Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Josten: Den siste siden var så interessant at jeg la den inn i favoritter her. Sølv var jo (ikke overraskende) konge på haugen.

 

Noen som vet om en bit på 15x20mm, 7,5mm høy? Den skal det i så fall sages i, og loddes litt på! :p

tror faktisk at jeg har en papirpose med noe sølv (et par hundre gram om jeg ikke tar feil) liggende på loftet. (Jeg ser at dette ser ganske sykt ut "på trykk", men det stemmer faktisk!).

 

Bitene er i så fall ca 10x20x2 mm om jeg ikke husker feil, så de må nok støpes om.

 

Jeg skal sjekke i morgen, så skal jeg gi deg tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror faktisk at jeg har en papirpose med noe sølv (et par hundre gram om jeg ikke tar feil) liggende på loftet. (Jeg ser at dette ser ganske sykt ut "på trykk", men det stemmer faktisk!).

 

Bitene er i så fall ca 10x20x2 mm om jeg ikke husker feil, så de må nok støpes om.

 

Jeg skal sjekke i morgen, så skal jeg gi deg tilbakemelding.

Wow!!

Og vi kjenner jo en som kan støpe slike ting også!

Håper du finner posen da, så blir vi sikkert enige om prisen vettu!

Lenke til kommentar

Varmeledningsevne:

 

Sølv 420

Kobber 380

Gull 320

Aluminium 220

Messing 100

Stål, bløtt 55

Støpejern 50

Bly 35

Stål, rustfritt 17

Is 2,2

Glass 0,8

Vann 0,55 - 0,58

Tre 0,12

Snø, 0°C 0,05 - 0,23

Luft, stillestående, 0°C 0,024

 

 

Alt er regnet i W/(mK)

 

Kommer kanskje til å legge til fler senere om noen vil :p

 

 

EDIT: Rangert

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar

Jeg fant, jeg fant!

 

Tok en liten tur på loftet nettopp, og vet dere hva jeg fant?

 

-en helt ekte sølvskatt! I en papirpose i en eske, innerst og nederst i boden, lå det 230 gram med 925-sølv i biter! Jeg tror faktisk at det er 9 år siden jeg kjøpte det til et annet prosjekt (som jeg har glemt nå...).

 

 

925.jpg

 

 

Blir dette nok, Skrue?

Lenke til kommentar

Var innom clas ohlson en tur og kjøpte en 1mm kobberplate. Var egentlig overraskende stiv, så satser på at ikke det blir noe problem. Men til jeg får tak i noe å ha i midten, tenkte jeg på en litt annen mulig løsning som kanskje kunne funke. Har en rull med 1,2mm kobbertråd lliggende og et 1,2mm bor. Tror dere det ville funke å borre 50-100 hull tvers gjennom kobberplaten, ta ca 1cm kobbertråd ned i hvert hull og så lodde dem fast? Gjør da sånn at de stikker litt ut på undersiden, for så å slipe de til etter at de er festet. Frykter selv at det kan bli mye styr og lite utslag, men er ikke sikker.

 

Idéen er jo at kobbertrådene får direkte kontakt med kjærnen, og forhåpentligvis leder varmen ganske bra bort sider det er så mange av dem. Men de er kanskje litt for tynne til å lede varmen effektivt vekk? Hadde håpet på å finne noen kobberskruer, men fant ingen.

 

Edit: leif

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Jeg fant, jeg fant!

 

Tok en liten tur på loftet nettopp, og vet dere hva jeg fant?

 

-en helt ekte sølvskatt! I en papirpose i en eske, innerst og nederst i boden, lå det 230 gram med 925-sølv i biter! Jeg tror faktisk at det er 9 år siden jeg kjøpte det til et annet prosjekt (som jeg har glemt nå...).

 

Blir dette nok, Skrue?

Hoho! karamba, du hadde akkurat som meg, litt sølv liggende og slenge? :p

Hva hadde du tenkt å støpe av dette igjen?

Lenke til kommentar
Jeg fant, jeg fant!

 

Tok en liten tur på loftet nettopp, og vet dere hva jeg fant?

 

-en helt ekte sølvskatt! I en papirpose i en eske, innerst og nederst i boden, lå det 230 gram med 925-sølv i biter! Jeg tror faktisk at det er 9 år siden jeg kjøpte det til et annet prosjekt (som jeg har glemt nå...).

 

 

925.jpg

 

 

Blir dette nok, Skrue?

Wow!!

Det ser ut til å være nok i massevis! Så spørs det bare da, om ArachnO kan støpe en passende bit av dette?

 

Arachno; Jeg svarer for karamba jeg: Det som er ønskelig er at dette støpes om til en firkantstav på 16x8x42mm, helst så homogen som mulig. (Uten porer).

Og nå har du sikker gjettet at dette skal bli TDX-kjølefinner i sølv! :green:

Lenke til kommentar

Mmmm! Kjølefinner i sølv!

Blir nesten frista selv her!

Selvsagt kan jeg støpe litt, er jo bare morro, det!

Jeg har tidligere ikke hatt noen problemer med porer, det er dette som er så fint med slynge - metallet blir jevnt og fint! Jeg har til og med nok voks til å lage opptil flere slike stykker du beskriver, Skrue! Så hvis noen flere er hyppe, er det bare å skrike ut! ;)

 

Hvis jeg har regna riktig, går det ca 55g sølv per sånn stav.. Med karamba sine 230g (og jeg har et par hundre gram jeg og), skulle vi kunne lage mer enn nok!

 

:green:

 

karamba: ja, det går sikkert bra, men kommer til å kreve mer voks, og du får bare støpt én bunn av gangen. Pluss at resten av bunnen nok bidrar veldig lite til kjølinga sammenlignet med finne-området over coren. Jeg tror løsninga med å støpe denne sammen med resten blir både enklere og billigere.

 

Edit: Hvorfor begynner ordet 'sølvramsinks' å luske rundt i bakhodet mitt nå...? ;)

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

@skrue: målene 16x8x42mm... Hvor mange skal det holde til?

 

Mens man først holder på er det jo nesten like greit å lage til NB og GPU i samme slengen..

 

Fortell om planen! Du tenker på en sølv og kobberblokk sammenloddet, ja?

 

@Arachno: Hva ligger sølvprisen på nå? (ca for 100g f.eks)

 

Har ikke fått vært på Nogustra for å kjøpe voks og slikt enda..

 

 

Jeg tror vi kunne fått en moro arbeidsøkt sammen..

Lenke til kommentar

Iflg www.jewelrycentral.com ligger sølvprisen på 5,68 USD pr troy ounce. Med litt kjapp hoderegning og valutakursene til www.xe.net/currency, blir dette ca 1,25 kroner pr gram.

Nå har jeg ikke vært i kontakt med Nogusra på en stund, så jeg aner ikke hva de selger sølv for akkurat nå, men det er neppe så veldig langt unna dette. Sikkert litt høyere, men det blir jo ikke de helt store summene her da.. :)

Lenke til kommentar

hvis det ikke er dyrere, er jo microplex' sølvblokker svindyre ?

 

På AC's sider står det at blokken veier ca 225g med festemekanisme. La oss si 200g sølv da.

 

Vi ser på samme blokk bare av kobber, koster da 495kr. Siden kobber er relativt billig, sier vi at blokken uten kobber koster 300kr.

 

Blokken i sølv koster da 1675kr. Minus 300kr som plexi, nipler,innpakning, osv koster, koster sølvet 1375kr

 

Sølvet koster da 6,88kr pr gram.

 

 

Ta dette med en kopp salt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...