Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pleier ikke å klage på L-biler, da jeg selv vet hvordan det er å øvelsekjøre og jeg er klar over at vedkommende som øvelseskjører kan gjøre feil på veiene.

 

I går lå jeg bak en L-bil som kjørte i 30 i 50-sona, og da vi kom til 60-sona kjørte vedkommende i 40 km/t. Bilen kjørte også litt vinglete, og jeg var ganske nervøs da jeg lå bak denne bilen. Som sagt vet jeg hvordan det er å øvelsekjøre, men SÅ dårlig kan jeg ikke huske å ha kjørt. De fleste L-biler jeg kjører bak holder i det minste fartsgrensen, og kjører ikke i 20 under...

Lenke til kommentar

Parklys skal da være tent når nærlys eller tåkelys er tent så vidt jeg vet.

 

(Kjøretøyforskriften §28-4)

 

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

(...)

3.5. Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

Kort sagt: ja, du har helt rett. Men merk at parkeringslys (og heller ikke baklys/skiltlys...) dessverre ikke nødvendigvis trenger å lyse sammen med kjørelys (DRL), med mindre det er nærlys eller kurve/tåkelys som fyller kjørelys-funksjonen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Parklys skal da være tent når nærlys eller tåkelys er tent så vidt jeg vet.

 

(Kjøretøyforskriften §28-4)

 

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

(...)

3.5. Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

Kort sagt: ja, du har helt rett. Men merk at parkeringslys (og heller ikke baklys/skiltlys...) dessverre ikke nødvendigvis trenger å lyse sammen med kjørelys (DRL), med mindre det er nærlys eller kurve/tåkelys som fyller kjørelys-funksjonen.

 

Stemmer, og på mange av dagens biler brukes nedjustert DRL også til parklys foran, da ville det vært litt dumt å kreve parklys samtidig som DRL..

Lenke til kommentar

Pleier ikke å klage på L-biler, da jeg selv vet hvordan det er å øvelsekjøre og jeg er klar over at vedkommende som øvelseskjører kan gjøre feil på veiene.

 

I går lå jeg bak en L-bil som kjørte i 30 i 50-sona, og da vi kom til 60-sona kjørte vedkommende i 40 km/t. Bilen kjørte også litt vinglete, og jeg var ganske nervøs da jeg lå bak denne bilen. Som sagt vet jeg hvordan det er å øvelsekjøre, men SÅ dårlig kan jeg ikke huske å ha kjørt. De fleste L-biler jeg kjører bak holder i det minste fartsgrensen, og kjører ikke i 20 under...

Det er då slett ikkje usannsynleg at dette var fyrste gong sjåføren var ute i trafikken, og då går det gjerne litt sakte inntil han/ho blir komfortabel med farta. At du ikkje pleier å klage på L-biler er greitt nok, men eg skjønar ikkje kvifor du gjorde eit unntak for akkurat denne personen.

Sånne personer har ingenting å gjøre på veien, lærling eller ikke!

 

Det finnes andre plasser å øveleskjøre enn offentlige traffikerte veier

Lenke til kommentar

Pleier ikke å klage på L-biler, da jeg selv vet hvordan det er å øvelsekjøre og jeg er klar over at vedkommende som øvelseskjører kan gjøre feil på veiene.

L-biler er grei nok i seg selv, men når man ser hvor dårlig opplæring det er og mange ganger brudd på loven ... ja, da får man spørre seg hensikten med den. (f.eks: lå bak en L-bil idag og ikke f... at de kjørte til siden når køen bak de var uendelig)

Lenke til kommentar

Man holder jo feltet sitt og man foretar ingen forbikjøring. Det er det h*n som ligger i venstre felt som gjør ... tilsynelatende iom h*n ligger i forbikjøringsfeltet.

Men du - så du (husker ikke om det var i denne tråden eller annen) bildet fra Oslo der 'alle' lå i venstre fil og det var ledig i høyre. Kan man da passere de? Utifra det du sier, så blir det nei, iom du har åpen felt foran deg, det er ikke 'tett'.

 

Edit: sendte likegodt spørsmål om det til vegvesenet - håper de vil svare på det (ja, vet det ikke er dommer/retten, men de bør kunne være rette instans til å vite det.)

*Men nå er vi kanskje litt OT og mod kan kanskje splitte ut side-diskusjonen?*

 

Hei!

