Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

hvis det ikke er dyrere, er jo microplex' sølvblokker svindyre ?

 

På AC's sider står det at blokken veier ca 225g med festemekanisme. La oss si 200g sølv da.

 

Vi ser på samme blokk bare av kobber, koster da 495kr. Siden kobber er relativt billig, sier vi at blokken uten kobber koster 300kr.

 

Blokken i sølv koster da 1675kr. Minus 300kr som plexi, nipler,innpakning, osv koster, koster sølvet 1375kr

 

Sølvet koster da 6,88kr pr gram.

 

 

Ta dette med en kopp salt

Ja a. Klart de er dyre! Det skal tjenest penger vet du. Det er sånn ting fungerer. Bedrift nn lager noe som vi vill ha og som vi selv skaper et beghov for. Så selger denne fabrikken dette produktet til en forhandler nn som selger dette videre til oss, Da er produktet innom 1 ledd før det er til oss og det sier seg selv at alle skal tjene på dette. I realiteten så er det flere en 1 ledd før forbruker. Så grunnen til at det er dyrt er at bedriftene skal tjene penger. Om den blokka er svindyr eller ikke er jo en sak utifra hvor mye penger du har og hvilke intresser du har, for min del så er denne blokk altfor dyr til at jeg kan finne på å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

teknikeren: Jeg er klar over at prisen blir lagt betydelig på ved hvert ledd fra fabrikk til forbruker.

 

Blokka er dyr, uansett hvor mye penger du har. Om 1675kr er mye penger for enhver, det er en helt annen sak.

 

 

EDIT: Ja, jeg kjøper gjerne også en blokk! :D PM meg dersom det blir en realitet :p

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar
@skrue: målene 16x8x42mm... Hvor mange skal det holde til?

 

Mens man først holder på er det jo nesten like greit å lage til NB og GPU i samme slengen..

 

Fortell om planen! Du tenker på en sølv og kobberblokk sammenloddet, ja?

 

@Arachno: Hva ligger sølvprisen på nå? (ca for 100g f.eks)

 

Har ikke fått vært på Nogustra for å kjøpe voks og slikt enda..

 

 

Jeg tror vi kunne fått en moro arbeidsøkt sammen..

Det skal kunne holde til to blokker. Men jeg vet jo ikke hvor mye tid ArachnO har til rådighet? Det er sikkert litt jobb med å lage form og slikt?

 

Sant nok, det er jo fristende å lage til NB og GPU samtidig. Men som sagt...

 

Btw; Holder forresten på med en GPU-blokk med finner også. Men uten dyseløsning. I stedet har jeg boret 2mm langsgående hull i bunnen av ribbene, slik at størstedelen av vannet vil passere nærmest mulig core. Det er i hvertfall tanken.

 

Planen er å lodde sammen sølv og kobber ja. Tinn har en god affinitet til sølv også, så jeg tror det skal gå greit.

*Rappe en sølvskje i skuffen og prøve* :green:

Lenke til kommentar
Det skal kunne holde til to blokker. Men jeg vet jo ikke hvor mye tid ArachnO har til rådighet? Det er sikkert litt jobb med å lage form og slikt?

Jobben med å lage form til rektangulære 'søyler' er temmelig liten. Vi snakker saging i voks (ikke veldig vanskelig), festing av voksrør, og blanding av investment. Kein problem!

 

Tid har jeg faktisk en hel del av, så det skal nok gå greit!

Når det gjelder de ferdigstøpte klumpene, må de selvsagt dreies rette og fine før de kuttes opp og sages i finne-form.

 

Skrue, med disse langsgående hullene dine i bunnen av ribbene, vil ikke vannhastigheten bremses litt der da, når volumet blir større? Jeg trodde litt av poenget med ww-designet var å speede opp hastigheten på vannet, slik at det øker varmeoverføringsevnen sin (høyere hastighet -> mer turbulens -> mindre overflatespenning)

 

Kan du forklare de ferdige målene du mener blir best for hver finne-del, Skrue, så skal jeg få laga et par sånne i dag / i morgen.. Så ser vi hvordan det blir, går sikkert bra, det! :thumbup:

Lenke til kommentar

Musikk i mine ører, ArachnO!

