Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

hmmm... en kompiss av meg er tannlege.. kanskje jeg skal få ham til å ta vannblokken min under behandling....

 

Men et sikksakkmønster er også lett å lage på kjøkkenbenken... Hvis du har 1mm riller, så kan du bare borre med et 2mm borr midt i rillene før du sager dem ut...

 

Hmm må skaffe meg noen materialer.. blir skikkelig gira nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eeep, skjønner at jeg har brukt alt for lite tid på forumet i det siste, når jeg har klart å gå glipp av denne tråden.

 

Genialt arbeid Skrue! Her var det masse å bli inspirert av. Må vel få ut fingeren å komme igang med mitt eget system snart. Men som sagt; genialt med slike poster som dytter ei stakkar sinke i riktig retning.

Lenke til kommentar
Bra arbeid!

Men det er en ting jeg ikke skjønner, hvorda hdu festet den ribba til bunnen? Den må jo være festet hardt, så at den ikke løsner når man fester den på hk.

Det er saget hull i bunnen som er like stort som ribba. Ribba er loddet fast til bunnplata, stikkende gjennom denne.

 

Når det gjelder loddinga kan du jo se på Skrues loddeguide på ok.no

Lenke til kommentar
Btw; Sitter akkurat nå og tegner på en noenlunde tilsvarende løsning for GPU også, så får vi se hva den kan bringe av resultater etterhvert....

Noen som sa at det ikke var lurt å putte slike løsninger på flere ting i et system? Vakke meg ihvertfall...

Lenke til kommentar
Btw; Sitter akkurat nå og tegner på en noenlunde tilsvarende løsning for GPU også, så får vi se hva den kan bringe av resultater etterhvert....

Noen som sa at det ikke var lurt å putte slike løsninger på flere ting i et system? Vakke meg ihvertfall...

Hehe, det var nok meg, det... Altså, det er ikke noe farlig å ha flere tdx-kloner i systemet, men det man skal være klar over da er at trykkfallet kan bli litt i største laget. Denne blokka er nemlig ganske så restriktiv. Har man en stusselig fislepumpe bør man kanskje tenke seg litt om - ellers skulle det gå helt greit! :)

 

Edit: Men som Skrue nevnte, kan man jo bare lage avstanden mellom finnene litt større på gpu- og nb-blokk for å holde flowen på et akseptabelt nivå!

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Det vil nok hjelpe noe ja, men finnene er uansett begrensningen.

Riktig laget, vil dysa ligge meget tett på finnene, og dermed er det til syvende og sist disse som blir flaskehalsen.

 

Siste versjon av blokka som jeg prøvekjørte i går, har en trangere dyse, men større plass mellom finnene. Dette tiltross, (trangere dyse) så det ut som om den slapp igjennom minst like mye vann som "forgjengeren", og kjøler antakelig like bra.

Dette skal selvsagt testes ut mer grundig enn hva jeg har fått tid til hittil, forhåpentligvis i løpet av helgen.

Lenke til kommentar

Hm, joda, litt oppdateringer kan jeg vel komme med, men ingen bilder foreløpig. Dvs jeg HAR bilder, men har ikke lastet dem opp noe sted.

 

Jeg har laget en "versjon II" av blokka, og har endret litt på designet på finnene.

 

[url=Versjon2.jpg/url]

 

*Jøss, Jeg fikk det til* :green:

 

Litt færre men grovere finner, i kombinasjon med et siksak-mønster, frest vha et tannlegebor.

I tillegg er dyseåpningen på den siste blokka noe trangere (ca 2,8mm).

 

Har testet begge blokkene mot hverandre og mot WW-blokka, og foreløpig kommer versjon I best ut av det.

Versjon II er i kveld "pynta" litt på; Dyseåpninga er nå utvidet til 3,7mm. Skal straks montere den for å teste, men det vil naturlig nok ta litt tid før jeg får resultatene, bl.a skal den flowtestes først.

Regner med å ha den på plass om ca 1,5 time. Er jeg heldig kan jeg vel formidle noen tall da.

Versjon I går forresten utrolig bra her. Under vanlig bruk ligger CPU-temp ca 5,7 grader over vanntemp, og veg kjøring av CpuStabTest (warming only) stiger temperaturen med usle 1,7 til 1,9grader!

Blokka i maskinen ved siden av (som er relativt bra) gir som en sammenligning 5-6grader høyere CPU-temp, ved samme test.

