Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (6 minutter siden):

så kan vi anerkjenne at begge deler kan være vanskelige å flette inn på med en undermotorisert bil

Men dette er jo ikke sant. Selv i liten Kia med 90 HK så kommer du deg fint opp i fart om du tør å sette bilen i 3. i akselerasjonsfeltet og la motoren gå opp til 4000 rpm. Det er jo ikke farlig mindre du startet bilen for et minutt siden.

Elbiler har jo i hvert fall ingen grunn til å være treige der. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (58 minutter siden):

Enten så kan vi diskutere forskjellen på motorvei og motortrafikkvei

Det er ingenting å diskutere. Definisjonen står der i klartekst tilgjengelig for alle og enhver. Det krever rett nok at man leser litt, men jeg antar at de færreste som er aktive på et diskusjonsforum er redd for akkurat dette. 

Gavekort skrev (58 minutter siden):

eller så kan vi anerkjenne at begge deler kan være vanskelige å flette inn på med en undermotorisert bil

Ingen del av diskusjonen jeg blandet meg inn i, så hvorfor drar du dette inn? 

Forøvrig, så det er sagt er det nok en bred enighet at undermotoriserte biler kan ha vanskeligheter med å komme seg opp i fart på et akselerasjonsfelt. Men vanskelig å flette seg inn skyldes nok oftest dårlig planlegging fra partene som er involvert. 

 

Gavekort skrev (59 minutter siden):

Å hakke på hverandre fordi man bruker feil semantikk er dårlig debatt når forskjellen er så ubetydelig til poenget.

Ingen som har hakket på noen så vidt jeg kan se. Lyst å forklare? 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ble i dag nesten presset inn i en veisperring av en sort BMW i Oslo. Hvor det står skiltet "bruk begge felt helt frem til innsnevringen" over veien så gjør jeg det. Trafikken står nesten stille.

Ser en luke på 30m. som jeg gir litt gass for å legge meg inn i hvorpå en sort BMWen da gir full gass bakenfra for å avskjære meg mens  jeg er på vei over i feltskiftet. Han legger seg på tuta. Jeg har 10-15 meter frem til sperringen og har ikke noe annet valg enn å legge meg ut.

Mens jeg legger meg over legger han seg over på siden av meg bare millimeter fra bilen min mens han fortsatt ligger på hornet. Selv om jeg nå burde stoppet, for alles sikkerhet, så synes jeg dette er så rasshøloppførsel at jeg fortsetter å holde rattet inn i filen jeg skulle inn i og ser hvem som flytter seg. Han "viker" men ligger hele veien millimetere unna halveis opp på siden av meg og har satt seg på hornet i 100m videre bak meg.

Han ligger så helt oppe i støtfangeren ca. 500m videre og så fort vi kommer til et område hvor det er 2 felt så blinker han  vilt med lysene, hiver seg opp på siden av meg og ser på meg som om han gjerne skulle hatt en maskinpistol og så kaster seg inn foran meg (mellom meg og en annen bil foran meg) så vi nesten kræsjer igjen. Da sier jeg fra med hornet. 

Jeg legger meg i god avstand bak da han virker "mentalt" ustabil men memorerer skiltnummeret. Videre (mens han ligger 50-100m foran meg) vingler han i 80kmt så han nesten treffer midtdeleren på motorveien, ant. mens han fikler med mobilen for å tekste eller notere skiltnummeret mitt. Han blir liggende foran meg en stund før han så kjører sikksakk mellom noen biler og forsvinner.

En godt voksen mann ant. 35-45 år. Jeg kunne selvsagt også håndtert dette bedre, men slik bølleoppførsel i trafikken er det ikke alltid jeg klarer å overse.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjelder dette forbi Helsfyr eller? Har blitt helt kaos der, og personlig inderlig glad jeg kan kjøre motorsykkel. Biler på tvers som sperrer, fletting som går både svært usmidig og latterlig treig. Og ikke noe med at det skal flettes, det flettes da inn fra venstre og høyre felt inn i det midtre.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Unngår å kødde med slike BMWer o.l. i Oslo jeg altså. Har både bevitnet og fått fortalt stygge historier av personer i vennekrets, der en finger ut av et vindu har resultert i grisejuling og slikt. Jeg har vel strengt tatt også en kar i omgangskretsen min som er tidligere B-gjeng som har fortalt noe sjuke greier.

Det er rett og slett ikke verdt det å hverken lære opp eller si ifra til disse. Heldigvis ender de stort sett i fengsel og er lite ute i gatene ? 

Endret av RaptorStrike
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, RaptorStrike said:

Unngår å kødde med slike BMWer o.l. i Oslo jeg altså. Har både bevitnet og fått fortalt stygge historier av personer i vennekrets, der en finger ut av et vindu har resultert i grisejuling og slikt. Jeg har vel strengt tatt også en kar i omgangskretsen min som er tidligere B-gjeng som har fortalt noe sjuke greier.

