Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
,29/10/2004 : 18:10]
Hvis du vil sløse bort hundrelapper på dårlige og sikkert noen gode spill også, så må du gjærne gjøre det for alt jeg bryr meg, men kom ikke med noen moralsk pekefinger, piratkopiering er ikke skyld i at prisene er så høye, piratkopiering er et resultat av de høye prisene, det er fakta!.

Og nei, det er ikke et fakta.

 

Tvert i mot tar du totalt feil, noe som det flere ganger er informert om tidligere i denne tråden.

 

Prisene har gått drastisk ned siden 1994 og piratkopieringen har økt ekstremt, så slutt med gale påstander som ikke henger på greip.

BS var like masse piratkopiering før i gamledager som det er nå, bare nå er det mye lettere å få øye på det pga internett.. før var det hånd til hånd, nå er det p2p

 

Edit: latterlig trykkfeil :)

Og det er også totalt feil igjen.

 

Bransjen har rimelig gode tall på hvordan piratkopieringen slår ut på salg av spill.

mhm...på samme måte som at RIA hadde rimelig gode tall på hvordan musikknedlastning påvirket cd salget, helt til det viste seg at det var stikk motsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okei eneste jeg vil si her er at selv om det er mye piratkopiering tror jeg de fleste tjener mer enn nok av alle de som kjøpet ifh til de som laster ned. se på doom3, bare på en side alene...som jeg ikke nevner var det rundt 60 000 nedlastninger.. men tenk da på hvor mange som kjøpte det ! er nok en _god_ del mer enn 60 000. og på konsoll taper de myye mindre pga at det er veldig få som har chip iforhold til de som kjøper det lovlig.

 

og jeg har lastet ned og brent en del spill i min tid men jeg hadde aldri giddet å kjøpt dem hadde jeg ikke lastet dem ned..

 

just my 0.02$

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

jeg laster ned 99% av filmer spill og programvare.

Tenker aldri over at jeg stjeler da.

Jeg hadde nok kjøpt mer spill om jeg ikke hadde muligheten til å laste ned, men det er ikke stort.

 

Lasta nettop ned star-wars batlefront, men spiller det ikke. var kjedelig.

Samma med myst og doom3 osv. Runner nesten ingen spill.

Siste spill jeg hadde god glede av er MOHAA.

hmm,, far-cry og.

 

Det spillet som virkelig har vert mest artig er CS. Det var verdt 70 kr, for en cd-key. Mulig jeg kjøper hl2.

 

Jeg ville ikke stjelt spill eller noe annet i en butikk, da hadde jeg ikke hatt god samvittighet, men laste ned spill og spille piratkopierte spill har jeg gjort siden broren min ga meg disketter til 486.

Jeg antar at jeg bare er vant til det, og derfor ikke får dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville ikke stjelt spill eller noe annet i en butikk, da hadde jeg ikke hatt god samvittighet, men laste ned spill og spille piratkopierte spill har jeg gjort siden broren min ga meg disketter til 486.

Jeg antar at jeg bare er vant til det, og derfor ikke får dårlig samvittighet.

Fordi det er to helt forskjellige ting, sneversynte mennesker som ikke skjønner at det er verre å stjele et spill fra en butikk (som da blir taperen $) og det å laste ned et spill som du aldri hadde kjøpt om du ikke hadde lastet det ned alikevel, er bare latterlige!.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke 1994 tall for spill, men er uenig i 400-600kr prisklassen. Innen pc spill så har det alltid ligget fra 400-600kr ... sånn røft. Men har alltid lagt merke til at konsollspill (nintendo ++ ) har ligget 500-900kr. Varierer mye på butikk og hvor du kjøper seff.

 

Selv om 500kr i 94, 96, 98 var mye, så er det fremdeles mye.

 

Pris er ikke den eneste grunnen til at folk piratkopierer, men eg påstår at den er en av de viktigste faktorene. Har lest et par rapporter/undersøkelser som faktisk stiller seg tvilende til om "tapet" er reelt slik det kalkuleres, altså 100stk som piratkopiere = 100stk * 500kr i tapt salg.

 

Kan si det slik at helt siden 1994 (som er ca da jeg begynte med data) så hadde jeg aldri problem med å få tak i spill ... kan ikke huske et spill jeg ville ha men som ikke lot seg oppdrive innen rimelig kort tid. Det samme gjelder programvare.

 

Det er kun under en håndfull programmer jeg kommer på at har vært vanskelige å piratkopiere. Det rare her er at de som fremdeles er vanskelige å kopiere er på konkursens rand, mens de som har blitt enklere å kopiere er blitt værende og vokst.

