Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se at du er fritatt fra forbudet mot å kjøre forbi til høyre bare fordi du tar igjen bakfra med større fart og ikke trenger aksellerere for å passere. Som sagt, hvor kommer denne passere er lov regelen fra?

Jeg sa ikke jeg er fritatt for å kjøre forbi, jeg sa passere. Når trafikken forran går tregere enn det du selv kjører og du velger felt (uansett hvilket), så passerer du.

 

Hvordan mener du man skulle kjørt i den situasjonen da?

Man skal legge seg i høyre felt iom det er ledig. Så måtte man ha bremset ned til 80 i 90 sone for at en i venstre felt ligger i 80? (for meg blir dette en latterlig tolkning av lovverket og begrunnelsen for den)

 

Trafikkreglenes paragraf 12 c åpner for forbikjøring i høyre felt i dette tilfellet. (men jeg liker å kalle det passering - forbikjøring er for meg å legge seg inn i felt man i utgangspunktet startet forbikjøringen i)

 

Edit: Fant forøvrig en artikkel om nettopp dette og den er nokså lik med hva jeg mener er riktig tolkning av regelverket.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg kan ikke se at du er fritatt fra forbudet mot å kjøre forbi til høyre bare fordi du tar igjen bakfra med større fart og ikke trenger aksellerere for å passere. Som sagt, hvor kommer denne passere er lov regelen fra?

Jeg sa ikke jeg er fritatt for å kjøre forbi, jeg sa passere. Når trafikken forran går tregere enn det du selv kjører og du velger felt (uansett hvilket), så passerer du.

 

Og når du passerer så kjører du forbi. Ordkløveri endrer ingenting.

 

Uansett hvor mye man skulle ønske seg hvordan reglene er så er det hverken du eller jeg som sitter med siste ord. Hva noen av oss skulle ønske er ikke relevant, det er hvilke regler som faktisk gjelder som teller.

 

Er situasjonen patologisk nok får man ta sikte på at det blir sett gjennom fingrene med, men hva reglene sier er etter mitt syn helt klart.

 

Hva paragraf 12.1.c angår kommer den bare i effekt om det er kø i alle felt. Det gjelder ikke generellt om man tar igjen en som kjører i venstrefeltet.

 

Artikkelen du siterte har vi diskutert alt.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når du passerer så kjører du forbi. Ordkløveri endrer ingenting.

 

Uansett hvor mye man skulle ønske seg hvordan reglene er så er det hverken du eller jeg som sitter med siste ord. Hva noen av oss skulle ønske er ikke relevant, det er hvilke regler som faktisk gjelder som teller.

 

Edit* : Ja, enig i <kjøre forbi> kan brukes på linje med passering og at forbikjøring blir mer riktig i forhold til å legge seg tilbake i felt man startet fra. /edit.

 

"Sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, gir Engebretsen rett i at man kan skille mellom forbikjøring og passering"

 

12C er klar nok. Det er fullt forran deg og du passerer på høyre side. Reglene er klare de.

 

Edit:

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

To felt, en er forran deg i venstre felt, du er i høyre - Det er alle kjørefelt (iom vi diskuterte 2 felt i eksemplet)

Er det ikke slik, så kan ikke de bak deg følge på heller hvis du tolker det slik du gjør - dermed ser du at du tar feil. For da er begge felt fylt opp og da er dette unntaket bortkastet - noe du sikkert skjønner ikke er poenget med den.

For du skjønner sikkert at første bil (de foran) nødvendigvis må kjøre fortere for at de bak deg skal kunne følge på. Det er altså da du er den som bestemmer farten. (lovlig kan du da ligge i 90 hvis forholdene tilsier det)

 

Merk at det ikke står noe om kø, bare trafikken er så tett at kjøretøyene opptar alle felt.  Ikke om det er en bil i hvert felt eller 100

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan ikke se at du er fritatt fra forbudet mot å kjøre forbi til høyre bare fordi du tar igjen bakfra med større fart og ikke trenger aksellerere for å passere. Som sagt, hvor kommer denne passere er lov regelen fra?

Jeg sa ikke jeg er fritatt for å kjøre forbi, jeg sa passere. Når trafikken forran går tregere enn det du selv kjører og du velger felt (uansett hvilket), så passerer du.
Og når du passerer så kjører du forbi. Ordkløveri endrer ingenting.

