Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å date som voksen kvinne i dag, vanskelig?

Gjest 00054...713

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

At disse damene stigmatiserer, generaliserer og lignende er en helt vanlig strategi blant single damer. De bruker det som strategi før de eventuelt finner en partner de kan leve med. Dette for å ha -noe å skylde på- helt til de møter en de kan presentere for de andre. Tro meg, de prøver hardt, og de fleste damer må ha et navn å presentere for de andre i flokken for å virke attraktive.

Endret av TTELPMOK
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cascada81 skrev (58 minutter siden):

Jeg tok utgangspunkt i alderen på damene nevnt av trådstarter, opp til 48 år. Det sagt, gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Oslo-området er godt opp i 30-årene, så vinduet for å få barn med en "gjennomsnittsdame" i Oslo blir jo stadig mindre.

Jeg tenkte mest på den øvre delen av alderen, altså 48 år (siden du nevnte menopause). Jeg vet at snittalderen for førstegangsfødende er relativt høy nå, men tok utgangspunkt i denne dama på 48 år, som på min kant av landet ville hatt voksne barn sannsynligvis.  Til sammenligning så  fødte jeg alle mine i god tid før fylte 30... 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte mest på den øvre delen av alderen, altså 48 år (siden du nevnte menopause). Jeg vet at snittalderen for førstegangsfødende er relativt høy nå, men tok utgangspunkt i denne dama på 48 år, som på min kant av landet ville hatt voksne barn sannsynligvis.  Til sammenligning så  fødte jeg alle mine i god tid før fylte 30... 

Nå er jo ikke du en av de frustrerte ex-fruer på arbeidsplassen til trådstarter :D Stabile damer i stabile forhold er jo ikke ledig på markedet, på samme måte som mennene på smørbrødlisten til de frustrerte ex-fruer typisk ikke er tilgjengelige.

• Liker 3
Skrevet
Cascada81 skrev (12 minutter siden):

Nå er jo ikke du en av de frustrerte ex-fruer på arbeidsplassen til trådstarter :D Stabile damer i stabile forhold er jo ikke ledig på markedet, på samme måte som mennene på smørbrødlisten til de frustrerte ex-fruer typisk ikke er tilgjengelige.

Nå tror ikke jeg at denne arbeidsplassen og kvinnene der eksisterer jeg da. Men mange blir single i 40 årene, og starter på nytt i den alderen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
leticia skrev (1 time siden):

Hvis vi flytter målestokken fra hvilke forventninger man har til hvilken frykt man har, for å få satt ting litt i perspektiv:

Kvinner er redd for dette:

1. At han voldtar deg på date (derfor så avtaler hun å møte han på et offentlig sted)

2. At han skal skade henne fysisk på andre måter (derfor så avtaler hun å møte han på et offentlig sted)

3. At han ikke ender opp med å være en psykopat som mishandler henne / er voldelig mot henne og som dreper henne hvis hun går fra han. (hvert fjerde drap i Norge er et partnerdrap, og av disse igjen så er 9 av 10 av de drepte kvinner) Statistikk: Partnerdrap - Drap i Norge

Mens menn er redd for dette:

1. At han må betale for maten hennes på date

2. At hun ikke ler av vitsene hans / eller at hun latterliggjør ham

.3. At han skal bli avvist av henne

Stereotypisk, ja jeg vet, men det er likevel noe i det. Kvinner er redd for å bli skadet / drept, menn er redd for å bli latterliggort / avvist). Om frykten er rasjonell er et annet tema, men den er nå der uansett. 

Skjønner du at det er forskjeller her.? At risikovurderingen kvinner må ta hensyn til kan føre til at de har lange lister med "krav", eller ønsker som ikke menn trenger å tenke på?  At kvinner må være ekstra påpasselige hvem de velger som barnefar til barna sine?

Hvilke menn har du spurt/hvor har du lest hva menn er redde for? Ingen jeg kjenner har noen gang vært redd for å måtte betale. Eller vært redd for "at hun ikke ler av vitser". Hvem er det som forteller vitser på en date...? Høres utrolig spesielt ut..

