Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

' date='29/10/2004 : 18:10']
Hvis du vil sløse bort hundrelapper på dårlige og sikkert noen gode spill også, så må du gjærne gjøre det for alt jeg bryr meg, men kom ikke med noen moralsk pekefinger, piratkopiering er ikke skyld i at prisene er så høye, piratkopiering er et resultat av de høye prisene, det er fakta!.

Og nei, det er ikke et fakta.

 

Tvert i mot tar du totalt feil, noe som det flere ganger er informert om tidligere i denne tråden.

 

Prisene har gått drastisk ned siden 1994 og piratkopieringen har økt ekstremt, så slutt med gale påstander som ikke henger på greip.

BS var like masse piratkopiering før i gamledager som det er nå, bare nå er det mye lettere å få øye på det pga internett.. før var det hånd til hånd, nå er det p2p

 

Edit: latterlig trykkfeil :)

Og det er også totalt feil igjen.

 

Bransjen har rimelig gode tall på hvordan piratkopieringen slår ut på salg av spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

og, grunnen til piratkopiering er utelukkende det høye prisnivået... noen ganger finner jeg meg selv i den situasjon at jeg laster ned piratkopierte spill bare på tras... kanskje det har finnes en demo, men det har jeg ikke tenkt på før nå, da jeg lasta ned nfsu2 demo, at spill hadde demoer lengre... tilgjengeligheten på piratkopiert programvare og spill er rett og slett blitt så stor, at folk gidder ikke prøve demoer lenger, når de kan laste ned hele spillet på en natt...

 

edit: noen ting jeg kom på...

 

en ting jeg lurer på, er jo hva som egentlig er grunnen til prisnivået på spill, er det at utgiverne er så grådige, og skal ha en større bit av kaka enn før, eller har det blitt betydelig dyrere å utvikle spill nå enn før (jeg mener at spill generelt var billigere for 10 år siden... og det er ikke bare pga kronekursen...)

Feil feil og feil.

 

Er det ingen som leser eldre postinger i den tråden de poster på? Senest i går postet en annen akkurat den samme feilaktige påstanden, og den blir ikke noe mer sann selv om den re-postes hele tiden.

 

Prisene har gått vesentlig NED de siste 10 årene og piraktkopieringen har ØKT vesentlig. Påstanden din er derfor totalt feil.

 

Siden en del her inne tydeligvis ikke er helt stødige på prishistorikk og/eller inflasjon/kjøpekraft kan vi ta et eksempel.

 

I 1994 kostet et PC spill kjøpt i Norge ca. kr 600-700,-.

 

Det samme spillet koster i dag ca. kr 399-449,-.

 

Hva har så skjedd i mellomtiden?

 

Kjøpekraften har økt med over 30%, spillprisene har i samme periode blitt redusert med 30-50%.

 

Effekten av dette er at relativt sett har prisene gått ned med 60-70%, og til tross for dette har kopieringen økt ekstremt mye.

 

Samtidig har utviklingsskostnadene for spill mer en 3-5 doblet seg.

 

Fortjenstegraden for spillutviklere lå langt høyere for 10 år siden i dag.

 

Håper at dette med pris og prisutviklingen de siste 10 årene snart kan legges dødt og begravet en gang for alle.

Lenke til kommentar

grunnen til at prisane var så høge før var fordi nesten ingen kjøpte pc spel

dei fleste kjøpe spel til amiga/commodore som kosta frå 100-400kr

 

Før i tida tjente utgivere greit på spel, idag tjener dei heilt ville summer.

Og ja, før i tida var piratkopiering eit større problem.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

 

og, grunnen til piratkopiering er utelukkende det høye prisnivået... noen ganger finner jeg meg selv i den situasjon at jeg laster ned piratkopierte spill bare på tras... kanskje det har finnes en demo, men det har jeg ikke tenkt på før nå, da jeg lasta ned nfsu2 demo, at spill hadde demoer lengre... tilgjengeligheten på piratkopiert programvare og spill er rett og slett blitt så stor, at folk gidder ikke prøve demoer lenger, når de kan laste ned hele spillet på en natt...

 

edit: noen ting jeg kom på...

 

en ting jeg lurer på, er jo hva som egentlig er grunnen til prisnivået på spill, er det at utgiverne er så grådige, og skal ha en større bit av kaka enn før, eller har det blitt betydelig dyrere å utvikle spill nå enn før (jeg mener at spill generelt var billigere for 10 år siden... og det er ikke bare pga kronekursen...)

Feil feil og feil.

 

Er det ingen som leser eldre postinger i den tråden de poster på? Senest i går postet en annen akkurat den samme feilaktige påstanden, og den blir ikke noe mer sann selv om den re-postes hele tiden.

