Gå til innhold

[løst]Aldri mer Elkjøp!


Anbefalte innlegg

joenohr: Snu det litt: Kundene er "maten". Hvis de ikke fortsetter å komme så mister du "maten". Så hvis dere ikke tilpasser dere og holdningen så vil du "dø" ut...

Eat, or die.

 

Merkelig at det er så få mennesker som virkelig skjønner hva service er. :green:

Jeg blir skikkelig varm i toppen om jeg er i en butikk, og merker at selgeren helst skulle sett at jeg ikke var der. Men da gidder jeg som oftest ikke legge igjen penger der heller.

 

Nå skal jeg legge til at jeg har hatt en skikkelig god opplevelse i en Elkjøp-butikk, med en ansatt som virkelig tok seg tid selv om jeg sa jeg bare var ute og kikket. Det var nesten så jeg følte at jeg MÅTTE kjøpe noe, siden innsatsen hans var skyhøyt over gjennomsnittet. Det er et eksempel på en GOD selger. At jeg kanskje hadde kjøpt noe jeg ikke egentlig ville ha kjøpt er mitt eget problem :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg selv skulle kjøpe noe annet, og den varen var 500 kr dyrere i butikken, enn den var på El-kjøps egne hjemmesider. Og så var det også det med at de ikke har tilbudsprodukter inne.

Skule kjøpe en mobil engang på elkjøp som kostet 200 mindre på hjemmesidene enn i butikken, da sa jeg at neivel da drar jeg ned til ekspert for der koster den det samme som på hjemmesidene deres. Da fikk jeg den for prisen de hadde den for på hjemmesidene...

Lenke til kommentar
[quote name='Tenchi' date='05/03/2004 : 11:52'] har vært borti nesten samme situasjon der elkjøp lover å ringe tilbake-noe som de ALDRI gjør... Da jeg hadde levert inn min 6310i for reparasjon så fikk jeg vite av de som reparerer mobilene for elkjøp at de har en 2 ukers ligge policy, at de lar mobilen ligge i 2 uker før de gjør noe(dette er i trondheim). Jeg fikk tilbake min mobil etter 4 uker. Likte når nokiastore var her i byen-da ble det gjort på dagen! Elkjøp må skjerpe seg og få tak i noen som kan gjøre jobben hurtigere! Det mener nå jeg da... [/quote]
Akkurat det samme har jeg oxo opplevd, men 6310i.. Min er nå inne på reperasjon for andre gang, skulle ta 1-2 uker før de skulle ringe meg, men nå har det gått 3 uker, og har enda ikke fått noe svar..Den første gangen min var inne tok det 5 og en halv uke før jeg fikk den tilbake.. Jævlig surt å sitte med en 3310, hvor batteriet må lades opp hver dag :realmad:
Lenke til kommentar
skulle ta 1-2 uker før de skulle ringe meg, men nå har det gått 3 uker, og har enda ikke fått noe svar..

Om butikkpersonalet regner med at verkstedet bruker 1-2 uker på å reparere telefonen din og de ringer kunden idet de har fått telefonen tilbake, er det ikke nødvendigvis så rart at de ikke ringer nøyaktig når de har anslått.

 

Er ikke så lett å holde styr på 10-talls reperasjonssaker og når man anslo at kundene skulle bli ringt opp igjen.

 

De ringer nok når de har fått svar fra verksted, er vel lite vits i å ringe deg å si at de ikke har hørt noe heller?

Lenke til kommentar
Er ikke så lett å holde styr på 10-talls reperasjonssaker og når man anslo at kundene skulle bli ringt opp igjen.

Multitasking er no' dritt.

 

Kan ikke være så vanskelig å legge inn en påminnelse på en PC eller en mobil vel?

Tydeligvis "vanskelig" å jobbe i elektrobutikk.. ikke rart det bare jobber 18-åringer uten peil på en dritt der. :green:

Lenke til kommentar

Mener bare det er like greit å si til kunden:

Vi ringer deg så snart vi hører noe fra verkstedet, noe vi anslår å være om (f.eks) 2-3 uker.