Men du skriver ikke noe om at menn er redde for å blir utsatt for falske voldtektsanklager? Teller ikke det eller hva er grunnen til at du tar med vitser og det å betale som er trivielle ting men ikke nevner falske anklager?

Når det kommer til partnerdrap, totalt i hele 2024 var det 9 (NI !!) kvinner som ble drept av nåværende eller forhenværende partner. Til sammenligning var det 90 personer som ble drept i trafikken... Ni er fortsatt for mange, men det får være måte på for hva man skal gå rundt og være redd for..

edit: Når det er sagt.. Synes man det er vanskelig å date er det en av to ting. Enten har man for høye krav eller så har man noe å jobbe med selv for å "tilby" en bedre pakke til potensielle partnere. Evt en kombinasjon av begge to.

Verre er det ikke.

Endret av wampster
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
KarvaBlad skrev (55 minutter siden):

Du fantaserer deg inn i en forestilling om at jeg (eller andre menn for den del) ønsker en kvinne som rydder, lager mat og skifter bleier. Hvor har du dette fra? Jeg har aldri nevnt dette. Ergo en såkalt stråmann. Jeg har heller aldri nevnt ordet fred eller mat på fat. Du projiserer dine ønsker ut på andre nå. 

Poenget med mitt innlegg i diskusjonen her, er at kvinner ikke engang tenker tanken på at de må bringe noe inn i forholdet. Det være seg at de er en interessant samtalepartner, har humor, varme, kjærlighet, respekt, støtte, support, være noen som man kan dele opplevelser, hobbyer og reiser med, en intellektuell sparringsparner, noen å utvikle seg sammen med, noen å dele kulturopplevelser, bøker, filmer, serier, spill, musikk med. Etc i det uendelige. Men jeg syns det er påfallende at f.eks. Leticia  (kvinne) kunne kommet på disse eksemplene selv. Men det gjorde hun ikke. Det er symptomatisk for debatten. 

Jeg bare refererer til hva muskelgutta i froskeperspektiv på youtube snakker om. Og det gjelder, ifølge dem, "menn generelt" (slik at alle som mener noe annet er "unntak") - det er relevant for debatten. Du har fått hva jeg listet opp, og trodde på mystisk vis jeg snakket på vegne av kvinner.

Hvor har du det fra at ikke kvinner trenger "tenke tanken" på dette mindre enn menn gjør?

• Liker 2
Skrevet (endret)
wampster skrev (1 time siden):

Hvilke menn har du spurt/hvor har du lest hva menn er redde for? Ingen jeg kjenner har noen gang vært redd for å måtte betale. Eller vært redd for "at hun ikke ler av vitser". Hvem er det som forteller vitser på en date...? Høres utrolig spesielt ut..

Men du skriver ikke noe om at menn er redde for å blir utsatt for falske voldtektsanklager? Teller ikke det eller hva er grunnen til at du tar med vitser og det å betale som er trivielle ting men ikke nevner falske anklager?

Når det kommer til partnerdrap, totalt i hele 2024 var det 9 (NI !!) kvinner som ble drept av nåværende eller forhenværende partner. Til sammenligning var det 90 personer som ble drept i trafikken... Ni er fortsatt for mange, men det får være måte på for hva man skal gå rundt og være redd for..

edit: Når det er sagt.. Synes man det er vanskelig å date er det en av to ting. Enten har man for høye krav eller så har man noe å jobbe med selv for å "tilby" en bedre pakke til potensielle partnere. Evt en kombinasjon av begge to.

Verre er det ikke.

Betale, og vitsing var ikke hovedpoenget her, men de dukker opp som diverse quote på nett.  

Poenget var at kvinner og menn er redd for vidt forskjellige ting, og må innrette seg deretter. Derfor har man kanskje litt forskjellig "kravliste", liten eller stor, og forskjellige vurderinger å hensynta. 

Å bli utsatt for falske voldtektsanklager er sannsynligvis grusomt. Men jeg har ikke lest noe om dette. Men jeg tror deg på at dette er en frykt hos menn. Kanskje spesielt etter at samtykkeloven ble innført.

