Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Selv om forumet nå nærmest flommer over av vannblokk-worklogs, så håper jeg at det er plass til en til?

 

En del av dere er sikkert klar over at jeg fusker litt i ”vannkjølingsfaget”, og har i flere år puslet litt med egenproduserte vannblokker og annet tilhørende ”rusk og rask”. Resultatene har jo naturlig nok variert en del, ettersom man av og til må jobbe på lykke og fromme.

I min higen etter optimale temperaturer måtte jeg til slutt bite i gresset, og gikk til innkjøp av en WhiteWater-blokk. Det viste seg å være vel anvendte penger, for resultatene ble jo gjerne 2-3grader bedre enn egne blokker! Det jeg imidlertid var minst begeistret for ved den blokka, var de to utløpene for returvannet. Det endte opp med at jeg pyntet litt på disse, og lagde i stedet et samlerør med noen kobberbend og et ”T”-stykke. Strømningsmessig ikke like optimalt som med det medfølgende ”Y”-røret, men forskjellen var knapt nok målbar.

 

1-liten.jpg

 

Så dukket de første bildene av TDX-blokka til DD opp:

 

2.jpg

 

Og dermed begynte det å klø både i fingre og hjernebark. Den så jo ikke så altfor komplisert ut?

Etter å ha fundert litt over hvilke løsninger som kunne være aktuelle, viste det seg at det skulle bli relativt enkelt å lage denne blokka. Som dermed også bør være innen rekkevidde for de fleste DIY´s, uten all-verdens tilgang til avansert maskineri.

Derfor fant jeg grunn til å legge ut denne lille ”bruksanvisningen”, for de fleste har vel "litt" håndverktøy innen rekkevidde? En skruestikke, en bormaskin og et passende utvalg av filer har vel de fleste tilgang til, og dermed er ikke veien lang til en blokk som faktisk så langt jeg har testet, er fullt på høyde med WW-blokka mi! :green:

Er du attpåtil så heldig å ha en søylebormaskin og litt gjengeverktøy tilgjengelig, så blir jobben enda enklere. Sist men ikke minst; Nøyaktighet og tålmodighet er også greie egenskaper å ta med seg.

 

Men til saken. Her ser du i grove trekk materialene, som består av følgende:

-En 1,5mm kobberplate på 50x75mm.

-En kobberbit på 7,5x16x20mm

-En 6mm plexiplate på 50x75cm, som utgjør vannkammeret i blokka

-En 10mm plexiplate for å dekke det hele, dessuten må jo niplene festes et sted.

-Ca 10cm 12mm kobberrør (Ja, jeg har gitt etter for presset :yes: )

 

3-liten.jpg

 

Og like godt først som sist; Her ser dere det ferdige produktet.

 

4-liten.jpg

 

Vi starter med kobberplata, som er basis for det hele. Sørg for å få tak i et eksemplar som er så plant som mulig. Om den har en liten bue så spiller ikke det så stor rolle. Har den derimot bulker, så er den ikke brukbar.

Plata skjæres / files til å bli så rektangulær som mulig, med rettest mulige vinkler. De faktiske målene er egentlig ikke så voldsomt kritiske, men ideelt sett bør den måle 75x50mm.

Plexiplatene kan innledningsvis gjerne være litt større enn kobberplata, en millimeter eller to begge veier skader ikke. Delene skal pusses til, etter at de fire festehullene for blokka er laget.

Boring av festehull:

Dette bør gjøres så nøyaktig som mulig. Det enkleste er nok om du lager deg en bormal; Tegn et rektangel på 75x50 på et stykke papir. Strek opp diagonalene. Krysset markerer senter på papiret / kobberplata.

Lag en linje langs begge langsidene, 7mm innenfor kanten på rektangelet. Gjør det samme på kortsidene, men her skal avstanden være 4,5mm.

