Gå til innhold

Vifte i stikk kontakt


tep0sen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg prøvde å sprenge kondiser i elmekken jeg, og det funka fett. inni en tomflaske da, seff. så fant jeg en schvær kondis med stor K, den var fet! jeg tenke den skulle dø på 50v og max ampere, men det gjorde den faenmeg ikke. den slukte 50vdc og 5 ampere den jævelen! og jeg som gleda meg til et mega smell og masse av fordampet væske som er inni dem, men ingenting :( derimot paralellkobla jeg(vi) 3 ganske mye mindre kondiser(mindre av verdi, ikke størrelse) inni tomflaska, og fyrte på. DANM! vi kunne helle ut den tjukke røyken etterpå, akkuratt som flytende oxygen fra ei termoflaske! det anbefales! men ikke trekk inn noe av den dampen, tviler på at den er så sun!

Fy for en språkbruk....! Men du er ikke den eneste som har lekt deg litt med kondensatorer! Før el. mek timen begynte slo vi inn nødstoppbrytern, fant en sund (halvt åpen) høytaler, fant en kondensator med koslelig størrels på :p , Koblet den til et støpsel, plugget den inn og ventet på at læreren skulle komme å slå på spennningen igjen. Han kom vridde om nøkkelen, men ingenting skjedde... Selvsagt hadde det blitt en kortslutning :roll: , men det var da verdt et forsøk!

 

Litt senere på dagen prøvde vi en gang til og da SMALT det :cool:

 

Edit: Skrivekjell

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
hehe..har en vifte som skal ha 230v som jeg kan stikke i stikkontakten.Bladene er av metal og målene er 120x120.synes den er litt for skummel og bruke rundt dataen. :scared:

Har en sånn jeg og...

Vert litt tøft å ha i maskina, den er utrolig stillegående, men tror jeg skal vente med å gjøre noe med den til sommeren, så heller sette den på en festeanordning og bruke den til å kjøle ne tryne mitt i sommervarmen :roll:

Lenke til kommentar
hehe..har en vifte som skal ha 230v som jeg kan stikke i stikkontakten.Bladene er av metal og målene er 120x120.synes den er litt for skummel og bruke rundt dataen. :scared:

Har en sånn jeg og...

Vert litt tøft å ha i maskina, den er utrolig stillegående, men tror jeg skal vente med å gjøre noe med den til sommeren, så heller sette den på en festeanordning og bruke den til å kjøle ne tryne mitt i sommervarmen :roll:

hehe.. already done..

lage forige sommer..

80 x 80 mm vifte på 9 volts batteri.. fungerer nesten alt for bra, untatt at du blir ganske tørr i øya etter en stund...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...