 

Prisene har gått vesentlig NED de siste 10 årene og piraktkopieringen har ØKT vesentlig. Påstanden din er derfor totalt feil.

 

Siden en del her inne tydeligvis ikke er helt stødige på prishistorikk og/eller inflasjon/kjøpekraft kan vi ta et eksempel.

 

I 1994 kostet et PC spill kjøpt i Norge ca. kr 600-700,-.

 

Det samme spillet koster i dag ca. kr 399-449,-.

 

Hva har så skjedd i mellomtiden?

 

Kjøpekraften har økt med over 30%, spillprisene har i samme periode blitt redusert med 30-50%.

 

Effekten av dette er at relativt sett har prisene gått ned med 60-70%, og til tross for dette har kopieringen økt ekstremt mye.

 

Samtidig har utviklingsskostnadene for spill mer en 3-5 doblet seg.

 

Fortjenstegraden for spillutviklere lå langt høyere for 10 år siden i dag.

 

Håper at dette med pris og prisutviklingen de siste 10 årene snart kan legges dødt og begravet en gang for alle.

Duh, internettlinjene i norge har kansje blitt LITT bedre siden 1994 :!:

Det er nok det som er hovedårsaken til at piratkopiering har økt.

 

Det eneste det du sier beviser, er at de som kjøper spill, kjøper uansett pris, mens de som piratkopierer spill ikke bryr seg om spillet koster 300 eller 600 kroner.

Lenke til kommentar
Duh, internettlinjene i norge har kansje blitt LITT bedre siden 1994 :!:

Det er nok det som er hovedårsaken til at piratkopiering har økt.

 

Det eneste det du sier beviser, er at de som kjøper spill, kjøper uansett pris, mens de som piratkopierer spill ikke bryr seg om spillet koster 300 eller 600 kroner.

Og hva er poenget ditt?

 

Det er da opplagt at bredbåndsutviklingen er en viktig del av årsaken til at kopieringen har økt. Lettere tilgjenglighet gjør naturlig nok at flere blir fristet.

 

Og nettopp...det er ingen synlig sammenheng mellom pris og mengde kopiering. Så lenge det er lett å kopiere viser det seg at folk gjør det, og derfor blir påstandene som en del her kommer med relatert til pris totalt feil.

Lenke til kommentar
grunnen til at prisane var så høge før var fordi nesten ingen kjøpte pc spel

dei fleste kjøpe spel til amiga/commodore som kosta frå 100-400kr

 

Før i tida tjente utgivere greit på spel, idag tjener dei heilt ville summer.

Og ja, før i tida var piratkopiering eit større problem.

Dette er også feil.

 

Konsollspill har kostet flesk helt siden 80-tallet, og kopieringen har økt jevnt og trutt også på konsollplattformene.

 

Salget av PC-spill var i 1994 meget høyt det og økte kraftig frem mot slutten av 90-tallet. De siste 2 årene har dog salget gått kraftig tilbake.

 

Og nei, utviklerne tjente mer på pc-spill for en del år siden sammenlignet med i dag.

 

Det er ikke tilfeldig at en lang rekke selskaper i dag heller fokuserer på konsollspill, på samme måte som en lang rekke pc-utviklere har gått konkurs også.

Lenke til kommentar

Lavere pris gir økt salg, enkelt og greit.

Men det er vanskelig å se.

Og de taper ikke så mye penger som de skal ha det til.

Si at 100 personer (bare for å ta et tall) piratkopierer doom3 i stedet for å betale 500 spenn for det. Så taper ikke ID 50 000, da kanskje så mange som 90 av dem ikke ville kjøpt det uansett pga prisen.

Men dette også er vanskelig å skjønne.

Lenke til kommentar
Lavere pris gir økt salg, enkelt og greit.

Men det er vanskelig å se.

Og de taper ikke så mye penger som de skal ha det til.

Si at 100 personer (bare for å ta et tall) piratkopierer doom3 i stedet for å betale 500 spenn for det. Så taper ikke ID 50 000, da kanskje så mange som 90 av dem ikke ville kjøpt det uansett pga prisen.

Men dette også er vanskelig å skjønne.

Men enn hvis noen av de 100 hadde lyst å kjøpe spillet,men så fikk de det hos en kompis istedet? Mange som ikke gidder å kjøpe spillet orginalt selv om de har lyst på det(de har det jo allerede på en CD-R plate)

Lenke til kommentar
Og nei, utviklerne tjente mer på pc-spill for en del år siden sammenlignet med i dag.

det NEKTER jeg å tro på!

 

Etter '99\'00 har pc-per-inbygger steget noe helt utrolig, rundt 92-96 var det mye mindre personer som eide pcer, og enda mindre som eide spill, selv fikk jeg ikke pc før en i 99 og etter det er det bare mer å mer som kjøper seg pc. Nå har til å med bestemødrene våre fått seg en pc, kanskje ikke med spill på men uansett..

