Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

skulle vært mulighet får å prøvet et spill i en dag for en tier eller no :yes:

 

jaja kanskje noen klarer å gå gjennom hele spillet på en dag, men da har de jo betalt en tier, og en tier må da være bedere enn at folk laster ned har spillet for evig og betalt absoulutt ingen ting :shrug:

 

man har jo alltids demoer, nesten i hvertfall, men mange av demone som finnes er alt for korte til at man får noe inntrykk av spillet

Hadde de gittt ut beta av spillet hadde man fått bedre inntrykk og få er det som gidder å ha beta når spillet er kommt uit når man kan ha spillet. Og om man har prøvd betaen og synes spillet var bra, kan man jo kjøpe spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde de gittt ut beta av spillet hadde man fått bedre inntrykk og få er det som gidder å ha beta når spillet er kommt uit når man kan ha spillet. Og om man har prøvd betaen og synes spillet var bra, kan man jo kjøpe spillet.

 

jepp et meget godt forslag det også :yes:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

nja, gi ut beta høres teit ut

 

hadde eg drevet et spillfirma så hadde eg aldri gitt ut beta'er, av den enkle grunn at firmaet ville ha fått et dårligere rykte enn MS når det gjelder buggs og anna drit.

 

+at veldig mange spill handler om en opplevelse, og det er ikke så mange som spiller et spill flere ganger nettopp fordi de har fått den opplevelsen de var ute etter/eller ikke.

 

Men episodestyrt kunne vært en mulighet, eller abn styrt. Har egentlig tro på at det er der de store pengene kan hentes. La oss si at du lager et godt spill. Idag så betaler man 400 + 250 for hver exp. Har man abn som løper så kan man teoretisk tjene mye mer, 1års abn på et spill til 50kr mnd er 600. Ergo så er det kun snakk om å holde interessen ved like ... må gjøre litt slik som bokklubbene. Bonusen er ligger jo der du kan dra et kundeforhold over de 600kr ...

 

50kr pr mnd + 50kr ekstra hver tredje mnd fordi du da leverer en mindre exp, selger litt krimskrams innimellom osv. Bare en bra multiplayer del alene, vil jo sørge for å dra dette ut.

Lenke til kommentar

latterlig diskusjon!, det burde være helt greit å laste ned spill, tror dere virkelig alle folk hadde gått å kjøpt det istede vis ikke de kunne lastet det ned? (NEI!, så se på det som bra pr), med andre ord det er bare bullshit at spillbransjen taper penger på det. Se på alle nye spill med det berømte "crash to desktop" fenomenet :mad:, skal man forvente at folk skal bruke 500,- for slikt dritt?, de kan bare takke seg selv for all piratkopieringen med de sinnsyke prisene som er på spill. Hele spillmarkedet er råttent!.

Lenke til kommentar

Hele spillmarkedet er slettest ikke råttent. Det finnes mange bra spillutviklere, som blant annet Blizzard som utsetter spillene sine i 2 år fordi de vil gi ut et skikkelig produkt og ikke et bugget spill. EA-games har kansje det med å presse spillutviklerne til å gi ut spill for tidlig, men det er ditt valg om du vil kjøpe spillet.

 

Og om du synes spillet er så gale, hvorfor i all huleste skal du da laste det ned. Er det vært å spille et spill som kræsjer vært annet sekund? Blir spillet bedre av at du har skaffet deg det "gratis"?

 

Hvis man ikke synes spill er bra nok til å betales for er det bare dumt av dem å laste det ned, fordi de vil ikke få en bedre spillopplevelse av den grunn. Spillet er og blir det samme, og enkelte spill nytter det jo bare ikke å cracke som f.eks battlefield vietnam som baserer seg totalt på multiplayer.

 

Og hvis du da mener at man bare laster ned spill som er dårlige, skal det da være bra å gi dette spillet PR? Det høres jo helt bakvendt ut. Og det er inen unnskyldning å si at man bare skal "prøve" det er og blir like ulovelig ihvertfall en stund til. Så dere som piratkopierer spill. Enten spillutviklere fortjener det eller ikke så er det ikke lov å piratkopiere.

 

Og hvorfor i all huleste tror du at spill er så dyrt?

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Hvis du vil sløse bort hundrelapper på dårlige og sikkert noen gode spill også, så må du gjærne gjøre det for alt jeg bryr meg, men kom ikke med noen moralsk pekefinger, piratkopiering er ikke skyld i at prisene er så høye, piratkopiering er et resultat av de høye prisene, det er fakta!.

 

Og det er ikke snakk om å laste ned dårlige spill for at de da blir bedre enn om du skulle ha kjøpt det :roll:, men ofte erfarer du hvor dårlig et spill er på den måten og da har du ihvertfall ikke kastet en 500 lapp ut vinduet, det er forksjellen, ikke at spillet er noe bedre for at det er lastet ned. Demoer gir ofte et feil bilde, det er det mange eksempler på.