 

Jeg har ett spørsmål om reglene på passering/kjøre forbi på høyre side.

 

Leser blant annet paragraf 12.1.C :

"Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

 

Jeg kommer i 80 i 80 sone, ett felt. Nærmer meg bil foran. Har mange biler bak meg. Kommer til 2-felt og 90 sone. Bil foran legger seg i venstre felt med samme fart som før - ca 70. Det er noen mil med 2-felt.

Jeg er foran og bestemmer da farten til de bak meg. Det kan da ikke være slik at de kan følge i 90, men den som er først bryter loven.

 

Er det da lov å passere i høyre felt ihht reglene. Vi holder da altså 90(som er ok med tanke på forholdene) og fortsatt holder vi oss i feltet vårt og ikke i forbikjøringsfeltet - som er 'opptatt'. Eller må man ligge i 70 i høyre felt, for ikke å kjøre forbi/passere?

(personlig syns jeg det er rart hvis intensjonen med reglene er å skape kø og dårlig trafikkavvikling/flyt)

 

Det er da også tilfeller der man kommer til 2-felt og der 'alle' legger seg i venstre fil. Vil det endre noe at det feltet er 'tett' ... men høyre felt er jo åpent. Hvis man tolker det til alle felt tett, så kan man jo ikke passere når man ikke har biler(tett) foran seg.

 

Når er i så fall "trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt" aktuelt. For det er jo fullt når det ligger en bil i hvert felt. Er det 5, 10, 100 - det er jo egentlig ikke ført opp 'kø' i den regelen.

 

Henvendelse blir lagt ut i sin helhet på diskusjon.no forumet.

 

Mvh

 

 

 

Da kom svaret:

 

 

 

Henvendelse vedrørende reglene for forbipassering på høyre side

Vi viser til din henvendelse av 5. august 2016, hvor du har spørsmål til reglene som regulerer forbikjøring på flerfeltsvei.

Reglene om forbikjøring er regulert i trafikkreglene (forskrift om kjørende og gående trafikk). Vi nevner for ordens skyld først § 5 nr. 1 i samme forskrift, som pålegger oss å benytte høyre kjørefelt på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Forbikjøring reguleres i trafikkreglene § 12. Hovedregelen i § 12 nr. 1 er at forbikjøring skal skje til venstre. Dette betyr at på flerfeltsvei skal du ved forbikjøring av en bil foran deg, kjøre ut til venstre fil, for deretter å kjøre forbi og tilbake igjen inn til høyre fil. Bakgrunnen for hovedregel om forbikjøring til venstre, er den alminnelige høyrekjøringsregelen som utgangspunkt.

§ 12 angir i nr. 1 a-d de unntakene som likevel tillater forbikjøring til høyre. Dine spørsmål knytter seg til bokstav c «Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt».

Unntaket er restriktivt, og tillater bare forbikjøring til høyre når trafikken er så tett at kjøretøyene opptar begge/alle feltene i kjøreretning, og det i din fil kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran.

I følge lovkommentaren til § 12 nr. 1 bokstav c må bestemmelsen praktiseres med en viss smidighet, som betyr at forbikjøring til høyre bør tillates også utenfor de tilfellene det er rushtids-kø i samme retning. Formålet er å unngå at trafikkavviklingen hemmes unødig og å la trafikkstrømmene flyte fritt i forhold til hverandre. Det presiseres på samme sted at dette ikke innebærer noen tillatelse til såkalt «slalåmkjøring», hvor en fører veksler raskt fram og tilbake mellom høyre og venstre felt fordi bilene i begge felt holder betydelig lavere hastighet enn ham selv.

Vi i Vegdirektoratet kan ikke uttale oss om hvor strengt politiet vil håndheve

forbikjøringsreglene i situasjonen du beskriver. Hvis du ønsker nærmere informasjon om hvordan bestemmelsen håndheves i praksis anbefaler vi at du tar kontakt med Politiet.

Med hilsen

 

Lenke til kommentar

 

 

Parklys skal da være tent når nærlys eller tåkelys er tent så vidt jeg vet.

 

(Kjøretøyforskriften §28-4)

 

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

(...)

