Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å date som voksen kvinne i dag, vanskelig?

Gjest 00054...713

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle bringer seg sjølv inn i eit forhold. Og det er denne personen en skal utvikle eit forhold til.

Å bringe noko inn i forholdet er eit uttrykk for kor langt materialismen har kome. 

Det eg sette pris på i eit forhold er rett og slett berre nokon å vere glad i, tilhørighet og det å dele på livet. Reint psykisk trur eg også at nærkontakt og intimitet også er viktig for å ha det (ekstra) bra. 

Det som gjere det komplisert er at det er så dyrt å vere singel og spesielt å bryte opp eit langvarig forhold der en gjerne har kjøpt alt på en gang, hus, bil osv. og gjerne flere barn. Då er det for dei som har levd fra hand til munn rett og slett så dyrt å vere enslig at eg trur mange ser etter en rik mann som kan gjere livet litt meir stabilt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
KarvaBlad skrev (26 minutter siden):

Fint. Men ha må du også akseptere at menn også gir svevende svar på hva de bringer av verdi inn i et forhold. Og ikke sjekker av bokser på et meterlangt kravskjema. 

Ja, jeg har ingen problemer med å akseptere det. Som sagt så må man jo finne noen som er en match for seg selv. 

Skrevet
knopflerbruce skrev (2 timer siden):

Du viser jo til at også menn kan ha lange, omfattende og ekskluderende smørbrødlister. F.eks. dette med "kan ikke ha barn fra før" eller "må være fruktbar". Det er å be om rimelig mye om du er godt oppi 40-åra som mann, og du legger fort grunnlaget for å ikke finne noen. De yngre damene kan jo som regel finne seg yngre menn, også.

Men ingen "må" være i et forhold, hvor godt man trives som singel korrelerer jo med hvor mye man kan avse av sine behov i en partner.

Vinklingen er jo ikke den samme: Her omhandler det kvinner som klager på at de ikke finner drømmemannen. Jeg bare konstanterer at det er en no-go for menn som ønsker egne barn, særlig hvis dama man dater er på full fart inn mot menopause eller har en ungeflokk fra før av. Menn som er komfortable med å leve et liv utelukkende som stefar er unntaket, ikke regelen, og mange menn velger derfor alternativt framfor å gå for stefarrollen.

Å jekke på kravene gjelder jo like mye for menn som er ufrivillig single, og det er jo definitivt ikke verre at menn velger bort damer med barn enn at kvinner velger bort menn med barn. Til slutt settes det nye rekorder i singelhusholdninger, for alt for mange ønsker seg noe som det i beste fall er uklart om de kan oppnå.

• Liker 2
Skrevet
KarvaBlad skrev (7 timer siden):

Det er denne mentaliteten som gjør at kvinner ikke får seg noe, og møter "veggen". - What do you bring to the table? - I AM the table, svarer de. Det holder ikke. Og før du kommer med at "menn møter veggen, også!" så handler denne tråden om kvinner som møter veggen. Gjerne idet de når menopausen. 

Du misforstår. Hun kan helt sikkert fortelle hva hun kan ta med inn i et forhold. Og gjerne vil hun si det samme som menn gjør, fordi mennesker generelt er ganske like - vi tar med oss penger, boevne og what not inn i et forhold. Det er lite (om noe) som menn tar med inn og som ikke kvinner også tar med inn.

Ut fra ordbruken din har du sikkert sett masse muskelguttinfluensere som stiller det samme spørsmålet, med utgangspunkt i at når mannen bringer noe inn - så er det "tatt" og ikke noe kvinnen kan bidra med i samme grad. Og det er her logikken brister.

Emosjonell kompatibilitet, forståelse for ens personlighet, gjensidig humor +++ er egenskaper som en god partner kan "bringe til bords". Og det er det som betyr noe, ikke "cook'n'clean", som disse tradcon-gutta ønsker seg. Jeg er en voksen mann, og kan lage maten min selv. Poenget er å få noen inn i huset som du passer sammen med - og det handler om personlighet, ikke "gjør drittjobben jeg ikke gidder ta fordi jeg er mann".

