Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Grunnen til at enekelte politikere ønsker en EU-tilpassing er i all hovedsak at de ønsker et EU-medlemskap og at Norge skal være den flinke nasjonen og at *kremt*jagland+flere andre eufanatikere*kremt skal få seg en toppstilling innenfor EU (men nok om det, dette ble litt usaklig i denne debatten)

 

Så raskt på lovforslaget før det evt ble vedtatt av EU-organene, det var da forslag om et forbud mot å distibuere åndsverkmaterialet, nedlastning omfattes ikke av distibusjon.

Tja. bra at du er skeptisk, men det er ikke så enkelt.

 

Norge blir pålagt så godt som like mange direktiver som fullverdige EUland pga. vår avtale om internasjonal handel med andre EUland (EØS avtalen). I tillegg til å kreve penger for å la oss benytte oss av avtalen, må vi også følge masse regler uten å kunne si noe i mot (i teorien har vi en vetorett, men ingen tør å bruke den i fare for å falle i unåde).

 

men uansett er ikke noen EUlover ang piratkopiering innført enda, så vidt meg bekjent...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig til aasgard (som bør få en advarsel etter en rekke bastante og feilaktige opplysninger om emnet- det er selvfølgelig beklagelig at en moderator bryter forumets egne retningslinjer):

 

http://www.iktrett.no/iktrett/dommer/napster_ii.asp

Det var saftige uttalelser fra deg, og med heller laber dekning. Slikt burde du være forsiktig med. Jeg regner med du er klar over den prinsipielle forskjellen mellom musikk/film og programvare? Hvis ikke bør du sette deg inn i den først (hint: les hva jeg linket til, det er ting som begrenser retten til å kopiere til privat bruk). Regelverket er uklart, men det blir av de fleste ansett som lov å laste ned film og musikk, men ikke programvare. Grunnen til dette viste jeg som sagt til i tidligere post.

 

Vær snill og henvis til hva jeg sier som strider mot retningslinjene (lykke til), hvis ikke er det en annen enn jeg som strengt tatt gjør seg fortjent til en advarsel. Vær gjerne uenig med Norges lover, men å komme med slike utsagn kan du spare deg for.

Sitat fra Desert Glow:

"Forumet har den senere tiden vært noe preget av folk som strengt tatt ikke vet hva de snakker om som uttrykker seg skråsikkert om ting, dette dreier seg da om hva man "tror" om en sak som man uttrykker som en bastant fakta. Dette er noe som ofte kommer til uttrykk i "Hva er best"-diskusjoner.

 

En ting er å være skråsikker på noe man vet er korrekt, noe annet er å være skråsikker på noe som er feil. Dette forekommer til stadighet. Jeg leser til stadighet at "Intel er best, og AMD suger" og ikke minst det motsatte: "AMD er best, og Intel er noe dritt". Ofte er det langt mer konkrete saker som "Intel er best, og AMD er ustabilt".

 

En ny policy kommer nå til å kjøres der folk som kommer med bastante og feilaktige påstander kommer til å få en advarseløkning. Dette er noe som forsøpler forumet til de grader, og det kan vi ikke ha noe av. Dette gjelder over hele forumet."

 

Jeg trekker tilbake min påstand hvis jeg nå tar feil, men har ikke du bastant hevdet at det er ULOVLIG med nedlasting?

Lenke til kommentar

Jeg er forøvrig klar over at det er en forskjell mellom datamaskinprogrammer og musikk/film, dog er det sistnevnte gruppe som har stått på mest for den kontrovesielle loven i USA.

 

Datamaskinprogrammer kommer under literære verk, og som det står i forarbeidene: programmene kan ikke lånes ut til allmenheten. Med dette er det og forstå at en kan låne dette ut til en nær personlig krets.

Lenke til kommentar
Jeg trekker tilbake min påstand hvis jeg nå tar feil, men har ikke du bastant hevdet at det er ULOVLIG med nedlasting?

