Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med trådstarter, men vil legge til at store spill titler nå for tiden tjener inn opptil flere milion Dollar(feks GTA:SA)....Syntes ikke spill burde bli for god buisnes, kan bli for store selvskaper på market og fort bli for lite nyskaping.

Men jeg syntes situsjonen nå er grei, pirat kopiering er et problem men spill utgiverne/produsentene tjener penger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er enig med trådstarter, men vil legge til at store spill titler nå for tiden tjener inn opptil flere milion Dollar(feks GTA:SA)....Syntes ikke spill burde bli for god buisnes, kan bli for store selvskaper på market og fort bli for lite nyskaping.

Men jeg syntes situsjonen nå er grei, pirat kopiering er et problem men spill utgiverne/produsentene tjener penger...

No er det jo ofta dei som er nyskapande som tapar mest på piratkopiering, mens store etablerte, sikre, men dog kjedelege titlar tapar minst på det. Desse sel uansett veldig bra. Å vera ein alternativ spelutviklar utan store spelselskap i ryggen som sikkerheitsnett er jo reine risikosporten. Det ser ein på alle små spelutviklarane som går konk eller blir lagt ned. Piratkopiering hemmer nyskapning.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med trådstarter, men vil legge til at store spill titler nå for tiden tjener  inn opptil flere milion Dollar(feks GTA:SA)....Syntes ikke spill burde bli for god buisnes, kan bli for store selvskaper på market og fort bli for lite nyskaping.

Men jeg syntes situsjonen nå er grei, pirat kopiering er et problem men spill utgiverne/produsentene tjener penger...

No er det jo ofta dei som er nyskapande som tapar mest på piratkopiering, mens store etablerte, sikre, men dog kjedelege titlar tapar minst på det. Desse sel uansett veldig bra. Å vera ein alternativ spelutviklar utan store spelselskap i ryggen som sikkerheitsnett er jo reine risikosporten. Det ser ein på alle små spelutviklarane som går konk eller blir lagt ned. Piratkopiering hemmer nyskapning.

Så du mener folk hadde automatisk kjøpt et ukjent spill fra et nystartet spillfirma ingen har hørt om?

Jeg mener tvert imot at spredning over P2P nettverk kan bidra til å gjøre spilltitler kjent.

Lenke til kommentar
Så du mener folk hadde automatisk kjøpt et ukjent spill fra et nystartet spillfirma ingen har hørt om?

Jeg mener tvert imot at spredning over P2P nettverk kan bidra til å gjøre spilltitler kjent.

Ja, det meiner eg. Spelutviklarar som tør å tenkja annerledes finn ein meir og meir på konsollformatet, der folk er "nødt" til å kjøpa spelene.

 

Kva for ein planet lev du på forresten? I frå å ha eit stort mangfold av forskjellige spel på PC-plattformen er det berre type the sims og mohaa spel igjen på den.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Så du mener folk hadde automatisk kjøpt et ukjent spill fra et nystartet spillfirma ingen har hørt om?

Jeg mener tvert imot at spredning over P2P nettverk kan bidra til å gjøre spilltitler kjent.

Ja, det meiner eg. Spelutviklarar som tør å tenkja annerledes finn ein meir og meir på konsollformatet, der folk er "nødt" til å kjøpa spelene.

 

Kva for ein planet lev du på forresten? I frå å ha eit stort mangfold av forskjellige spel på PC-plattformen er det berre type the sims og mohaa spel igjen på den.

Nå har det feks innen musikkverdenen vist seg å være slik at de små gavnes mest av piratkopiering, mens de store ikke gjør det. Personlig kan jeg ikke huske at det noen gang har vært flere småspill å kunne bryne seg på enn nå.

 

AtW

Lenke til kommentar
PC utvalget var mykje større berre 5 år tilbake. Salget like så.

 

Ein ser det at med framveksten av breiband og P2P dei siste årene så har salget og utvalget av PC-spel i samme periode berre gått ned. Coincidence? I think not.

Javel, har du tall på at antallet pc-spill har gått ned?

 

AtW

Trenger vel ikke "tall" på dette vel.

 

Bare til å kikke rundt i by`n og se seg litt om.

Ikke-no vanskeligere enn det ;)

Lenke til kommentar
PC utvalget var mykje større berre 5 år tilbake. Salget like så.