 

Alle verksteder vi bruker ihvertfall sier da også ifra om servicen forventes å ta lenger tid enn vanlig og om dette er tilfellet ringer vi kunden.

 

Ikke noe vits i å ringe kunden etter 14 dager og si: hei, vi vet ingen ting om telefonen din. Ha en fin dag.

 

DET er ikke god kundeservice, spør du meg.

Lenke til kommentar

Da vet du ikke mye om kundeservice, gutten min.

 

Med teskje: Det gir kunden en følelse av at dere faktisk BRYR dere om han/hun hvis dere ringer og sier fra hvordan det går, SELV OM reparasjonen ikke er ferdig. Da blir kunden FORNØYD, selv om det ikke har skjedd noen verdens ting, og dere slipper SURE kunder.

Lenke til kommentar
Alle verksteder vi bruker ihvertfall sier da også ifra om servicen forventes å ta lenger tid enn vanlig og om dette er tilfellet ringer vi kunden.

 

Ikke noe vits i å ringe kunden etter 14 dager og si: hei, vi vet ingen ting om telefonen din. Ha en fin dag.

 

De gangene noen ringer for å fortelle sanheten så føler jeg meg i hvert fall verdsatt. Det er mer enn jeg kan si om to av kjedene som er Sandvika nær der jeg bor.

Opplevde konge behandling av Spaceworld i oslo, Best buy og Hwb. Alle tre har vært ekstremt flinke når det gjaldt problemer og service. Mens de større kjedene har vært veldig slappe.

 

 

Telebutikken har også gitt et godt inntrykk, men de rotet en del på DOA på en telefon syns.

Lenke til kommentar
Det gir kunden en følelse av at dere faktisk BRYR dere om han/hun hvis dere ringer og sier fra hvordan det går, SELV OM reparasjonen ikke er ferdig. Da blir kunden FORNØYD, selv om det ikke har skjedd noen verdens ting, og dere slipper SURE kunder.

Jeg forstår at kunden opplever dette som positivt, men om det er bedriftsøkonomisk ansvarlig er en annen ting.

For å ha mulighet til å ringe alle kunder en gang i uka ekstra og følge opp alle reperasjonssaker før vi får en henvendelse fra enten kunden eller verkstedet selv, krever en ekstra ansatt på jobb.

 

Om vi regner en timelønn på 100kr og 8 timers arbeidstid, blir dette fort 1000kr dagen inkludert diverse kostnader.

 

Det er åpenbart at butikken ikke vil tjene inn dette på kunder som blir oppringt og fortalt at ingenting har skjedd med deres defekte vare. Dermed må prisene økes og den type service vet jeg det kun er et fåtall som ønsker å betale ekstra for.

Lenke til kommentar

Det skal faktisk Elkjøp her jeg bor ha, de gidder å ringe når telefonen omsider er kommet tilbake fra retur, i motsetning til f.eks Commit. Det er snakk om kundeservice. Det blir rett og slett for tungvint for kundene å måtte gå inn i butikkene og høre om telefonen er kommet. Det er jo tross alt kundene butikkenel lever av, så da bør de behandle de deretter!

Men en jeg snakka med på Elkjøp sa at prisene er de samme på web som i butikk. Men i ettertid har jeg hørt at det er feil. Likevel tar jeg bare den at "en som jobber her sa at prisene er de samme på web og her i butikk". Det funket fint på en telefon jeg kjøpte!

Lenke til kommentar
Mamma fikk en TV 800 kr billigere på Elkjøp på Mandag fordi de ikke hadde den hu skulla ha, heldig for søstera mi som fikk den til bursdagen sin idag:D

Ja da ble hun glad tenker jeg!

 

TV'er og sånt kan man vel kjøpe på Elkjøp..

Men mobiler og sånt kjøper man på andre steder da seff!

