Gå til innhold

[løst]Aldri mer Elkjøp!


Anbefalte innlegg

Hva mener du med provisjonsbasert lønn?

 

Finnes vel ingen bedrifter som utbetaler bonus for salg man ofte ikke tjener store penger på? Blir jo teit om ei bedrit skal belønne en ansatt for å selge produkter man ofte ikke tjener penger på.

Provisjonsbasert lønn er basert på at man får en viss %-sats av salget. Bonus fungerer sånn at man får en bonus etter hva man har solgt eller hvor godt et resultat er (resultat er som du sikkert vet, noe annet enn omsetning/salg. Man lever ikke av en omsetning, men av et resultat).

De fleste bedrifter utbetaler bonus etter en total vurdering, og ikke etter produkt. Ellkjøp, ihvertfall i dette tilfellet, gjør forskjellig etter hvilke produkter som selges.

Jeg vet også at de noen ganger er blitt oppfordret til å lyve om lokkeproduktene, og de egentlig aldri har vært på lager.

 

Men jeg gidder ikke diskutere dette mer med deg. Jeg har sikre kilder på hvordan arbeidsforholdene er enkelte steder. Det er sikkert forskjellig, og du kjenner vel ikke alle Elkjøp-butikker.

 

Men, nok om det. Det finnes mange Elkjøp-butikker, og de er helt sikkert forskjellige på mange måter... Case closed for meg....

Endret av bjornbon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Topicen her var vel egentlig ikke om Elkjøps lønns og personal politikk da men. :no: Har nå en positiv historie ang. hjelp hos Elkjøp jeg. Kjøpte en Nokia 6800 rett etter den kom ut hos dem og den funka greit i 3 Mnd, siden begynte den å slå seg av 1-2 ganger i døgnet. Regnet med at det skulle bli vanskelig å komme dit å ville ha ny mobil med en feil du ikke fikk vist frem, men neida. :thumbs: Forklarte feil og fikk ny mobil på 10 min. Syns nå det var bra service den gangen der. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!! Nå er jeg så drittlei av elkjøps behandling av kunder!

Jeg hadde 3 års garanti på mobilen min, og den gikk i stykker i juleferien. Jeg dro til Elkjøp 6. januar og leverte telefonen min. De sa at det vill ta 2, kanskje 3 uker og om det tok mer enn 4 uker, ville jeg umiddelbart få en ny en.. Jeg dro inn etter 4 uker, og da skulle de skjekke om de hadde fått noe mail om telefonen min. Det hadde de, men kunne ikke gi meg ny tlf uten å snakke med sjefen.

Så skulle de ringe meg, men det gjorde de aldri. Jeg dro inn etter 5 uker, og da var den sendt til Nokias hovedkontor. Nå er det gått 2 mnd og jeg har ikke hørt noe som helst.

:realmad:

du HAR krav på ny tlf no, etter 1mnd på verksted.

Vist det selvsagt ikke er en påført skadet.

Den saken er det ikke no å diskutere kan du si...

Lenke til kommentar

hm, sitter med en litt kinkig sak mot Lefdal. De er i samme kjede

 

 

Kjøpte en telefon fra butikken deres, dessverre problemer med en gang jeg fikk den. pga

 

Lefdal

 

så turte ikke jeg å gå tilbake. Butikken fikk en mail på mandag og jeg har svar fra Panasonic sitt norske kontor at ombytte og heving er noe jeg kan kreve, men det er fordi jeg har mast på dem.

 

Hehe, er fryktelig bekymra for hva jeg kan gjøre opp i mot dem?

saken endredt status etter at gsm personen hos Panasonic Norge kom tilbake. Han visste råd, men rådene her om varehussjef osv hjalp heller lite. Han og avdelingsleder har ikke besvart noen av henvendelsene mine

Lenke til kommentar
Nå skal vi ikke gjøre dette til en personal-politikk diskusjon omkring Elkjøp.

De som jobber der gjør det ikke fordi dem er tvunget, men fordi dem gjerne vil det. Belønningen er kanskje ikke blant topp-10, men faglig sett så har man mange muligheter til å utvikle seg om man bare vil.

I tillegg - det er så håpløst å uttale seg om hvordan sentralt eide stormarked er kontra franchise butikker når man ikke har noe grunnlag å gjøre det på.