 

Ein ser det at med framveksten av breiband og P2P dei siste årene så har salget og utvalget av PC-spel i samme periode berre gått ned. Coincidence? I think not.

Umm, tilfeldigvis har salg av konsoll-titler gått kraftig opp de siste årene. Coincidence? I think not.

Selvfølgelig vil et økt salg innenfor konsolltitler ta markedsandeler fra PC.

Lenke til kommentar
Umm, tilfeldigvis har salg av konsoll-titler gått kraftig opp de siste årene. Coincidence? I think not.

Selvfølgelig vil et økt salg innenfor konsolltitler ta markedsandeler fra PC.

Mykje av det har jo med å gjera at spelutviklarane går vekk frå PC-plattformen til fordel for konsoll-plattformen. Ein av grunnane til det er all piratkopieringa på PC-plattformen.

Lenke til kommentar
Javel, har du tall på at antallet pc-spill har gått ned?

 

AtW

Når det gjelder Norge så leverer NSM (Norsk Spill- og Multimediaforening) ut tall hvert år. De nyeste tallene viser følgende:

 

Omsetning av PC-spill:

2001: 139 mill

2002: 95 mill

2003: 85 mill

 

 

Forresten presentert tidlegare i tråden.

Nå er ikke det hvor mange spill som er lagd da. Det er bare at spillene har skiftet form, tenk på hvor mange tusen små flash-spill som finnes feks? Det er jo en trlliard småspill nå, sett i forhold til hvordan det var før.

 

Det kommer kanskje ut 2-3 spill om dagen i disse tider, jeg vet ærlig talt ikke om dette er mer eller mindre komersielle releases en det som var vanlig før. Men når man slenger en slik påstand ut, så bør man kunne bakke den opp med litt dokumentasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er du vrang med vilje eller? Eg snakkar selfølgeleg om spel som blir selt i butikken. Der er utvalget blitt dårlegare.

Hvorfor er det så selvsagt? Ting endrer seg, nettet blir arene for mye mer enn før. Synes ikke jeg er vrang i det hele tatt. Forøvrig har du til gode å vise til at utvalget av kjøpespill er lavere enn før også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så selvsagt? Ting endrer seg, nettet blir arene for mye mer enn før. Synes ikke jeg er vrang i det hele tatt. Forøvrig har du til gode å vise til at utvalget av kjøpespill er lavere enn før også.

 

AtW

Har du vore i ein spelbutikk i det siste? Ofta finn ein at meir enn 1 av 2 pc titlar i butikkhyllene er type "realisme fps", enten det er Tom Clancy's blablabla eller Call of Duty, på sida av dei fem siste ekspansjonspakkane til the Sims. Berre for få år sidan var sjangrar som til dømes adventure eller simulator mykje større enn dei er no.

 

Eg har sett enkelte butikkar gå ifrå å ha veggane fulle av pc-spel, mens konsollspelene av type PSX og N64 var gøymt borti ein krok. No er det omvendt. Til dømes PS2-spelene har fått plassen som PC-spelene hadde før, mens PC-spelene er gøymt borti ein krok. Bruk augene da man!

Lenke til kommentar
Så du mener folk hadde automatisk kjøpt et ukjent spill fra et nystartet spillfirma ingen har hørt om?

Jeg mener tvert imot at spredning over P2P nettverk kan bidra til å gjøre spilltitler kjent.

Ja, det meiner eg. Spelutviklarar som tør å tenkja annerledes finn ein meir og meir på konsollformatet, der folk er "nødt" til å kjøpa spelene.

 

Kva for ein planet lev du på forresten? I frå å ha eit stort mangfold av forskjellige spel på PC-plattformen er det berre type the sims og mohaa spel igjen på den.

Hvilken planet bor du på, der folk har nødt å kjøpe konsollspill? :roll:

Det er vertfall ikke min skyld du ikke har mer kunnskap om pc-spill en reklamen i elkjøp avisa. Jeg tok en liten titt på kommende titler på gamer.no, og der var minst like mange pc-spill som alle konsollene til sammen. Av spillene jeg skummet gjennom, var der skytespill, adventurespill, bilspill, sportsspill, rollespill, strategispill, managerspill m.f.

 

Rett og slett tåpelig å ta 2 store titler innen pc-spill og si "slik er alle spill til pc".

