Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Rasshøl merce fra 2003 som lå en halv meter bak meg i en 70-sone, kom noen ut.. Gjett hvem som røyket bremsene sine?

Kom inn i en 50 sone, holdt meg fint i 40 til det kom flere bak, da ga jeg etter.. Ikke sjeldent jeg treffer rasshøl på veien, men en halvmeter så nærme at om jeg må bremse for noen foran må du nesten hive deg i grøftekanten? Ikke rart folk får roadrage om disse folkene kjører på våre veier..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger kan jeg virkelig ikke forstå logikken bak forbikjøringer. Kjørte Rv 2 mellom Våler og Elverum. Var i en kolonne på 5-6 biler og speedometeret mitt viste litt under 90, som vil si rett over grensa i en 80-sone. Så kommer det en bil som kjører forbi alle sammen. Dette ble gjort i flere etapper og ingen av de var uforsvarlig, men såklart godt over fartsgrensen. Like etterpå svinger vedkommende inn på et boligområde. Jeg timet det og h*n sparte akkurat 15 sekunder. Genialt.

Lenke til kommentar
On 9/18/2020 at 11:56 PM, MultiGamerClub said:

Kom inn i en 50 sone, holdt meg fint i 40 til det kom flere bak, da ga jeg etter.. Ikke sjeldent jeg treffer rasshøl på veien, men en halvmeter så nærme at om jeg må bremse for noen foran må du nesten hive deg i grøftekanten? Ikke rart folk får roadrage om disse folkene kjører på våre veier..

Skjønte ikke halvparten av innlegget ditt men sier du at du lå i 40 i 50 sone med kø bak deg?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hansien said:

Wild guess; pga merca holdt han seg 10km/t under fartsgrensen fordi den lå så ukomfortabelt nærme.

Hadde rumpekjørere i hele kveld i mørket gjennom skogen og ligger jeg da 2kmt over fartsgrensa så enten kjører de forbi (2 stk gjorde det kontrollert og rolig i kveld på en godt opplyst strekke) eller tar seg selv i stresskjøringen senker farte og øker avstand. Har aldri hatt behov for å senke farten under fartsgrensa.

Å senke farten slik skaper bare irritasjon og mulige farlige situasjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hansien skrev (23 minutter siden):

Javel?

Ja, det skaper bare farlige situasjoner fordi man provoserer personen bak som allerede har bevist overfor deg at den ikke er en trygg sjåfør. Dersom føret ikke tilsier noe annet skal man kunne ligge i 50 i en 50-sone. Om man ønsker å ligge under av en eller annen grunn så er det tryggeste for deg å blinke til siden så man får rumperytteren bak seg.

Jeg ligger aldri tett på bilen foran meg, selv ikke når de ligger langt under fartsgrensa, for jeg ser ikke disse som trygge sjåfører og tenker de kan finne på hva som helst, når som helst slik at jeg velger å holde avstand. Likevel kan jeg bli mektig irritert på at folk skal kjøre så sakte. Man skulle da tro at man har et ønske om å komme frem, og om man ikke evner å holde 50 i en 50-sone på bar asfalt, så er det tilnærmet uforsvarlig å ha førerkort.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Hadde rumpekjørere i hele kveld i mørket gjennom skogen og ligger jeg da 2kmt over fartsgrensa så enten kjører de forbi (2 stk gjorde det kontrollert og rolig i kveld på en godt opplyst strekke) eller tar seg selv i stresskjøringen senker farte og øker avstand. Har aldri hatt behov for å senke farten under fartsgrensa.

Å senke farten slik skaper bare irritasjon og mulige farlige situasjoner.

Nei, det å senke farten er ikke det som skaper irritasjonen, det er det nemlig den personen bak som legger seg alt for nærme som gjør. Årsaken til at det da er fornuftig å senke farten er to grunner. Den ene er at man øker tiden bilen bak har til å reagere på skulle man komme utfor en situasjon som krever en unnamanøver/nødbrems og slipper selv og være den som blir skadet for andres idioti og den andre gode grunnen er at man tilrettelegger for at bilen bak skal enklere kunne komme seg forbi.. 