Det er rett og slett ikke verdt det å hverken lære opp eller si ifra til disse. Heldigvis ender de stort sett i fengsel og er lite ute i gatene ? 

Skulle noe slikt skje pga. denne episoden så er ikke "siste ord sagt".

Lenke til kommentar
On 9/28/2020 at 5:42 PM, Vertical^ said:

Gjelder dette forbi Helsfyr eller? Har blitt helt kaos der, og personlig inderlig glad jeg kan kjøre motorsykkel. Biler på tvers som sperrer, fletting som går både svært usmidig og latterlig treig. Og ikke noe med at det skal flettes, det flettes da inn fra venstre og høyre felt inn i det midtre.

Jepp var forbi helsfyr. Helt galemattias der for tiden. Men jeg kjører ikke der så ofte for tiden og fikk ikke med meg at folk har blitt helt kokko.

Lenke til kommentar

Jeg. bare. skjønner. ikke. hvorfor. enkelte, på død og liv, ligge i midterste felt på E18 i Operatunnellen og heeele veien ut av Oslo mot Sandvika.. Og når du i tillegg kjører i 65, fordi du er mer opptatt av telefonen din, eller bare er en usikker gammel tante, kan du ikke for pokker svinge ut i høyre felt da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var en tur i Sandefjord i helgen, generelt sett få idioter på E18 men traff på en så fort jeg hadde svingt av til Sandefjord. Fra E18 og inn til byen er det fartsgrense 70 og forkjørsvei. En skapning presterer å slenge seg inn foran meg slik at jeg må bremse godt. Det var ingen biler bak meg igjen. Når man kommer inn til byen blir veien 4-felts så jeg legger meg over i høyrefeltet, skapningen ligger i det venstre. Vi kommer til første rundkjøring, begge to skal visst rett frem og ved utkjøring bare slenger hun seg ut i det høyre feltet i stedet for å fortsette i det venstre.

Kan komme med litt skryt også da, i nordgående retning ved Sande er et felt stengt pga fjellsikring, og folk kjørte helt frem før de flettet!

En siste ting, så mener kona at det er strengere reaksjoner for fartsovertredelser ved midlertidige fartsgrenser pga veiarbeid feks, men dette mener jeg er (nok en ting) som nok kanskje er tilfelle i Tyskland hvor hun er fra, enn her. Jeg var visst litt treg med å gå ned til 70 ved Nykirke hvor de bygger jernbane. Jeg mener det er bedre å slippe av farten til 70 (som det var skiltet til), mest fordi det er det alle andre gjør. Aktive oppbremsinger bør unngås da det fort forplanter seg

Endret av koots
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg er at 90% av gangene jeg kjører igjennom strekker med midlertidige fartsgrenser, de gule skiltene, så er de satt opp feil.

Ikke er det merket på begge sider av veibanen (endring av fartsgrense) og skjeldent er det merket når den midlertidige fartsgrensen er over, så folk vet ikke når de kan øke farten igjen. Noen ganger er det merket midlertidig fartgrense i den ene retningen, men ikke i den andre retningen.

Er de som setter opp disse skiltene idioter, eller er det ikke så strenge krav til at det blir satt opp riktig?

Endret av TMB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TMB skrev (59 minutter siden):

En ting som irriterer meg er at 90% av gangene jeg kjører igjennom strekker med midlertidige fartsgrenser, de gule skiltene, så er de satt opp feil.

Ikke er det merket på begge sider av veibanen (endring av fartsgrense) og skjeldent er det merket når den midlertidige fartsgrensen er over, så folk vet ikke når de kan øke farten igjen. Noen ganger er det merket midlertidig fartgrense i den ene retningen, men ikke i den andre retningen.

Er de som setter opp disse skiltene idioter, eller er det ikke så strenge krav til at det blir satt opp riktig?

Ikke tenkt så mye på da jeg er obs på dette når jeg kjører inn i et arbeidsområde, men jeg tolker det slik at ALLE fartsgrenser skal skiltes som du sier - også gule.
Men det er litt andre regler for arbeidsvarsling der det skal skiltes på høyre side inntil en viss fartsgrense og antall felt der det da skal skiltes på begge sider. Kanskje de blander sammen reglene, eller bare driter i det?

Er strenge krav. Håndboka for dette temaet er på nesten 300 sider.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
5 hours ago, koots said:

å mener kona at det er strengere reaksjoner for fartsovertredelser ved midlertidige fartsgrenser pga veiarbeid feks, men dette mener jeg er (nok en ting) som nok kanskje er tilfelle i Tyskland hvor hun er fra, enn her. Jeg var visst litt treg med å gå ned til 70 ved Nykirke hvor de bygger jernbane. Jeg mener det er bedre å slippe av farten til 70 (som det var skiltet til), mest fordi det er det alle andre gjør. Aktive oppbremsinger bør unngås da det fort forplanter seg

Disse midlertidige fartsgrensene (som ofte er for å verne arbeiderne) står jo på døgnet rundt om man jobber der eller ei. Selv i lange perioder hvor de tydeligvis jobber på et annet prosjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...