 

Uansett hvor mye man skulle ønske seg hvordan reglene er så er det hverken du eller jeg som sitter med siste ord. Hva noen av oss skulle ønske er ikke relevant, det er hvilke regler som faktisk gjelder som teller.

 

Er situasjonen patologisk nok får man ta sikte på at det blir sett gjennom fingrene med, men hva reglene sier er etter mitt syn helt klart.

Når du passerer så kjører du forbi ja. Å foreta en forbikjøring er dog noe annet. Er nok bare ord folk forvirrer med. Er det biler i venstre felt som holder lav(ere) fart, er det helt lov å kjøre forbi eller passere dem i høyre felt. Men kaster du det foran dem rett etterpå vil det være en forbikjøring som er ulovlig. Si det ligger en bil i høyre felt, og en bil i venstre felt ikke så langt bak. Kjører du i høyre felt bak disse to, og bytter til venstre felt etter du har passert bilen i venstre felt, så foretar du en forbikjøring, med mål å komme fram før denne bilen, på høyre side, som er ulovlig.

 

Kjører du derimlt i høyre felt, en kilometer bak en lastebil, og cirka midt mellom deg og lastebilen ligger en bil i venstre felt, og du passerer denne i høyre felt uten å øke farten nevneverdig, og senere bytter felt, så forbilkjører du lastebilen lovlig, og har kun passert bilen som lå i venstre felt, da du ikke passerte denne med mål å komme fram før denne, du passerte den kun fordi den "bare var der", aka noe lovlig.

Endret av Poopadoop
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, gir Engebretsen rett i at man kan skille mellom forbikjøring og passering"

Du er klar over at du siterer en jornalist nå, og ikke politimannen?

 

Journalisten siterer politimannen som sa: " Det er i prinsippet forbudt på kjøre forbi på høyre side, men det vil åpenbart finnes tilfeller der politiet må utvise skjønn." og "Situasjonen vil på et eller annet tidspunkt gå over av seg selv"

 

Det var representanten fra naf som uttalte seg mer liberalt, men artikkelen gir ikke han noen dekning fra politiet.

 

12C er klar nok. Det er fullt [... klippet fortolkning]

 

Det der er etter mitt syn en alt for kreativ tolkning av 12.1.c som jeg definetivt vil se referert som en offisiell tolkning i enten forarbeider eller rettspraksis før jeg vil legge den til grunn.

 

Formålet med 12.1.c er å tillate trafikk som stamper (stop&go trafikk) i kø å kunne bevege seg uten å måtte holde seg til standard forbikjøringsregel. Å bruke denne når man vil forbi en enslig venstrefeltkjører blir vel drøyt. Jeg har absolutt ingen tro på at dette har vært denne paragrafens intensjon (Og intensjon teller i retten)

 

 

Når du passerer så kjører du forbi ja. Å foreta en forbikjøring er dog noe annet. Er nok bare ord folk forvirrer med. Er det biler i venstre felt som holder lav(ere) fart, er det helt lov å kjøre forbi eller passere dem i høyre felt. Men kaster du det foran dem rett etterpå vil det være en forbikjøring som er ulovlig. Si det ligger en bil i høyre felt, og en bil i venstre felt ikke så langt bak. Kjører du i høyre felt bak disse to, og bytter til venstre felt etter du har passert bilen i venstre felt, så foretar du en forbikjøring, med mål å komme fram før denne bilen, på høyre side, som er ulovlig.

 

Kjører du derimlt i høyre felt, en kilometer bak en lastebil, og cirka midt mellom deg og lastebilen ligger en bil i venstre felt, og du passerer denne i høyre felt uten å øke farten nevneverdig, og senere bytter felt, så forbilkjører du lastebilen lovlig, og har kun passert bilen som lå i venstre felt, da du ikke passerte denne med mål å komme fram før denne, du passerte den kun fordi den "bare var der", aka noe lovlig.

Det er ingenting nytt her. Dette bare gjentar påstanden. Hvor er den juridisk holbare begrunnelsen for at denne påstanden skal holde. Dommer, forarbeider, ett eller annet som faktisk holder rettslig. Vi kommer ikke lengre ved å bare gjenta de samme påstandene om igjen og om igjen, og jeg kan ikke finne noe i lovverk som gir noen som helst grunn til å tro at disse påstandene har noen rot i virkeligheten. Og artikkelen dere ynder å sitere kan jeg ikke se gir noen dekning fra politimyndighet til disse fortolkningene.

