Gå til innhold

Vifte i stikk kontakt

tep0sen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagen bare måtte kome før eg stapte viften min inn i stikk kontakten.. det endte m strøgen sikring, svimerker rundt kontakten og litt smelta vifte :yes:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe..har en vifte som skal ha 230v som jeg kan stikke i stikkontakten.Bladene er av metal og målene er 120x120.synes den er litt for skummel og bruke rundt dataen. :scared:

Skrevet

Du behøvde vel ikke nødvendigvis prøve det før du skjønte hva som ville skje?

230V på en vifte som mest sansynelig bare skal ha 12V! Det kan ikke gå bra :p

Skrevet
Dagen bare måtte kome før eg stapte viften min inn i stikk kontakten.. det endte m strøgen sikring, svimerker rundt kontakten og litt smelta vifte :yes:

Hvorfor gjorde du det? Det er jo bare teit..

Skrevet (endret)

Vifte beregnet for 12 V DC i 230 V AC....ikkje akkurat overraskende at det skjedde da. Prøv heller med k...k...*jernteppe*...*tenke*..kondensator! Kondensator på 30 V DC med + på - og - på +. Dersom du har riktig kondensator så sprenger det bra eller ryker noko j****.

NB! Dersom du ikkje har erfaring innen elektrisitet så ikkje eksperiementer for masse. Det er faktisk farlig.

Endret av zeph
Skrevet
Hvorfor gjorde du det? Det er jo bare teit..

han er vell nysgjerrig som de fleste andre?

Og den eneste måten å finne ut slike ting er jo som kjennt å teste det ut selv.

Man kan jo ikke stole på andre sine erfaringer ;):p

syns det var konge gjort jeg! :thumbs:

Skrevet

gutten lever etter mitt veldig så funksjonable "alt skal prøvest, ingenting skal være uprøvd" motto... helst uten å tenke først :dribble:

etter beste evne ser eg

Skrevet
Vifte beregnet for 12 V DC i 230 V AC....ikkje akkurat overraskende at det skjedde da. Prøv heller med k...k...*jernteppe*...*tenke*..kondensator! Kondensator på 30 V DC med + på - og - på +. Dersom du har riktig kondensator så sprenger det bra eller ryker noko j****.

NB! Dersom du ikkje har erfaring innen elektrisitet så ikkje eksperiementer for masse. Det er faktisk farlig.

En annen ting er vanlig grafitt fra blyant :)

Lyser opp veldig! :devil:

Skrevet

OMG Tep0seN!? d va lizom eg så stappa viften i kontaketen iche du? :p

hehe, fekk litt sånn close up view :D d kom 3 goe lys, et fra kver ledning å et fra viftå ;)

eg stokk litt ja :cry: men d va jo konge :thumbs:

Skrevet
hehe..har en vifte som skal ha 230v som jeg kan stikke i stikkontakten.Bladene er av metal og målene er 120x120.synes den er litt for skummel og bruke rundt dataen. :scared:

Jeg har fire sånne (papst 120mm @ 230 V), og en 260mm. Når alle kjører samtidig, har de et støynivå på ca. 70 dB... :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...