 

RaptorStrike skrev (2 minutter siden):

Ja, det skaper bare farlige situasjoner fordi man provoserer personen bak som allerede har bevist overfor deg at den ikke er en trygg sjåfør. Dersom føret ikke tilsier noe annet skal man kunne ligge i 50 i en 50-sone. Om man ønsker å ligge under av en eller annen grunn så er det tryggeste for deg å blinke til siden så man får rumperytteren bak seg.

Her tror jeg du misforstår meg. Jeg tror årsaken til at det er snakk om å legge seg i 40 i 50 sona ikke handler om å være en utrygg sjåfør, men å skape en tryggere situasjon for seg selv. Se over.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hansien said:

Nei, det å senke farten er ikke det som skaper irritasjonen, det er det nemlig den personen bak som legger seg alt for nærme som gjør. Årsaken til at det da er fornuftig å senke farten er to grunner. Den ene er at man øker tiden bilen bak har til å reagere på skulle man komme utfor en situasjon som krever en unnamanøver/nødbrems og slipper selv og være den som blir skadet for andres idioti og den andre gode grunnen er at man tilrettelegger for at bilen bak skal enklere kunne komme seg forbi.

Jeg ønsker heller ikke folk liggende på størfangeren min. Spesielt på mørke høstkvelder med mye rådyr og elg i området. Må jeg bråbremse ligger vi tynt ann. Men fremfor å eskalere situasjonen ved å ligge 10kmt under prøver jeg heller først:

- å senke farten til fartsgrensen (de fleste ligger et par kmt over fartsgrensen).
- svinge av i første busslomme for å sørge for at vi ikke har en farlig situasjon bak oss.

Det fører sjelden til noe bra å hisse opp andre i tillegg til at man selv irriterer seg eller blir bekymret.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hansien skrev (50 minutter siden):

Nei, det å senke farten er ikke det som skaper irritasjonen, det er det nemlig den personen bak som legger seg alt for nærme som gjør. Årsaken til at det da er fornuftig å senke farten er to grunner. Den ene er at man øker tiden bilen bak har til å reagere på skulle man komme utfor en situasjon som krever en unnamanøver/nødbrems og slipper selv og være den som blir skadet for andres idioti og den andre gode grunnen er at man tilrettelegger for at bilen bak skal enklere kunne komme seg forbi.. 

Her tror jeg du misforstår meg. Jeg tror årsaken til at det er snakk om å legge seg i 40 i 50 sona ikke handler om å være en utrygg sjåfør, men å skape en tryggere situasjon for seg selv. Se over.

Du eskalerer jo situasjonen ved å senke farten ytterligere, spesielt dersom man oppdager at føreren bak sin respons på at man sakker farten er å legge seg enda nærmere. Da går «vinninga opp i spinninga», altså sikkerheten blir ikke høyere.

Det er ikke optimalt å «belønne» slik atferd, altså å slippe dem forbi, men jeg mener at det ei heller er verdt det å risikere kroniske skader i kroppen for å skulle oppdra andre sjåfører.

Og jeg misforstod deg ikke, i det opprinnelige innlegget jeg svarte på fremstod det som vedkommende holdt 40 i 50-sonen og ble overrasket at dette skapte kø. Til dette kommenterte jeg at dersom man ikke greier å holde 50 i 50-sona på bar asfalt, så er det trolig ikke forsvarlig at man har førerkort...

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Skjønte ikke halvparten av innlegget ditt men sier du at du lå i 40 i 50 sone med kø bak deg?

Tydeligvis ikke godt forstått = "Kom inn i en 50 sone, holdt meg fint i 40 til det kom flere bak, da ga jeg etter.."

Dubious skrev (5 timer siden):

Hadde du holdt 50+ så hadde det ikke blitt kø bak deg

Sånne som deg er grunnen til at det bli kø

Se her: "Kom inn i en 50 sone, holdt meg fint i 40 til det kom flere bak, da ga jeg etter.. "

La meg klargjøre det bedre: Kjørte i 50 til Mercedes-en la seg så nærme at jeg la meg ned til 40 HELT TIL DET KOM KØ.

