Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

 

 

Fordi det er mye bedre å kun benytte det ene feltet og ha kø dobbelt så langt bakover i veien?

 

Folk som bytter felt alt for tidlig er et problem det også.

Med hensyn til forbikjøringsfelt/flerfeltsvei er jeg enig, men jeg tror det her siktes til påkjøringsramper - der kan det være lite stuerent å frese til front når køen står stillei feltet du skal inn i. Jeg pleier å gli sakte fremover med blink på til jeg merker at noen lager luke, og smette sømløst inn.

..så kommer bilen bak deg og kjører til endes I flettefeltet og dermed ødelegges flettemønsteret med annenhver bil.

 

Mye bedre at flettingen foregår på en plass.

Det funker definitivt ikke bedre å kjøre helt frem, da ønsker folk å bevisst hindre deg påkjørsel, og det skaper stans og kork - jeg glir hvertfall konstant både før, etter og under flettingen, det fungerer best når alle triller i likt tempo og ingen blir provosert.

 

 

Min erfaring er at fletting fungerer utmerket der fletting skal skje...det er definitivt ikke der noe prøver å hindre deg å komme inn.

Den store provokasjonen oppstår heller når du kjører inn før flettefeltet og køen bak deg fortsett fremover frem til flettefeltet.  Da kommer flere biler inn fra påkjøringsrampen og den uskrevne regelen om annenhver bil brytes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fordi det er mye bedre å kun benytte det ene feltet og ha kø dobbelt så langt bakover i veien?

 

Folk som bytter felt alt for tidlig er et problem det også.

Lengden på køen er ikke relevant for den strekker seg over et kryss lenger bak.

 

AtW

En del ganger gjør den nettopp det, derav problemstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det irriterer meg så sykt med en gang det kommer noe hvit på veien, det er som med en gang det faller på veien, så klarer ikke folk å kjøre. Var en idiot jeg møtte i en sving som brukte ca. 50% av mitt felt. Skjønner ikke hva folk tenker med når de ser det kommer bil i andre kjøreretning.

Det er skremmende mange som har seriøse problemer med å vite hvor de har bilen sin når stripene uteblir fra veien. Og jo større bilen er, jo større plass av mitt felt trenger de.

Eneste løsningen jeg enn så lenge har funnet på slike er å bare legge seg midt i veien og vikke begynne å vike før de har plassert seg på riktig side av veibanen igjen.

Lenke til kommentar

Så med en gang noen kjører midt i veien starter du å kjøre midt i veien selv, til den andre flytter seg? Litt som Fleksnes?

Ikke med en gang jeg ser noen naturlig nok, jeg lar de selvfølgelig få litt tid på å vise at de har oppfattet at de har en bil i mot. Men når jeg begynner å misstenke at motgående bil ikke har noen større planer om å holde sin halvdel av veien da søker jeg og mot midten for å illustrere at det er manko på plass.

 

Det blir fort bråstopp både på deg og motparten om begge fortsetter å kjøre midt i veien i håp om at den andre skal vike.

Det mest dramatiske som har skjedd etter jeg begynte med dette er bare at jeg og motgående bil har redusert farten til et tempo der motgående bil tørr å søke seg mot sin halvdel av veien. Og heller en ubetydelig reduksjon av farta i en kort periode for min del enn å måtte vurdere å kaste seg ned i grøfta for å unngå en møteulykke.

Lenke til kommentar

 

Det irriterer meg så sykt med en gang det kommer noe hvit på veien, det er som med en gang det faller på veien, så klarer ikke folk å kjøre. Var en idiot jeg møtte i en sving som brukte ca. 50% av mitt felt. Skjønner ikke hva folk tenker med når de ser det kommer bil i andre kjøreretning.

Det er skremmende mange som har seriøse problemer med å vite hvor de har bilen sin når stripene uteblir fra veien. Og jo større bilen er, jo større plass av mitt felt trenger de.

Eneste løsningen jeg enn så lenge har funnet på slike er å bare legge seg midt i veien og vikke begynne å vike før de har plassert seg på riktig side av veibanen igjen.

 

 

Min opplevelse er at det hovedsaklig er de minste bilene jeg møter, som tar størst plass. Jeg har kjørt mye på rv17 opp langs helgelangskysten, og en del på vestlandsveier, hvor det omentrent ikke går an å møte en personbil langs veien. Der foretrekker jeg stort sett å møte lastebiler fremfor en småbarnsfamilie i yaris.

Lenke til kommentar

Hva med alle som har tunnelskrekk?

 

Kjør inn i tunnel. Reduser fra 80 til 60. Jippi!

Du har et lignende syndrom som heter angstmotbliforbikjørtnårdetplutseligblirflerefelt. Så når det kommer 3-felt / forbikjøringsfelt, gasser de på 20 km/t i hele feltets lengde (de ligger fremdeles i høyre fil), og bremser ned etter flettesonen. Og da skal det gjerne lusekjøres under fartsgrensen igjen. Dette er siste sort. Hold nå jevn fart for pokker, uansett om du velger å lusekjøre eller ikke . Cruisekontroll er en fin ting. Men dette er jo typisk gamling/kjerring-kjøremønster. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Joda, men i halve hastigheten av den som de kan holde på bare sommerveier, og som regel en halvmeter lengre ut i veibanen. Og da blir det kø. Og farlige situasjoner oppstår. 

 

 

Ja, som vanlig er det ikke de som er farlig som er problemet, det er offeret som har skylda, den som gjorde skaden ble jo provosert stakkar.

 

AtW

 

 

Ja, det er veldig provoserende at man ikke kan innse at det ikke er forhold man burde begitt seg ut i med kjøretøyet sitt, det være seg på 2 eller 4 hjul. Det er ingen skam å snu (og ta hjemmekontor / bussen). 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Joda, men i halve hastigheten av den som de kan holde på bare sommerveier, og som regel en halvmeter lengre ut i veibanen. Og da blir det kø. Og farlige situasjoner oppstår. 

 

 

Ja, som vanlig er det ikke de som er farlig som er problemet, det er offeret som har skylda, den som gjorde skaden ble jo provosert stakkar.

 

AtW

 

 

Ja, det er veldig provoserende at man ikke kan innse at det ikke er forhold man burde begitt seg ut i med kjøretøyet sitt, det være seg på 2 eller 4 hjul. Det er ingen skam å snu (og ta hjemmekontor / bussen). 

 

 

Ja offeret bør holde seg unna, de farlige kan bli sinte.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempeglatt og folk kjører som gærninger. Fikk en bil helt oppi rævva som jeg bare måtte slippe forbi ved første mulighet og da forsvant han i full fart. Er ikke rart man leser om mange biler i grøfta når folk har null respekt for vinterføre. Siden bilmerke er så viktig for tida så kan jeg nevne at dette var en varebil av typen Opel Combo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...