• Liker 3
Skrevet (endret)
KarvaBlad skrev (7 timer siden):

Fint. Men ha må du også akseptere at menn også gir svevende svar på hva de bringer av verdi inn i et forhold. Og ikke sjekker av bokser på et meterlangt kravskjema. 

Per posten din over denne, så er jo det noe som "ikke holder". Så hvorfor aksepterer du det?

Jeg ville klart å svare noe konkret hvis jeg ble spurt. Gjerne noe som er spesifikt for den som spør, hvis hun er et kjæresteemne vil det være noe konkret. Men det trenger åpenbart ikke være de samme egenskapene for alle kvinner som spør. Jeg tar med det jeg syns passer inn.

Endret av knopflerbruce
Skrevet
4 hours ago, knopflerbruce said:

Ut fra ordbruken din har du sikkert sett masse muskelguttinfluensere som stiller det samme spørsmålet, med utgangspunkt i at når mannen bringer noe inn - så er det "tatt" og ikke noe kvinnen kan bidra med i samme grad. Og det er her logikken brister.

Det er tragisk at unge gutter tror disse glorifiserte selgerne sitter på svarene. Det samme gjelder forøvrig for de kvinnelige motstykkene som ikke er så mye bedre.

• Liker 5
Skrevet
knopflerbruce skrev (13 timer siden):

Emosjonell kompatibilitet, forståelse for ens personlighet, gjensidig humor +++ er egenskaper som en god partner kan "bringe til bords". 

Ironisk at du som mann må svare for kvinnene her inne. Poenget mitt er at kvinner ikke klarer å artikulere dette selv. De forventer ting av en mann, men skjønner ikke at de selv må svare for hva en mann forventer av en kvinne. De skjønner nesten ikke spørsmålet, engang. "Forvente noe av meg!? Jeg er jo premien!"

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
KarvaBlad skrev (3 timer siden):

Ironisk at du som mann må svare for kvinnene her inne. Poenget mitt er at kvinner ikke klarer å artikulere dette selv. De forventer ting av en mann, men skjønner ikke at de selv må svare for hva en mann forventer av en kvinne. De skjønner nesten ikke spørsmålet, engang. "Forvente noe av meg!? Jeg er jo premien!"

Jeg svarer for menn i det eksempelet. Men jeg har null problemer med å se at kvinner vil ønske seg det samme.

Du kommer ingen vei med "cook, clean and changing diapers". Folk må faktisk passe sammen, og det gjør du ikke ved å kreve at andre skal være assistenten din. Hører du på disse podcastene (jeg klikker ofte litt kjapt gjennom dem hvis jeg har lite å gjøre), hører du disse folkene si sånt som "men want peace and not someone who fights with them". Men det trengs jo to parter for dette, og hvis kvinnen vil ha lederrollen er det like mye mannen som krangler hvis han insisterer på at det skal være hans rolle bare fordi han er mann. Vil du ha fred? Choose your battles. Du kan ikke både være bastant på krav som går på akkord med andres ønsker, samtidig som du vil ha fred og ro. Den beste måten å få "peace" er å tilpasse seg partneren og ofre seg litt. Er det så JÆVLIG viktig å være lederen og få mat på fat, liksom? Neppe, hvis du tenker deg godt om.

• Liker 2
Skrevet
KarvaBlad skrev (3 timer siden):

Hvis vi flytter målestokken fra hvilke forventninger man har til hvilken frykt man har, for å få satt ting litt i perspektiv:

Kvinner er redd for dette:

1. At han voldtar deg på date (derfor så avtaler hun å møte han på et offentlig sted)

2. At han skal skade henne fysisk på andre måter (derfor så avtaler hun å møte han på et offentlig sted)

3. At han ikke ender opp med å være en psykopat som mishandler henne / er voldelig mot henne og som dreper henne hvis hun går fra han. (hvert fjerde drap i Norge er et partnerdrap, og av disse igjen så er 9 av 10 av de drepte kvinner) Statistikk: Partnerdrap - Drap i Norge

Mens menn er redd for dette:

1. At han må betale for maten hennes på date

2. At hun ikke ler av vitsene hans / eller at hun latterliggjør ham

.3. At han skal bli avvist av henne

Stereotypisk, ja jeg vet, men det er likevel noe i det. Kvinner er redd for å bli skadet / drept, menn er redd for å bli latterliggort / avvist). Om frykten er rasjonell er et annet tema, men den er nå der uansett. 

