Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk til schmelck for genial guide til flerskjemmodus! med påfølgende diskusjon.

Jeg har faktisk lest alle 31! sidene (tok meg bare 2 kvelden(uten at jeg skal skryte av intens lesing da :p)), men over til mine spørsmål:

 

1. Jeg har skaffet meg 3 stykk 19” CRT skjermer som jeg har tenkt å koble opp på min stasjonære pc for å bruke til bilderedigering. Akkurat nå sitter det vel et Radeon 9700(AGP) skjermkort i pc`n, men den har jo bare 2 utganger, så jeg trenger da en utgang til og slik jeg har forstått det da så er det lureste å kjøpe et billig PCI skjermkort i tillegg?

 

2. Siden jeg skal bruke de til Photoshop så ønsker jeg jo høyest mulig oppløsning. Har jeg forstått det riktig at jeg burde gå for 2 skjermkort, framfor Matrox's TripleHead2Go?

 

3. Jeg har tideligere brukt 2 skjermer på den pc`en, en 15”lcd og en 17” crt(med lcd`n som hovedskjerm), men når jeg spilte spill i fullskjermmodus så hadde jeg ”problemer” med at vinduene på den andre skjermen flyttet seg(tror det var mot høyre), jeg kunne selvfølgelig kompensere ved å flytte de lenger til venstre før jeg startet spillet, men jeg lurer på om det er noen måte å unngå at vinduene flyttet seg?

 

 

mvh: Sigurd

Endret av Kaldvann
Lenke til kommentar

1) Jepp, ekstra greit billig skjermkort med DVI utganger, passiv kjøling til 4-500kr burde holde lenge :) Selv et gammelt kort holder.

 

2) Høyest mulig oppløsning = nytt skjermkort. Til og med Matrox sin dualhead2to/triplehead2go er begrenset på oppløsninger de kan kjøre, samt at de koster LANGT mer enn et nytt skjermkort vil koste. I tillegg vil også skjermene kjøres som "span" framfor extended (som er standard i Windows). De skal være konge til spilling/span, men til kontoroppgaver/multimedia er jeg litt usikker. Kanskje andre har noen bedre erfaringer her?

 

3) Tja, har du forsøkt å sette spillets oppløsning til samme som CRT? Problemet er at hele skrivebordet "krymper", så da følger gjerne skjerm #2 med ;) Men et forslag kan være å kjøre CRT i samme oppløsning som på LCD?

 

EDIT: Har du forsøkt å bytte orienteringen, slik at CRT = venstre skjerm, LCD = høyre skjerm og primærskjerm?

 

:)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har ett pussig problem med mitt oppsett.

 

Jeg har en Samsung 226BW og en Dell 2005FPW som jeg har satt i en dualscreen oppsett. Når jeg kabler slik at jeg får Dellen som skjerm nr 1, vil jeg få dårligere fps enn hvis jeg kabler Samsungen som skjerm nr 1.

 

Begge skjermene kjører på lik oppløsning: 1680x1050

Skjermkortet er ett XFX 7800GT

Prosessoren er en X2 +3800 (står vel strengt talt i signaturen også..)

 

Noen som vet hvorfor dette oppstår?

 

Fant det ut:

*løsning*

Skjermen du tenker å bruke til 3D spill eller 3D funksjoner etc.. må være satt som primær. Et nytt problem vil nå være at alle programmer du starter vil nå komme på den skjermen.

 

Mitt oppsett nå

 

Til venstre

2nd Display

Dell 2005FPW

 

Til høyre

Primary Display

Samsung 226BW

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar

Forsøkt openGL? Tror jeg postet et par poster tilbake hvordan få VLC/VideoLAN til å kjøre i openGL hvis det kan hjelpe. Hvis filmen blir strekt ut over begge skjermer kjører du kanskje SPAN? Forsøk i så fall vanlig extended/utvidet, sett video til din sekundærskjerm og spill på primær.

Lenke til kommentar

Har gått til innkjøp av et billig 500kr skjermkort og kommer til å forsøke en gratis software basert triplehead løsning i helgen (heldigital) som baserer seg på at et skjermkort gjør all jobben (se et par poster oppover, tror jeg nevnte SoftTH for en stund siden).

