Gå til innhold

Vi introduserer SannhetsGPT✨(Aprilspøk 2026)

Anbefalte innlegg

• Gavekort endret tittelen til Vi introduserer SannhetsGPT✨
  • Gavekort endret tittelen til Vi introduserer SannhetsGPT✨(Beta)
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

SannhetsGPT!! Hvorfor ikke lage litt mer kreativ navn en det? 🤔🤔 Med det navnet der virker det som om dere har hatt hastverk med og opprette denne beta'en. Dette er min ærlige mening og oppfatning. 😌😏

Utenom det, så er det sikkert en fin verktøy for oss alle her inne på Diskusjon.no for de som faktisk har interesse for det såklart. ☺️🤗

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Skrevet
TheDarkSycamore - SCM skrev (26 minutter siden):

SannhetsGPT!! Hvorfor ikke lage litt mer kreativ navn en det? 🤔🤔 Med det navnet der virker det som om dere har hatt hastverk med og opprette denne beta'en. Dette er min ærlige mening og oppfatning. 😌😏

Vi tar gjerne i mot forslag til navneendring! Dette er beta tross alt, og det stemmer at det var litt hastverk. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
oddeh skrev (24 minutter siden):

Vi tar gjerne i mot forslag til navneendring! Dette er beta tross alt, og det stemmer at det var litt hastverk. 

Her er mine navne forslag: FasitGPT – for oss som er lei av å ta feil eller AbsoluttSannhetsMotoren v1.0 – Nå med 110% objektivitet” Tror du det hadde funket? 🤔

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Real-time genereringen er testet ut.
Men jeg fikk et merkelig varsel om at moderatorene må godkjenne bæsjen min før den kan publiseres. 🤔
@Gavekort, finnes det en måte å skru av det varselet på, så jeg slipper å se det hver gang? 😌

• Liker 2
Skrevet
oddeh skrev (3 timer siden):

Navnet høres ut som den sovjetiske propagandaavisen Pravda (sannhet).
«Sannhetene» som ble presentert i den avisen var sjelden sanne.

Foreslår heller «faktasjekk» eller «pro/contra» hvor nyanser og objektivitet presenteres før konklusjonene.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er gode grunner til å ønske seg norske språkmodeller.  Kontroll over data, språk og infrastruktur er viktig. Det er et legitimt og fornuftig mål, men det er ikke der problemet ligger.

Problemet er ikke at noen utvikler en norsk KI. Problemet er ambisjonen som uttrykkes gjennom navn og funksjon: SannhetsGPT, “SannhetsMinisteriet”, automatisk meningskorrigering og debattscore.

Dette er ikke bare uheldig formulert. Det avslører en grunnleggende misforståelse, både av teknologi og av samfunn.

For en språkmodell produserer ikke sannhet. Den produserer sannsynlige svar basert på data. Data som er fulle av uenighet, feil, bias og motstridende perspektiver. Når man hevder å ha laget noe som er “objektivt” og “uten bias”, betyr det i praksis at man har valgt hvilke perspektiver som skal telle og hvilke som ikke skal det.

Og da er vi over i noe helt annet enn teknologi, da handler det om makt:

• Hvem bestemmer hva som er “Sann”, “Usann” eller “Nesten Sann”?
  • Hvem definerer hva som skal korrigeres?
  • Hvilke verdier ligger inne i modellen?

Dette er ikke nøytrale valg. Det er normative beslutninger forkledd som teknologi.

Samtidig er det lett å forstå hvorfor slike ideer oppstår. Mange opplever informasjonslandskapet som kaotisk. Det er vanskelig å vite hva man kan stole på, og debatter preges ofte av støy og polarisering, men løsningen på dette er ikke å gi én aktør rollen som sannhetens forvalter.

Det er nettopp fraværet av en slik autoritet som kjennetegner et åpent samfunn.

Når man introduserer systemer som skal korrigere meninger, rangere folk etter “hvor ofte de har rett”, og tilby én endelig fasit, beveger man seg bort fra diskusjon og over i styring.

Det betyr ikke at teknologi ikke kan bidra. Faktasjekk, kildehenvisninger og bedre informasjonsverktøy er nyttige. det er noe helt annet enn å påstå at man kan levere sannhet.

Derfor er ikke hovedproblemet teknologien bak,  det er ambisjonen den presenteres med.

Endret av Fatninja
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Oppdatering: Bildet kom lynraskt. Men det må godkjennes før jeg kan poste det.
Godkjenningen av bæsjen min er nå 3% fullført.
Litt overrasket over hvor lang tid dette tar, men SannhetsGPT sier at grundig faktasjekk ikke kan forhastes. 🤔🤔

• Hjerte 1
Skrevet

Var noen som prøvde seg på meg med et AI generert bilde tidligere i dag.  Ble ikke lurt da, men her gikk jeg fem på inntil jeg så Torbjornens svar.  😌

• Liker 3
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (5 timer siden):

Er det ikkje litt tidleg med aprilspøk 29. mars klokka 23:14?

Jeg så den ikke før i morges. Jeg mener at avisene, mens de fortsatt hadde aprilspøk-tradisjonen, at de ofte jobbet med spøkene flere dager i forveien, men de ble først publisert 1. april. Kanskje det skjedde en liten glipp her hvis denne ble synlig litt tidlig?

Uansett, aprilspøk var min 3. tanke da jeg så denne tråden via banneret øverst, så da har jeg kanskje gått fem på i noen sekunder. :p

Endret av xRun
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Oppdatering på godkjenningen av bæsjen min: Hva er dette for noe? 🤔🤔 Det poppet opp enda en prosent.
Godkjenningsprosenten er nå 10%.
Klar for posting: 1%.
Jaja, godkjenning må vel til når det blir så intimt nærgående. 😏

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...