Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Distribusjonen av spill er i dag bedre enn noengang....

Vi har fått internettbutikk ... det er det eneste... Liker idee'en til Valve om å laste ned, betale, så spille. Gir bedre disrt. enn piratkopiering.

Det eneste ? Det er et ganske stort "eneste". Hvis du leser i pressemeldingen fra utskillingen av Datakjeden fra Komplett ASA, kan du se litt om hvordan forholdet mellom salg i butikk og over nett har utviklet seg.

 

For øvrig er kjøp i butikk *langt* mer tilgjengelig også, til og med kiosker selger spill i dag !

Lenke til kommentar
Ikke mer? Trodde det kostet 449,- for Bronze, jeg...

nei, det koster 50$ for bronse, 60$ for sølv og 90$ for gull. Med dagens kurs, blir det ca 335, 402 og 603 kroner. Ingen toll eller annet tøys :)

Blir toll på det "skrotet" de sender fysisk ved kjøp av gullpakka da...

Den capsen og klistermerkene kan de få beholde :!:

Lenke til kommentar

tja tilgjengelighet på spill i butikk har aldri vært mitt problem egentlig. Men det er jo pes å dra i butikken for å skaffe det man vil ha.

 

Internettbutikk, meget bra, men fremdeles venting på pakke i posten + gå tur til posten for å hente pakka.

 

Altså .. butikk eller internett butikker kan ikke måle seg med tilgjengeligheten på spill via p2p.

 

Det er her Valve kommer inn i bildet, skal bli spenende å se hvor suksefull den løsningen blir. For da er det ikke distribusjon det står på lenger. (ikke det at jeg tror piratkopiering blir mye mindre)

 

Men for å si det slik, de eneste som tjener på å fjerne piratkopiering er de store. For hvis jeg ikke kan spille et spill og må stole på anmeldelser, bilder, en lusen demo, og/eller kompiser så kommer ikke jeg til å sjekke de ukjente eller mindre utgiverene. Da kjøper eg safe tittler.

 

... men den veien går vi uansett kanskje, for kostnader i utvikling av spill stiger jo bare inn i himmelen.

Lenke til kommentar

Jeg synes at spillutviklerne kunne legge ut en beta av spillet, da ville det selvfølgelig være en del bugs, men du ville fått et mye bedre bilde av spillet. Da hadde folk sluppet å laste ned spill for å "prøve" dem. I tilegg kunne da de som hadde spilt disse betaene kunne fortalt hvor det var bugs osv og alt hadde vært bra.

Lenke til kommentar

Vi kan si hva vi vil om piratkopiering. Det vil alltid eksistere. Dette av det enkle faktum; hvorfor betale for en vare hvis man kan få den samme varen gratis? Tror nok majoriteten av dem som laster ned spill føler noe moralsk ansvar overfor dem som har laget spill. Jeg spilte nesten bare "brente" spill før, men har sluttet med dette. Om dette er at jeg har blitt eldre, eller om det skyldes andre faktorer vet jeg ikke. Min spillsamling består pr. i dag av kun orginaltitler.

Kan godt forstå at noen har en "try-before-you-buy"-mentalitet. Det er kjipt å betale fullpris for et spill som viser seg å være rævva. For meg personlig holder nesten alltid å teste en demo av spillet for å få et inntrykk av hva det dreier seg om. Men en demo gir selvfølgelig ikke et helt autentisk inntrykk av spillet, på samme måte som en trailer av en film ikke gir et fullverdig bilde av filmen. Det er der omtaler av spillet kommer fra. Det finnes utallige gode spillsider på nettet som anmelder spill. Er ikke tekst og stillbider godt nok, kan jeg anbefale Gamespot og deres video-review av spill. Leser man nok anmeldelser vil man danne seg et ganske konkret bilde av hva spillet omhandler.

At mindre piratkopiering vil føre til lavere priser har jeg ikke den veldig store tiltroen til. Spill har alltid kostet skjorta. Da jeg v ar en liten pode og skulle anskaffe meg et nytt SNES spill måtte jeg blø en ca. 700.- for dette.

Men at mye piratkopiering skader spillbransjen er det nok lite tvil om. Ta f.eks. Doom3. Her ble Idsoftware screwa over av gigantiske proposjoner da en warez-utgave fantes på nettet ved lanseringsdato. Tror dette kan være mye av grunnen til at Doom3 selges så billig for tiden og at det følger med i bundlen på en del GeForce 6800 GT kort.

En stadig større hovevekt på multiplayer spilling kan være redningen for mange spillprodusenter. Her trengs det jo som de fleste har fått med seg en unik cd-key. Det var her Doom3 gikk i fella. Med å legge alt for stor hovedvekt på SP delen og glemmer MP delen på den måten det ble gjort i dette tilfellet, graver man sin egen grav. Synd å si det, men slike er det desverre.

Kanskje en "postiv" ting som kan komme ut av denne piratkopieringen er at utviklere blir tvunget til å ikke bare prioritere SP delen, men også gi MP delen en del energi go krefter. Men dette har også sin bakside. Spillutviklere kan gi ut spill med kun MP del og en rævva SP del (les: Battlefield: Vietnam).