 

 

Og at butikkene tar inn og selger færre pc-spill har jo en sammenheng med økende netthandel samtidig med økende interesse for konsoll. Man kjøper gjerne GameCube spill til ungen på nærmeste spillsjappe.

Lenke til kommentar

DET HAR ALLTID VÆRT DÅRLIG UTVALG PÅ PC SPILL I BUTIKKENE ... hallo i luken.

 

Det har alltid vært noen butikker med godt utvalg nå som før. Vil faktisk si at tilgjengeligheten er bedre nå enn før. + at vi har butikk på nettet ... og der er man flinkere med å sette ned priser.

 

Mange butikker er også lite interessert i å ta inn spill. Grunn? de kan ikke returnere spill folk ikke kjøper. Dette betyr at de taper fort store penger når tittler støver i hylla. Snakket med flere som never det fenomenet.

 

Skal man også ha et stort utvalg i spill så tar det sinnsykt med butikkplass. Så man begrenser seg til tittler som er kjedelige men som selger garantert.

 

Når det gjelder konsollspill .... vel ... konsoll er på en måte veldigt populært da, ikke fordi det er masse kule spill der ... men fordi lissom. alle eg har snakket med har aldri kjøpt konsoll pga av et eller flere spill, men mer fordi det er konsoll .... og det er vel sikkert mer stas med konsollspill i hylla enn cd spill.

 

Mangel på nyskapning innen dataspillbransjen har mer med økonomi å gjøre. Hvis noen skal bruke 10mill dollar, dollar ja ... i utviklingskostnader, så vil de være sikre på at det er en salgsuksee. Dette vil bare forsterke seg. De siste par årene så har flere små utviklingsfirma gått konk pga av stygge utviklingskostnader. ikke pga av piratkopiering.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så selvsagt? Ting endrer seg, nettet blir arene for mye mer enn før. Synes ikke jeg er vrang i det hele tatt. Forøvrig har du til gode å vise til at utvalget av kjøpespill er lavere enn før også.

 

AtW

Har du vore i ein spelbutikk i det siste? Ofta finn ein at meir enn 1 av 2 pc titlar i butikkhyllene er type "realisme fps", enten det er Tom Clancy's blablabla eller Call of Duty, på sida av dei fem siste ekspansjonspakkane til the Sims. Berre for få år sidan var sjangrar som til dømes adventure eller simulator mykje større enn dei er no.

 

Eg har sett enkelte butikkar gå ifrå å ha veggane fulle av pc-spel, mens konsollspelene av type PSX og N64 var gøymt borti ein krok. No er det omvendt. Til dømes PS2-spelene har fått plassen som PC-spelene hadde før, mens PC-spelene er gøymt borti ein krok. Bruk augene da man!

Så du mener det er dårlig utvalg i pc-spill fordi din lokale sjappe har få PC-spill i sitt sortiment? Den er tynn. Veldig tynn. Bare fordi distribusjonskanalene har endret seg, så forsvinner ikke spillene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem er virkelig så dum at man handler et spill over nettet når det kan lastes ned ferdig før en ordre hadde rukket å blitt pakket engang?!, da må man virkelig være dum!.

Eller tror dere at dere er bedre mennesker ved å være så "lissom" moralske?...

Endret av w2k
Lenke til kommentar
Hvem er virkelig så dum at man handler et spill over nettet når det kan lastes ned ferdig før en ordre hadde rukket å blitt pakket engang?!, da må man virkelig være dum!.

Eller tror dere at dere er bedre mennesker ved å være så "lissom" moralske?...

Dette innlegget er så dumt at jeg skjønner nesten ikke at jeg gidder å kommentere det :nei:

Hvem er dum her egentlig?

 

Nei, hvorfor skal jeg gidde å gå bort til kassen på Narvesen å betale for glasscolaen når det er raskere å gå rett ut av butikken. For noen duster de er som står der borte i kø :roll:

 

Ok, noen vil teste et spill før de kjøper det, såpass har jeg skjønt på denne debatten. Greit nok, men å si at å kjøpe et spill i butikken er å være "lissom moralske" da lurer jeg på hvilken oppdragelse du har

 

Spar oss som prøver å ha en passe seriøs debatt for sånne innlegg :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...