Du sier det får være måte på hva man skal gå rundt å være redd for. En voldtektsanmeldelse om den er falsk eller ekte ender sjelden i en dom, (80 % av anmeldelsene blir henlagt, og 1 % ender i dom). så her er kanskje frykten for å bli dømt overdrevet? Men det bringer meg egentlig tilbake til poenget om at kvinner er redd for å bli fysisk skadet, mens menn er mer redd for omdømmet. For det er vel nettopp omdømmet det er så ødeleggende for å få en slik anklage mot seg?. Man blir aldri helt kvitt det stempelet, folk, hvis de vet om anmeldelsen vil alltid lure selv om man blir frifunnet. 

Angående partnerdrap så er det ytterste mulige konsekvens av å leve i et voldelig forhold. I hovedvekten av partnerdrapene så har det vært mange signaler om at dette kan gå galt pga eksisterende vold, og hvor kvinnene kanskje ikke har fått den hjelpen de har hatt behov for fra politi og rettsvesen. 

Enig med det du skriver i edit da, om at enten må man senke krav, eller jobbe med seg selv. 

Her, et lite utdrag fra en tekst som beskriver fenomenet / forskjellen i frykt. 

Noe av utgangspunktet for filmen er at jeg en gang leste at hvis man spør henholdsvis menn og kvinner hva de frykter mest fra hverandre, svarer kvinner at de frykter å bli drept og/eller voldtatt. Menn svarer at det de frykter mest er å bli ledd av. Da jeg leste det hørtes det litt flåsete ut, men så begynte jeg å tenke nærmere på det og på hvor absurd det er. Jeg kjenner det jo igjen fra mitt eget liv; som kvinne er man redd for å gå alene på natta og så videre, og sånn har simpelthen ikke gjennomsnittsmannen det. Det de i stedet frykter mest er å bli latterliggjort eller ledd av. Det kan man naturligvis forstå, ingen syns det er noe gøy å miste ansikt eller å bli ledd av, men jeg ble interessert i om noen menns aggresjon mot kvinner dypest sett handler om frykten for å miste ansikt?

https://rushprint.no/2021/05/hva-er-det-menn-frykter-mest/#:~:text=– Jeg leste en gang at kvinners,menns største frykt er å bli latterliggjort.

Endret av leticia
justering i tekst
  • Liker 1
Skrevet
wampster skrev (38 minutter siden):

Jeg har også stusset over enkelte kvinners rare oppfatning av at menn ikke har ‘ekte’ bekymringer, og det virker som dette i utgangspunktet stammer fra et feministisk sitat som noen dessverre gjengir litt for ukritisk og legger alt for mye i. 

Ikke at jeg helt ser hvorfor partnerdrap, voldtekt og vold plutselig ble tema men mulig det ble en for fristende mulighet til å snakke om hvor fæle menn er :fun:

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Når jeg leser denne tråden blir jeg litt oppgitt over hvor mye skade influensere og andre gjør med folks forestilling om hva det motsatte kjønn gjør. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Gjest b56d4...fa1
Skrevet
leticia skrev (3 timer siden):

3. At han skal bli avvist av henne.

Enig. Frykt/angst er kanskje passande beskrivelse. Ikkje sånn for å havne i psykiatrien, men kanskje redsel for å føle seg mislykka/ikkje god nok.

Ellers kom eg på en sang som passar utruleg godt her, og særleg denna strofa:

Sitat

Dan mann ho vil ha e eg redde for

Han e gift med ein mann allerede

Gunslingers - Vart Ikkje Slek Ho Hadde Tenkt

🤣

Anonymous poster hash: b56d4...fa1

Skrevet
Gjest b56d4...fa1 skrev (8 minutter siden):

Enig. Frykt/angst er kanskje passande beskrivelse. Ikkje sånn for å havne i psykiatrien, men kanskje redsel for å føle seg mislykka/ikkje god nok.

locked skrev (6 minutter siden):

Forrige er min, var ikkje meininga å gjere det anonymt. 