Dette er selvfølgelig bare tanker og meninger fra mitt hode da...

 

Edit: leifer...

Endret av Odland81
Lenke til kommentar

Det er vel mest ungdommer som ikke har så mye penger som laster ned å kopierer spill..

 

ungdommer er ikke de med mest penger(de fleste i værtfall) å da er det vel de færreste som gidder å svi av en 500lapp for ETT spill..

 

selv laster jeg ned spill, men bruker kun spillet selv, er ikke slik att jeg kopierer å selger brente plater til andre, det tror jeg heller ikke så mange andre gjør..

 

men ta f.eks Photoshop CS, denne koster kr.8065 (på komplett.no)

 

hvem betaler det??

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Hvis alle hadde kjøpt photoshop kunne de kansje redusert prisene litt ihvertfall. Årsaken til at det er så dyrt er at det er ikke så mange som bruker photoshop profforsjonelt og de som da vil ha det men ikke kjøper det da de egentlig ikke trenger det laster det heller ned. Dermed blir kjøpskretsen til Photoshop mindre og prisene må være såpass dyre for at de som har laget photoshop ikke skal gå i underskudd.

Lenke til kommentar
Hvis alle hadde kjøpt photoshop kunne de kansje redusert prisene litt ihvertfall. Årsaken til at det er så dyrt er at det er ikke så mange som bruker photoshop profforsjonelt og de som da vil ha det men ikke kjøper det da de egentlig ikke trenger det laster det heller ned. Dermed blir kjøpskretsen til Photoshop mindre og prisene må være såpass dyre for at de som har laget photoshop ikke skal  gå i underskudd.

photoshop er vel beregna på folk som driver med proffesjonel fotografering og bildebehandling, den vanlige pc bruker klarer seg fint med paint shop pro.. men allikevel så er 8000kr VEL mye uansett..

 

og den norske versionen koster 10.795.. :no:

 

kan da nevnes att dc++ var en god venn da jeg skulle ha Photoshop CS :whistle:

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

tror ikke ID software griner over dårligt salg, for dem så ligger det mye mer bak enn å lage spill. De lager motor, og doom3 er mer en "demo" av hva motoren kan.

 

Problemet er snarere at de er for tidlig ute med teknologien sin. En teknologi som krever dødsmasse. Ikke rart at folk har piratkopiert den i stor stil, de har vært skapt dødsmye usikkerhet rundt produktet lenge. søk i forum her så finner man masse bekymringer som "kan jeg kjøre doom3?".

 

Men ID har planer om å la andre lage spill til sin motor, slik de gjorde det med Quake3 motoren, og på samme måte som de som lager Unreal motoren ... mersalg.

Lenke til kommentar
Odland: Mye bra du skriver! Men jeg tror nok at ID tjente ganske bra på Doom3...

De tjente nok bra men ikke så mye de kunne. Hvorfor tror du ellers tilleggspakka kommer så tidlig...

Får håpe den selger iallefall like bra, helst bedre og at Id kommer til å forsyne oss "legale" gamere med stortitler i tiden fremover :thumbup:

Lenke til kommentar

skulle vært mulighet får å prøvet et spill i en dag for en tier eller no :yes:

 

jaja kanskje noen klarer å gå gjennom hele spillet på en dag, men da har de jo betalt en tier, og en tier må da være bedere enn at folk laster ned har spillet for evig og betalt absoulutt ingen ting :shrug:

 

man har jo alltids demoer, nesten i hvertfall, men mange av demone som finnes er alt for korte til at man får noe inntrykk av spillet

Lenke til kommentar
Odland: Mye bra du skriver! Men jeg tror nok at ID tjente ganske bra på Doom3...

De tjente nok bra men ikke så mye de kunne. Hvorfor tror du ellers tilleggspakka kommer så tidlig...

Får håpe den selger iallefall like bra, helst bedre og at Id kommer til å forsyne oss "legale" gamere med stortitler i tiden fremover :thumbup:

De vil vel lansere tilleggspakka på ett tidspunkt som gjør at de tjener mest mulig på den, uavhengig av hvor mye de tjente på "orginalen"?

 

AtW

Lenke til kommentar
Odland: Mye bra du skriver! Men jeg tror nok at ID tjente ganske bra på Doom3...

De tjente nok bra men ikke så mye de kunne. Hvorfor tror du ellers tilleggspakka kommer så tidlig...

Får håpe den selger iallefall like bra, helst bedre og at Id kommer til å forsyne oss "legale" gamere med stortitler i tiden fremover :thumbup:

De vil vel lansere tilleggspakka på ett tidspunkt som gjør at de tjener mest mulig på den, uavhengig av hvor mye de tjente på "orginalen"?

 

AtW

Ja men hadde spillet vært en knakende suksess hadde de hatt bedre tid på å lage en tilleggspakke, for spillere hadde hungret for mer. Virker her som de prøver å rette opp grove feil i en fei... Bare en tanke da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...