Gå til innhold

Trenger STABIL plattform

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg skal bygge en ny "kontormaskin", og siden den kommer til å inneholde en del viktige data trenger jeg et system som er dønn stabilt.

I første omgang lurer jeg derfor på hvilken plattform jeg bør satse på.

Ihvertfall er det disse 4 plattformene det hovedsaklig står mellom: Opteron, A64, Xeon, P4. Er Opteron/Xeon mer pålitelig enn sine motparter A64/P4?

Oppsettet skal være high-end (fremtidsrettet), men vil helst ikke ha det aller nyeste pga fare for eventuelle "barnesykdommer".

Forslag til hovedkort + prosessor + RAM mottas med takk!

david

EDIT:

Skal kjøre Windows XP PRO.

Budsjett ca 20.000,-

Endret av davidsk
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234
Skrevet (endret)

*Edit: Sorry, anbefalte OS, ikke platform. Doh >_<

Endret av Slettet+9018234
Skrevet

A64 lider i hvertfall av barnesykdommer enda. P4 er i mine øyne billig og svært stabilt, men er usikker på hvor god den er sammenlignet med opteron og xeon :hmm:

Til slutt har dog som regel softwaren mest å si. Data som ikke kan mistes krever raid-oppsett.

Skrevet

A64 oppsett, Soccket 754 på et VIA K8T800 oppsett med noe skikkelig minne, som f.eks Kingston, OCZ eller Corsair.

Kjører selv med K8T800 til daglig, vært stabilt i mange mnd nå! ;)

nForce3 kortet jeg har (merk: Chaintech) er ikke stabilt overhodet, restarter endel, og liker ikke lave timings, er mulig det er minnet mitt det ikke liker ! :(

Skrevet

Siden systemet (etter hva jeg forstår) ikke skal kjøre tunge serverapplikasjoner osv, vil jeg si opteron/xeon bare er tull.

Et P4C (nei, det er P4 NW, ikke celeron) oppsett med et godt hk basert på i865 eller i875 chipset (feks. Asus P4C800 hk) og high-end minne (Corsair XMS, Kingston KHX el OCZ EB).

Setter du opp software ordentlig er det et godt oppsett til ditt formål.

Skrevet

enig med Snekkern. P4 (Intel) ville vært beste valget når det gjelder stabilitet. min AMD Barton 2800+ er stabil, men det hender noe skjærer seg. hadde jeg vært deg, hadde jeg handle P4 til det formålet ja :)

Skrevet (endret)

En Pentium 4 med et Intel hovedkort er kanskje det du er ute etter. Er meget godt utprøvde og stabile systemer.

Både Intel og AMD prosessorer har merkelig feil i seg som gjør at ting kan gå helt galt, men man skal være veldig uheldig for å merke noe til disse feilene.

Edit: Windows XP pro vill nok fungere helt fint, så lenge man vet hva man gjør. Det samme gjelder linux. Må si at jeg har litt dårlige erfaringer med Linux, men det kan ha litt med de som administrerer de maskinene å gjøre.

Er skikkelig trøtt, så det er nok mange skrive feil..

Endret av mar
Skrevet
A64 lider i hvertfall av barnesykdommer enda. P4 er i mine øyne billig og svært stabilt, men er usikker på hvor god den er sammenlignet med opteron og xeon :hmm:

Til slutt har dog som regel softwaren mest å si. Data som ikke kan mistes krever raid-oppsett.

Er ikke sikkert Opteron og Xeon er så mye bedre i praksis, tenkte bare at siden det er beregnet på servere/arbeidsstasjoner så burde det være noenlunde solid ihvertfall.

Angående lagring er vel SCSI/RAID sikrest (har iallefall vært det), hvordan er IDE-RAID i sammenlikning?

Skrevet
Angående lagring er vel SCSI/RAID sikrest (har iallefall vært det), hvordan er IDE-RAID i sammenlikning?

Vet ikke akkurat forskjellen på ideraid og scsi raid, men jeg tror talle på ødelagte ide disker i forhold til salgsmengden er over dobbelt så stort som tallet er for scsi disker.

Skrevet (endret)
:p

Har du ikke sett norsk med engelsk ordeling før? ;)

Disse feilene i Prescot tror jeg ikke man trenger å tenke så mye på. Er slike i det fleste prosessorer. Er bare det at på HW.no så er man ikke så flink til å raportere om feil i AMD prosessorer.

Endret av mar
Skrevet

Tror neppe A64 er noe særlig mer ustabil enn P4...Velger du opteron eller A64 vil du også få med deg FW og ikke minst antivirus i selve prosessoren når SP2 kommer til Win(nå vet jeg ikke om du kommer til å bruke windows da) ;)

Pris er en viktig faktor her om du skal få hjelp på et oppsett ;)

Skrevet
Tror neppe A64 er noe særlig mer ustabil enn P4...Velger du opteron eller A64 vil du også få med deg FW og ikke minst antivirus i selve prosessoren når SP2 kommer til Win(nå vet jeg ikke om du kommer til å bruke windows da) ;)

Pris er en viktig faktor her om du skal få hjelp på et oppsett ;)

Er greit at denne NX biten er en kjekk ting å ha, men det er ikke noe antivirus.

Skrevet
Siden systemet (etter hva jeg forstår) ikke skal kjøre tunge serverapplikasjoner osv, vil jeg si opteron/xeon bare er tull.

Et P4C (nei, det er P4 NW, ikke celeron) oppsett med et godt hk basert på i865 eller i875 chipset (feks. Asus P4C800 hk) og high-end minne (Corsair XMS, Kingston KHX el OCZ EB).

Setter du opp software ordentlig er det et godt oppsett til ditt formål.

Nå har jeg sjekket litt rundt, og funnet noen interessante deler. Har funnet et LGA775 hovedkort som virker lovende (bl.a. innebygd trådløst nettverk)

Sakset fra komplett.no:

Asus P5AD2 Premium Hovedkort S775 I925X,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 (LINK)

Varenr.: 301085

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 2494.99 2494.99

--------------------------------------------------------------------------------

Intel Pentium 4 530 3.0 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

Varenr.: 301043

Lagerstatus: 14 stk på lager 2040.01 2040.01

--------------------------------------------------------------------------------

Corsair Twin2X 4200 DDR2, 1024MB PC4200 Kit w/two matched CM2X512-4200 Dimm's

Varenr.: 300295

Lagerstatus: 2 stk på lager 3494.99 3494.99

(2x i RAID-speiling) : Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 123331

Lagerstatus: 13 stk på lager 1190 2380

SKJERM: BenQ FP992 (ca. 6000,-)

--> Samlet omtrent 16000, budsjett ca 20000,-

Skrevet

Det systemet der bør fungere utmerket.

Dersom du skal bruke windows vill det nok gå greit. Du kan derimot støte på litt problemer med så ny hardware i linux, tar ofte en stund før nødvendige drivere blir tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...