3.5. Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

Kort sagt: ja, du har helt rett. Men merk at parkeringslys (og heller ikke baklys/skiltlys...) dessverre ikke nødvendigvis trenger å lyse sammen med kjørelys (DRL), med mindre det er nærlys eller kurve/tåkelys som fyller kjørelys-funksjonen.

 

Stemmer, og på mange av dagens biler brukes nedjustert DRL også til parklys foran, da ville det vært litt dumt å kreve parklys samtidig som DRL..

 

Merkelig tilfelle her... På alle biler såpass gamle at de ikke har DRL, så har det vært kjørelys, parklys, kjørelys på bryteren. Da har det alltid vært parklys sammen med kjørelys.

 

MEN, på min Peugeot 605, på 0, så var det kjørelys, men ikke parklys foran. Den tente de på hakk 2, og de var tent sammen med kjørelys på hakk 3. Kjørelysene var ikke dimmet ned på hakk 1 (0).

Lenke til kommentar

Mange litt eldre biler hvor dette ikke kan reguleres i en kjørecomputer (på biler før DRL), ble det ofte installert et slags relé som gjorde at kjørelys alltid var på selv om bryteren stod på 0. Da vil nok heller ikke parklys være på, siden bryteren er satt til at lysene skal være av.

I de tider kjørelysrele var noe som ble ettermontert i Norge (fordi det var bare vi, og ikke resten av Eu(ropa) som krevde det) så sa så vidt jeg vet de særnorske reglene at baklysene også skulle lyse sammen med kjørelys -derfor ble det montert to releer (eller ett relé med to separate kretser) som ga strøm (utenom lysbryteren) til a) nærlys, og b) parklys/baklys/skiltlys/instrumentlys. Tilfellet med den nevnte Peugeot'en var kanskje så enkelt som at ett av disse to releene var defekt. :hmm:

Lenke til kommentar

Hadde jeg ikke stoppet så hadde vi kollidert, din skyld iom du har vikeplikt fra høyre. Hvorfor i all verden skal du presse deg fram slik - 30m lengre framfor deg er helgekøen. Jeg skulle andre veien, det så du vel utifra blinklyset mitt. Så du har tapt null på å overholde vikeplikten din - du har bare sluppet å stå i køen noen få sekunder mindre.

Lenke til kommentar

Hadde jeg ikke stoppet så hadde vi kollidert, din skyld iom du har vikeplikt fra høyre. Hvorfor i all verden skal du presse deg fram slik - 30m lengre framfor deg er helgekøen. Jeg skulle andre veien, det så du vel utifra blinklyset mitt. Så du har tapt null på å overholde vikeplikten din - du har bare sluppet å stå i køen noen få sekunder mindre.

Lost in Translation?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som har irritert meg noe grosalt siden jeg fikk nye bilen er at folk tydeligvis ikke er istand til å forstå forskjellen på grøftelys og Daytime running lights som det så fint heter. På min Volvo V60 er det 2 LED striper nede i fangeren, om dagen lyser disse på maks styrke mens kjørelysene holder seg helt avskrudd. Etter skumring skrur hovedlysene seg på og LED stripene nede i fangeren demper seg, men de lyser fortsatt. Jeg vil gjør det klart for alle og enhver at jeg ikke har kontroll over disse LED stripene som så mange tydeligvis irriterer seg over, det hele er styrt av sensorer, under kjøring er det klin umulig å skru disse helt av, de vil ALLTID være påskrudd uansett hva. Nærmest hver eneste kveld jeg er ute å kjører blinker andre bilister mot meg med langlysene sine noe jeg syns er irriterende, men kan leve over. Men nå for en time siden var det en eldre kar i en eldre KIA som bestemte seg for å legge seg inn på en busslomme å slippe meg forbi for så å legge seg ut igjen rett klin oppi bakfangeren min med langlysene påskrudd. Etter 5 minutter med dette ble jeg såpass irritert at jeg svingte av for å slippe han forbi hvor han og stoppet og kom fly forbanna frem å skulle fortelle meg at det for faen ikke var lov å kjøre med både kjørelys og grøfte-lys om kvelden. Prøvde rolig å forklare han situasjonen med disse LED stripene men det skulle han ikke høre å gikk å satt seg i sin egen bil å fortsatte sin ferd...  Jeg er en svært rolig og avbalansert person til vanlig, men gode gud så nær jeg var å fyre av på denne karen her... Holdt meg heldigvis for god til det... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...