 

De ferdige målene på kjøleribbene jeg bruker i CPU-blokka har et areal på 15x20mm, og en høyde på 6,5mm.

Alt avhengig av hvor nøyaktig du klarer å lage forma, må du legge til en mm eller to, alle veier. Om det blir mer, så spiller jo ikke det noen rolle, vi fikser jo det i dereiebenken.

Ferdigmålene er heller ikke "superkritiske". Hullet i kobberplata blir jo tilpasset kjølefinnene uansett.

 

I GPU-blokka har jeg tenkt litt nytt(?) og annerledes. Vannstrømmen i denne vil gå paralellt med overflaten på core, tvers igjennom finnene, så i dette tilfellet er det altså ikke snakk om noen dyse som skyter vann ned i finnene, men tvers igjennom dem. Effekten blir sikkert ikke like god, men så er da heller ikke behovet like stort på en GPU-kjerne.

 

Hullene er laget for at vannet i størst mulig grad skal passere så langt ned i finnene som mulig, for dermed å gi best mulig varmetransport. Finnene vil selvsagt også bidra, men ikke i samme grad som i dyseløsninga.

 

En annen og like vesentlig sak, er at hullene (11 i alt) skal sørge for redusert strømningsmotstand i GPU-blokka, for best mulig effekt i CPU-blokka. Det er i alle fall tanken bak løsninga, så får vi se hvordan det virker i praksis!

 

Btw; Kjølefinnedelen i GPU-blokka har forresten målene 11x28mm, også for å redusere strømningsmotstanden.

Er egentlig ganske spent på hvor god flow jeg får, i forhold til "kulepennløsningen" i eksisterende GPU-blokk. Jeg tror den blir bedre, og dermed er det også visse muligheter for enda bedre resultat for CPU-blokka!

Lenke til kommentar
:wow: så mye det skjer her bare jeg er vekke en dag... Hvordan er det, betaler folk for sølv-versjoner nå, eller er det bare jeg som skumleste for fort?

 

Jeg er glatt med... :D

Tror ikke det er så mange som handler blokkene i sølv (de som selges hos microplex)... De er for dyre, men her snakker eliten i vannkjøling om å lage egene blokker i sølv. Sykt flinke folk! :yes:

Lenke til kommentar
Seriøst, mye skal dere ha for en sølvblokk -> 478 CPU ?

Kauder og vaffelkake; Såå langt har ikke jeg / vi kommet enda, at vi snakker om kroner her.

Men som jeg tidligere såvidt har nevnt; Jeg vurderer altså å lage flere enn jeg trenger sjøl, bare som et hint......

Lenke til kommentar
Seriøst, mye skal dere ha for en sølvblokk -> 478 CPU ?

Kauder og vaffelkake; Såå langt har ikke jeg / vi kommet enda, at vi snakker om kroner her.

Men som jeg tidligere såvidt har nevnt; Jeg vurderer altså å lage flere enn jeg trenger sjøl, bare som et hint......

H0h0, jeg liker "hint"!

Lenke til kommentar

Hehe, her går det unna, ja!

 

Nå viste det seg at jeg bare har sølv nok til 2 blokker med det første, men jeg kom på noe... Vil tippe at over 1/3 av massen til sølvet jeg kommer til å støpe vil bli saget vekk når finnene lages likevel, så hvorfor ikke lage finnene i voksen? (Hvis det ikke var dette dere tenkte på hele tiden da, ikke vet jeg)

Det kan potensielt bli problemer med å få sølvet inn i alle de trange åpningene i formen da, men det kan jeg jo sjekke med denne første støpinga! På denne måten spares det hvertfall penger! Riktignok må jo voksen skjæres til litt mer, men den er betydelig lettere å sage i enn sølv, hvertfall! ;)

 

Jeg kjører på her, med 1,7 mm bunn ca..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...