Så ... hvis du har noe saklig og begrunnet å komme med så skal jeg kommentere det, ellers velger jeg å se på det som en latterlig uttalese fra din side.

 

Jeg vil fortsatt benekte at Elkjøp gir dårlig service. Det eneste som er et problem er at det til tider kan ta lang tid å få hjelp.

Dette kommer av mange faktorer. Klart kunne vi kanskje vært flere på jobb, men konsekvensen av det er som oftest at prisen går opp.

Andre faktorer som spiller inn er treghet i forhold til registrering av abbonement, kunder som ikke klarer å bestemme seg osv. Fasiteten er ikke så enkel som at køen forsvinner hvis vi blir flere på jobb.

 

Når det gjelder servicer og generell kundebehandling så har alle Elkjøp ansatte lov til å gjøre kunden fornøyd! Det betyr at det i prinsippet er opp til hver selger hva som er urimelig for kunden osv og ta de nødvendige steg for å gjøre kunden fornøyd.

 

Det er riktig som det blir påpekt lenger opp her, at servicer i prinsippet er ute av Elkjøps kontroll så snart den har forlatt bygget. For min butikk (som ligger i Nord-Norge) tar servicene mellom 1 og 2 uker.

 

Etter den nye kjøpsloven har kunden krav på låneprodukt dersom servicen tar mer enn 7 dager. Dersom den tar lenger enn det kan kunden kreve kjøpet hevet såvidt jeg husker (dersom den tar mer enn 7 dager altså)

 

Så .. tilbake til problemet tråden startet med.

8 ukers servicetid er urimelig lenge, og om varen ikke kan fremskaffes i løpet av en dag eller to så er det i grenseland for ombytte / omlevering av varen.

Men uansett hva du krever, du kommer garantert lengst dersom du ikke kjefter og smeller på selgeren / avdelingslederen eller varehussjef! GARANTERT!

klag dust :devil:

Lenke til kommentar

jeg skjønner meg ikke på dere no altså.

Hva er dere syter så jævli over?

En tlf som er inne på service i 2mnd skal ikkje skje.

Dere truer oss med Tv2 hjelper deg? Ka så? Tror dere virkelig at det hjelper?

Hadde dere kommet å forklart på en saklig måte, så hjelper vi til, men kommer dere inn kunn for å lage bråk, så er det da selvsagt at vi blir bei..

 

Vist dere er på jobb, får bare syting å masing dagene lang, så er det da selvsagt ikke noe artig å prøve å få til noe..............

 

Jeg jobber selv på en Elkjøp butikk, å det er jeg som får all den kjeften som går ant, å det er ikke selvsagt ikke artig å stat bak disken.....

 

 

-Kim-

Lenke til kommentar

min telefon har vært på verksted i lang tid nå også, den ble videre sendt til finnland, og de sa de skulle ringe meg etter 2-3 uker ca.

men, ringte de? nei.

til slutt, altaså etter maaaaaangen mnd, så ble vi ''forbanna'' på elkjøp, og sa vi ikke gadd dette mere.

på torsdag fikk jeg låne telefonen fra elkjøp (samme som jeg hadde fra før)

 

Men elkjøp sin servive er ikke bra!

vis telefonen ble ødelagt så skulle de kunne gitt ut en helt ny telefon til meg med en gang!

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle blande meg inn. Til alle de som jobber i butikk. Dropp å skyld på alle andre. For kunden spiller det ingen rolle hvem som har skylden. Hvis jeg har betalt for et produkt, forventer jeg at jeg får det levert, og at det fungerer som det skal. Om det er service eller andre ting som tar tid, spiller ingen rolle for meg som kunde. En god bedrift og kundebehandler dropper å beklage seg til kunden, og går heller inn for å løse problemet. Kunden har alltid rett! Det er så mange som jobber i butikk i dag som ikke har lært kunde behandling. Kunden er grunnen til at en har en jobb, og at en tjener penger. Uten kunden er en ikke vært noe. En missfornøyd kunde betyr masse tapt salg, for en råder jo da venner og bekjente til å styre unna. Det har helt klart skjedd Elkjøp.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle blande meg inn. Til alle de som jobber i butikk. Dropp å skyld på alle andre. For kunden spiller det ingen rolle hvem som har skylden. Hvis jeg har betalt for et produkt, forventer jeg at jeg får det levert, og at det fungerer som det skal. Om det er service eller andre ting som tar tid, spiller ingen rolle for meg som kunde. En god bedrift og kundebehandler dropper å beklage seg til kunden, og går heller inn for å løse problemet. Kunden har alltid rett! Det er så mange som jobber i butikk i dag som ikke har lært kunde behandling. Kunden er grunnen til at en har en jobb, og at en tjener penger. Uten kunden er en ikke vært noe. En missfornøyd kunde betyr masse tapt salg, for en råder jo da venner og bekjente til å styre unna. Det har helt klart skjedd Elkjøp.