Lenke til kommentar
Det er kun under en håndfull programmer jeg kommer på at har vært vanskelige å piratkopiere. Det rare her er at de som fremdeles er vanskelige å kopiere er på konkursens rand, mens de som har blitt enklere å kopiere er blitt værende og vokst.

Jeg tenke meg at dette skyldes at mange laster ned en kopi av f.eks Photoshop, og lærer seg dette. Dette har man med seg videre, og kjøper gjerne samme programmet om man bruker det profesjonellt senere i livet. Arbeidsplassen bruker gjerne samme programmet siden mange kan det fra før, osv.

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme, har lest flere som påstår det. Vet ikke helt hvordan slik piratkopiering slår ut i spillbransjen. Tror det er som i musikkbransjen, at de som er små og ukjente kan dra stor nytte av det siden piratkopiering blir som en del av "word of mouth" konseptet. Men de som taper på det er de som er hypet og som viser seg å være dårlige. Rammstein sin reise reise? Kanskje doom3?

 

flere som har brent seg på den. Men har også lagt merke til at flere "mindre til medium" band faktisk oppfordrer til piratkopiering ... litt snodigt.

Lenke til kommentar
' date='01/11/2004 : 13:48'] michael moore vil jo at folk skal laste ned fahrenheit 9/11.. sikkert for å få mest mulig folk til å se filmen, ikke bare for å tene penger.. vet ikke helt hvor jeg leste det.. itavisen kanskje?

nettop, og det er hva man kaller god pr, folk som ikke hadde tenkt å se den, laster den ned, og jo fler som ser jo mer oppmerksomhet blir det rundt filmen, de anbefaler den kanskje videre osv., slik pr er det med spill og annet også.

Lenke til kommentar

"vanlige" folk har jo ikke råd til å kjøpe lisens til f.eks photoshop.. eller de gjør det garantert ikke viss de ikke kan programmet da.. Kanskje en person som ikke kan det, laster det ned og fatter intresse for det, han blir skikkelig god med det og får seg en jobb gjennom en kompis i et firma som driver med b.la bildebehandling. Firmaet må jo selfølgelig kjøpe lisens til programmet til han.. Whatever the price..

Lenke til kommentar

Iron maiden er et band jeg kommer på i farten som har oppfordret, finner sikkert et par til med å søke på vg/dagbladet ... men det er de som har brent seg på det ... var det rem? nei, .... husker dårligt, men det var fordi plata dems var rævva ifølge folk flest.

 

Er skjelden kost at de åpenlyst sier slikt, men en stor del av metal musikken sprer seg nettopp pga piratkopiering ... mye av den musikken jeg hører, så er det ofte det tar tid å finne ut om plata er god + at den er noe du vil fortsette å høre på. Kjøper ikke drit ... det er fullstendigt out of question. Det mest irriterende er når man får tak i promo/demo plata og finner ut at den er bedre en den i butikken ...

Lenke til kommentar

Det du leste på itavisen om at man kunne laste ned Fahrenheit 9/11 er sant nok, MEN for å kunne gjøre dette må du betale $10, så det er ikke gratis...

 

Gatas Parlament la ut den forige skiva si til download gratis på hjemmesiden din, og de oppfordra folk i sangen "nå om da'n" til å gå på hjemmesida å laste ned :p

Lenke til kommentar
De som laster ned spillet ville mest sannsynlig ikke kjøpt spiller uansett, så produsentene taper ikke noe på det alikevell, men får istede utbredt reklame for spillet. De som virkelig liker det spillet kjøper det, det er vanligt tror jeg.

En utbredt løgn. På samme grunnlag kan jeg si at minst like mange ville kjøpt spillene hvis de ble "tvunget" til det.

 

Artig å høre på de som er villige til å bruke atskillige timer på å spille ulovlig kopierte spill, men som unnskylder seg med at de ALDRI I VERDEN VILLE KJØPT SPILLET, for det er aaaalt for dårlig til å bruke penger på det.

Lenke til kommentar

Du har ingen kompetanse til å kalle det en "utbredt løgn". Det er bare logisk at folk som driver med slikt vil laste ned flere spill enn det de ellers ville kjøpt.. Ville du kanskje si at en person med 20 piratkopierte spill ellers ville kjøpe alle disse i butikken?

 

Dette blir gratis reklame for spillbransjen...Piratkopiering har funnet sted helt siden folk kunne koble kassettspilleren til radioen. Det opptrer bare i andre former nå til dags.

Endret av Hvalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...