Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helårsdekk eller vinterdekk

Asculf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 🙂,
Jeg vil anskaffe nye vinterdekk til min Pequot partner som jeg bruker i by og turer rundtomkring på nordvestlandet. Er en fornuftig sjåfør som tilpasser farten etter forholdene og kjører relativt få km per år.
I skogen av dekk har jeg også snublet over såkalte "helårsdekk", men har lest at disse ikke er optimale for våre vinterforhold.
Men utviklingen går fremover også på dekk. Og klimaet blir stadig stadig mildere, med tilsynelatende færre dager med snø og is på veiene, i alle fall ute ved kysten.
Har noen erfaring med slike "helårsdekk", og er disse verdt å vurdere videre? Jeg kjøper i tilfelle dekk av god kvalitet, som f.eks. dette: Vector 4Seasons Gen-3. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Styr unna helårsdekk. Der hvor du fartes mest trenger du kanskje nødvendigvis ikke piggdekk, men kjøp heller gode piggfrie vinterdekk. 

Endret av Wheeljack
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det har vært store utviklinger de siste årene på slike dekk. De kalles All-season tires, og er gjerne noe norske dekkforhandlere ikke vil selge av en eller annen grunn. Nyere tester jeg har sett av slike rangerer dem ofte som 80 % så gode som rene vinterdekk, og 60 % så gode som rene sommerdekk, sånn omtrent. Da tenker jeg på dekk som f.eks Michelin Cross Climate 3. Siden man bruker slike dekk hele året vil de også slites raskere som betyr at man kjører på ferskere dekk til en hver tid. Jeg kjører f.eks nå på 8 år gamle hakka dekk. De beskrives i test som omtrent like bra eller såvidt bedre enn de billigste kina-dekkene for vinterbruk som selges i dag.

Jeg anbefaler å se litt tester av slike dekk. Har sett en del på Tyre reviews på YT, ganske god kanal med brede tester. For norsk bruk skal du ha dekk med Three-peak Mountain Snowflake merke på siden som dette. Dekk spesielt laget for vinterbruk som hakka R5 har i tillegg merke for kjøring på is, dette finnes ikke på All-season tires. Vær obs på at mange slike dekk rett og slett ikke selges i Norge, blant annet Nokian Seasonproof 1 og 2 som skal være gode all-round dekk. I USA og Canada er det svært få som velger rene vinterdekk, all-season eller all-weather tires er det vanlige. 

OIP.mW4e6JmvWM8DACQ866LBvgHaE8?pid=Api&f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Spørsmålet er hvorfor du skal ha den typen dekk. Over tid er det vel ikke noe å spare. Kanskje heller tvert i mot? Jeg tipper de slites raskere enn sommerdekk da de typisk har mykere gummi, og du må skifte når mønsterdybden blir under 3mm(for å kjøre vinterstid), hvor du kan dra strikken noe lenger på sommerdekk. Det er også i mildvær de er verst.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Skrevet

Av erfaring så er eg ikke gniten på gode vinterdekk. Sommerdekk trenger ikke være noe dyrt, men gode vinterdekk er gull. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg bruker piggdekk og sommerdekk. Men om en vil ha piggfri så ville jeg valgt en av de tre som kommer øverst i denne testen (Continental, Pirelli, Goodyear): https://www.motor.no/aktuelt/motors-vinterdekktest-2025-de-beste-piggfrie-dekkene/328056

Så hadde jeg da kanskje heller brukt piggfri hele året enn helårsdekk om en bor en plass der det ikke er veldig varmt om sommeren, og heller ikke høy fart. (dette advares det mot, så best å ha sommer og vinterdekk)

Her er en test av helårsdekk der Goodyear og Pirelli kommer best ut: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/205-55-r16/

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Jeg tenker at så lenge uavhengige organer som NAF o.l. er så tydelige i sine anbefalinger, bør man forholde seg til disse. Selv de beste helårsdekkene får scorer på nivå med de billigste sommerdekkene og mellomgode sentraleuropeiske vinterdekk når det kommer til sikkerhet. Det er altså svært lang avstand mellom helårsdekkene, og gode sommerdekk og nordiske vinterdekk. Piggfrie nordiske sommervinterdekk hele året er heller ingen god løsning, fordi du får elendige egenskaper - særlig i unnvikelsesmanøvre og på vått føre, altså når du trenger det mest - og høyere slitasje.