 

Her er forøvrig et annet politiintervju som videre underbygger dette: http://www.side3.no/3365168.html

 

Men hva skal du gjøre om noen legger seg langt under fartsgrensen i venstre kjørefelt? Distrikssjef Ole Høiby i UP sier til Side3 at det er en problemstilling de kommer over fra tid til annen.

 

- Det er åpenbart at all passering skal skje til venstre, men beklagligvis er det slik at noen blokkerer, og det er jo et stort irritasjonsmoment, sier Høiby.

 

- I kontrollsammenheng er det nok vel så viktig å ta han som ligger i venstre felt og opplyse om hvordan man opptrer i trafikken, og oppdagelsesrisikoen er jo ikke så veldig stor, han.

 

- Så det betyr at det er lov å kjøre forbi om noen ligger og sperrer?

 

- Nei, det er ikke lov etter regelverket, men det blir en skjønnsmessig vurdering, sier distrikssjefen.

 

 

- Ligger du for eksempel over fartsgrensen og tar igjen en som ligger i fartsgrensen, er det ikke bare å kjøre forbi på høyre side. Men situasjonen vil kanskje være annerledes om en ligger i 60 km/t der det er lov å kjøre i 100 km/t, sier han.

 

- Dette er uansett ikke et voldsomt stort problem, avslutter Høiby.

(Min utheving.)

 

M.a.o. det er ikke lov å kjøre forbi til høyre for en som tar opp venstrefeltet ulovlig.

Det beste du kan håpe på er at situasjonen er såpass patologisk at den blir skjønnsmessig sett gjennom fingrende med.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

12C er klar nok. Det er fullt [... klippet fortolkning]

 

Det der er etter mitt syn en alt for kreativ tolkning av 12.1.c

 

Så din fortolkning er altså at hvis en ligger i 30 i venstre felt i 90 sone, noen kommer bak, det er 2 felt, så må alle ligge i 30 - for det er ikke lov å kjøre forbi/passere på høyre side.

 

Her tror jeg din fortolkning er langt ute på viddene - samt, jeg betviler at det noen gang kommer opp i retten, da politiet ikke vil 'ta' noen for det, da de skjønner bedre. Intensjonen med reglene er ikke å lage kø - de er der for stikk motsatt. De skal få trafikkflyt/avvikling

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Så din fortolkning er altså at hvis en ligger i 30 i venstre felt i 90 sone, noen kommer bak, det er 2 felt, så må alle ligge i 30 - for det er ikke lov å kjøre forbi/passere på høyre side.

Det er hva loven sier. Kan du lese det jeg sa om å håpe på at det blir sett gjennom fingrene med en gang til.

 

Hvis du mener din fortolkning skal holde vann, så host gjerne opp en juridisk betraktning i så måte.

 

Trafikkreglene og veitrafikkloven har forøvrig ingen formålsparagraf meg bekjent. At du hevder de er der for å unngå kø kan jeg ikke se at du har noen dekning for i lovverket.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er hva loven sier.

Nei, det er din feiltolkning

 

F.eks 12.2.d sier vel også litt - det er altså ikke forbikjøring iom man ligger der man skal - man har ingen 'trafikkstrøm' å komme inn i. Skal man kjøre forbi noen(i settingen; forbikjøring), så bruker man forbikjøringsfeltet(venstre), og da må man ta hensyn til d (iom man skal legge seg i høyre felt)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

I så fall er det både min og Ole Høyby i UPs feiltolkning. Hvem skal jeg høre mest på tro. Karpeskrotum eller en talsmann fra UP? Duverden det var vanskelig gitt...

Du får selvfølgelig tro og høre på hva du vil.

Jeg er så sikker i min sak på dette at jeg håper jeg blir tatt for det - med privatbilen der jeg har dash-cam(greit å ha dokumentasjonen) og kommer til å kjøre det hele veien.