Skjønner du at det er forskjeller her.? At risikovurderingen kvinner må ta hensyn til kan føre til at de har lange lister med "krav", eller ønsker som ikke menn trenger å tenke på?  At kvinner må være ekstra påpasselige hvem de velger som barnefar til barna sine?

Jeg er enig i at "smørbrødlistene med krav" fra enkelte unge frøkner er litt urealistiske / for mye. Men det viser bare at dagens unge er mer bevisste på hva de vil ha, og ikke minst på hva de ikke vil ha. Det ser jeg på som positivt. Altså at man har mulighet til å leve frie, (økonomisk) selvstendige liv, og kan velge sin partner etter hvem man vil være sammen med, ikke hvem man være sammen med fordi man har havna i "uløkka" eller mangler økonomisk selvstendighet. 

«Menn frykter at kvinner avviser og latterliggjør dem. Kvinner frykter at menn voldtar eller dreper. På dette feltet finnes det lite likestilling», 

Både kvinner og menn bringer seg selv til bordet. Det er mer enn nok. Hva annet skal de bringe? Noen passer sammen, og noen gjør det ikke. Hva forventer du av en kvinne du skal være sammen med siden du tenker at hun kanskje ikke bringer noe til "bordet"? 

Ellers så syns jeg @knopflerbruce er god til å svare for seg både på vegne av kvinner og menn. Andre har også gode svar, som @Reg2000, @locked

locked skrev (På 15.3.2026 den 19.38):

Det eg sette pris på i eit forhold er rett og slett berre nokon å vere glad i, tilhørighet og det å dele på livet. Reint psykisk trur eg også at nærkontakt og intimitet også er viktig for å ha det (ekstra) bra. 

Det er vel slik for de fleste, men kanskje vanskelig å tenke seg til hvis man aldri har vært i et forhold tidligere, eller bare har erfaring med destruktive forhold. Det er jo noen som lever i helt "separate verdener" selv om de er i forhold, og da får de ikke denne tilhørigheten på samme måte, og føler de gjerne står alene med alt (på hver sin kant). 

• Liker 4
Skrevet
Cascada81 skrev (På 15.3.2026 den 19.52):

Vinklingen er jo ikke den samme: Her omhandler det kvinner som klager på at de ikke finner drømmemannen. Jeg bare konstanterer at det er en no-go for menn som ønsker egne barn, særlig hvis dama man dater er på full fart inn mot menopause eller har en ungeflokk fra før av. Menn som er komfortable med å leve et liv utelukkende som stefar er unntaket, ikke regelen, og mange menn velger derfor alternativt framfor å gå for stefarrollen.

Å jekke på kravene gjelder jo like mye for menn som er ufrivillig single, og det er jo definitivt ikke verre at menn velger bort damer med barn enn at kvinner velger bort menn med barn. Til slutt settes det nye rekorder i singelhusholdninger, for alt for mange ønsker seg noe som det i beste fall er uklart om de kan oppnå.

Kvinner som er på full fart inn i menopausen som du sier har gjerne voksne barn, (iallefall på denne kanten av landet) så det spørs hvilken "stefarrolle" man egentlig tar da. Er ellers enig i at det ikke er verre at menn velger bort damer med barn enn motsatt. Faktisk så syns jeg at man av hensyn til barna skal være svært forsiktige med å inngå nye konstellasjoner med mine, dine og våre barn. (ting var sååå mye enklere før i tiden før sosiale medier kom, men folk finner da hverandre enda likevel). 

