Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Har jeg glemt å lese om ting her nå mon tro?

Jeg forsto det slik at dere skulle bare skulle lodde sølvblokka på kobberplaten?  :hmm:

 

/me runs away :w00t:

Neida, sølvdelen skal felles inn / loddes i plata, helt i tråd med tegningen din lenger opp i tråden.

Det kommer en mer utførlig beskrivelse om dette, i en artikkel / guide etterhvert.

(Kanskje i kveld?)

Hrmf :)

 

Tegningen min viser bunnen ja, sett nedenifra og opp:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grimnar: hvis du ser tidligere i tråden hvordan blokka er løst med kobber så ser du at de har gjort det akkurat slik du beskriver (masse fine bilder tillogmed ;) ), så jeg regner med at de kommer til å gjøre det på akkurat samme måten selvom kobberfinnene er byttet ut med sølv :)

Lenke til kommentar
Grimnar: hvis du ser tidligere i tråden hvordan blokka er løst med kobber så ser du at de har gjort det akkurat slik du beskriver (masse fine bilder tillogmed ;) ), så jeg regner med at de kommer til å gjøre det på akkurat samme måten selvom kobberfinnene er byttet ut med sølv :)

Kauder og xell, og resten også for den del.

Alle worklogs som omhandler hjemmelaget blokker går lett i surr for meg :green::green:

Lenke til kommentar

Får vel foreta en liten update imens vi venter;

 

Er godt igang med å lage (nok) en GPU-blokk, som veldig grovt sett er basert på samme prinsipp som i TDX-klona:

1.jpg

En vesentlig forskjell er allikevel at vannstrømmen går på tvers i forhold til blokker basert på en kjølefinne-løsning.

Finnene er der ja, men for å sørge for at vannstrømmen holdes nærmest mulig core, har jeg boret hull i kjøleblokka, som går langsetter spaltene i bunnen av kjølefinnene:

2.jpg

Vannkammeret består denne gang av et sirkelrundt hull, hvor vann inn / ut er plassert på hver side av kjøleblokka:

4.jpg

 

Kjølefinnedelen synes sikkert lang og rar? Hovedårsaken til dette er først og fremst at flow gjennom blokka skal bli så god som mulig, samtidig som at den antagelig også vil kjøle relativt godt.

Høy gjennomstrømning vil som jeg tidligere har nevnt også gå i favør av CPU-blokka, som dermed vil få enda bedre arbeidsforhold, ved høyere flow.

Det er i alle fall tanken. Hele greia er egentlig en prototyp foreløpig, så får vi se hvordan den funker etterhvert!

Lenke til kommentar

Hadde det vært en idè å lage en avlang, traktformet dyse på vann inn/ut (like lang som kjøleribba)? Jeg forestiller meg at en da hadde sikret bedre vannfordeling i blokka. En slik dyse vil jo ikke nødvendigvis skape lavere flow-rate da det er lengden og ikke bredden jeg tenker på.

Lenke til kommentar

ArachnO: Det er for så vidt ingenting i veien for å lage en GPU-blokk med dyse. Problemet blir bare at den kommer til å bygge endel, slik at den tiltross for god avstand fra AGP-spor til nærmeste PCI-spor, kommer til å legge beslag på dette.

Ingen katastrofe selvsagt, men jeg forsøker å holde GPU-blokkene lavere enn 30mm.

Så dermed blir det nok Cascade-klonen som får kjørt seg ja! :green:

 

Karamba: I og for seg finnes jo den dysa allerede, ved at områdene på hver side av kjølefinnene danner en slags dyse mot disse. Ideelt sett burde den vært rettet vinkelrett mot core her også, men jeg har visse forhåpninger om at en langsgående vannstrøm gjennom hullene i bunnen av kjølefinnene vil gi noe av den samme effekten.

Vannfordelingen er jeg egentlig ikke så bekymret for. "Trykket" på tilførselssiden vil være det samme over hele flaten, og dermed bør flow bli den samme fra den ene enden av ribbene til den andre. Jeg tror i alle fall det?

Alt for lenge siden jeg åpna en fysikk-bok... :no:

Lenke til kommentar
Men hvor har du fått tak i så tykk plexi, Skrue?

 

Og hvorfor er den ribben i midten så lang? Core vil jo kun være bredden av den x seg selv...

Det er en avkappet skive av en 50cm lang plexistav, med diameter 50mm. Kosta forsyne meg nesten 500flis!! :scared:

 

Kauder da, nå må du lese bedre! :p

Hensikten med den lange kjøleribben er å få best mulig gjennomstrømning i blokka, av hensyn til CPU-blokka. Blir motstanden for stor i GPU / NB-blokk, så synker jo også effekten i CPU-blokka. Det er jo først og fremst der kjølinga virkelig blir satt på prøve!

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte med dysa, var at det kanskje ville blitt jevnere dersom vannkanalene i plexien ikke hadde sirkelformet åpning, men f.eks oval.

 

De store fysikk-kunnskapene kan jeg ikke skilte med, så når jeg spør er det bare en slags "overbevis-meg-at-jeg-tar-feil-så-jeg-kan-sette-meg-ned-å-fordøye-ny- kunnskap"-modus ;)

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte med dysa, var at det kanskje ville blitt jevnere dersom vannkanalene i plexien ikke hadde sirkelformet åpning, men f.eks oval.

 

De store fysikk-kunnskapene kan jeg ikke skilte med, så når jeg spør er det bare en slags "overbevis-meg-at-jeg-tar-feil-så-jeg-kan-sette-meg-ned-å-fordøye-ny- kunnskap"-modus  ;)

Jah, du er vel egentlig inne på noe der! Good thinkin´!

Det hadde jo vært fullt mulig å frese en langsgående dyse i inngangen mot vannkammeret, for så å gjøre dette mindre.

I så tilfelle måtte tilførsel / utgang vært boret fra toppen av plexien, nesten ned til kammeret, og da avsluttet med en dyse.

Hullet i toppen kan jo enkelt plugges med en passende bit plexi.

Samtidig er jeg egentlig litt usikker på effekten. Men ok, du hadde jo antakelig fått litt høyere vannhastighet mot kjølefinnene.

 

Men igjen; Trykket i kammeret vil så vidt jeg kan forstå, være homogent, og da får man for så vidt samme effekten, trooor jeg.

Overbevist karamba?

 

 

Nope, ikke jeg heller! :green:

Lenke til kommentar
Skal lese bedre. Blir bare så oppspilt :D

 

Tirrer å måtte vente så lenge på den artikkelen; be dem sende stoffet til meg og det blir førsteprioritet å lage den!

 

Forresten: Plexien du har brukt på originalen da?

Haha, skjønner det.

 

Artikkelen legges høyst sannsynlig ut torsdag i neste uke. Det tar tid å redigere og formattere slikt vettu, og folket har mye å gjøre for tiden.

 

Plexitoppen på TDX-klonen er 10mm. Mest fordi du skal ha plass til dysa i bunnen, samtidig som at du også skal ha feste godt nok for niplene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...