Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har spørsmål om det finnes noe program for å lure pc'n slik at man får en gap (tilsvarende avstanden mellom skjermene) mellom skjermbildene?

 

I spill som f.eks. flysimulatorer vil det se myyyye mer naturlig ut om kanten på skjermen faktisk skjuler noe av bildet.. Nå vil man få litt merkelige effekter pga bildet blir kuttet vertikalt, og så skøvet bort fra hverandre mellom hver skjerm. Ønsker å kunne kompansere for dette.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Ingen optimal løsning, men hvis du kjører LCD skjermer analogt, eller rett og slett CRT skjermer, vil du muligens ha mulighet til å forflytte selve bildet en anelse horisontalt/vertikalt via skjermens OSD/menysystem ELLER skjermkortdrivere dersom dette skulle feile. Testet akkurat dette via skjerm med mine egne LCD skjermer, og jeg får kun justert når jeg kjører analogt (ikke digitalt). Men det funker :)

 

PS: Syng ut hvis jeg misforstår.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Dette er nok et veldig dumt spørsmål, men siden det faktisk ikke finnes dumme spørsmål, så håper jeg på et smart svar:

 

Jeg har et GeForce XFX 6200. Der kjører jeg nå dual view. På hovedkortet er det også et dårlig integrert skjermkort. Spørsmålet er: Kan jeg koble til en tredje skjerm til den? Jeg er 99 % sikker på at det ikke går, men det skader jo ikke å spørre?

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Det spørs litt hvordan det kortet er integrert. På en del eldre hovedkort hadde de integrert AGP kort.. Man kunne da ikke ha et standard AGP-kort og samtidig bruke det integrerte (de ble koblet til samme AGP-modul, den bare valgte tilleggskort i steden om dette ble montert). PCI kort kunne da fint brukes sammen med innebygd.

 

På nye hovedkort med pci-express, så virker det som om de aller fleste integrerte skjermkort kan brukes sammen med vanlige eksterne pci-express kort. Så antar problemet var at agp-hovedkort kun har støtte for ETT AGP kort (og den integrerte grafikkchippen brukte også AGP)

Lenke til kommentar
Ingen optimal løsning, men hvis du kjører LCD skjermer analogt, eller rett og slett CRT skjermer, vil du muligens ha mulighet til å forflytte selve bildet en anelse horisontalt/vertikalt via skjermens OSD/menysystem ELLER skjermkortdrivere dersom dette skulle feile. Testet akkurat dette via skjerm med mine egne LCD skjermer, og jeg får kun justert når jeg kjører analogt (ikke digitalt). Men det funker :)

 

PS: Syng ut hvis jeg misforstår.

7637908[/snapback]

 

Tror du forstod det riktig ja.. men da vil man også miste tilsvarende bit av bildet på motsatt side, ja?

Lenke til kommentar
Jeg har AGP-skjermkort. Hovedkortet er et Asus A7V8X-MX. Gjør det spørsmålet noe enklere, BlackH?

7666986[/snapback]

 

Så å si alle Hovedkort med AGP som har integrert skjermkort, så er det integrerte også et agp skjermkort. Man kan da ikke bruke det integrerte sammen med et ekstra AGP kort. Hovedkortene tillater kun ETT AGP kort om gangen, og ved bruk av ekstern, så har man plutselig to, og da velger den automatisk det eksterne.

 

Trenger du muligheten for flere skjermer, så anbefaler jeg deg å kjøpe et rimlig pci-skjermkort. Det vil fungere sammen med agp-kortet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hepp!

 

Jeg skal bygge ny PC med TNN500AF-kabinettet til Zalman. Jeg er ute etter en 2 eller 3 skjermsløsning, og skulle veldig gjerne fått noen tips på hvilket skjermkort som kan klare dette. Det finnes jo mange Dual-DVI kort der ute - men her er problemet/kriteriene:

 

* Kabinettet krever et skjermkort som en kan ta av kjøleren/viften på, ettersom en egen passiv kjøler skal monteres. (http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=154&code=020)

 

* Skjermene som brukes er:

- Pioneer 5000EX, som har en 1920x1080 oppløsning

- Samsung SyncMaster 243T med 1920x1200

- (kjøper muligens en ekstra Samsung 24 tommer med samme oppl. som over)

 

--> Altså, et skjermkort som kan takle disse 2 evnt. 3 skjermene. Går det greit å kjøre dual/trippel, men med forskjellige oppløsninger? ...og så må kjøleren kunne demonteres (den må ha standard heatsink mounting holes)

 

Takker for alle innspill !!