 

Flowtest på gang, kommer tilbake med mere siden. :yes:

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Høhø, give them to ME :evil:

 

Så skal jeg legge dem ut for deg!

Takker Kauder, men det er vel på tide at jeg får ordna sånt noe sjøl også. Kan ikke BARE sveive på dreiebenken, hele tiden.

Men nå har jeg fått lagt inn ett bilde i det minste! :green:

Lenke til kommentar

Ser at du på versjon II har gått tilbake til å ha trang åpning mellom finnene og kanten mot utløpet (dårlig forklart, men jeg tror du vet hvor jeg mener i og med at vi har diskutert det før). Hva er årsaken til dette?

 

(jeg går da ut i fra at du har kanten der du har markert den med tusj)

Lenke til kommentar

Sitter med en pakke Revoltec Ramsinks nå. Får se om ikke jeg får lagd noe av dem etterhvert. Må bare få tak i en kopperplate først. For andre med samme planen: Tror det blir mer jobb enn å lage ribbene fra bunn selv. Bunnen må slipes ned ca 3mm og det må kuttes ned på toppen og en av sidene også. Hvis man har en kopperbit som passer går det nok mye raskere å sage riller i denne en å bearbeide disse ramsinkene. Fordelen er at de har veldig tette og fine riller.

Lenke til kommentar
Ser at du på versjon II har gått tilbake til å ha trang åpning mellom finnene og kanten mot utløpet (dårlig forklart, men jeg tror du vet hvor jeg mener i og med at vi har diskutert det før). Hva er årsaken til dette?

 

(jeg går da ut i fra at du har kanten der du har markert den med tusj)

Neida karamba, jeg har ikke gått tilbake til trang åpning mellom finner og vannkammer. Tusjen lurer deg bare, i den forstand som at det er omrisset av vannkammeret FØR det ble filt ferdig. Så den biten er praktisk talt identisk på begge blokkene.

Ellers er det den nederste blokka på bildet som er den siste, og som jeg akkurat nå har satt i maskinen.

Det er ganske greit å se forskjellen på disse to ugavene vil jeg tro. Det som ikke synes, er at dysa er utvidet litt i bredden, som tidligere nevnt.

En flowtest før og etter, ga hhvis 369 mot 378ltr/t Ikke rare forskjellen med andre ord.

Holder akkurat nå på med å justere inn / ballansere fjærene for å finne det optimale og riktigste trykket mot core.

 

Kommer tilbake med temperaturer og evnt forskjeller resultatmessig etterhvert.

Lenke til kommentar
Sitter med en pakke Revoltec Ramsinks nå. Får se om ikke jeg får lagd noe av dem etterhvert. Må bare få tak i en kopperplate først. For andre med samme planen: Tror det blir mer jobb enn å lage ribbene fra bunn selv. Bunnen må slipes ned ca 3mm og det må kuttes ned på toppen og en av sidene også. Hvis man har en kopperbit som passer går det nok mye raskere å sage riller i denne en å bearbeide disse ramsinkene. Fordelen er at de har veldig tette og fine riller.

Ah, blir spennende å høre hva du kan få ut av de der etterhvert da! Det kan godt hende at tynne / tette ribber kan fungere vel så godt!

Men som du sier; Det er kanskje lettere å lage ribbene med utgangspunkt i en "sånn ca" kobberbit.

Men må du ta av så mye som 3mm av bunnen, så kan du jo gå på med baufila!

Lenke til kommentar

Revoltec ribbene er 20mmx20mm i grunnflate. Dessuten er de 15mm høye. Bunnen er mellom 4 og 5 mm tykk i tilegg til noe dobbelsidig tape som ligger på.

Tenkte jeg skulle se om jeg fant en båndsliper med litt fint papir til grovpussen, ellers blir dette fort slitsomt.

Lenke til kommentar

Har nå gjennomført en kjapp test etter modifisering av klone II, som gikk ut på å utvide dyseåpningen.

Flow ble noe bedre, men kom først og fremst skjermkortet til fordel.

CPU-temperaturene ble marginalt bedre, så "førsteutgaven" ser fortsatt ut til å være hakket hvassere.

En (veldig) foreløpig konklusjon må bli at flere og tynnere ribber ser ut til å fungere noe bedre.

Skal teste mere i morgen, etter at goopen (AS3) har satt seg! :yes:

 

Btw; CPU-temp ligger atm 5,8grader over vanntemp ved normalt bruk, ved full last (CpuStabTest / warming) stiger den med 1,8grader, altså fortsatt godkjent i forhold til klone I / WW-blokka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...