• Liker 2
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Jeg svarer for menn i det eksempelet. Men jeg har null problemer med å se at kvinner vil ønske seg det samme.

Du kommer ingen vei med "cook, clean and changing diapers". Folk må faktisk passe sammen, og det gjør du ikke ved å kreve at andre skal være assistenten din. Hører du på disse podcastene (jeg klikker ofte litt kjapt gjennom dem hvis jeg har lite å gjøre), hører du disse folkene si sånt som "men want peace and not someone who fights with them". Men det trengs jo to parter for dette, og hvis kvinnen vil ha lederrollen er det like mye mannen som krangler hvis han insisterer på at det skal være hans rolle bare fordi han er mann. Vil du ha fred? Choose your battles. Du kan ikke både være bastant på krav som går på akkord med andres ønsker, samtidig som du vil ha fred og ro. Den beste måten å få "peace" er å tilpasse seg partneren og ofre seg litt. Er det så JÆVLIG viktig å være lederen og få mat på fat, liksom? Neppe, hvis du tenker deg godt om.

Du fantaserer deg inn i en forestilling om at jeg (eller andre menn for den del) ønsker en kvinne som rydder, lager mat og skifter bleier. Hvor har du dette fra? Jeg har aldri nevnt dette. Ergo en såkalt stråmann. Jeg har heller aldri nevnt ordet fred eller mat på fat. Du projiserer dine ønsker ut på andre nå. 

Poenget med mitt innlegg i diskusjonen her, er at kvinner ikke engang tenker tanken på at de må bringe noe inn i forholdet. Det være seg at de er en interessant samtalepartner, har humor, varme, kjærlighet, respekt, støtte, support, være noen som man kan dele opplevelser, hobbyer og reiser med, en intellektuell sparringsparner, noen å utvikle seg sammen med, noen å dele kulturopplevelser, bøker, filmer, serier, spill, musikk med. Etc i det uendelige. Men jeg syns det er påfallende at f.eks. Leticia  (kvinne) kunne kommet på disse eksemplene selv. Men det gjorde hun ikke. Det er symptomatisk for debatten. 

Endret av KarvaBlad
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Kvinner som er på full fart inn i menopausen som du sier har gjerne voksne barn, (iallefall på denne kanten av landet) så det spørs hvilken "stefarrolle" man egentlig tar da. Er ellers enig i at det ikke er verre at menn velger bort damer med barn enn motsatt. Faktisk så syns jeg at man av hensyn til barna skal være svært forsiktige med å inngå nye konstellasjoner med mine, dine og våre barn. (ting var sååå mye enklere før i tiden før sosiale medier kom, men folk finner da hverandre enda likevel). 

Jeg tok utgangspunkt i alderen på damene nevnt av trådstarter, opp til 48 år. Det sagt, gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Oslo-området er godt opp i 30-årene, så vinduet for å få barn med en "gjennomsnittsdame" i Oslo blir jo stadig mindre.

• Liker 3
Skrevet (endret)
leticia skrev (25 minutter siden):

Hvis vi flytter målestokken fra hvilke forventninger man har til hvilken frykt man har, for å få satt ting litt i perspektiv:

Kvinner er redd for dette:

1. At han voldtar deg på date (derfor så avtaler hun å møte han på et offentlig sted)

2. At han skal skade henne fysisk på andre måter (derfor så avtaler hun å møte han på et offentlig sted)

3. At han ikke ender opp med å være en psykopat som mishandler henne / er voldelig mot henne og som dreper henne hvis hun går fra han. (hvert fjerde drap i Norge er et partnerdrap, og av disse igjen så er 9 av 10 av de drepte kvinner)

Det at du må komme trekkende med ekstreme tilfeller, viser at du egentlig ikke forstår problemstillingen her. 

Det er totalt skivebom å trekke frykten for voldtekt og annen vold inn i dette. Vi diskuterer en flokk voksne kvinner rundt et lunsjbord og at de ikke klarer å finne seg mannfolk etter partnerbrudd her. Du trenger ikke å trekke inn partnerdrap, psykopati eller voldtekt inn i dette. Det du nevner er reelle problem, ja, men i 99% av tilfellene kommer det ikke til dette ekstreme utfallet. 