Tror mange kjenner på prestasjonspress  ikke bare når det gjelder forhold,  men også i livet ellers. Man skal være vellykket på alle plan. Man sammenligner seg nok i altfor stor grad med andre. Venner, naboer, søsken. 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Tror mange kjenner på prestasjonspress  ikke bare når det gjelder forhold,  men også i livet ellers. Man skal være vellykket på alle plan. Man sammenligner seg nok i altfor stor grad med andre. Venner, naboer, søsken. 

Har ingen problemer ellers, men akkurat dating er vanskeleg. 

Kanskje ei traume frå gammalt når eg var så forelska i ei jente men uansett kor hardt eg prøvde gjekk det aldri vegen. Så viste det seg til slutt (mange år seinare) at ho var lesbisk, så det var sikkert ikkje berre eg som strevde.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
locked skrev (8 minutter siden):

Har ingen problemer ellers, men akkurat dating er vanskeleg. 

Kanskje ei traume frå gammalt når eg var så forelska i ei jente men uansett kor hardt eg prøvde gjekk det aldri vegen. Så viste det seg til slutt (mange år seinare) at ho var lesbisk, så det var sikkert ikkje berre eg som strevde.. 

Huffda, hørtes ikkje greit ut med hu jenta. Det ordner seg nok til slutt skal du se :) 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Huffda, hørtes ikkje greit ut med hu jenta. Det ordner seg nok til slutt skal du se :) 

Det har gått bedre etterpå heldigvis, sjølv om det ikkje er ein enkel prosess. Kanskje har eg skutt gullfuglen denna gangen. Har i alle fall gått bra eit par år, tida vil vise 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
locked skrev (8 minutter siden):

Det har gått bedre etterpå heldigvis, sjølv om det ikkje er ein enkel prosess. Kanskje har eg skutt gullfuglen denna gangen. Har i alle fall gått bra eit par år, tida vil vise 😅

❤️ Får håpe på det :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Mer opplæring av unger og ungdom for hvordan å fungere i et heteroseksuelt forhold.

Fullstendig ban av woke bullshit i skoler og barnehager.   

Da får både kvinner og menn flere gode partnere å velge i på sikt.

• Liker 4
Skrevet
herzeleid skrev (56 minutter siden):

Jeg har også stusset over enkelte kvinners rare oppfatning av at menn ikke har ‘ekte’ bekymringer, og det virker som dette i utgangspunktet stammer fra et feministisk sitat som noen dessverre gjengir litt for ukritisk og legger alt for mye i. 

Ikke at jeg helt ser hvorfor partnerdrap, voldtekt og vold plutselig ble tema men mulig det ble en for fristende mulighet til å snakke om hvor fæle menn er :fun:

Her er vi faktisk enige. Jeg liker kvinner som er litt spicy, men hun siste sto på "ventelisten" mens jeg vurderte om hun bare var spesiell på en interessant måte eller hadde noen skjulte issues - nettopp for de grunnene Leticia ramser opp: du vil ikke date noen som er klin kokos og uforutsigbar. Også menn trenger å føle trygghet og oppleve at de stoler på partneren sin. Det hjelper lite å være fysisk overlegen om noen står der med en kniv fordi du gjorde noe som trigget et eller annet, og om Anna, Petra, Bodil og Irene som drikker parasolldrinker på Granka og prater fjas om kjendiser dominerer harmløshetsstatistikken, har lite å si i praksis når du skal date et individ som ikke er akkurat den personen som kan kalles "helt gjennomsnittlig". Statistikkens største synd er å ta overordnede statistikker, blåse opp et mikroskopisk mønster (menn flest banker jo ikke damene sine, tross alt) og anvende dem på enkeltindivider. Især når individet ikke uten videre er 100% gjennomsnittlig på alle parametre.

Tilsvarende vil jo kvinner oppleve den samme problematikken på ulike måter, alt etter hvilke egenskaper i menn de ser etter. Vil du ha en Høiby-liknende type bør du åpenbart se det mer an enn om du tar den stilleste og mest introverte karen du finner. Vi er jo utrustet med menneskekjenneregenskaper, og jeg tenker vi gjør lurt i å benytte oss av dem. De evnene burde gi deg en pekepinn på hvilke menn eller kvinner som du skal passe deg litt for, og hvilke som du kan ha lave skuldre rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...