Forstått nok?

Endret av MultiGamerClub
fjernet noe, unødvendig.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at folk som ligger i 40 i en 50-sone irriterer, som sikkert omfatter mange som kanskje holder det nåla på speedometeret viser og ikke tenker på at den viser litt over, men jeg skjønner ærlig talt ikke folk som ligge 5-10 over fartsgrensa.
Etter min mening er det disse som irriterer, de som på død og liv skal ligge over fartsgrensen.

Man sparer ikke mer enn ett minutt på mila på å ligge i 90 i 80-sone, sikkert mindre tid jo mindre fartsgrensa er. Med mindre man kjører veldig mye i jobben, er det så j**la viktig å komme fortest mulig frem?
Er det så mange som rett og slett ikke tåler å ligge bak noen som ligger litt under fartsgrensa uten å tenke over det? For det virker på meg som det er en god del som har den mentaliteten at de  ligge litt over grensa og jeg syns heller det er denne typen folk som heller mot å karakteriseres som utrygge sjåfører.
Og bare for å gjøre det klart, så mener jeg sånne som blir sinte av å ligge bak noen som holder 3-4 under grensa, som ikke tåler å ligge bak noen eller både og og som MÅ kjøre forbi.

Jeg blir selv irritert av folk som kjører vesentlig saktere enn fartsgrensa, type 30 i 40-sone som jeg har opplevd flere ganger i byen min, men det er en forskjell på å ligge 2 km under grensa og 10 under.
Og hvis man lar seg irritere av folk som ligger litt under grensa og/eller selv må ligge litt over grensa, mener i hvertfall jeg at disse er problemet.

Jeg har selv kjørt på strekninger hvor fartsgrensene virker merkelige, 60-soner hvor jeg føler det fint kan være 70, 70 hvor jeg føler det fint kan være 80, men grensene er nå en gang som de er og fartsgrensene er til for å overholdes, ikke for å brytes.

Folk som ikke bruker blinklys selv når det er annen trafikk rundt eller som tror det er kult å gasse på som F for å vise seg fram er folk som irriterer meg langt mer. Men nå kjører jeg ikke så mye at jeg treffer veldig mange som ligger under grensa, det er sikkert en stor del av grunnen til at jeg syns irritasjonen mot folk som ligger litt under grensa, virker latterlig overdrevet.

Lenke til kommentar
5 hours ago, N-4K0 said:

Jeg skjønner at folk som ligger i 40 i en 50-sone irriterer, som sikkert omfatter mange som kanskje holder det nåla på speedometeret viser og ikke tenker på at den viser litt over, men jeg skjønner ærlig talt ikke folk som ligge 5-10 over fartsgrensa.
Etter min mening er det disse som irriterer, de som på død og liv skal ligge over fartsgrensen.

Dette er vel ca. 99% av de på veien i dag for jeg får alltid biler i rumpa når nåla ligger nøyaktig på fartsgrensa. På motorveien får du dog lite selskap så det er deilig.

Personlig ligger jeg alltid 2-3kmt over fartsgrensa fra 60 og opp nettop fordi selv kjørelæreren mente det var en god og fornutig praksis. 

Du glemmer også at en del biler har et speedometer med "slingringsmonn" som vister noe høyere fart enn man egentlig har. Dette vet folk og ligger derfor bittelitt over for å ikke skape irritasjon med å faktisk ligge under. 

Ligger man i 58 i en 60 sone så har jeg aldri hørt om noen som blir irritert (folk som er så stresset at de burde la bilen stå kan nok bli det). Ligger man kronisk 10kmt under fartsgrensa gjennom 60, 70 og 80 soner blir det nesten alltid kø bak deg og selv UP sier at du er en fare for trafikken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Nåla på de fleste biler viser ikke rett hastighet

Les hva jeg har skrevet videre ;) Som de fleste ansvarlige sjåfører har jeg også sjekket speedometeret på min elbil og den viser 100% nøyaktig (typisk for elbil kontra fossilbil) noe som veldig mange sjåfører brant seg på fra 2011 og fremover ved å få fatsbøter i ATKene langs veiene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...