Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du hørt om overdrivelser eller?

 

Det finnes uansett ingen grunn til å forsvare sånn rævkjøring. Spesielt ikke på vinterføre. Det spiller ingen rolle hvor sakte bilen foran kjører. Man er selv ansvarlig for å kjøre forsvarlig og foreta trygge forbikjøringer. Å ligge helt oppi rævva på bilen foran er alt annet enn forsvarlig når det er glatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Statens Vegvesen sa for en stund siden at grunnen til at det var så forbanna mye kø og det var fåtall biler som faktisk kom seg over grønt lys, var på grunn av alle disse som absolutt skal ha 100km avstand til bilen foran.

 

Er det rart det blir kø på veiene når det begynner å gå under fartsgrensen så skal folk ha 2min avstand til bilen foran.

Lenke til kommentar

Minner deg om at fartsgrensene indikerer maksfart....ikke minimumsfart!

 

 

Det er også viktig å understreke at det ikke skal mye til før du blir betraktet som en hindring i trafikken. Dessuten så er det en uting å tvinge bilister til å ta unødvendige forbikjøringer, på tross av at du strengt tatt er innenfor loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Minner deg om at fartsgrensene indikerer maksfart....ikke minimumsfart!

 

 

Det er også viktig å understreke at det ikke skal mye til før du blir betraktet som en hindring i trafikken. Dessuten så er det en uting å tvinge bilister til å ta unødvendige forbikjøringer, på tross av at du strengt tatt er innenfor loven.

 

 

Nei, det er sant, enkelt betrakter jo alt mulig som en hinder, med rette eller ikke. Og hva så? Trafikken er full av hinder. Ingen tvinger noen til noe som helst, folk må ta ansvar for egne handlinger.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt opp til hver enkelt situasjon. Jeg er som oftest veldig tålmodig ovenfor de som kjører under fartsgrensen, men det er ikke god skikk å kjøre under fartsgrensen bare fordi man kan, spesielt ikke når det frister de bak deg til å ta tvilsomme forbikjøringer.

 

En god tommelfingerregel er å finne den beste løsningen som minimerer risiko for deg og dine medtrafikanter. Å kjøre under fartsgrensen i unødvendige situasjoner bryter mot denne skikken.

Lenke til kommentar

Det er helt opp til hver enkelt situasjon. Jeg er som oftest veldig tålmodig ovenfor de som kjører under fartsgrensen, men det er ikke god skikk å kjøre under fartsgrensen bare fordi man kan, spesielt ikke når det frister de bak deg til å ta tvilsomme forbikjøringer.

 

En god tommelfingerregel er å finne den beste løsningen som minimerer risiko for deg og dine medtrafikanter. Å kjøre under fartsgrensen i unødvendige situasjoner bryter mot denne skikken.

 

Hvem kjører under fartsgrensen "bare fordi man kan", jeg ser stadig folk ha fantasier om at andre trafikanter ikke har noe bedre å gjøre enn å sabotere for deg personlig med vilje, det tror jeg er en uhyre sjelden situasjon.

 

En god tommelfingerregel er å ikke være i trafikken man tror man blir "tvunget" til å gjøre en farlig forbikjøring om folk kjører under fartsgrensa, det er massiv ansvarsfraskrivning. Folk må ta ansvar for egne handlinger istedet for å skylde på alle andre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tre til fire over i følge speedometeret eller virkelig hastighet?

 

Hvorfor mener du dette er relevant??

 

Minner deg om at fartsgrensene indikerer maksfart....ikke minimumsfart!

 

Kanskje du skal få med relevante sitater som hører med for å få frem konteksten også?

Det er vedkommende jeg siterer som har lagt vekt på hastigheten her.

 

Jeg mistenker selvsagt at dette er en som bør lære seg å slippe forbi andre trafikanter på et godt vis. 

 

Hvem kjører under fartsgrensen "bare fordi man kan", jeg ser stadig folk ha fantasier om at andre trafikanter ikke har noe bedre å gjøre enn å sabotere for deg personlig med vilje, det tror jeg er en uhyre sjelden situasjon.

De kan stort sett lett kjennes igjen på logoen foran og bak på bilen, den ser gjerne slik ut:

 

passion_img01.jpg

 

En god tommelfingerregel er å ikke være i trafikken man tror man blir "tvunget" til å gjøre en farlig forbikjøring om folk kjører under fartsgrensa, det er massiv ansvarsfraskrivning. Folk må ta ansvar for egne handlinger istedet for å skylde på alle andre.

En god tommelfingerregel er å være en fleksibel og hensynsfull sjåfør som slipper forbi de som vil kjøre raskere enn en selv er komfortabel med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem kjører under fartsgrensen "bare fordi man kan", jeg ser stadig folk ha fantasier om at andre trafikanter ikke har noe bedre å gjøre enn å sabotere for deg personlig med vilje, det tror jeg er en uhyre sjelden situasjon.