Lenke til kommentar

:yes:

 

Kikket raskt på kabinettet på Zalman sin side, og oppdaget at de anbefalte kun de eldre nVidia og ATi skjermkortene som er ute. De har oppdatert informasjon ellers (blant annet Core2Duo). Hvis du godtar de skjermkortene, burde det egentlig gå greit hvis du kan finne de :)

 

Nå vet jeg ikke hva du skal bruke maskinen til? Men med den skjermen må jeg nesten få lov til å anta: Spill, kontor og video? Med de voldsomt høye oppløsningene du har kan det kanskje være like greit å skaffe seg en to-skjermkorts løsning: et kraftig kort til spill/3D (som kun lager virkelig varme når det spilles) og et langt mindre kraftig til video som ikke tar så mye selv på video. Regner med varmeutvikling er et viktig tema når du bygger den maskinen, og kan absolutt bekrefte at et f.eks. relativt småhissig nVidia 7800GT lager en god del mer varme når det presses maksimalt enn når det f.eks. begrenses med VSYNC. I alle tilfeller vil de lage svært lite varme på skrivebord/idle.

 

Kortene kjører du som vanlig, og ikke i SLI, slik at du egentlig får 4 utganger totalt - 2 per kort. Fordelen er at du får full kontroll over alle skjermer (DVI/VGA/komponent), og får ingen problemer med å kjøre veldig høye oppløsninger. Det finnes f.eks. en 2-skjerm boks (Matrox dualhead2Go) som tar 1 utgang og splitter denne ut i 2 (eller 3 - Triplehead2Go), men boksen(e) koster omtrent like mye som et skjermkort så da må en nesten forstå at man får SPAN og ikke vanlig utvidelse. I tillegg fordeler boksen ut til 2 like oppløsninger. SPAN er meget interessant til spill hvis man benytter Triplehead2Go, men også her blir man begrenset med tanke på oppløsning per skjerm.

 

De fleste skjermkort kan du ta av kjøleren på, om ikke alle. Her i gården går det på vannkjøling for eksempel (ATi 9700PRO og 9600PRO AGP, nVidia 7800GT PCI Express). Men du må nesten få bekreftet at kortet du ønsker faktisk kan påmonteres Zalman kjøleren.

 

I den siste tiden har man også begynt å selge også de litt småhissige i passivt kjølte versjoner, se denne litt mindre kraftige og denne en god del kraftigere. Den helt klare fordelen her er at du ikke mister noen form for garanti med at du slipper å fikle med kjøleribben. Har tidligere fått erfart at garanti forsvinner når ribben byttes ut, men vet ikke hvordan webshopper takler dette idag? Derimot nærmest -krever- de en eller form for vifte, og det enkleste kan nesten være 120mm vifter eller en monstervifte / 250mm som blåser mot begge kortene. Den 250mm viften er forøvrig meget stillegående så lenge du kjører den ned (følger med viftejustering) - stor vifte = null høyfrekvent surring som på 80mm vifter men likevel masse luft. Bruker den faktisk i en hushbox til projektoren :)

 

Hvis du hører rundt på forumet, kanskje det er andre som har det kabinettet?

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Tusen takk for utførlig svar, Boye !! Jeg har egentlig aldri spilt noe særlig, så her er det snakk om en 24 tommers skjerm som brukes til kontor (bla. store Excel-ark), og en Pioneer 50 tommers HD-skjerm i stuen (i rommet ved siden av). De nevnte oppløsningene er de native på hver skjerm.

 

Som du skriver er det relativt gamle skjermkort som er listet opp under kompatible skjermkort. Men la du merke til teksten under: "All AGP / PCI Express VGA cards that have heatsink mounting holes " ? Det er den jeg legger mitt håp til. Og har i den anledning tenkt at så lenge disse tilkoblingshullene er der, og skjermkortet ikke genererer mer watt enn det som Zalman har listet opp (20watt), burde det vel gå greit? Hmm, ikke lett det her. Skjermkortet jeg vurderer, etter tips fra Komplett, er: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327195 . Jeg har imidlertid ikke klart å finne ut hvor mange watt den produserer ;oZ

 

Any thoughts?