Å diskutere med noen som åpenbart ikke tar seg tid til å lese det en skriver er selvsagt nytteløst. Dette kommer derfor til å bli min siste post i denne tråden. Hvis du likevel skulle komme til å bruke et par minutter på å lese det jeg har skrevet her vil du kanskje oppdage at det er snakk om programvare. Det er også det denne tråden handler om. Jeg gjentar (for andre gang) også at jeg dokumenterte dette godt. Faktisk består alle postene mine nesten utelukkende av sitater fra lovverket. Denne tråden har blitt det reneste kaos, dersom folk ikke klarer å holde seg ryddige, seriøse eller for gode til å komme med grunnløse anklagelser er det best vi stenger hele tråden.

Lenke til kommentar
Denne tråden har blitt det reneste kaos, dersom folk ikke klarer å holde seg ryddige, seriøse eller for gode til å komme med grunnløse anklagelser er det best vi stenger hele tråden.

 

 

jeg syntes denne tråden har mye bra for og imot argumenter , hvis man skulle gidde og ta seg tid til å rensortere disse 50 sidene så ville sikkert 20-30 stk av dem være meget god lesning. 10 sider med shit kasting og 10-20 sider med spam og "surre prat" sånn som dette innleget er

 

Nb! ikke bli hårsår selv om noen angriper meningene dine,

selv om du er moderator så må man kunne tåle at det vlir stilt spørsmål ved svar som blir gitt. ikke sant?

Endret av redflame
Lenke til kommentar
Datamaskinprogrammer kommer under literære verk, og som det står i forarbeidene: programmene kan ikke lånes ut til allmenheten. Med dette er det og forstå at en kan låne dette ut til en nær personlig krets.

Jasså, kan ikke litterære verk lånes ut til allmennheten? Vi har jo ikke bibliotek her i Norge, har vi vel? Hvis du først skal sitere noe du mener er en lov i Norge, bør du gjøre det nøyaktig.

 

Jeg tror Kristian har prøvd å fortelle dette flere ganger, men følgende er det eneste punktet som omhandler eksemplarframstilling til privat bruk i Åndsverksloven:

 

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å:

 

[klipp]

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

[/klipp]

 

 

Med andre ord: Det er IKKE gitt noen rett til å fremstille eksemplar av datamaskinprogram, SELV til privat bruk.

 

Du blander forresten utlån og kopiering etter hva som passer seg best.

 

Og det forblir mitt eneste innlegg i denne debatten.

Lenke til kommentar
Kan dere vise til tilfeller der noen har blitt dømt i Norge for nedlasting av programvare?

kan du vise til tilfeller der noen er blitt dømt for å kjøre og snakke i mobil samtidig, selv om ingen er dømt så betyr det ikke at lov verket ikke eksisterer forde.

Jeg forstår poenget ditt, men er alikvel ikke helt heldig sammenligning, da snakking i mobiltelefon mens en kjører medfører forenklet forelegg. Det er orøvrig en del i Norge som har fått forenklet forelegg for denne forseelsen.

Lenke til kommentar
Kan dere vise til tilfeller der noen har blitt dømt i Norge for nedlasting av programvare?

kan du vise til tilfeller der noen er blitt dømt for å kjøre og snakke i mobil samtidig, selv om ingen er dømt så betyr det ikke at lov verket ikke eksisterer forde.

Broren min ble det. Fikk bot. Han er en av 3 eller noe sånt som blir tatt i å kjøre med mobil...

Lenke til kommentar

Jeg vil nå forsøke å gjøre dette helt hundre prosent klart for alle:

 

Hvis det blir så mye som antydning til drittkasting, useriøsitet og off-topic i denne tråden nå, så blir den stengt med det samme. Personer som, etter dette innlegget, velger å trosse min muntlige advarsel, vil også få en advarselsøkning.

 

Dette har blitt nevnt flere ganger tidligere, men nå har tålmodigheten for oss moderatorer nådd en grense. Unnskyldninger om at dette innlegget ble oversett, gjelder naturligvis ikke som unnskyldning. Det jeg nå har påpekt er også klart og tydelig beskrevet i retningslinjene, som dere godkjente i det dere registrerte dere på dette forumet.

Lenke til kommentar

Som mange har vært innom i denne tråden råder det i dag usikkerhet om hva dagens norske lovverk sier, eller ikke sier.

 

Noen sier ting er ulovlig, noen sier det ikke er ulovlig.

 

Noen velger å tolke lovene til sin fordel, og det er jo naturlig siden det er slik man i praksis velger å tolke de lover og regler som eksisterer.

