Gå til innhold

Svindlet på auksjon (qxl)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skritt 1: Samle sammen all info angående handel, all mailing som har foregått mellom deg og selger, mellom deg og qxl o.l. Og kvittering for overføring av pengene.

 

Skritt 2: Anmeld saken til politiet, jeg HÅPER du har fullt navn og adresse på personen. Hvis ikke er nok qxl rimelig pliktig til å utlevere dette til politiet (jeg er ikke helt sikker dog..).

 

Skritt 3: Send svindleren kopi av anmeldelsen, med brev om at om han enten gir deg telefonen du har krav på eller pengene tilbake

 

Eller noe sånt.

 

Svindlere MÅ tas, ferdig med saken.

Lenke til kommentar
Hvorfor betalte du forskudd? Tenkte ikke folk var så impulsive/lettlurte osv til å gjøre dette... :no: .

 

Du kan også anmelde selger, noe som anbefales da vedkommende sikkert kommer til å gjøre dette igjenn og lure noen senere.

Å betale på forskudd er egentlig en veldig grei måte å gjøre opp for seg, men dette gjelder stort sett kun på QXL. Så frem til at selgeren har en fin karakterbok så ser jeg ingen problemer med dette. Kan nevne at jeg til sammen har forhåndsbetalt kanskje så mye som 60-70.000 tilsammen gjennom de siste årene, en eneste gang har jeg hatt litt problem. Men da jeg skrev en mail og sa at "hvis pakken ikke er hos meg innen onsdag neste uke så blir du politianmeldt" så tok det 3 dager før pakken lå i postkassa mi:) Her var det snakk om 200 kr så hadde ikke vært no stort tap, men en prinsippsak...

 

Uansett om man bruker postoppkrav og betaler dyrt for det så kan man aldri vite hva som er i pakken før man har betalt. Så om man bruker fornuften når man forhåndsbetaler så sparer man en del penger, og selgeren slipper "masse" papirjobb for å sende i oppkrav.

 

Hvis du har blitt svindlet så har vel de fire andre som også har kjøpt mobil fra denne personen blitt svindlet. Ta kontakt med QXL slik at dere sammen får samlet så mange opplysninger dere kan om svinet...

Endret av picko
Lenke til kommentar

Eller få sendt det i oppkrav.

Hor dyre ting ville eg ha lagt oppkrav. men for småting kan forhåndsbetaling gå greit.

Det beste viss du føler deg usikker er å få oppgitt eit registert nr som du kan ringe selgar på, dermed har du i alle fall litt validering.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Du kan kontakte QXL, du kan anmelde han, men pengene ser du ikke igjen. Ikke regn med hjelp fra QXL. Eneste de gjør er å svare på mailen din for å si at de skal hjelpe på best mulig måte. Politiet tar ikke en "liten" svindelsak noe alvorlig.

 

Jeg og flere ble svindlet på QXL for et år siden. Vi ble vel svindla for over 100000 tilsammen, og den samme mannen hadde også lagt inn annonser på tv2, gibud, finn.no osv osv. Så han fikk med seg ganske mye hvertfall. Alle sammen anmeldte han, men politiet gjorde ikke mye. De sa at beløpet var for lite til at gadd å bruke tid og ressursen på saken. QXL gjorde ikke mye. De sa bare at de skulle hjelpe, men var ikke akkurat mye hjelp å få der. En av de som ble svindlet tok kontakt med advokat og en dommer. De fikk fryst en av kontoene til svindleren, den kontoen flere av oss hadde betalt inn penger til, men det var forseint. Det var ikke mye penger å hente der nei. Hva som har skjedd med svindleren vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Du kan kontakte QXL, du kan anmelde han, men pengene ser du ikke igjen. Ikke regn med hjelp fra QXL. Eneste de gjør er å svare på mailen din for å si at de skal hjelpe på best mulig måte. Politiet tar ikke en "liten" svindelsak noe alvorlig.

 

Jeg og flere ble svindlet på QXL for et år siden. Vi ble vel svindla for over 100000 tilsammen, og den samme mannen hadde også lagt inn annonser på tv2, gibud, finn.no osv osv. Så han fikk med seg ganske mye hvertfall. Alle sammen anmeldte han, men politiet gjorde ikke mye. De sa at beløpet var for lite til at gadd å bruke tid og ressursen på saken. QXL gjorde ikke mye. De sa bare at de skulle hjelpe, men var ikke akkurat mye hjelp å få der. En av de som ble svindlet tok kontakt med advokat og en dommer. De fikk fryst en av kontoene til svindleren, den kontoen flere av oss hadde betalt inn penger til, men det var forseint. Det var ikke mye penger å hente der nei. Hva som har skjedd med svindleren vet jeg ikke.

Rolv Egil Svendby I presume?

Lenke til kommentar

Oppkrav er vel ikke helt det lure det heller!

Bestemte meg for å bytte telefon med en kar på QXl pluss et mellomlegg på 2000 kr. Han skulle sende telefonen med oppkrav, og jeg skulle sende min samtidig til han (uten oppkrav).

jeg tenkte at det kanskje var lurt å vente med å sende min telefon (en nokia 5100), før jeg fikk hans pakke.

Pakken kom på posten. Ekspridisen gikk å hentet pakken.. rett før jeg skulle gi han pengene valgte jeg å riste på pakken, og gjett hvilken lyd som møtte meg.

En skranglelyd av steiner og mynter var det jeg kunne høre.. Så jeg fortalte postmannen pent hva som hadde skjedd og at jeg ikke ville betale pakken før jeg hadde sett pakkens innhold.

De gikk tilslutt med på å vise meg pakken, og var det ikke som jeg trodde... en haug full av gråstein og 50ører.

fjoo, jeg ikke sendte telefonen min samtidig!