Endret av Hugo_Hardnuts
Leif
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
sedsberg skrev (22 minutter siden):

Piggfrie vinterdekk på sommeren er jo helt katastrofe. Det føles jo som å kjøre på gelé.

Enig. For ikke å snakke om hva som skjer hvis det regner. De begynner gjerne å flyte i hastigheter ned mot 65-70km/t.

Skrevet

Kjøp helårsdekk! Dekk som er dårlige(re) hele året. <ironi>

Her på nordvestlandet (som jeg også bor) hadde jeg aldri kjørt på noe sånt. Typisk vintervær her er svært skiftende fra full vinter til regn og slaps. Det krever GODE vinterdekk. Personlig så har jeg kjørt piggfritt i flere tiår.

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Svein M said:

Så hadde jeg da kanskje heller brukt piggfri hele året enn helårsdekk om en bor en plass der det ikke er veldig varmt om sommeren, og heller ikke høy fart. (dette advares det mot, så best å ha sommer og vinterdekk)

Dette gjorde han som kjørte på meg i september 2000, han kjørte på piggfrie vinterdekk i september.

Jeg hadde splitter nye sommerdekk på bilen min og stod stille da han etter å ha laget en del meter bremsespor traff bilen min i en hastighet på over 70km/t. Jeg hadde heldigvis en solid bil og jeg satt med hodet inntil hodestøtten da det smalt, det var en Volvo så det var ikke sånn fjasete justerbar hodestøtte. 

Om jeg er bitter? Jepp, å kjøre med vinterdekk på sommerføre er rett og slett ikke godt nok. Han kjørte ikke så mye raskere enn fartsgrensen heller men det hjelper lite når forhjulene ikke har noe særlig grep og selv med ABS blir det lange stygge svarte spor..

Valget er egentlig veldig enkelt, gode vinterdekk på vinteren, gode sommerdekk på sommeren.

13 hours ago, kremt said:

Det har vært store utviklinger de siste årene på slike dekk. De kalles All-season tires, og er gjerne noe norske dekkforhandlere ikke vil selge av en eller annen grunn. Nyere tester jeg har sett av slike rangerer dem ofte som 80 % så gode som rene vinterdekk, og 60 % så gode som rene sommerdekk, sånn omtrent. Da tenker jeg på dekk som f.eks Michelin Cross Climate 3. Siden man bruker slike dekk hele året vil de også slites raskere som betyr at man kjører på ferskere dekk til en hver tid. Jeg kjører f.eks nå på 8 år gamle hakka dekk. De beskrives i test som omtrent like bra eller såvidt bedre enn de billigste kina-dekkene for vinterbruk som selges i dag.

60% så gode som sommerdekk er bare 60% av hvor gode de bør være på sommerføre.

Å kjøre rundt på 8 år gamle vinterdekk er en skam, jeg forventer faktisk at mine medborgere er mer oppegående enn som så.

Bilen jeg kjører til daglig er fra 2022, i høst ble det satt på nye vinterdekk igjen. Conti piggdekkene som fulgte med bilen var 3 år gamle og rett og slett ikke gode nok lenger.. Dette til tross for bare 10000km.

Nå sitter det Nokian Hakka 10 SUV elns på bilen, det er en helt annen verden.

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode råd.
Det blir nordiske piggfrie vinterdekk av god kvalitet. Jeg vil ikke gamble når det virkelig trengs. 
Og så uansett dekk gjelder nok det jeg lærte på trafikkskolen om å avpasse farten etter forholdene. Og gjerne etter bil og dekk også mener jeg kan tilføyes.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har kjørt med VikingContact 8 denne sesongen på Praugeot-en. Meget godt fornøyd.

Å avpasse farta er vel og bra, men er det is, kan du med dårlig grep skli av veien eller over i motsatt kjørefelt, selv om du holder kun 20-30 km/t.

Hvis du er ute på morgenen som første bil på veien og det er et slør av is, kan du få problemer med selv de beste piggfrie. Det er lett å bli lurt. Godt grep hele veien og så kommer du til en liten avstikker, hvor ingen har kjørt etter nattefrosten.

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...