Tror ikke det at vi har for lite kunder er et problem da.

Men når det er sagt så er det helt riktig som det blir påpekt, nemlig at kunden skal ikke lide for dårlig kommunikasjon mellom butikk og verksted.

 

Jeg er enig i det som blir nevnt lengre opp at så lenge man kommer med en saklig og holdbar argumentasjon så er det LANGT bedre enn å hisse seg opp.

Da blir iallefall jeg også tverr.

Lenke til kommentar

Poenget er at plutselig så har en ikke lenger nok kunder. Det er viktig å ta tak i slikt.

 

Det skal være rimelig drastisk for at du skal la deg bli tverr og slikt. For selv om kunden er sur, så er det viktig å oppføre seg riktig. For i ettertid, når denne kunden har fått roet seg ned, er det et stort pluss hvis den som jobber der ikke har "tatt" igjen. Kunden kan faktisk få dårlig samvittighet, og du tjener dermed på det i lengden.

 

Problemet er at alt for få får god opplæring i riktig undebehandling. Jeg sier som alltid, selvom jeg vet det er vanskelig: Smil og vær hyggelig alltid. Det redder mye av situasjonen.

Endret av Ulven79
Lenke til kommentar

Tror generelt det er ganske mange som jobber i butikk som "glemmer" at de har en jobb fordi kunden handler der. Med en gang kundene bestemmer seg for å handle et annet sted, så står jobben i fare.

 

Når det gjelder elektrovarer og mobiler osv så er prisen ganske lik overalt - det eneste som butikkene kan konkurrere på er servicenivået til de ansatte. Kunden driter fullstendig i om han/hun betaler 100 kroner mer for en telefon dersom servicen er god! Dersom en butikk gir god service, så kan du regne med at kunden forteller det til 2-3 stykker, men om butikken gir dårlig service, kan du regne med at alle detaljer omkring kjøpsopplevelsen er fortalt videre til 20-30 stykker. Med andre ord, en fordømt dårlig reklame for butikken. Så, har dere 10 kunder på 1 dag som forlater butikken i et dårlig humør, så tenk på at det er 200-300 stykker som får høre om det....

 

Møter man en tverr medarbeider i en butikk, så kan ikke vedkommende noen verdens ting om kundebehandling eller service, og har derved ikke noe som helst i en butikk å gjøre. Og jeg garanterer at dersom man er sur og tverr overfor en kunde, så vil du som jobber i en butikk tape - hver gang. Sur og tverr kan du være på bakrommet i lunsjen.

 

Til dere som jobber i en butikk og møter sure kunder - ta heller den utfordringen det er å få en DRITTSUR kunde til å bli blid før han/hun forlater butikken igjen! Ikke bruk kunden sitt humør som unnskyldning for å unnlate å gjøre jobben deres.

Vær blid og imøtekommende til fingerspissene - det koster, men etter et par minutter klarer faktisk svært få mennesker å være sure og gretne mot en butikkmedarbeider som er blid og serviceinnstilt! Det er ikke sikkert dere kan løse saken der og da, og det aksepteres i de fleste tilfeller, men gi en god forklaring, si til kunden at dere skal følge opp saken personlig, ring kunden og si hvordan det går. Kunden vet da hva han/hun har å forholde seg til, og blir dermed ikke sur. Det er DET som er god kundebehandling og service.

 

Learn it - and live it. Kan du ikke dette, bytt jobb.

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Tror generelt det er ganske mange som jobber i butikk som "glemmer" at de har en jobb fordi kunden handler der. Med en gang kundene bestemmer seg for å handle et annet sted, så står jobben i fare.