Både miste telefon OG bli svindlet for 2000 kr.

Jeg politianmeldte saken, men fikk bare beskjed om at saken var henlagt i-og-med at jeg ikke hadde tapt noen penger!

Men han andre selgern ble stengt ute fra QXL for godt (tror nå jeg :-/)

(om han ikke fortsatt opererer med et fiktivt navn! Who knows?

 

Jeg ønsker deg lykke til!

Snakk med QXL, så politianmeld forholdet til politiet!

Endret av Gauty
Lenke til kommentar

Hmm, sånne useriøse ødelegger for alle oss ærlige.. ja, det er enkelt å svindle, men de ødelegger for de ærlige. Som f.eks på jobben min (jobber i matbutikk), der fikk de som hadde glemt lommeboken hjemme lov til å ta med seg varene og betale senere. Men problemet var alle de som ikke gjorde opp for seg, derfpr måtte vi slutte med den ordningen. Samme på qxl, hvor mange vil tilslutt handle på en sånn plass når man er usikker om man handler fra en svindler eller ikke? Jeg tror ingen, ja jeg har handlet derfra og mange andre steder og betalt på forskudd men jeg vet ikke om jeg vil dette mer da flere har funnet ut hvor enkelt det er å jukse..

 

En ting til dere som tor at man er forsikret hvis man benytter seg av oppkrav, dette stemmer ikke da postens oppgave kun er å forsikre at avsender får pengene sine, utover det har de ingen ansvar.

 

Til slutt vil jeg informere dere som betaler med Visa (og mastercard tror jeg da de har stort sett slått seg sammen i Norge) er at hvis man ikke får en vare man har betalt for på 60 dager tror jeg det var fra pengene ble trekt får man pengene igjen på kontoen hvis man dokumenterer kontakt med der man handlet (her er mail bra og ikke telefon samtale da den vansklig kan bevises), bare å kontaktebank forbindelsen sin. Åssen jeg vet det, jo fordi jeg ble lurt på play.com. Kontaktet banken min for å advare dem mot dette firmaet og de sa at de ikke kunne gjøre noe da jeg hadde oppgitt nummer og slikt (prøvde å påstå at de hadde tappet kortet mitt noe som ikke var tilfelle), sendte en mail til visa som informerte meg om dette, tok kopi av all mail historikken samt mailen fra visa (sikkelig raske til å svare og dessuten flinke til hjelpe\informere) og gikk ned i banken og de nektet fortsatt. Viste mailen fra visa og plutslig skulle hun som ekspediterte snakke med kortanvarlig ( så ganske paff ut når hun kom tilbake :laugh: ) og enda mer paff når jeg tok fram bunken med mail henvendelsene og tilbake svarene fra play.com. Fikk tilbake pengene + renter så det endte godt, men ikke for GS- Banken fordi de mistet en kunde samt at de måtte betale tilbake..

 

Moralen er: Hvis man handler ting i nettbutikk (eks. mobil) så betal med visa, ikke giro eller annet...

 

P.S ikke rettskrevet pga dårlig batteri på bærbar, glemte laderen..

Lenke til kommentar

Dumt når folk skal svindle på den måten! Jeg og en del venner har handlet mye på QXL uten problemer med svindel. Men Dette ødelegger veldig. QXL gjør nesten ingenting når det oppstår svindel, annet en å utestenge brukeren.

Lenke til kommentar
Du kan kontakte QXL, du kan anmelde han, men pengene ser du ikke igjen. Ikke regn med hjelp fra QXL. Eneste de gjør er å svare på mailen din for å si at de skal hjelpe på best mulig måte. Politiet tar ikke en "liten" svindelsak noe alvorlig.

 

Jeg og flere ble svindlet på QXL for et år siden. Vi ble vel svindla for over 100000 tilsammen, og den samme mannen hadde også lagt inn annonser på tv2, gibud, finn.no osv osv. Så han fikk med seg ganske mye hvertfall. Alle sammen anmeldte han, men politiet gjorde ikke mye. De sa at beløpet var for lite til at gadd å bruke tid og ressursen på saken. QXL gjorde ikke mye. De sa bare at de skulle hjelpe, men var ikke akkurat mye hjelp å få der. En av de som ble svindlet tok kontakt med advokat og en dommer. De fikk fryst en av kontoene til svindleren, den kontoen flere av oss hadde betalt inn penger til, men det var forseint. Det var ikke mye penger å hente der nei. Hva som har skjedd med svindleren vet jeg ikke.

Rolv Egil Svendby I presume?

Jepp. Var du en av de mange?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rolv Egil Svendby I presume?

Jepp. Var du en av de mange?

Jepp, jeg var en av mange. Tenkte her på forleden å gjøre mer faenskap for fyren. Men jeg har ikke personnummeret hans lenger. Du har vel ikke det?

Mer fanskap? Hva er det du gjør? Noe ille håper jeg. Liker ikke slike folk som svindler! :mad:

Lenke til kommentar
Dumt når folk skal svindle på den måten! Jeg og en del venner har handlet mye på QXL uten problemer med svindel. Men Dette ødelegger veldig. QXL gjør nesten ingenting når det oppstår svindel, annet en å utestenge brukeren.

Med meg så stengte de ikke ute brukeren en gang. Fikk solgt ett hovedkort og ble enig med han som kjøpte det om å sende det i oppkrav. Gjett hvem som ikke hentet pakken og hvem som blei sittende med regningen for å sende samt retur av pakken. Qxl gjorde ikke en dritt og sa at de ikke var ansvarlig for annet enn formidlingen og hva som sker utenom ikke var deres problem. Så qxl suger maks :thumbdown: og jeg har lært meg og aldri selge eller kjøpe noe på auksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...