 

En god tommelfingerregel er å ikke være i trafikken man tror man blir "tvunget" til å gjøre en farlig forbikjøring om folk kjører under fartsgrensa, det er massiv ansvarsfraskrivning. Folk må ta ansvar for egne handlinger istedet for å skylde på alle andre.

 

AtW

 

 

Er det en nyhet for deg at det finnes sinker i trafikken?

 

Det handler ikke om man blir tvunget eller ei, det handler om å oppføre seg slik at trafikken er bedre for alle. Om du kjører med en mentalitet der det er andre sitt problem når de forbikjører fordi du er en sinke i trafikken, så er du problemet. Kall det subjektivt, men en god sjåfør skal kjøre etter alle sitt beste.

 

edit: Selv om du har loven på siden din så betyr ikke det at du tar hensyn, er skikket eller kjører for alles beste. Det er fullstendig mulig å være en drittsekk i trafikken uten å bryte en eneste lov.

 

Ja.

 

Man er forøvrig ikke en hindring i trafikken om man ligger et par kmt under fartsgrensa.

 

Det er ikke det jeg sier heller.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Tror Sexylubb svarte på det jeg skrev Gavekort :)

 

Men takk for svar Sexylubb.

 

Forøvrig, det med hinder når man kjører 10 km/t over fartsgrensen. Ligger jeg i 95km/t (fartsmåleren viser 100km/t men minus feilanvisning) og det kommer en bak som vil forbi, haster jeg IKKE med å legge meg til høyrefelt for å si det slik.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvem kjører under fartsgrensen "bare fordi man kan", jeg ser stadig folk ha fantasier om at andre trafikanter ikke har noe bedre å gjøre enn å sabotere for deg personlig med vilje, det tror jeg er en uhyre sjelden situasjon.

 

En god tommelfingerregel er å ikke være i trafikken man tror man blir "tvunget" til å gjøre en farlig forbikjøring om folk kjører under fartsgrensa, det er massiv ansvarsfraskrivning. Folk må ta ansvar for egne handlinger istedet for å skylde på alle andre.

 

AtW

 

 

Er det en nyhet for deg at det finnes sinker i trafikken?

 

Det handler ikke om man blir tvunget eller ei, det handler om å oppføre seg slik at trafikken er bedre for alle. Om du kjører med en mentalitet der det er andre sitt problem når de forbikjører fordi du er en sinke i trafikken, så er du problemet. Kall det subjektivt, men en god sjåfør skal kjøre etter alle sitt beste.

 

edit: Selv om du har loven på siden din så betyr ikke det at du tar hensyn, er skikket eller kjører for alles beste. Det er fullstendig mulig å være en drittsekk i trafikken uten å bryte en eneste lov.

 

Ja.

 

Man er forøvrig ikke en hindring i trafikken om man ligger et par kmt under fartsgrensa.

 

Det er ikke det jeg sier heller.

 

 

Nei, jeg tror bare ikke de er sinker i trafikken "Bare fordi de kan"

 

Et langt mindre problem enn folk som tar farlig forbikjøringer fordi de er "tvunget" til det av folk som kjører sakte, og ikke tar ansvar for egne handlinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror bare ikke de er sinker i trafikken "Bare fordi de kan"

 

Et langt mindre problem enn folk som tar farlig forbikjøringer fordi de er "tvunget" til det av folk som kjører sakte, og ikke tar ansvar for egne handlinger.

 

AtW

 

 

Det er derfor man tar hensyn og er tålmodig. Men det gjør ikke sinken foran mer forsvarlig/rett etter min mening. Når jeg sier "kjøre for alle sitt beste" så gjelder det alle. Å fremprovosere farlige sjåfører er til bekostning for hele trafikkbildet, selv om det er bilen som forbikjører som er ansvarlig.

 

Kjører du i 10-20 km/t under på en svingete vei, eller når det er våt asfalt så er jeg tålmodig og forståelsesfull. Men om du kjører i 70 i en 80-sone på en strak og tørr vei, fordi du kan, så mener jeg at du er den største faren i trafikkbildet, fordi du unødvendig fremprovoserer farlige forbikjøringer. Kunne jeg plukket bort en bil i den situasjonen, så hadde jeg plukket bort sinken før alle de sinte mennene i midtlivskrisen som stanger bak.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Vås, man kan lett være en hindring om man kjører 10 km/t raskere enn fartsgrensen også.

Forklaring ønskes

 

Vi er enige om at et man ved å være et hinder er til hindring for andre?

Å hindre er et synonym til å begrense.

 

Å begrense noen andres ferdsel vil altså være å hindre deres ferdsel, som igjen betyr at man utgjør en hindring.

 

Dette uavhengig av hastigheten det går i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...