Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

La idiotene bruke opp blinkene sine, det er bare de selv det går ut over.

 

Dette forutsetter selvsagt at de blinker til høyre....blinker de til venstre er det i alle høyeste grad grunn til bekymring :)

Skal man ikke blinke der? Er det jeg fikk beskjed om på kjøreskolen. Skulle inn på en innfartsvei og fikk beskjed om å blinke til høyre. Ikke ulikt det på bildet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en observasjon fra min side etter Europaturen i helga, jaggu store forskjeller innen kjørekultur mellom diverse land.

 

Tyskere er vel det hyggeligste jeg har møtt på veien, ihvertfall da jeg kjørte gjennom Tyskland.

 

Flinke til å hjelpe hverandre og når det var kø var det ingen jeg så ssomprøvde å snike seg frem, virker som om de forstår at det gagner alle om folk holder seg i sin kjørebane og holder flyten i stedet for å kaste seg inn foran andre som forårsaker mer stopp i trafikken bak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klart man gjør det.

Har møtt såpass mye rart på veien, så om noen skulle la være å legge merke til skiltet så ville jeg ikke blitt SÅ overrasket.

Blinking gjør man jo også for å fjerne all tvil og være tydelig på intensjonen sin.

 

Blir jo som han kameraten min jeg siterte tidligere, "jeg ser jo hvor han ligger i rundkjøringa så han trenger ikke å blinke".

 

Jeg blinker alltid, uansett.

 

 

F.eks.

Det er en grunn til at man skal søke øyekontakt med førere av biler man møter i kryss, for at det skal være klarhet om at man er observert.

 

Selv om man kommer på en vei med forkjøpsrett bør man være forberedt på at han som EGENTLIG skal vike gir beng og prøver seg.

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg blinkar òg alltid i svingetilfelle, men i slike tilfelle der du har to felt of begge går same veg (køyrer fleire slike kryss kvar dag til jobb), så tenkjer eg alltid at det er litt merkeleg fordi det akn verke som at eg prøver å koma over i det andre feltet - om eg ligg ytst. For det er har hendt fleire gonger at den ytste fila er sperra like etter krysset, og at eg har måtta blinke meg inn - denne blinkinga kan jo lett misoppfattast.

Så eg tvekar litt på om eg verkeleg burde blinke i slike tilfelle. Men eg gjer det likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ikke blinke der? Er det jeg fikk beskjed om på kjøreskolen. Skulle inn på en innfartsvei og fikk beskjed om å blinke til høyre. Ikke ulikt det på bildet :)

 

Poenget med å blinke er å varsle andre trafikanter hvor du har til hensikt å kjøre (der det er flere valgmuligheter). I situasjonen på bildet er det det liten tvil hvor du har til hensikt å kjøre og blinking er totalt overflødig (ikke ulovlig)....og heller ikke påkrevd.

- Du kommer inn på 4 feltsvei. Kjøreretningene er atskilt med midtskiller. Skilting med påbudt sving til høyre og veimerkingen vrir seg til høyre.

Sunn fornuft sier at du ikke behøver å blinke her, men har du lyst har du lov :)

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være noe galt med opplæringa, men enkelte kjørte opp for 30-40-50 år siden og har ikke hatt noen oppdatering siden da, ut over praktisk erfaring med inngroing av uvaner.

 

Hovedpoenget med blinking er at det skal være informativt for andre. Kjører jeg på en øde landeveg uten andre biler kan det hende jeg dropper blinking. Kjører jeg på et avkjøringsfelt ved en rundkjøring der blinkingen kan være informativ for andre så gjør jeg det. Jeg har et sånt eksempel. Det er en rundkjøring det er 3 felter inn i fra den ene siden, mens biler står ofte og venter på ledige lommer i armen til høyre for disse tre feltene. Blinker jeg for å vise at jeg skal til høyre så trenger de ikke vente til de ser hvilket felt jeg ligger i før de kan kjøre ut i rundkjøringen. Lysforhold, snødekke eller speiling i vann gjør at det ofte kan være vanskelig å se hvilket felt bilene ligger i. Derfor kan det i praksis være informativt og bra å bruke blinklys selv når feltvalget i teorien informerer godt nok alene.