Det er så mange fler nå som eier pc/konsoll osv at selv spilla er billigere nå så selger de så masse at de tener det inn igjen lett..

 

Noe jeg husker veldig godt fra når jeg var mindre var at alle kompisene mine som hadde en pc, hadde og alle de samme spilla, på diskett.. omtrent alle kom på diskett som de selv kopierte.. sim city, lotus, keen, duke nukem, mortal combat osv.. vet ikke hvor mange av disse som kanskje var gratis fra før, men uansett.. da lånte de vekk piratkopierte disketter med spilla i steden for å sende dem over internett..

Lenke til kommentar
' date='31/10/2004 : 17:03'] Det er så mange fler nå som eier pc/konsoll osv at selv spilla er billigere nå så selger de så masse at de tener det inn igjen lett..

Du må huska på at på begynnelsen av 90-tallet kunne eit par personar sitja heima på rommene sine og koda spel, og berre bruka eitt år eller så på det. Mens no kan 100 personar jobba på eitt spelprosjekt i store studier og bruka 3-5 år på prosjektet. Utgiftene har blitt gigantiske.

Lenke til kommentar

Jeg rota frem noen esker til SNES spill kjøpt for mellom 7 til 10 år tilbake, fant frem:

 

Super Mario All stars: 399,-

Super Mario world: 499,-

Donkey Kong land: 399,-

Mickey Mouse and the Magical Quest (US versjon, måtte ha adapter): 299,-

Mickey Mania: 449,-

 

alle spillene ble kjøpt like etter utgivelse (max et par måneder etter) så påstanden om at SNES spill kostet 699-799 er bare BS.

 

Jeg sa tidligere at grunnen til at piratkopiering er pga. høye priser, så sa noen at det er piss, fordi prisene her gått så mye NED de siste 10 årene, men har dere faktisk tenkt på at det fortsatt er mye penger å betale 400-600 kr. for et spill?

 

Kan ta det tilbake at det er utelukkende pga. pris, men det er fortsatt pga. pris at folk driver med piratkopiering, det som er forskjellen er at det i dag (som sagt før) er p2p istedenfor hånd til hånd... motivet for piratkopiering har hele tiden vært fordi spill koster mye penger (jeg har hvertfall masse annet å bruke penger på, enn å kjøpe tre spill, 10 filmer og 100 timer med mp3 hver eneste måned, hvis jeg skulle betalt alt jeg lastet ned...)

 

det spiller jo ingen rolle hvor mye billigere spill har blitt, DET ER FORTSATT DYRT!

hvis jeg skulle betalt for alle de spillene jeg har lastet ned i tillegg til musikk og film (ikke glem film og musikk, dette er også piratkopiert materiale!), ville jeg og min familie solgt både bil og hus for å få råd til alt dette, så å laste ned spill, film musikk (piratkopiert data) sparer en for en LITEN slant med kroner

 

har også forøvrig OutRun 1 på diskett... (kom i 1994?) det står at det kostet 299 på elkjøp i 1994 hvertfall (har kvitt.).

Lenke til kommentar

Det å bruke argumenter som det er fro dyrt å kjøpe, derfor piratkopierer jeg for meg til å le... HA HA HA.

 

Det er jeg en kjempe god grunn for å gjøre noe krimmenelt.

 

Bensin er for dyrt, mat er for dyrt, bil er for dyrt, med den innstillingen kan jeg nå bare forsyne meg.... Jeg blir kvalm.

Lenke til kommentar
Det å bruke argumenter som det er fro dyrt å kjøpe, derfor piratkopierer jeg for meg til å le... HA HA HA.

 

Det er jeg en kjempe god grunn for å gjøre noe krimmenelt.

 

Bensin er for dyrt, mat er for dyrt, bil er for dyrt, med den innstillingen kan jeg nå bare forsyne meg.... Jeg blir kvalm.

Å stjele bensin påfører faktisk noen utgifter i form av rent tap.

Å kopiere musikk/film osv man faktisk ikke har råd til, påfører verken spillutgiverene eller distributørene tap.

 

Dette kan altså ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Jeg rota frem noen esker til SNES spill kjøpt for mellom 7 til 10 år tilbake, fant frem:

 

Super Mario All stars: 399,-

Super Mario world: 499,-

Donkey Kong land: 399,-

Mickey Mouse and the Magical Quest (US versjon, måtte ha adapter): 299,-

Mickey Mania: 449,-

Jeg vet ikke hvilken planet du bodde på i 1994, men jeg jobbet den gangen på distribusjonssiden i spillbransjen, og de prisene du oppgir er ikke riktige basert på hva prisene faktisk var.

 

Nye konsollspill kostet den gangen 600-800 kroner.

