Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde en slik som kjørte rett inn i en rundkjøring når jeg var inne i den i dag. Satt selv i telefonen med handsfreesystemet på bilen min så valgte ikke å tute for å skremme den jeg satt i samtale med. Helt dust av en lastebilsjåfør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handsfree eller ei så er det vel like forstyrrende. Ikke akkurat nødvendig med to hender på rattet i lastebiler

Begge setningene dine er jo beviselig feil.

Handsfree minker(ikke fjerner) distraksjoner så langt det lar seg gjøre, og du kan brått få bruk for to hender i alle biler.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Distraksjonen er vel mer samtalens innhold enn at man har en hånd på ett bestemt sted. Trenger man brått to hender så beveger man den like raskt som at man har hånden over ryggen på sidesetet (f.eks)

Tar man dette videre så 'kan' man ikke drikke brus, spise noe, eller ha noe som helst i den andre hånden - Edit: Ikke minst kaffekoppen :D

Endret av KarpeSkrotum
Skrevet

Akkurat det jeg mener. Om man holder en telefon eller en brus er det jo likt. Er jo selve samtalen som distraherer. Om man tekster er det jo selvfølgelig en annen ting enn en brus.

Skrevet

Handsfree eller ei så er det vel like forstyrrende. Ikke akkurat nødvendig med to hender på rattet i lastebiler

 

Du ser at du sitter på med en tidligere lastebilsjåfør, kun at at den personen styrer med knærne og girer med frie høyre hånd.

Samme faen om de drikker, roter med kaffekoppen, eller sitter på mobilen.

Skrevet

De fleste lastebiler nå til dags er automat

Tror de fleste fortsatt er manuell

Ikke så lenge siden automater begynte å bli like bra eller bedre enn manuell

Skrevet

 

 

De fleste lastebiler nå til dags er automat

Tror de fleste fortsatt er manuell

Ikke så lenge siden automater begynte å bli like bra eller bedre enn manuell

Nei.

 

Jo

  • Liker 1
Skrevet

Kjører du lastebil Dubious siden du vet det så godt? De siste tre renovasjonsselskspene jeg hsr jobbet for har ikke hatt annet enn automat de siste ti årene.

Skrevet (endret)

Griper inn her før det blir off-topic ut av dette.

 

Moderatormelding

 

Debatt om automat/manuell på lastebil stoppes her. Innlegg som diskuterer dette vil blir slettet. Dere er velkommen til å opprette en egen tråd, så skal jeg flytte innleggene.

 

Tilbakemelding tas på PM

 

 

Merk at det fortsatt er lov å diskutere uoppmerksomme lastebilsjåfører.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Skrevet

Akkurat det jeg mener. Om man holder en telefon eller en brus er det jo likt. Er jo selve samtalen som distraherer. Om man tekster er det jo selvfølgelig en annen ting enn en brus.

Nei, det er ikke selve samtalen som er den største faren, det er håndtering av telefonen for å initiere og avslutte samtalen - det er en grunn til at loven ikke bare sier handsfree, men at telefonen skal være fastmontert, og man skal helst bruke rattkontroller eller talestyring for å administrere samtaler.

Med en gang du holder telefonen i hånda og kikker ned på skjermen for å bla frem riktig kontakt og lignende er du akkurat like farlig som en som skriver sms.

Skrevet

 

Akkurat det jeg mener. Om man holder en telefon eller en brus er det jo likt. Er jo selve samtalen som distraherer. Om man tekster er det jo selvfølgelig en annen ting enn en brus.

Nei, det er ikke selve samtalen som er den største faren, det er håndtering av telefonen for å initiere og avslutte samtalen - det er en grunn til at loven ikke bare sier handsfree, men at telefonen skal være fastmontert, og man skal helst bruke rattkontroller eller talestyring for å administrere samtaler.

Med en gang du holder telefonen i hånda og kikker ned på skjermen for å bla frem riktig kontakt og lignende er du akkurat like farlig som en som skriver sms.

Det ER selve samtalen som er den største faren. Vedkommende du snakker med har ikke oversikt over trafikkbildet og kan dermed ikke tilpasse samtalen til hvor stresset trafikkbildet er.

  • Liker 1
Skrevet

Å si at telefonsamtalen er største faren er i beste fall å misforstå forskningsresultater. Forskning har bevist at samtaler, enten det er på handsfree eller til medpassasjerer tar oppmerksomhet, men det er fortsatt knasting på telefon/øyne bort fra trafikkbildet som er farligst. Husker med gamle Nokia og T9 tastatur, så kunne man skrive en lang melding uten å se på telefonen. Med dagens smarttelefoner er det bare å gi opp, man må ringe eller stoppe bilen... 

Skrevet

Å si at telefonsamtalen er største faren er i beste fall å misforstå forskningsresultater. Forskning har bevist at samtaler, enten det er på handsfree eller til medpassasjerer tar oppmerksomhet, men det er fortsatt knasting på telefon/øyne bort fra trafikkbildet som er farligst. Husker med gamle Nokia og T9 tastatur, så kunne man skrive en lang melding uten å se på telefonen. Med dagens smarttelefoner er det bare å gi opp, man må ringe eller stoppe bilen... 

 

Er det? Jeg regner han mener "med å snakke i mobilen", og såvidt meg bekjent har han rett, handsfree er ikke spesielt mye sikrer en ikke handsfree når man snakker i telefonen.

 

AtW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...