 

Case: Kommer i 80 i på ett-felts vei(med endel biler bak meg), holder på å nå igjen en bil - kommer da akkurat til 2 felt som varer noen mil med 90 sone. Den legger seg i venstre fil med samme fart som før, ca 70. Jeg og de bak meg blir observert og stoppet etter ei mil når vi alle har passert den ene bilen på høyre side i 90.

Lenke til kommentar

Case: Kommer i 80 i på ett-felts vei(med endel biler bak meg), holder på å nå igjen en bil - kommer da akkurat til 2 felt som varer noen mil med 90 sone. Den legger seg i venstre fil med samme fart som før, ca 70. Jeg og de bak meg blir observert og stoppet etter ei mil når vi alle har passert den ene bilen på høyre side i 90.

Lykke til. Du trenger altså å først komme opp i den nevnte situasjonen OG få noen fra UP til å stoppe deg for det OG få vedkomne fra UP til å gi deg forelegg som du ikke vedtar OG få politiadvokaten til å fremme saken for retten, så kan du fremlegge din tolkning av trafikkreglenes 12.1.c og så vi kan få en case som dekker det.

 

Kommer ikke til å holde pusten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man holder jo feltet sitt og man foretar ingen forbikjøring. Det er det h*n som ligger i venstre felt som gjør ... tilsynelatende iom h*n ligger i forbikjøringsfeltet.

Men du - så du (husker ikke om det var i denne tråden eller annen) bildet fra Oslo der 'alle' lå i venstre fil og det var ledig i høyre. Kan man da passere de? Utifra det du sier, så blir det nei, iom du har åpen felt foran deg, det er ikke 'tett'.

Edit: sendte likegodt spørsmål om det til vegvesenet - håper de vil svare på det (ja, vet det ikke er dommer/retten, men de bør kunne være rette instans til å vite det.)
*Men nå er vi kanskje litt OT og mod kan kanskje splitte ut side-diskusjonen?*

 

Hei!

Jeg har ett spørsmål om reglene på passering/kjøre forbi på høyre side.

Leser blant annet paragraf 12.1.C :
"Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

Jeg kommer i 80 i 80 sone, ett felt. Nærmer meg bil foran. Har mange biler bak meg. Kommer til 2-felt og 90 sone. Bil foran legger seg i venstre felt med samme fart som før - ca 70. Det er noen mil med 2-felt.
Jeg er foran og bestemmer da farten til de bak meg. Det kan da ikke være slik at de kan følge i 90, men den som er først bryter loven.

Er det da lov å passere i høyre felt ihht reglene. Vi holder da altså 90(som er ok med tanke på forholdene) og fortsatt holder vi oss i feltet vårt og ikke i forbikjøringsfeltet - som er 'opptatt'. Eller må man ligge i 70 i høyre felt, for ikke å kjøre forbi/passere?
(personlig syns jeg det er rart hvis intensjonen med reglene er å skape kø og dårlig trafikkavvikling/flyt)

Det er da også tilfeller der man kommer til 2-felt og der 'alle' legger seg i venstre fil. Vil det endre noe at det feltet er 'tett' ... men høyre felt er jo åpent. Hvis man tolker det til alle felt tett, så kan man jo ikke passere når man ikke har biler(tett) foran seg.

Når er i så fall "trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt" aktuelt. For det er jo fullt når det ligger en bil i hvert felt. Er det 5, 10, 100 - det er jo egentlig ikke ført opp 'kø' i den regelen.

Henvendelse blir lagt ut i sin helhet på diskusjon.no forumet.

Mvh
 

 

 

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

På veiene i Lofoten om sommeren kan man sjeldent forvente å få kjøre noe fortere enn høyst 70 i en 80-sone. Det kan jeg akseptere, men det jeg sliter med å forstå er at enkelte ikke skjønner at det finnes folk som syns det er greit å kjøre litt fortere enn 50 og at det er plass til to biler i bredden på veien også når bilen bakom vil forbi og ikke bare når man møter en bil.

Men man må vel kanskje regne med at det blir slik når veinettet som brukes av ca. 25 000 mennesker plutselig skal brukes av 350 000 mennesker.

Lenke til kommentar

Mange idiotiske parkeringer idag på jobben (kjører renovasjonsbil)

 

Og på vei hjem fra jobb tenkte jeg mer og mer over noe... Langs E18 Koppstad er det et enkelt trafikklys på høyre stolpe på brua som går over E18 som er sikta så man ser det på motorveien. Den lyser konstant hvit. Noen ganger er den på, andre ganger ikke. Legger egentlig kun merke til den på vei hjem i rushtiden, så vet ikke om den ellers er på eller om det er tidsbundet. Har ikke noe å gjøre med buss eller noe slikt... Noen som har peiling..?