Lenke til kommentar
Hvis du vil sløse bort hundrelapper på dårlige og sikkert noen gode spill også, så må du gjærne gjøre det for alt jeg bryr meg, men kom ikke med noen moralsk pekefinger, piratkopiering er ikke skyld i at prisene er så høye, piratkopiering er et resultat av de høye prisene, det er fakta!.

Og nei, det er ikke et fakta.

 

Tvert i mot tar du totalt feil, noe som det flere ganger er informert om tidligere i denne tråden.

 

Prisene har gått drastisk ned siden 1994 og piratkopieringen har økt ekstremt, så slutt med gale påstander som ikke henger på greip.

Endret av Heales
Lenke til kommentar
Hvis du vil sløse bort hundrelapper på dårlige og sikkert noen gode spill også, så må du gjærne gjøre det for alt jeg bryr meg, men kom ikke med noen moralsk pekefinger, piratkopiering er ikke skyld i at prisene er så høye, piratkopiering er et resultat av de høye prisene, det er fakta!.

Og nei, det er ikke et fakta.

 

Tvert i mot tar du totalt feil, noe som det flere ganger er informert om tidligere i denne tråden.

 

Prisene har gått drastisk ned siden 1994 og piratkopieringen har økt ekstremt, så slutt med gale påstander som ikke henger på greip.

BS var like masse piratkopiering før i gamledager som det er nå, bare nå er det mye lettere å få øye på det pga internett.. før var det hånd til hånd, nå er det p2p

 

Edit: latterlig trykkfeil :)

Endret av [Shinobi]
Lenke til kommentar
og enkelte spill nytter det jo bare ikke å cracke som f.eks battlefield vietnam som baserer seg totalt på multiplayer.

asså... så vidt jeg fikk med meg, da jeg fikk tak i bfv, var at det fantes en singleplayer også, en campaign tror jeg, som i bf1942...

 

uansett, så synes jeg bf1942, og bfv er kult å spille singleplayer også... gjør det hele tiden (ikke bf1942 fordi jeg ikke får installert det lenger :mad: har retail cd og key... får en fua error bare...)

 

men uansett, nå som folk begynner å få bra linje, kunne det vært en måte å spille et spille gjennom en stream? at man gikk inn på internett, og si f.eks man fikk 20 min med fullversjon av spillet, som streamet gjennom pcen din, og du måtte regge for å spille, og grattis med dagen til de som gadd å regge 100 adresser for å ikke kjøpe spillet...

 

og, grunnen til piratkopiering er utelukkende det høye prisnivået... noen ganger finner jeg meg selv i den situasjon at jeg laster ned piratkopierte spill bare på tras... kanskje det har finnes en demo, men det har jeg ikke tenkt på før nå, da jeg lasta ned nfsu2 demo, at spill hadde demoer lengre... tilgjengeligheten på piratkopiert programvare og spill er rett og slett blitt så stor, at folk gidder ikke prøve demoer lenger, når de kan laste ned hele spillet på en natt...

 

edit: noen ting jeg kom på...

 

en ting jeg lurer på, er jo hva som egentlig er grunnen til prisnivået på spill, er det at utgiverne er så grådige, og skal ha en større bit av kaka enn før, eller har det blitt betydelig dyrere å utvikle spill nå enn før (jeg mener at spill generelt var billigere for 10 år siden... og det er ikke bare pga kronekursen...)

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Selv om dette er on topic, så er det alikavel litt "offtopic" :p

 

Hvorfor heter denne tråden en LITEN piratkopieringsdebatt, jeg såg navnet på tråden, så såg jeg over 1100svar :p

 

Kansje til trådstarter eller en moderator og stenge tråden, eventuelt skifte topic? pga jeg trur denne tråden kommer til og vare enda litt lenger.

Lenke til kommentar
Selv om dette er on topic, så er det alikavel litt "offtopic" :p

 

Hvorfor heter denne tråden en LITEN piratkopieringsdebatt, jeg såg navnet på tråden, så såg jeg over 1100svar :p

 

Kansje til trådstarter eller en moderator og stenge tråden, eventuelt skifte topic? pga jeg trur denne tråden kommer til og vare enda litt lenger.

Man stenger ikke et topic som er i full aktivitet. Grunnen til at tiitelen på topicet mitt er en liten piratkopieringsdebatt er at det var ment til å bli en LITEN debatt. Denne posten tok imidlertidig av,og det kom fram mange saklige og gode innlegg som useriøse innlegg.

 

Om prisene går opp hvis man hadde fåt bukt på piratkopiering over natten er det ingen som kan si noe om da det ikke er noen som kan se inn i fremtiden, tror jeg. Så ingen kan egentlig komme med påstander om ditten eller datten. Det jeg vet er at om flere hadde kjøpt spillet, hadde det vært mulig å sette prisene litt ned og enda fler ville ha kjøpt osv. Hvis de hadde satt opp prisene ville de jo bare skutt seg selv i fåten da dette ville føre til lang færre salg.

 

Det er trossalt folk som har sittet og arbeidet med et spill i flere år, og det er jo ikke så hyggelig at da halvparten eller mer av de som har spillet, bare har lastet det ned.