 

Poster resultater når den tid kommer, dette skal bli spennende!

Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom alle 31 sidene, så mulig dette er dekket tidliger i tråden men...

 

Jeg har nå et GeForce 7600GT kort i maskina mi. På den er det Dual-DVI og en S-vhs utgang. Jeg har koblet pcen min til 3 enheter; 1 vanlig lcd pc monitor, en HD-plasma skjerm, og en prosjektor.

Problemet mitt nå, er at jeg ikke kan sende signal ut til disse tre enhetene samtidig. Skal jeg bruke prosjektoren, så må jeg velge LCD monitor+prosjektor, skal jeg bruke plasmaskjermen må jeg velge plasma+lcd monitor. Fryktelig tungvint når jeg sitter f.eks i stua og skal bruke media center, også må jeg inn på kontoret å stille inn pcen fordi jeg brukte prosjektoren til å spille på sist gang...

 

Vil jeg med å ha to skjermkort i maskinen (vurderer et 8800 kort) kunne sende signal til alle enhetene samtidig? Tenkte da å bruke 8800 kortet til LCD-monitoren+ prosjektoren på "dualview", og mitt da "gamle" 7600GT til plasmatven (siden den bare skal brukes til media center).

 

Vil jeg også da kunne bruke forskjellig oppløsning på de forskjellig kortene i "clone" mode?? (slike at jeg f.eks kan ha 1440x900 på 8800 kortet for lcd monitoren+prosjektoren, mens 7600GT kortet kloner det skjermbildet til 1920x1080 til plasmaskjermen)?

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar

God morgen, og JA: Du er inne i noenlunde samme situasjon som jeg var i. 2 skjermer, en projektor, 1 skjermkort med 3 utganger som kun støtter 2 utganger samtidig. Se omtrent en post over deg ;) Begrensningen er teknisk og helt normal, og ingenting å gjøre noe med. Matrox har f.eks. flerskjermskort ute som støtter langt flere kort samtidig, med noen fine priser. Dette er ikke spillkort for å si det sånn.

 

Det eneste man må være oppmerksom på når du plugger inn ditt nye skjermkort er at BIOSen muligens må sette PCIE slottene til 8x2 framfor 16x1 oppsett (sjekk manual for SLI oppsett, du har kanskje 16x2?). Du kjører ikke selve kortene i SLI, men hovedkortet må muligens settes opp som om de skulle :) Skriver bare av erfaring, så det kan være hovedkortet du har jobber på et helt annet nivå enn mitt eget.

 

En av slottene er kanskje også en såkalt "master slot", sett eventuelt det beste kortet øverst og det "dårligere" kortet i bunnen. Det dårlige kortet starter når du er vel inne i Windows mens toppkortet viser bilde som vanlig fra start til OS. Inne i Windows kan du skru av og på de du vil. Faktisk får du 4 utganger samtidig å kose deg med :) Og det er rimelig plug&play - med nVidia drivere og kort trenger du ikke å legge inn nye drivere - kortet blir oppdaget og that's it.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

 

Jeg har et ASUS P5B Deluxe /WI-FI hovedkort. Forsøkt og finne ut litt mere om det, men ikke så lett... Fant dog en review der det stod:

 

"However, because of the internal limitations of the P965 chipset, the motherboard does not support operation with two video cards using the NVIDIA SLI or ATI Crossfire technologies. By the way, merely 2 or 4 lines of the PCI Express bus are allocated for the second PCI Express x16 slot.

 

Besides the above listed slots, ASUS P5B uses three more "regular" PCI slots and one PCI Express x1 slot."

 

Vil dette bli et problem for meg??