 

Noe sånt, bare hvitt lys. Ikke andre steder, kun ved den avkjøringen...

 

http://ledlightingsystems.in/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/378bf7a38fa0893c36c1266fed5ce050/1/0/100-mm-traffic-light-04-single.jpg

 

E18

 

https://goo.gl/maps/tdSBdLC66b92

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Man holder jo feltet sitt og man foretar ingen forbikjøring. Det er det h*n som ligger i venstre felt som gjør ... tilsynelatende iom h*n ligger i forbikjøringsfeltet.

Men du - så du (husker ikke om det var i denne tråden eller annen) bildet fra Oslo der 'alle' lå i venstre fil og det var ledig i høyre. Kan man da passere de? Utifra det du sier, så blir det nei, iom du har åpen felt foran deg, det er ikke 'tett'.

 

Edit: sendte likegodt spørsmål om det til vegvesenet - håper de vil svare på det (ja, vet det ikke er dommer/retten, men de bør kunne være rette instans til å vite det.)

*Men nå er vi kanskje litt OT og mod kan kanskje splitte ut side-diskusjonen?*

 

Hei!

 

Jeg har ett spørsmål om reglene på passering/kjøre forbi på høyre side.

 

Leser blant annet paragraf 12.1.C :

"Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

 

Jeg kommer i 80 i 80 sone, ett felt. Nærmer meg bil foran. Har mange biler bak meg. Kommer til 2-felt og 90 sone. Bil foran legger seg i venstre felt med samme fart som før - ca 70. Det er noen mil med 2-felt.

Jeg er foran og bestemmer da farten til de bak meg. Det kan da ikke være slik at de kan følge i 90, men den som er først bryter loven.

 

Er det da lov å passere i høyre felt ihht reglene. Vi holder da altså 90(som er ok med tanke på forholdene) og fortsatt holder vi oss i feltet vårt og ikke i forbikjøringsfeltet - som er 'opptatt'. Eller må man ligge i 70 i høyre felt, for ikke å kjøre forbi/passere?

(personlig syns jeg det er rart hvis intensjonen med reglene er å skape kø og dårlig trafikkavvikling/flyt)

 

Det er da også tilfeller der man kommer til 2-felt og der 'alle' legger seg i venstre fil. Vil det endre noe at det feltet er 'tett' ... men høyre felt er jo åpent. Hvis man tolker det til alle felt tett, så kan man jo ikke passere når man ikke har biler(tett) foran seg.

 

Når er i så fall "trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt" aktuelt. For det er jo fullt når det ligger en bil i hvert felt. Er det 5, 10, 100 - det er jo egentlig ikke ført opp 'kø' i den regelen.

 

Henvendelse blir lagt ut i sin helhet på diskusjon.no forumet.

 

Mvh

 

 

 

Spørs på strekninga, men ville vurdert å bruke lys noen ganger, og kanskje tute hvis de ikke reagerte. Det går ikke an å ligge i venstre felt og sinke trafikken. Noen kan ha gyldig grunn til å måtte kjøre fort, selv om man skulle holde fartsgrensen selv. Kommer noen raskere bak er det bare å legge seg inn, med mindre man har politimyndighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt et par tusen km på veier nord i Sverige og Finland i sommer. I Sverige er det stort sett behagelig med god veier og "avbalanserte" lokale trafikanter. I Finland er mitt inntrykk et helt annet. "Finske forbikjøringer" har jeg en mistanke om at er en ting. Toppet seg da jeg ble forbikjørt i 100-sone (vanlig riksveg), der de endte opp tre i bredden foran meg. Møtende dro på campingvogn og var ute i grusen.

 

Nå er jo ikke hasardiøse forbikjøringer i seg selv noe uvanlig (dessverre), men jeg har aldri opplevd maken til hissig kjøring på de få dagene på veien i Finland. Flere ganger hjertet sånn passelig i halsen. Har ikke opplevd liknende på norske veier (men så kjører jeg dog mest i utkantstrøk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...