Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vel innrømme at jeg ikke har lest artikkelen og slik sett tok det forgitt at en alt for trang dress var årsaken.

For en dustete holdning å inneha om man skal prøve å diskutere noe fornuftig.

 

En liten oppdatering i sommer.

1. Vikeplikt for bilister ved avkjøring av vei, for syklister(eller ved andre ord: Sykkefeltet er regnet som kjørefelt, så du har vikeplikt pga feltskiftet ved avkjøring)

2. Som effekt av 1, så har nå bilister som kjører av vei vikeplikt for syklist i gangfeltet.

3. Syklisten har fortsatt vikeplikt i gangfeltet for kryssende

Sliter litt med å forstå dette, se bildet:

post-87384-0-41483500-1386006979_thumb.png

 

Grå felter er vanlige gangfelt, altså ikke sykkelfelt.

 

Har rød bil vikeplikt for oransje syklist?

Har grønn bil vikeplikt for oransje syklist?

Har blå bil vikeplikt for rosa syklist?

Lenke til kommentar

Sliter litt med å forstå dette, se bildet:

attachicon.gifsyklist.png

 

Grå felter er vanlige gangfelt, altså ikke sykkelfelt.

 

Har rød bil vikeplikt for oransje syklist?

Har grønn bil vikeplikt for oransje syklist?

Har blå bil vikeplikt for rosa syklist?

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Syklist/Trafikkregler+for+syklister

 

 

 

Når du sykler, har du har også vikeplikt i gangfelt. Men om du går av sykkelen og triller, vil bilene ha vikeplikt for deg som fotgjenger
Lenke til kommentar

Rød bil får vikeplikt for oransje syklist, men bare fordi sistnevnte kommer fra hans høyre side.

Hadde oransje syklist kommet ovenfra og ned ville ikke rød hatt vikeplikt, så lenge vi snakker om en adskilt gang- og sykkelvei, og ikke a) sykkelfelt (vikeplikt ved feltskifte) , b) fortau, eller c) kjørefelt/vegskulder (altså når sykkelen ligger til høyre i samme felt som bilen).

 

Trafikkreglenes §7 sier følgende om vikeplikt:

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side. 3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.

 

Lenke til kommentar

Dette gir da ingen mening Inge. Orange syklist sykler da ikke rett fram i kjørebanen eller veiens skulder. I tillegg kjører ikke bilisten over fortau, men tar til høyre i et vanlig kryss.

Nettopp, derfor kommer ingen av reglene sitert under punkt 3 til anvendelse. Derimot gjør høyreregelen i punkt 2 det -men altså ikke om syklisten hadde kommet ovenfra og ned.

 

edit: viser ellers til mitt innlegg #49 i denne tråden.

 

edit #2: Høyreregelen gjelder ikke. Sykkelen har vikeplikt ihht trafikkreglenes §7, 4. ledd.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Så her mener du at en syklist som sykler på fortauet og vil over i fotgjengerfeltet skal regnes som kjøretøy?

Jeg trodde vi var enige om at det skisserte eksemplet ikke var fortau, men G&S-vei?

Imidlertid ser jeg jo nå at dette faktisk er dekket av nest siste punktum i fjerde ledd:

 

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

Denne gjelder altså ikke bare fortau, men også for gangveg, sykkelveg og formodentlig også kombinert gang- og sykkelveg.

 

Med andre ord; rød bil har ikke vikeplikt for oransje syklist, men omvendt.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på gang&sykkelvei og gangfelt?

Men for å oppsummere: Er det i noe tilfelle hvor syklisten har forkjørsrett i gangfelt?

Gangfeltet er jo selve oppmerkingen med sebrastriper i bilveien, som oftest (men kanskje ikke alltid merket) der gang&sykkelvei (eller fortau) krysser annen vei.

 

Eneste tilfelle blir vel når syklisten går av sykkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått meg på sykkelregler i gangfelt, derfor har jeg ALLTID brukt sunn fornuft og stoppet for å se meg om. Kommer det en bil venter jeg til han ser meg, og jeg venter også på hans aksjon i tilfellet. Stopper h*n, så setter jeg meg på sykkelen igjen og sykler over, da dette går fortere enn å trille, som da vil være tidsbesparende for begge parter. Men jeg lærte også som liten av at man skal gå av sykkelen når man skal passere et gangfelt.

 

Hvis man er skråsikker på at man kan reglene, så vær også obs på at det kan være andre ikke kan dem. Følg med på hva andre rundt deg gjør, og legg om sykle-stilen etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...