 

Nye PC-spill som Ultima Underworld og Wing Commander hadde en utsalgspris på kr 600-700 kroner.

 

At dine mattekunnskaper ikke ser hvordan en pris på 600 kroner i 1994 som nå er redusert til 400-500 kroner betyr en STOR prisnedgang får stå for din egen regning.

 

Men for all del...du får bare leve i den troen at ting ikke er mye billigere nå.

Lenke til kommentar
Det å bruke argumenter som det er fro dyrt å kjøpe, derfor piratkopierer jeg for meg til å le... HA HA HA.

 

Det er jeg en kjempe god grunn for å gjøre noe krimmenelt.

 

Bensin er for dyrt, mat er for dyrt, bil er for dyrt, med den innstillingen kan jeg nå bare forsyne meg.... Jeg blir kvalm.

Å stjele bensin påfører faktisk noen utgifter i form av rent tap.

Å kopiere musikk/film osv man faktisk ikke har råd til, påfører verken spillutgiverene eller distributørene tap.

 

Dette kan altså ikke sammenlignes.

Saken er at veldig mange som kopierer faktisk har råd til å kjøpe, men siden de kan laste ned gratis velger de å bruke pengene på ting som ikke lar seg piratkopiere.

 

Det selges færre spill totalt som et resultat av kopieringen og det betyr et klart økonomisk tap for de som utvikler spill.

Lenke til kommentar

altså, de prisene jeg skrev, er den prisen spillene kostet på henholdsvis spiderman og elkjøp da de ble kjøpt, om det var salg eller hva f. vet ikke jeg (var ca. 10 år da) men prislappen står der.

 

Jeg har aldri sagt at prisnedgangen ikke har vært stor, og det er mulig de spillene jeg fikk da, ikke var så dyre som andre, men likevel, jeg har IKKE råd til å betale, selv om spill hadde kostet 200 kr pr. stk., å kjøpe et spill hver uke... pluss filmer og musikk.

 

Sammenligningen mellom priatkopiert data på en pc og forbruksvarer i real-life er bare latterlig. Som sagt tidligere, Å LASTE NED PIRATKOPIERT MATERIALE ER IKKE TYVERI. Jeg kan ikke se noen annen måte enn å stjele besin og mat hvis man ikke vil betale for det... og det ER faktisk folk som stjeler mat og klær fordi det er for dyrt... ikke glem det :) men det er mye lettere å oppdage, det er en risikosport, så derfor er ikke det så lukrativt...

 

at jeg laster ned, brenner og gir bort et spill er ikke så lett å oppdage, det er ulovlig, men de eneste som får vite om det, er meg, og en kamerat eller hvemsomhelst jeg gir det til.

 

For min del er det hvertfall kun pris som er den avgjørende faktoren for at jeg laster ned ting... jeg har ikke råd til å kunne kjøpe alt jeg laster ned, så derfor gjr jeg det, og det er ikke sånn at min mening, og min situasjon er gjedlende for alle, så jeg synes vi burde tenke litt på det, at ikke ALLE er i samme situasjon, og at de aller fleste innleggene i denne tråden er subjektive... jeg har sett mange eksempler på at folk sier "nei dette er feil" etc. når en har forklart sin egen situasjon og mening om en ting.

Lenke til kommentar
Det å bruke argumenter som det er fro dyrt å kjøpe, derfor piratkopierer jeg for meg til å le... HA HA HA.

 

Det er jeg en kjempe god grunn for å gjøre noe krimmenelt.

 

Bensin er for dyrt, mat er for dyrt, bil er for dyrt, med den innstillingen kan jeg nå bare forsyne meg.... Jeg blir kvalm.

Å stjele bensin påfører faktisk noen utgifter i form av rent tap.

Å kopiere musikk/film osv man faktisk ikke har råd til, påfører verken spillutgiverene eller distributørene tap.

 

Dette kan altså ikke sammenlignes.

Saken er at veldig mange som kopierer faktisk har råd til å kjøpe, men siden de kan laste ned gratis velger de å bruke pengene på ting som ikke lar seg piratkopiere.

 

Det selges færre spill totalt som et resultat av kopieringen og det betyr et klart økonomisk tap for de som utvikler spill.

Jeg er enig i at mange har råd til å kjøpe spill, men velger å piratkopiere istedet.

Man må derimot vær litt realistisk. En kar som laster ned 50 spill på en måned, hadde aldri hatt råd til eller tatt seg råd til alle spillene.

 

Jeg tør også påstå at en ganske god prosent av alle spill som blir kopiert/nedlastet, aldri blir spilt. Ikke mange minuttene vertfall. Det råder vel en "kjekt å ha" mentalitet. Har enkelte mulighet til å dra over et par 100 filmer på lan, gjør de det, selv om filmene aldri blir sett og spillene aldri blir spilt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...