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar

HM! Jeg er faktisk ikke sikker, uten at jeg skal si noe for sikkert tror jeg det vil gå men her må nesten noen andre komme med mer fakta evnt. korrigere. Jeg tror det viktigste er at kortet faktisk går inn i slotten/mekanisk kompatibel, om den kjører 2x/4x/8x/16x på akkurat denne skal egentlig ikke ha så mye å si bortsett fra en teoretisk/praktisk (take your pick) tregere bildebehandling som neppe merkes før du starter opp openGL/Direct3D. Tanken skal være at du må ha en 16x slot for å få montert skjermkortet, men at selve slotten kan kjøres tregere (bakoverkompatibel). Samme som gigabit nettverkskort som takler 1000/100/10 sømløst. Mitt eget kort, som benytter Turbocache forresten, står nevnt med rød skrift som 16x kontakt på Komplett, men denne kjører nå 8x uten problemer...riktignok på den andre 16x slotten :)

 

Jeg ville absolutt gitt det et forsøk. Hvis du kjenner en som har et nVidia kort, spør om han/hun kan ta et over, flytt ned kortet du har nå, og sett lånekortet i den øverste slotten :)

Lenke til kommentar

Ok, skal se hva jeg kan få til... Har også lest litt på div forum der jeg ser at folk kjører to kort i SLI med dette hovedkortet, så trur ikke den review er helt up to speed...

 

Men la oss si at det går, og jeg kjøper et 8800 kort som jeg primert da skal bruke til spilling på prosjektoren+lcd monitoren. Vil jeg da miste performance pga at jeg har det andre kortet i? Slik jeg forstår deg så vil jeg kanskje måtte bruke 2x8 istedet for 1x16. Vil dette ha mye og si på et kort som 8800??

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar

Det er jeg litt usikker på, jeg skal ta noen benchmarks om noen minutter på mitt eget 7800GT med 16x vs 8x! Oppdaterer posten om en time tenker jeg :)

 

EDIT:

Den timen ble litt lang, fikk besøk. Men resultatene var interessante nok de, er glad for det :) Oppsett: 7800GT + 7300GS, 2GB RAM, 2.5GHz AMD64, WinXP, siste nVidia drivere. Restart mellom hver test. 16x vs 8x ble bekreftet i 3dmark2006 system info.

 

3dmark2006, 16x: 3457 3DMarks, SM2.0: 1509, HDR/SM3: 1476, CPU: 976

3dmark2006, 08x: 3455 3DMarks, SM2.0: 1507, HDR/SM3: 1477, CPU: 975

 

Praktisk talt ingen forskjell.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Hei. Jeg vet ikke om dette er tatt opp før men man har jo en mulighet til:

 

TripleHead2Go

 

Støttede spill

 

Anno 1701

 

Med CounterStrike Source

 

Test

 

Ser ganske bra ut spør du meg. Ikke spør meg om det dog, har ingen erfaring eller peiling på hvordan det funker. Takk til schmelck for fin guide.

 

 

Det finnes visst en DualHead2Go også:

 

http://www.matrox.com/graphics/en/gxm/

 

Begge finnes i analog og digital edition, antar dette er vga/dvi.'

 

 

Hw har visst skrevet om det også: Tre skjermer i en fei

 

Her står det litt om kompabilitet: kompabilitet. Ser ut til at et Geeforce-kort klart er å anbefale.

 

Her en en interessant tråd om dette hos flightsim.no:

 

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthre...&page=1&fpart=4 (side 4)

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

joa, TrippleHead2Go er sikkert fint det, hvis man skal spille et spill på tre skjermer sammtidig...

 

Men, det er ikke det jeg skal, jeg har tre forskjellige "skjermer" i tre forskjellige rom som jeg vil at skal vise samme bilde (clone) hele tiden.

 

Det trur jeg ikke at jeg kan bruke tripplehead2go for å få til...

Lenke til kommentar
EDIT:

Den timen ble litt lang, fikk besøk. Men resultatene var interessante nok de, er glad for det :) Oppsett: 7800GT + 7300GS, 2GB RAM, 2.5GHz AMD64, WinXP, siste nVidia drivere. Restart mellom hver test. 16x vs 8x ble bekreftet i 3dmark2006 system info.

 

3dmark2006, 16x: 3457 3DMarks, SM2.0: 1509, HDR/SM3: 1476, CPU: 976

3dmark2006, 08x: 3455 3DMarks, SM2.0: 1507, HDR/SM3: 1477, CPU: 975

 

Praktisk talt ingen forskjell.

8320801[/snapback]

 

 

Supert! Da er det bare og vente på lønning og få bestilt et 8800 kort!!

Takker!

Endret av sleepy21
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...