 

Når det gjelder elektrovarer og mobiler osv så er prisen ganske lik overalt - det eneste som butikkene kan konkurrere på er servicenivået til de ansatte. Kunden driter fullstendig i om han/hun betaler 100 kroner mer for en telefon dersom servicen er god! Dersom en butikk gir god service, så kan du regne med at kunden forteller det til 2-3 stykker, men om butikken gir dårlig service, kan du regne med at alle detaljer omkring kjøpsopplevelsen er fortalt videre til 20-30 stykker. Med andre ord, en fordømt dårlig reklame for butikken. Så, har dere 10 kunder på 1 dag som forlater butikken i et dårlig humør, så tenk på at det er 200-300 stykker som får høre om det....

 

Møter man en tverr medarbeider i en butikk, så kan ikke vedkommende noen verdens ting om kundebehandling eller service, og har derved ikke noe som helst i en butikk å gjøre. Og jeg garanterer at dersom man er sur og tverr overfor en kunde, så vil du som jobber i en butikk tape - hver gang. Sur og tverr kan du være på bakrommet i lunsjen.

 

Til dere som jobber i en butikk og møter sure kunder - ta heller den utfordringen det er å få en DRITTSUR kunde til å bli blid før han/hun forlater butikken igjen! Ikke bruk kunden sitt humør som unnskyldning for å unnlate å gjøre jobben deres.

Vær blid og imøtekommende til fingerspissene - det koster, men etter et par minutter klarer faktisk svært få mennesker å være sure og gretne mot en butikkmedarbeider som er blid og serviceinnstilt! Det er ikke sikkert dere kan løse saken der og da, og det aksepteres i de fleste tilfeller, men gi en god forklaring, si til kunden at dere skal følge opp saken personlig, ring kunden og si hvordan det går. Kunden vet da hva han/hun har å forholde seg til, og blir dermed ikke sur. Det er DET som er god kundebehandling og service.

 

Learn it - and live it. Kan du ikke dette, bytt jobb.

Kanskje hvis du jobber på Expert og har 4 kunder i timen.

 

Når du konstant har 8-10 mennesker i kø slik vi har er ikke historien like rosenrød!

Lenke til kommentar
Kanskje hvis du jobber på Expert og har 4 kunder i timen.

Når du konstant har 8-10 mennesker i kø slik vi har er ikke historien like rosenrød!

Om dere har 8-10 stykker konstant i kø, så har dere andre problemer som dere bør løse!

 

Og så er det for dumt å bruke kø som unnskyldning for mangel på service!

Lenke til kommentar
Tror generelt det er ganske mange som jobber i butikk som "glemmer" at de har en jobb fordi kunden handler der. Med en gang kundene bestemmer seg for å handle et annet sted, så står jobben i fare.

 

Når det gjelder elektrovarer og mobiler osv så er prisen ganske lik overalt - det eneste som butikkene kan konkurrere på er servicenivået til de ansatte. Kunden driter fullstendig i om han/hun betaler 100 kroner mer for en telefon dersom servicen er god! Dersom en butikk gir god service, så kan du regne med at kunden forteller det til 2-3 stykker, men om butikken gir dårlig service, kan du regne med at alle detaljer omkring kjøpsopplevelsen er fortalt videre til 20-30 stykker. Med andre ord, en fordømt dårlig reklame for butikken. Så, har dere 10 kunder på 1 dag som forlater butikken i et dårlig humør, så tenk på at det er 200-300 stykker som får høre om det....

 

**KUTTER LITT PÅ QUOTEN**

 

Learn it - and live it. Kan du ikke dette, bytt jobb.

Vel talt! :thumbup:

 

joenohr: Snu det litt: Kundene er "maten". Hvis de ikke fortsetter å komme så mister du "maten". Så hvis dere ikke tilpasser dere og holdningen så vil du "dø" ut... (tåpelig sammenligning men du fatter vel poenget; hvis du ikke klarte å fatte poeng så skift jobb!)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Etter den nye kjøpsloven har kunden krav på låneprodukt dersom servicen tar mer enn 7 dager. Dersom den tar lenger enn det kan kunden kreve kjøpet hevet såvidt jeg husker (dersom den tar mer enn 7 dager altså)

Hva er vitsen med et låneprodukt om du kan heve kjøpet? Tenk deg om før du slenger ut noen flere usakligheter.

 

Om varen er FORVENTET å være lenger borte, eller er lenger borte, enn 7 dager har kunden krav på et tilsvarende produkt i mellomtiden. Det har du helt rett i.

 

Og det heter dessuten forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...