Lenke til kommentar

Da er strømbudsjettet temmelig enkelt skutt til himmels :)

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...r-x1950pro.html

 

I testen blir det nevnt et strømforbruk på 65W i 3D med et liknende kort.

 

Hvis det er kun kontorbruk og video vil egentlig et slikt kort være overkill. Hvis du skulle kjøre Vista med litt fancy effekter skrudd på ville en tro 3D-biten av skjermkortet slo inn ganske fort, da kan det kanskje være praktisk med et litt småhissig skjermkort :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå 2x LCD på VGA utgangene på ett ATI 9800 pro kort.

Dette fungerer strøkent, kjører dem i "Strech mode". Men jeg har også en TV koblet på TV utgangen på nevnte kort... Er det noen måte å kunne benytte alle 3 utgangene på dette kortet?

Dvs. VGA utgangen - monitor 1, DVI utgangen (med VGA adapter) - monitor 2, OG S-Video utgangen til TV som en monitor 3, eventuelt som en clone av monitor 2? ... eller jeg nødt til å anskaffe en VGA til S-video "gadget"?

 

Pr. idag er det jo ikke så vanskelig å bytte da, åpne control center og velge "swap" mellom monitor 2 og TV... så så mye å klage på er det nå ikke

men tenkte at siden den "detecter" alle 3 enhetene på en gang i kontroll panelet, så gikk det kanskje å bruke alle 3 på en gang også...??

takker for all hjelp

Lenke til kommentar

Du skal være ganske flink hvis du klarer å få alle 3 utgangene til å fungere samtidig...ettersom kortet "kun" har 2 RAMDACs. DVS., det stakkars skjermkortet kan kun håndtere 2 utganger/bilder på en gang. Jeg skal selvfølgelig bøye meg i støvet hvis det viser seg å være mulig :)

 

Det er det som er litt av sjarmen med f.eks. et Matrox Parhelia skjermkort. Det koster en liten formue, men det kortet takler 3 forskjellige utganger samtidig, f.eks. 2 skjermer i dualhead of 1 til TV (populært oppsett innen videoredigering). Den kjører to høykvalitets RAMDACer, og en litt dårligere. Men til sammen har den altså 3.

 

EDIT: Må innrømme at jeg er veldig usikker på hva som skjer med RAMDAC i framtiden, nå som vi har DVI/HDMI.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Eg skal kjøpe en LCD fra komplett å skalha en gammel CRT skjerm i tilleg, begge bruker VGA, eg har en VGA utgang å en DVI utgang, hadde vurdert video splitter til VGA men snakkte me noen på et pc verksted å de sa at mange av video splitterene på nettet var passive dvs de overbelaster skjermkortet og til slutt ødelegger det.

Har nå vurdert å kjøpe DVI til VGA, kan det ødelegge skjermkortet eller forsake noen komplikasjoner?

Lenke til kommentar

Kan du forklare litt bedre hva en 'video splitter' i denne sammenhengen er?

 

Det du trenger er en enkel pinkonverterer som følger med de aller fleste skjermkort (se i esken ditt kom i) som ser ut som på bildet under. Om du ikke fikk med en slik til ditt skjermkort kan du plukke en opp på en webshop til omtrent en femtilapp. Den vil ikke kunne skade hverken skjermkort eller skjerm på noen måte og skal ikke lage komplikasjoner.

 

DVI%20to%20VGA%20Adaptor.jpg

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen mener eg at en videosplitter vil si at du kobler "video splitteren" til en VGA ut gang så får du to.

Men de sa at en VGA utgang var bare ment for en, det fins også noe som heter aktive "video splittere" men de koster rundt 1700-1800.

Så vis det er noen som har tenkt å investert i en aktiv "video splitter" så er det heller billigere å kjøpe nytt skjermkort (viss du ikke er en som har rikmans problemer å har et skjermkort til 10 000).

Men viss du skal koble til 3-4 eller 5 skjermer så må du kjøpe en AKTIV "video splitter".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...