Endret av KarvaBlad
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
KarvaBlad skrev (20 minutter siden):

Men jeg syns det er påfallende at f.eks. Leticia  (kvinne) kunne kommet på disse eksemplene selv. Men det gjorde hun ikke.

Altså, når du spør knopfler om noe så er det vel naturlig at Knopfler svarer. 

Vanligvis så spør man personen man ønsker svar fra, så om du spør kvinner så vil de nok svare deg.

• Liker 2
Skrevet
Iki skrev (2 minutter siden):

Altså, når du spør knopfler om noe så er det vel naturlig at Knopfler svarer. 

Vanligvis så spør man personen man ønsker svar fra, så om du spør kvinner så vil de nok svare deg.

Jeg har ikke spurt ham om noe som helst. Han svarte på eget initiativ. Jeg stilte egentlig et retorisk spørsmål, hvor jeg syns det var snodig at kvinner ikke klarte å formulere hva de selv bringer "til torgs". Les gjerne hele tråden før du uttaler deg. 

• Liker 3
Skrevet
KarvaBlad skrev (2 minutter siden):

Les gjerne hele tråden før du uttaler deg. 

Burde ikke du gjøre det? Leticia har svart for hva kvinner bringer til bordet. Du har bare ignorert dette.

• Liker 2
Skrevet
Iki skrev (6 minutter siden):

Burde ikke du gjøre det? Leticia har svart for hva kvinner bringer til bordet. Du har bare ignorert dette.

Nei, hun har ikke svart. Hun har aktivt unngått spørsmålet.

image.thumb.png.9adfef6dcaa01fd2cee944483863fbc7.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
KarvaBlad skrev (38 minutter siden):

Poenget med mitt innlegg i diskusjonen her, er at kvinner ikke engang tenker tanken på at de må bringe noe inn i forholdet. Det være seg at de er en interessant samtalepartner, har humor, varme, kjærlighet, respekt, støtte, support, være noen som man kan dele opplevelser, hobbyer og reiser med, en intellektuell sparringsparner, noen å utvikle seg sammen med, noen å dele kulturopplevelser, bøker, filmer, serier, spill, musikk med. Etc i det uendelige. Men jeg syns det er påfallende at f.eks. Leticia  (kvinne) kunne kommet på disse eksemplene selv. Men det gjorde hun ikke. Det er symptomatisk for debatten. 

Syns du bommer her. Disse tingene er en selvfølge når man sier at man bringer seg selv inn i forholdet (uavhengig av kjønn). Jeg har dessuten nevnt enkelte ting hva han setter pris på, deriblant ting du nevner her. 

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (5 minutter siden):

Syns du bommer her. Disse tingene er en selvfølge når man sier at man bringer seg selv inn i forholdet (uavhengig av kjønn). Jeg har dessuten nevnt enkelte ting hva han setter pris på, deriblant ting du nevner her. 

Bringer "seg selv" inn i forholdet er en selvfølgelighet uten meningsbærende innhold. Ditt opprinnelige innlegg (screenshot over her) viser at du bare famler og kommer med platityder etter at jeg avslørte dette.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
KarvaBlad skrev (6 minutter siden):

Nei, hun har ikke svart. Hun har aktivt unngått spørsmålet.

image.thumb.png.9adfef6dcaa01fd2cee944483863fbc7.png

@Iki har rett her. Du har fått svar, jeg har bare svart deg ut fra hans perspektiv, ikke mitt, om hva jeg bidrar med. 

Jeg vet at jeg ikke hadde hatt noe å bidra med i det hele tatt til enkelte i tråden, (som han som fant seg en fra Asia fordi han ikke gidder vaske). Og det er hele poenget her, man må finne noen som har en personlighet som passer bra sammen med sin egen, da vil disse tingene man bidrar med komme helt av seg selv,  for begge i forholdet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...