Jump to content

Melfacion

Medlemmer
  • Content Count

    1585
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

44 :)

About Melfacion

  • Birthday 01/08/1986

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. I den evige pisk eller gulrot tilnærmingen til miljøhensyn er det pisken som blir det folk hisser seg opp for, og vil diskutere. Hvis vi ser bort ifra restriksjoner og avgifter (pisk) - hva skal til for at folk som tar dette på alvor kan beholde telefonen lengre? Én ting er dette med reparerbarhet, og at det skal være lønnsomt å reparere, men hvordan skal man konkurrere på å reparere elektronikk utenfor garanti som bygges kostnadseffektivt og automatisert (eller med lavkost arbeidskraft) med en normalt lønnet servicetekniker som skal kunne stille diagnose, bestille deler og reparere enheten for en pris lavere enn kostnad av ny enhet? Må det en eller annen form for subsidieordning her? (Enova-støtte for reparasjon av telefon?) Og så er det oppdateringer av apper og os ... Flaggskip modeller (og de fleste litt påkostede telefoner til godt over 5000 kr) får man nok oppdatert noen år, men billigmodellene som leveres med hardware som allerede er gammeldags er vel de første som slutter å motta nye oppdateringer til OS, og blir stående med gapende sikkerhetshull. Dette er ikke holdbart i et alltid tilkoblet samfunn... Så i praksis er telefonen ubrukelig den dagen den ikke lenger oppdateres om man bryr seg noe særlig om sikkerhet - men for den enkelte sluttbruker er det vel det øyeblikket VIPPS eller en annen funksjon man aktivt bruker slutter å virke at man innser at telefonen er utdatert... Her må det vel på plass et internasjonalt regelverk som setter en minimumsperiode man kan forvente å få sikkerhetsoppdateringer - evt en regel som gir deg rett til et produsentnøytralt OS på din telefon når produsenten slutter å støtte modellen...
×
×
  • Create New...