 

Jeg tror de fleste anser piratkopiering som umoralsk, og har forståelse for at dette på sikt underminerer den spillinteressen vi alle har.

 

Noen har til og med forsøkt å trekke inn politikk i denne tråden, og egentlig er jo det like greit siden dette også dreier seg om politikk. Alle de utfordringene som den eksplosive piratkopieringen har ført til betyr at myndighetene står ovenfor helt nye utfordringer når det gjelder utforming av nytt lovverk. Lovverk som kan ivareta rettighetene for de som utvikler og/eller eier copyright beskyttet materiale og/eller åndsverk.

 

Problemene har blitt såpass store at vi som primært liker PC-spill har sett starten på nedturen. Det lages færre spill, det er færre utviklere og salget av PC-spill har gått nedover de siste 5 årene.

 

Hvis ikke denne utviklingen stoppes er det stor fare for at vi om noen år vil miste mye av det mangfoldet vi har kost oss med siden slutten av 80-tallet. Dette er sikkert ikke en utvikling noen her inne ønsker.

 

Den eneste måten vi som gamere kan forsikre oss om at der også vil bli laget nye spennende spill i fremtiden er i form av å bruke lommeboken fremfor personlig egoisme og latskap.

 

Det er selvsagt opp til den enkelte, men det er temmelig trist at en god del av de som leser denne tråden kommer til å laste ned en gratis piratversjon av Half Life 2 når det kommer. Den dagen mange nok gjør det reduseres sannsynligheten for at der kommer en Half Life 3 - eller en annen tittel fra Valve.

Lenke til kommentar
Som mange har vært innom i denne tråden råder det i dag usikkerhet om hva dagens norske lovverk sier, eller ikke sier.

 

etc etc etc etc

Amen!

 

Så hva kan vi gjøre for å kanskje få billigere spill? Vi kan kjøpe de spillene som er billige! Da tenker jeg ikke på de som har vært ute en stund, men billige NYE spill.

Serious Sam var et slikt spill som kostet under 250,- da det kom ut. Hvis det spillet hadde solgt virkelig godt (det solgte godt, men ikke virkelig godt), hadde kanskje spillprodusentene sett at man kunne håve inn penger selv om prisen ble redusert.

 

Så neste gang dere ser et billig spill, kjøp det.

Lenke til kommentar

Her vil jeg jo legge til at prisen på PC-spill har gått ned med nesten 50% de siste 14 årene samtidig som salget de siste 5 årene har gått kraftig ned.

 

Etter hvert som mulighetene for å piratkopiere har økt, og prisene har gått ned er den totale kopieringen økt kraftig, og det totale salget redusert.

 

Det er derfor mye som tyder på at prisen ikke er det avgjørende for å bli kvitt kopieringen.

 

På plattformer av type Gamecube hvor kopiering i større eller mindre grad er umulig selges det fortsatt spill til en pris som ligger langt høyere enn prisen for PC-spill. Det samme kan forsåvidt sies om X-Box og PS2 spill til tross for at kopieringen der er et mye større problem enn for Gamecube spill.

Lenke til kommentar
Her vil jeg jo legge til at prisen på PC-spill har gått ned med nesten 50% de siste 14 årene samtidig som salget de siste 5 årene har gått kraftig ned

Jeg er klar over at spillene har blitt billigere. PC-spill koster jo ca. 350,- på Elkjøp nå. Det er en passe pris synes nå jeg. Tingen er bare at så mange sier "Jeg ville kjøpt spillet hvis det var billigere". Da det endelig kommer et spill som koster under 300,- (som f.eks Track Mania og Serious Sam), så gidder de ikke å kjøpe det.

 

Dette kommer til å ende med at nesten alle produsenter går over til konsoll-spill. Dette kommer igjen til å føre til at vi nok en gang må betale over 500,- for spill.

Lenke til kommentar

Du trekker nok konklusjoner litt for fort Heals. Hvordan kan du vite at grunnen til at det lages færre spill er piratkopiering?

 

Hva med at det i dag er ekstremt dyrt og lage spill som Doom, HL2, FarCry? Lage spill med dagens grafikkrav krever ekstremt mye og små bedrifter ( eksempelvis de som laget IGI) har ikke sjangs til og konkurrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...