Lenke til kommentar

jeg tipper at spillutviklere/utgivere tjener en del penger fordet, men de føler seg antageligvis ganske snytt når spillet deres ligger tilgjengelig GRATIS til nedlasting til millioner av brukere verden over (det er ikke dermed sagt at millioner vil laste det ned)

 

bare tenk på doom3, 1 uke før release lå det fritt for alle på internett gjennom diverse p2p netverk og torrents... ganske kjedelig for de folka som har sittet i årevis og slitt dag inn og dag ut for å få det spillet ferdig og på banen...

Lenke til kommentar

tror jeg var med på å starte denne tråden en gang i sommerferien viss ikke jeg husker feil..

 

Men tilbake til topic..

 

For å komme med noe helt konkret..

 

Jeg laster ned singleplayer spill som jeg syns ser spennende ut, jeg kjøper aldri spill med mindre jeg har prøvd dem før, eller jeg har hørt _masse_ bra omtale..

 

Om jeg finner et bra singleplayer spill, så anbefaller jeg det til min vennekrets, noen av dem eier ikke en pc en gang, men kjøper spillet på f.eks xbox nettop fordi at jeg har anbefalt det..

 

Nå har jeg sett så mange plasser at piratkopiering er fy fy fordi at selskapene taper så masse penger på det.. Gjør de egentlig det? Tror ikke det er bare jeg som har venner som spiller mest console..

 

En annen grunn til at folk sier at piratkopiering er wicket er fordi det er tyveri.. det er jo helt feil.. det er brudd på opphavsrettigheter

Tyveri er viss du går inn på en butikk og stjeler et spill (med spillet i coveret vel å merke)

Noe som blir en helt annen prosess, der butikken taper penger etc.

 

Å samenligne nedlasting av piratkopier og tveri blir bare helt feil..

 

Og da kan du vel spørre deg selv.. diskuterer vi egentlig den samme tingen her?

 

For jeg rettferdigjør ikke piratkopiering.. Jeg syns at gode spill fortener pengene, og eier selv mange spill som er kjøpt og betalt.

Grunnen til at jeg laster dem ned er ganske enkelt for å spare penger..

Lenke til kommentar

Bra argument :)

 

Men jeg har ærlig talt lastet ned noen spill, men de spillene jeg spiller mest, det er nok de som jeg har kjøpt.

 

No spiller jeg bare cs. Og har betalt penger for det seff, så før det spilte jeg diablo2. Innimellom WC3, alt på nett, altså real cdkey og kjøpt spill. Ellers så har det bare gått i demoer og noen laste ned spill :roll:

Lenke til kommentar
men uansett, nå som folk begynner å få bra linje, kunne det vært en måte å spille et spille gjennom en stream? at man gikk inn på internett, og si f.eks man fikk 20 min med fullversjon av spillet, som streamet gjennom pcen din, og du måtte regge for å spille, og grattis med dagen til de som gadd å regge 100 adresser for å ikke kjøpe spillet...

Streaming av spill vil være svært vanskelig med tanke på hvor store de er. Om du skal f.eks.

loade opp et brett så trenger du alle teksturene osv, og dette i seg selv er altfor stort til en

'akseptabel' fart på streamingen. Desutten så ville systemet ha vært mer som å laste ned nødvendige

teksturer og filer for å spille et brett, og deretter enten holde det på maskinen for fremtidig spill

eller slette det.

 

Det ville altså enten ikke ha hele prinsippet til streaming, eller akkurat som en kvasi-installasjon

av spillet.

Endret av Rafael
Lenke til kommentar
en ting jeg lurer på, er jo hva som egentlig er grunnen til prisnivået på spill, er det at utgiverne er så grådige, og skal ha en større bit av kaka enn før, eller har det blitt betydelig dyrere å utvikle spill nå enn før (jeg mener at spill generelt var billigere for 10 år siden... og det er ikke bare pga kronekursen...)

For ti år siden kostet nye PC-spill mellom 399,- og 499,- kroner. Amigaspill kostet like mye. Nye Super Nintendo-spill kostet 698,- og 798,-. Det samme gjorde Megadrive-spill. Playstation-spill kostet 499,- og 599,- da de kom i 1995. Spill til Saturn, Dreamcast, Xbox og GameCube la seg alle på 599,-.

 

Sett i perspektiv er krona mye mindre verdt enn før, og de fleste andre varer (som f.eks. CD-plater) har økt prisen betraktelig fra 1994 til 2004, så er spill faktisk billigere i dag enn det var for ti år siden.

 

Den eneste tiden da spill faktisk var billigere enn i dag, er hvis man sammenligner med Commodore 64 og ZX Spectrum-perioden på 80-tallet, men da snakker vi om billigproduksjoner og spill laget av to personer på fire måneder, o.l.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Når man setter pris på en vare så må man undersøke hva folk er villig til å betale, for så å finne det segmentet hvor mest mulig folk betaler mest mulig, til lavest mulig produksjonskostnader.

 

ingenting er tilfeldigt, og prisen har ingenting med kun produksjonskostnader, for da måtte prisene ha steget i taket allerede. I forhold...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...