Lenke til kommentar
Det skal faktisk Elkjøp her jeg bor ha, de gidder å ringe når telefonen omsider er kommet tilbake fra retur, i motsetning til f.eks Commit. Det er snakk om kundeservice. Det blir rett og slett for tungvint for kundene å måtte gå inn i butikkene og høre om telefonen er kommet. Det er jo tross alt kundene butikkenel lever av, så da bør de behandle de deretter!

Men en jeg snakka med på Elkjøp sa at prisene er de samme på web som i butikk. Men i ettertid har jeg hørt at det er feil. Likevel tar jeg bare den at "en som jobber her sa at prisene er de samme på web og her i butikk". Det funket fint på en telefon jeg kjøpte!

Vi ringer alltid når servicer kommer tilbake.

Men når man har inne til enhver tid mellom 70-100 servicer så kan man ikke bruke tid på å ringe kundene en gang i uka for å fortelle status på service.

 

Det vil i såfall bare føre til at prisene går opp for en plass må man hente inn igjen kostnadene forbundet med dette.

Lenke til kommentar
Kanskje hvis du jobber på Expert og har 4 kunder i timen.

Når du konstant har 8-10 mennesker i kø slik vi har er ikke historien like rosenrød!

Om dere har 8-10 stykker konstant i kø, så har dere andre problemer som dere bør løse!

 

Og så er det for dumt å bruke kø som unnskyldning for mangel på service!

Slik forholdene er hos oss så har vi ikke anledning til det! Butikklokalene er rett og slett for små. Men vi gjør alle sammen vårt beste for å ta unna det som er. Og selvfølgelig gjør vi det med et smil om munnen.

Så lenge kunden er saklig iallefall.

 

Mulig jeg tok i når jeg sa at det var så mange i kø til enhver tid, men at det ofte er slik er ikke noen overdrivelse. Spesiellt merker man det i forbindelse med kampanjer. Man kan uansett ikke bemanne etter toppene.

Lenke til kommentar
Etter den nye kjøpsloven har kunden krav på låneprodukt dersom servicen tar mer enn 7 dager. Dersom den tar lenger enn det kan kunden kreve kjøpet hevet såvidt jeg husker (dersom den tar mer enn 7 dager altså)

Hva er vitsen med et låneprodukt om du kan heve kjøpet? Tenk deg om før du slenger ut noen flere usakligheter.

 

Om varen er FORVENTET å være lenger borte, eller er lenger borte, enn 7 dager har kunden krav på et tilsvarende produkt i mellomtiden. Det har du helt rett i.

 

Og det heter dessuten forbrukerkjøpsloven.

Usakligheter? Vet ikke hvem som er mest usaklig her.

 

Ingen kunder har krav på et likedan produkt dersom de sender en telefon på service. De har krav på en telefon med tilsvarende funksjonalitet.

Det betyr at leverer man inn en 3510I så kan man klare seg med en A55.

 

Dette med heving av kjøpet dersom reperasjon tar mer enn 7 dager er også en vanskelig sak. Elektrobransjen generellt og forbrukerrådet er uenige her.

Det står i loven at ombytte kan forventes dersom dette ikke er til en urimelig kost for selger. Og, ombytte av x antall telefoner når man tjener kanskje 300 kroner på disse blir fort en urimelig kostnad for selger. Enig?

Lenke til kommentar
Det skal faktisk Elkjøp her jeg bor ha, de gidder å ringe når telefonen omsider er kommet tilbake fra retur, i motsetning til f.eks Commit. Det er snakk om kundeservice. Det blir rett og slett for tungvint for kundene å måtte gå inn i butikkene og høre om telefonen er kommet.

Akkurat som jeg selv sier det: Man ringer når telefonen har kommet tilbake fra reperasjon, når verkstedet informerer om at den kommer til å bli forsinket eller når de svarer på pris eller garantiforespørsel. Ingen vits i å ringe uten nyheter.

Kundene skal være trygge på at om de ikke har hørt noe, er det heller ingenting nytt som har skjedd.

Lenke til kommentar
Ingen kunder har krav på et likedan produkt dersom de sender en telefon på service. De har krav på en telefon med tilsvarende funksjonalitet.

