO er ikke piratkopiering mulig, og til tross for dette selger de i bøtter og spann.

 

Altså så koker piratkopiering seg ned til noen få konkrete årsakssammenhenger:

 

- risk vs reward - det vil si at sjansen for å bli tatt et minimal

 

- tilgjengelighet - det er ekstremt lett å piratkopiere hvis man ønsker det

 

- moral - den enkeltes moral er helt avgjørende og mye tyder på at moralen ikke er spesielt fremtredende i dagens moderne samfunn

Lenke til kommentar
Distribusjonen av spill er i dag bedre enn noengang....

Vi har fått internettbutikk ... det er det eneste... Liker idee'en til Valve om å laste ned, betale, så spille. Gir bedre disrt. enn piratkopiering.

 

Prisen på spill har falt og falt de siste 10 årene, og aldri har spill vært billigere enn de er i dag....

Joda, vi har bedre råd, og prisen har sunket litt. 350 til 500kr ... Fremdeles dyrt viss kjøpet er en miss (altså du kjøper et spill du ender opp med å ikke spille).

 

Mange spill "deles" allerede opp i mindre deler i form av expansions som koster en god del mindre enn selve originalspillet...

Det er feil, det vet du. Expansions er et konsept av mersalg. Som pølser på shell, håper at kunden skal legge mer penger i kassa med å ta en pølse åsså.

Kan ikke huske et spill som deler opp i episode 1 og 2 f.eks. Dessuten så får Exp. ikke prisen ned på hovedspillet.

 

Den tekniske kvaliteten på spill har aldri vært bedre enn i dag....

Windows har blitt sinnsykt mye bedre med årene. Gartner (analysefirma) påstår fremdeles at windows er å sammenligne med en betautgave, jeg er enig.

 

Spillene har aldri hatt bedre og mer avanserte tutorials enn i dag...

Laget av fans... meget bra tiltak det altså.

 

 

Rettighetene til forbrukerne har aldri vært bedre enn hva de er i dag, ...

Hvilke? Hva? Hæ? nevn 1 rettighet. Vi kan ikke returnere, eller få erstattet ødelagt produkt. Plasten borte = ingen rettigheter.

 

Du har rett i veldig mye, men drar det litt langt. Jeg er ute etter bedre løsninger.

Jeg tror nok at mnd. avgift på ting er veien å gå. Altså om jeg betaler 50spenn i mnd for å spille et spill, og det ikke faller i smak ... så har jeg tapt 50kr, og ikke 400. For 400 så kan jeg da spille 8spill i mnd om alle koster 50pr mnd .. istedet for 1.

...men EA f.eks er interessert i å ha de 400kr for seg selv, og ikke dele.

Lenke til kommentar
Tror det skjedde noe feil under quotinga di...

 

Uansett: Jeg liker også ideen til Valve, der man kan laste ned og betale. Men jeg kunne ønsket meg en mindre pris, som kompensasjon for at man ikke får cover, manual o.l

Det ER jo billig å handle gjennom Steam.. ca 330 kroner for HL2 er slett ikke ille..

Vi får samme prisen som amerikanerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...