Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, her går det unna, ja!

 

Nå viste det seg at jeg bare har sølv nok til 2 blokker med det første, men jeg kom på noe... Vil tippe at over 1/3 av massen til sølvet jeg kommer til å støpe vil bli saget vekk når finnene lages likevel, så hvorfor ikke lage finnene i voksen? (Hvis det ikke var dette dere tenkte på hele tiden da, ikke vet jeg)

Det kan potensielt bli problemer med å få sølvet inn i alle de trange åpningene i formen da, men det kan jeg jo sjekke med denne første støpinga! På denne måten spares det hvertfall penger! Riktignok må jo voksen skjæres til litt mer, men den er betydelig lettere å sage i enn sølv, hvertfall! ;)

 

Jeg kjører på her, med 1,7 mm bunn ca..

Jøss, klarer du å lage såå tynne finner i voksen da?

Men ingenting er bedre enn det, selvsagt! :thumbup:

 

1,7mm er jo ypperlig! Da blir det bare en mm eller to å dreie av.

Jeg venter spent på hvordan det går.....

Lenke til kommentar
Jøss, klarer du å lage såå tynne finner i voksen da?

Men ingenting er bedre enn det, selvsagt! :thumbup:

 

1,7mm er jo ypperlig! Da blir det bare en mm eller to å dreie av.

Jeg venter spent på hvordan det går.....

Det slår meg at en vil kunne få et par mislykkede versjoner dersom man dreier av 2 mm på noe som er 1,7 mm, men det går jo an å prøve... ;)

 

Det bør jo ikke være noe problem å forme stykket i voks hvis finnene f.eks er 1 mm tykke.

 

(jeg har noe sølv liggende på stuebordet hjemme som lengter etter en form...)

Lenke til kommentar

Her er et par teasere!

 

vokskjerne-01-liten.jpg

 

vokskjerne-02-liten.jpg

 

Dette er altså to fremtidige blokker, disse kuttes først etter støping.

Bunnen ble litt tykkere enn 1,7mm (ca 2mm på det tynneste), men det tror jeg bare er bra, fordi den slett ikke er plan. Bedre å ha litt å gå på..

 

Fikk vekk en hel del masse her, ja. Tror kanskje jeg lager en til før jeg lager formen, det skulle være både plass og nok sølv.

 

karamba: Mine fremtidige former venter også på ditt sølv...øhh... ja.

Lenke til kommentar
Det slår meg at en vil kunne få et par mislykkede versjoner dersom man dreier av 2 mm på noe som er 1,7 mm, men det går jo an å prøve... ;)

 

Det bør jo ikke være noe problem å forme stykket i voks hvis finnene f.eks er 1 mm tykke.

 

(jeg har noe sølv liggende på stuebordet hjemme som lengter etter en form...)

LMAO, ROFL! Elsker slik sarkasme! :green:

 

Pokker også, ikke så lett for en gammal stakkar å holde rede på tiendeler og milimetere!

Mente selvsagt 0,1 til 0,2mm. Godt det snart er helg! :blush:

 

Så jo MEGAFEITE ut de voksformene ArachnO! Jaggumeg får du det til, igjen! :thumbup:

Lenke til kommentar
Skal si du er produktiv, ArachnO. Er ikke finnen helt til venstre på bildene mye tykkere enn de andre? Jeg vet ikke om dette har noe å si, men det er en tydelig forskjell i bredde.

Den er tykkere, ja. Det var sånn halvveis med vilje... :blush:

Men det gjør ingenting, fordi den kan dreies ned. 22mm bred er hele saken.

 

Faktisk er jeg mer bekymra for bunnen. Som sagt er det ca 2mm på det tynneste. Ser ut som det kreves litt presisjonsdreiing, her! *kaste optimistiske blikk mot Skrue*

Får gi den neste litt mere klaring!

 

Skal bli spennende å se om jeg får en vellykka støping nå da! Kryss fingrene i morgen formiddag! :)

Lenke til kommentar

Dere er ville gutter! Dette blir noe annet enn den blokka jeg har i planene. Men, men. For de som synes dette blir mye "maskinering" kommer jeg til å legge ut en logg på hvordan de som bare har baufil og bor kan lage en relativt grei (WhitWater inspirert) blokk i løpet av sommerferien :p

Lenke til kommentar
Har laget formen i investment ('gips') nå:

 

 

 

 

 

Dersom alt går bra har vi 4 sølvkjerner klare! :w00t:

 

..Huff, døgnrytme er ikke min sterke side..  :blush:

Har dere vurdert å la sølvkjernen få kontakt med core på cpu?

Noe slikt som jeg så elendig prøver å illustrere her.

ting.jpg

 

Steike, jeg er elendig med tegneprogrammer.

Lenke til kommentar
Har dere vurdert å la sølvkjernen få kontakt med core på cpu?

Om vi har tenkt å la sølvkjernen få kontakt med core på CPU?!

Ja, det vil vel virke bedre slik enn om den ligger i rommet ved siden av, tror du ikke?

:devil::devil::green:

 

Har jeg glemt å lese om ting her nå mon tro?

Jeg forsto det slik at dere skulle bare skulle lodde sølvblokka på kobberplaten? :hmm:

 

/me runs away :w00t:

Lenke til kommentar
Har jeg glemt å lese om ting her nå mon tro?

Jeg forsto det slik at dere skulle bare skulle lodde sølvblokka på kobberplaten? :hmm:

 

/me runs away :w00t:

Neida, sølvdelen skal felles inn / loddes i plata, helt i tråd med tegningen din lenger opp i tråden.

Det kommer en mer utførlig beskrivelse om dette, i en artikkel / guide etterhvert.

(Kanskje i kveld?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...