 

5-liten.jpg

 

 

Klipp ut rektangelet og legg det på kobberplata, så nøyaktig som mulig. Papiret kan gjerne festes med en dråpe lynlim så ligger det rolig. Merk forsiktig av hullene med en kjørner, med kobberplata på et fast og plant underlag. Husk også å merke av for hullet i midten!

De fire festehullene i hjørnene forbores med et 2,5mm, deretter 5mm. Hensikten med forboring er bare å sørge for at det endelige 5mm hullet blir der det er tiltenkt. Går du rett på kjørnermerket med et 5mm bor, så er risken stor for at boret glir og hullet blir feil.

Bruker du hånddrill for boringa, så prøv å holde denne så vinkelrett som mulig imot kobberplata. Søylebormaskin anbefales!

Delene skrues så sammen med 5mm skruer + muttere. Nå kan du bore hullet i midten; 2,5 til 3mm. Dette hullet markerer nå senter for dyse og tilførselsnippel som dermed også blir liggende i senter av kjøleribbene.

 

6-liten.jpg

 

 

Skru delene forsiktig fast i en skruestikke, og puss plexidelene slik at de blir tilnærmet like store som kobberplata. Merk gjerne en av sidene med tusj før du demonterer delene, slik at du vet hvordan de skal ligge i forhold til hverandre.

 

7a-liten.jpg

 

Fjern nå kobberplata, og skru isammen plexiplatene. Merk av for returnippelen, og forbor med 3mm bor som på bildet.

 

8-liten.jpg

Ta for deg 6mm plata. Denne merkes etter disse målene;

 

9a-liten.jpg

 

/ bores med en trekloss som underlag, med et 12 eller 13mm bor. Bruk gjerne et trebor om du har, da slipper du å forbore. Smør godt med CRC WD40 eller lignende når du borer.

 

9b-liten.jpg

 

Sag ut trekanten mellom hullene, puss gjerne så du får en pen kant imellom hullene.

 

10a-liten.jpg

 

Bar en liten kommentar før pinseferien: Det kan se ut som om enkelte tror at workloggen er avsluttet. Dette er selvsagt ikke riktig.

Jeg har fortsatt et sted mellom 20 og 30 bilder på lager, med tilhørende tekst, men får ikke gjort noe mer før over pinse. Vi sees da!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jah! jah! Denne har jeg ventet på! Jeg har selv fryktelig lyst til å lage en litt fet blokk, men har verken cnc eller noe annet i den retningen..

Skrue har etter min mening alltid vist en svært inspirerende kreativitet og innsatsvilje når det har dreid seg om de viktige tingene i livet, som vannblokk-design eller hvordan man skal lodde riktig. Magefølelsen forteller meg at denne arbeidsloggen slett ikke blir mindre interessant! :w00t:

Lenke til kommentar

Tabaqui:

Den kan vel kanskje minne litt om hans fremtidige løsning, men jeg tillater meg å tro at min versjon muligens vil gi et noe bedre resultat. Vi får se.

Det som først og fremst har inspirert meg, er som sagt TDX-blokka til DD, samtidig som at jeg også har "lånt" noen løsninger fra WhiteWater-blokka.

 

Halvsame:

Ikke fortvil, du skal nok etterhvert få nok å lese på! :yes:

Lenke til kommentar

Må bare beklage at det tar litt tid med bildene. Fikk ikke begynt å jobbe med disse før kl.20:30 i kveld, og ting tar lenger tid enn man tror. :(

Men kan jo samtidig tilføye at jeg også har laget tegninger (.doc) med alle aktuelle mål, som evnt kan mailes over til den som er interessert.

Dere får holde ut så lenge, regner med en solid oppdatering i morgen!

Lenke til kommentar

weeee!!!! go skrue!!

 

 

er planen å lage en blokk med maange riller eller ribber i?

dålig med bilder deroppi..

 

ikke en gang drøm om å bruke fres.. har prøvd det meste av freser..

river av riller og pinner i freseprosessen.. plent umulig..

 

gleder meg til å se din løsning på problemet..

blir det bra så bøffer jeg ideer deretter. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...