Det betyr at leverer man inn en 3510I så kan man klare seg med en A55.

 

 

Det står i loven at ombytte kan forventes dersom dette ikke er til en urimelig kost for selger. Og, ombytte av x antall telefoner når man tjener kanskje 300 kroner på disse blir fort en urimelig kostnad for selger. Enig?

1.

Sa et tilsvarende produkt. Dette betyr ikke det samme som et identisk produkt.

Jeg er altså helt enig med deg.

 

2.

Som jeg har sagt flere ganger før: forbrukerrådet er enige i at det er en urimelig kostnad for selger å omlevere en mobiltelefon i dagens marked. Kunden har altså ikke rett til å kreve omlevering, så lenge produsenten ikke godkjenner telefonen som DOA eller liknende.

Dette må selvfølgelig forhandleren sjekke opp først.

 

Er helt enig med deg Joenohr

Lenke til kommentar
Merkelig at det er så få mennesker som virkelig skjønner hva service er. :green:

Jeg blir skikkelig varm i toppen om jeg er i en butikk, og merker at selgeren helst skulle sett at jeg ikke var der. Men da gidder jeg som oftest ikke legge igjen penger der heller.

Når jeg er i en hvilken som helst butikk for å kjøpe noe prøver jeg å holde meg rolig og smilende, på utsiden i det minste. Jeg kan godt skjønne at en selger en gang i blant kan bli frustrert når kunden (som jo ALLTID har rett) kjefter urimelig mye eller rett og slett bare virker brautende. Det er ikke BARE selgeren som har et ansvar, vi kunder har også et ansvar. Klart at vi skal ha service, men vi kan da godt la være å oppføre oss som rasshøl for det om?

 

Og nei, jeg arbeider ikke på noen som helst form for butikk. Jeg arbeidet en stund på Esso Loddefjord, og jeg vet selv at det er frustrerende for de som står på disken når kunden er potte sur og har hastverk. Personlig så prøvde jeg alltid yte mitt beste, å yte service, til kunden, for det om den var sur. Noen klarte jeg å få til å gå derfra litt mere oppstemt enn ellers, andre trodde kanskje jeg gjorde narr av dem. Jeg snakket hardt til en kunde EN gang på de to årene jeg sto der. Det var en jeg kjente som hadde fått for mye å drikke, og oppførte seg som et førsteklasses rasshøl når han skulle ha noe nattmat. Maste, kjeftet og smelte, og maste om og om igjen om det samme angående den maten.

 

Når jeg jobber et sted ønsker jeg å gjøre mitt beste, i tilfellet bensinstasjon, yte best mulig kundeservice. Altså ta meg tid til å snakke med kundene, men samtidig være effektiv og grei å ha med å gjøre. Når denne bensinstasjon fikk hamburgere merket jeg med EN gang at kundeservicen ble det som fikk lide, mennesker som gjerne bare skulle ha bensin ble stående i lange hamburgerkøer (på begge kassene vi hadde i bruk). Som en følge av dette sa jeg opp min stilling, da jeg fant den servicen jeg ønsket å yte uforenelig med det som var mulig.

 

Men tilbake til dette med Kunde og Selger. Kunden har ofte rett eller i det minste et poeng, men ikke alltid. Jeg merket det at om en kunde var i godt humør så ble jeg automatisk også i godt humør etter å ha betjent denne, og omvendt når jeg møtte en sur kunde. Det forventes at mennesker generelt sett skal forholde seg profesjonelt til omverdenen i alle sammenhenger, UTENOM når mennesket kan kategoriseres som kunde. Det er da man kan trekke fram den jøvelen man har stuet vekk i sitt sinn, og kreve det ene og det andre og bryte spontant ut i "KUNDEN HAR ALLTID RETT".

 

Hvorfor kan ikke man oppføre seg mer eller mindre profesjonelt som kunde også? Er DET så vanvittig vanskelig? Eller er det å være kunde en slags ventil for utblåsning av sine frustrasjoner?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...