Lenke til kommentar

Som vi snakket om for ikke så lenge siden er rutine en god ting. Jeg blinker alltid, sjekker alltid blindsone, etc, selv om jeg (tror jeg) er alene på veien. Da vil sannsynligheten for at jeg også handler riktig i en stresset situasjon øke, jeg slipper å bruke ekstra energi på å sjekke om jeg "trenger" å gjøre det, og jeg slipper å tabbe meg ut overfor trafikanter jeg ikke har sett.

 

Når man blinker seg over fra påkjøringsfelt til motorvei er ikke informasjon det viktigste, for det er bare én ting man kan gjøre (annet enn å kjøre i grøfta), men det gjør deg lettere å få øye på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det trenger ikke være noe galt med opplæringa, men enkelte kjørte opp for 30-40-50 år siden og har ikke hatt noen oppdatering siden da, ut over praktisk erfaring med inngroing av uvaner.

 

 

Har selv stått og observert en avkjørsel i Stavanger og ser at det er godt over 50% som starter blinking etter feltskifte har funnet sted. Så det er nok ikke bare gamle gubber det gjelder.

Tror mange har innarbeidet instinkt om at de skal blinke når de skal svinge, men de er ikke helt bevisste i forhold til hvorfor de blinker...nenlig å varsle andre trafikanter i god tid hvor de har til hensikt å kjøre.

Problemet skyldes etter min mening dårlig opplæring i kombinasjon med at UP har null fokus på manglende blinking i trafikken.

Lenke til kommentar

Men i helvette da. Er det virkelig så vanskelig for folk å snu litt på hodet sitt før man går over et fotgjengerfelt? Jeg var jo på tur over et i det ei kjerring snur seg og setter en fot uti.

 

Håper hun ihvertfall lærte av denne episoden, om ikke annet.

Ikke vær så optimistisk. Her er en artikkel om en syklist som ble påkjørt hele to ganger i det samme gangfeltet før han tok hintet: http://www.firda.no/nyhende/article7012792.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den siste der får meg berre til å tenkje på syklisten som eg køyrde på... han skulle betalt for skadane dei taggete pedalane hans gjorde :closedeyes:

 

I dag møtte eg ein munter kar på vegen. Køyrde i 100 i nittisona på motorvegen forbi ein lastebil, noko som kanskje tok meg 10-20 sekund eller noko. På den tida greidde ein liten raud bil å hente meg inn (kom i 120), leggje seg bak meg og tok til og blinka febrilsk med lysa. Eg merka at eg fekk lyst til å bremse... Men eg ville i alle fall ikkje gasse på, for i same fart kom eg meg forbi lastebilen etter 6 sekund til. Då eg la meg inn framføre lastebilen var han bak meg ikkje sein om å leggje seg inntil meg og vise finger og tunge og akselere opp til hundreogørten.

Eg tenkte berre at det køyrevitet kjem til å kosta han dyrt ein dag...

Endret av Alecs
Lenke til kommentar

 

"Som mange andre har han trudd at nye trafikkreglar gjev syklistar forkøyrsrett"

 

Hva slags nye trafikkregler henvises det til her?

En liten oppdatering i sommer.

1. Vikeplikt for bilister ved avkjøring av vei, for syklister(eller ved andre ord: Sykkefeltet er regnet som kjørefelt, så du har vikeplikt pga feltskiftet ved avkjøring)

2. Som effekt av 1, så har nå bilister som kjører av vei vikeplikt for syklist i gangfeltet.

3. Syklisten har fortsatt vikeplikt i gangfeltet for kryssende

Klarer ikke å finne tråden som omhandlet dette.

 

 

 

Edit: jeg fant, jeg fant https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1515703

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...