Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

D0vendyret skrev (15 minutter siden):

Faktisk ikke helt enig i at selve merke har så mye å si. Egen erfaring er spesielt de små bilene av ymse merker utmerker seg. Merker selv at jeg tilpasser f.eks inngang til rundkjøringer utifra hvem som er på vei inn i rundkjøring mm - stemmer som oftest.

Vel, nå har Toyota blitt sånn sekkebetegnelse for småbiler kjørt av udugelige sjåfører som ikke forstår at det er en viss trafikksikkerhet i å ha mer enn 80HK i bilen sin ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jeg var klar over at jeg parkerte noen centimeter over stripa, men jeg måtte ha plass til å komme meg ut av bilen også, forteller en oppgitt Seljestad.

Bilen hennes har tydeligvis ikke revers, slik at hun ikke kunne rygge inn og få all verdens plass til å komme seg ut av bilen. Spent på hvordan hun fikk kjørt ut av denne parkeringsplassen uten revers da men...

Tenk så flaut å gå til avisa med dette. Noen folk burde beskyttes mot seg selv, ikke utnyttes av mediene.

Endret av RaptorStrike
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (2 timer siden):

Bilen hennes har tydeligvis ikke revers, slik at hun ikke kunne rygge inn og få all verdens plass til å komme seg ut av bilen. Spent på hvordan hun fikk kjørt ut av denne parkeringsplassen uten revers da men...

Tenk så flaut å gå til avisa med dette. Noen folk burde beskyttes mot seg selv, ikke utnyttes av mediene.

Ja, hun valgte å kjøre inn med fronten, hun valgte å parkere feil som resultat - så blir man oppgitt over regler ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
E.C. skrev (39 minutter siden):

En bil i dag som tok en venstresving foran meg fra ganske nøyaktig den posisjonen som det er satt ring rundt. Bonus? Elev i en skolebil, bilen stoppet opp og svingte etterpå. Må være en veldig bra veileder der som ikke ønsket å ta en 30 sekunders omvei gjennom P-huset.

Mener du at han gjorde noe galt i å ta en U-sving?

Lenke til kommentar
E.C. skrev (4 minutter siden):

Beklager, glemte det helt. Hvis det ikke er noe trafikk på veien så er det selvfølgelig helt greit. Samme gjelder rødt lys. Fotoboksen tar heller ikke bilder om det ikke har passert noen biler på en stund og du kjører for fort. 

 

b2b0a27c38ac5f3505e79a8885eab0f5.jpg

Veimarkering (aldri sett akkurat det ordet bli brukt, men) handler ikke om piler i veien. Det handler om veioppmerking. Altså kantlinje, sperrelinjer, varsellinje osv.

Du må gjerne finne hvilket forenklet forelegg du mener man får for å gjøre den manøveren der altså.

Samtidig kan du gjerne pakke sammen sarkasmen din.

Lenke til kommentar
Quote

Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_12#§22

Ettersom de aller færreste forventer at noen tar en venstresving fra et felt som er merket med høyresving vil jeg påstå at dette kan gå under uaktsom kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (5 minutter siden):

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_12#§22

Ettersom de aller færreste forventer at noen tar en venstresving fra et felt som er merket med høyresving vil jeg påstå at dette kan gå under uaktsom kjøring.

Det kan ikke gå under uaktsom kjøring når det er oversiktlig og ikke trafikk på stedet. Mener du også at å kutte svingene er uaktsom kjøring når veien er utrafikkert pg oversiktlig også er uaktsom kjøring?

Brudd på den aktuelle bestemmelsen er ikke nevnt i forskrift om forenklet forelegg, da det ikke er heltrukket linje mellom feltene der. Altså er det ikke ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i grunn ganske uoversiktlig med to løp ut av parkeringshuset, ett felt til venstre ut av rundkjøringen og minst ett felt i motsatt retning som må krysses, jeg vil si at det er en mindre optimal plassering for en slik manøver. Det var ikke like tomt som på bildet fra street view.

Lenke til kommentar

Irriterer meg fryktelig når bilen bak kjører oppi ræva mi, selv om jeg kjører fartsgrensen+. Blir selv irritert når bilen foran meg kjører saktere enn fartsgrensen, men faen så irriterende med bilister som skal prøve å pushe meg opp i fart, fordi de selv ønsker å kjøre 20-30km/t for fort. Det er dessverre et problem her jeg bor (litt sydover i Europa). Opplevde for litt siden en rabiat sjåfør som blinket febrilsk og derretter veivet med armene da han kjørte forbi. Det var på en trefelts motorvei med mye trafikk, og jeg kjørte i midterste felt med en bil foran meg. Sjåføren bak meg vil altså at jeg skulle kjøre til høyre felt så han kunne legge seg bak en ny bil, i stedet for å legge seg i feltet til venstre og mase på bilene foran seg der. 

Lenke til kommentar
E.C. skrev (4 minutter siden):

Det er i grunn ganske uoversiktlig med to løp ut av parkeringshuset, ett felt til venstre ut av rundkjøringen og minst ett felt i motsatt retning som må krysses, jeg vil si at det er en mindre optimal plassering for en slik manøver. Det var ikke like tomt som på bildet fra street view.

Krysset er veldig oversiktlig ut i fra bildet. Om U-svingen er forsvarlig avhenger av trafikkbildet, men om «lommen» er stor nok, altså ingen biler som kan bli påvirket av manøveren er det helt innafor og egentlig veldig smart.

Jeg vet nøyaktig hvor det krysset er hen.

Endret av RaptorStrike
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...